Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:56

Ik doe bij de kookwas altijd een scheut azijn ipv wasverzachter, helpt tegen kalk en door het warme water blijft de geur van de azijn niet hangen. Sommigen gebruiken azijn standaard als wasverzachter, maar ik houd van parfumluchtjes, dus dat is aan mij niet besteed. De was wordt er wel echt zachter van!

Arabesk

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:58

oh ipv wasverzachter, ah ja die gebruikte ik toch al niet, krijg k alleen maar jeuk van :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:00

Nee je kan het ook als wasmiddel gebruiken :j :j Zijn veel mensen die dat doen. Dus echt in plaats van :j

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:01

En op 40 graden? Kan dat ook? (tuurlijk kan dat, maar zonder azijnlucht)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:01

klopt, dat kan prima.
hmmmm... had ik dus toch geen neutral hoeven te kopen :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:09

In plaats van gewoon wasmiddel kun je af en toe soda gebruiken. Azijn komt in de plaats van wasverzachter.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:15

ah, oke.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:21

Lees wisselende dingen over Soda. Sommigen zeggen dat het helemaal niet goed is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:25

Deze wasmachine houdt het al 25 jaar op regelmatig soda :j

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:50

manzano schreef:
Lees wisselende dingen over Soda. Sommigen zeggen dat het helemaal niet goed is.

soda is prima,ook voor je afvoer ed [maakt goed zeepresten schoon.]
maar ik weet niet beter dan alleen voor de witte was.

ik doe wel eens een handje extra bij de witte was als waskracht versterker.
werkt beter als b.v. die dure fenisch[?]

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:57

Bij oude machines is soda sowieso niet goed. Althans als je trommel nog van aluminium is ipv RVS.

Ach mijn machine mag wel stuk hihi. Wil een nieuwe ;) Maar voorlopig heeft hij geen kuren ondanks de liters vloeibaar wasmiddel en het nog nooit schoongemaakte filter :')

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:41

Ik ga vanmiddag ook mijn filter maar eens schoonmaken :+
Wil eigenlijk ook wel een nieuwe machine, maar wil deze dan wel houden voor paarden spullen :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:42

Saffier schreef:
Ik ga vanmiddag ook mijn filter maar eens schoonmaken :+
Wil eigenlijk ook wel een nieuwe machine, maar wil deze dan wel houden voor paarden spullen :o

Oh dat is ook handig ja :D
Alleen geen plek voor :')

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:58

Hahaha nee daar zou ik ook geen plek voor hebben, we hebben al een kleine badkamer waar de huidige machine staat. Het was zelfs zo dat bij de vorige bewoner(s) de aansluiting in de keuken zat maar sinds wij er wonen hebben ze de aansluiting in de badkamer gemaakt. Ik heb ook maar 2 groepen, kan geen droger en wasmachine tegelijk aanzetten want dan springt de stop :( reuze irritant.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:04

oh dat is vervelend inderdaad! Kan hier wel, maar dan kan ik niet meer waterkoken/oven aan.
Een extra groep is wel zo handig inderdaad.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:10

Dat we naar de woning gingen kijken, zat er zelfs nog een lavet in de badkamer haha.
En in de toilet hing nog een porseleinen stortbak, heb toen de bewoonster aangeraden die aan te bieden bij Tussen Kunst & Kitch _O- is antiek joh :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:11

2 groepen is idd niet veel :=

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:14

Citaat:
huh hoeveel en dan ook nog waspoeder? Of zonder?

Gewoon flinke scheut! Meestal doe ik 4 a 5 x met een fles azijn en dan gebruiken zonder wasmiddel.
Al het overige wasmiddel komt word hiermee ook uit je kleding gewassen.

Wat ook een optie is, is wassen met wasnoten.
Bij bionda kun je een pakket kopen en daar kan je een jaar mee wassen.
Zelf gebruik in dit naast biowasmiddel en azijn.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:18

Maar dan krijg je toch eigenlijk geurloze was? Of niet?
Ik vind het altijd zo fijn als mijn gewassen kleding lekker fris ruikt, dat is wat mij weerhoudt van bio-wasmiddel :o :o

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:22

Ik heb een tijdje bio wasmiddel gebruikt voor mijn zoontje (ivm allergie), maar vond het ook erg muffe handel.
Ik hou van de sterke geur van Robijntje of Lenor <3 Heerlijk als je dan in een schoon bed ligt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:11

Ik meld me ook even. Ga nog proberen alle tips door te lezen, maar das best een hoop....

Voor ons de grootste besparing is cv op 15 graden en willen we het warmer dan haard aan. Hout kopen we niet, we sprokkelen en hebben tot nu toe geluk met het krijgen van leuke partijen.
Wij zijn met z'n 2en 2 katten en een jonge grote hond (pup van 14weken en eet veel). Probeer 1 keer in de week boodschappen te doen en ben dan gem. 60,- kwijt, incl extra dingen als olie, waspoeder, etc. Probeer ook zoveel mogelijk uit de aanbieding etc te kopen, en heb het geluk dat we in de zomer verse groente krijgen van de boerderij waar m'n paard staat. Als ik een grotere tuin had zou ik zelf een kas neer zetten om het 1 en ander te verbouwen. Kost wel tijd, maar scheelt wel een hoop in kosten.
Wat ik wel gemerkt heb is dat goedkope schoonmaakmiddelen, shampoo, etc niet altijd goedkoper in gebruik zijn. Neem een goedkope shampoo en een dure, van de goedkope heb je meer nodig om je haar schoon te krijgen dan van de dure. Per saldo kan het dus voordeliger zijn om juist wel een A merk te kopen.
Verder zijn de kosten van het eten het probleem niet, maar juist de dingen er om heen (snoepje, koekje, wasmiddel, drinken als bier en wijn, schoonmaakmiddelen etc.). Door veel van huis te zijn, lekker met de hond wandelen bv scheelt een hoop, want als je niet thuis bent dan verbruik je ook niets.
Edit hier kan je soms leuke gratis spullen krijgen http://www.try-now.nl/

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:26

@ Lakiesha. Kan wel hoor, droger en wasmachine op 1 groep. Je kan bij een bouwmarkt (gamma ofzo) een wisselschakelaar halen en dan kan je je droger en wasmachine op 1 groep aansluiten. Een fabrikant zal het er niet opzetten ivm enig risico, maar het kan gewoon :j (zeggen de mensen die je een droger verkopen ook :P). Eén van de machines (volgens mij de wasmachine) vraagt niet altijd stroom. De wisselschakelaar zorgt ervoor dat de wasmachine stroom krijgt als hij dat nodig heeft. Als de wasmachine geen stroom nodig heeft dan krijgt je droger stroom en als je wasmachine stroom nodig heeft dan krijgt je droger even geen stroom. Moet je wel een droger hebben die hier op aangesloten kan worden, volgens mij moet er dan iets opzitten (dat hij gewoon weer verder gaat met het programma als de droger weer stroom krijgt). Op die manier kunnen ze beide draaien op 1 groep, zonder dat je overbelasting krijgt.

@Japeloup, altijd op 15 graden? Overal of alleen huiskamer? Brrr, koud hoor.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:03

In basis op 15 garden het hele huis. Boven staat geen radiator aan en alleen beneden dus. Extra dekbed en we hebben het echt niet koud. In de bad kamer hebben we een infra rood verwarming op de thermostaat. Dus hoeft niet de cv te loeien om het daar aangenaam te hebben, maar ook daar staat hij niet warm 17graden. Moet er wel bij zeggen dat ik veel thuis en en ook veel onderweg. Wat ik doe is in de ochtend de haard opstoken met hout en briketten, die houden de warmte goed vast. Als ik tussen door thuis kom even een blok hout er bij.
Dat we dit het eerste jaar deden moesten we wel even wennen, maar echt je bent er zo aan gewent, en het scheelt dat we allebei geen koukleumen zijn... Met de haard kunnen we het 's avonds makkelijk opstoken tot 21 of hoger, maar dat vinden we allebei niet lekker, veel te warm.
Wat trouwens ook erg veel scheelt is led verlichting, is wel duurder in aanschaf maar je merkt het wel in je rekening.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:04

Wij hebben de thermostaat standaard op 21 graden staan, in het hele huis.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:09

Maar dan geen haard waarschijnlijk