Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:02

MizzMontana schreef:
Wij hebben een rentevaste periode van 30 jaar voor 1,6% dus dat komt wel goed :D
Maar voor wie dat niet heeft kan het inderdaad een risico zijn.

Cer, kort samengevat kun je de schuld van de hypotheek aftrekken van je vermogen. Dus stel je hebt 2 ton spaargeld en 2 ton aflossingsvrije hypotheek dan heb je dus 0 euro vermogen om vermogensbelasting over te betalen.

Huh?
Gaat dat in de toekomst zo zijn?
Nu niet immers, ookal heb je hypotheek van welk bedrag dan ook, betaal je nog steeds belasting over je spaargeld als dat meer is dan de vastgestelde belastingvrije som. Je trekt niet je hypotheek van je spaargeld af toch?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:03

Niet als je hypotheekrenteaftrek krijgt maar dat hebben wij niet, want het is aflossingsvrij.

Edit: van de site van de Consumentenbond, misschien dat dit het iets duidelijker uitlegt;

Is de rente van je aflossingsvrije hypotheek niet aftrekbaar? Dan mag je deze hypotheek in mindering brengen op je vermogen in box 3. Hierdoor betaal je mogelijk minder belasting over je vermogen. Deze belasting heet vermogensrendementsheffing. Hoe meer vermogen je hebt, hoe meer belasting je betaalt in box 3. Heb je veel vermogen, dan is een hypotheek in box 3 vaak financieel voordeliger.

https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... hypotheek#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:18

Zoals gezegd, ze zijn zo al niet echt tuk op vreemden. Als ik dat ook nog zelf ga doen komen ze eigenlijk niet meer in andere handen en is het gigantisch drama als dat wel een keer nodig is. Voor die 3x/jaar laat ik het hem gewoon mooi opvolgen hoor. Hij moet toch komen voor mijn paard...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:31

Benzz schreef:
Dais_ schreef:
[

Dit is echt een goede bespaartip onbewust. Ik ben zelf gaan leren bekappen omdat ik 1 hele moeilijke merrie had. Heb diverse trainingen gevolgd en heb 2 jaar onder begeleiding van mijn smid gestaan en bekap inmiddels een jaar of 5 zelf. Ik heb op die 5 jaar tijd een paar vijlen gekocht (ik denk 1 per jaar) en 2 messen en that's it. Ik betaal 100 euro voor 2 paarden te bekappen elke 5 weken, dus ik spaar 1000 euro per jaar uit ongeveer :D

Ik weet niet of dit nou zoń goede bespaartip is. Hoefsmid is een vak, dat leer je niet even met een cursusje.

Hoefsmid wel, bekappen is wel te doen, zeker als het enkel je eigen paard betreft, kwestie van goed te laten opvolgen door een ervaren persoon met de juiste tips, zelf bekappen en eens per jaar nazien kan prima.

MizzMontana

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:35

Net even wat abonnementen en verzekeringen doorgenomen. Een online schaak abonnement van de kinderen opgezegd, een andere autoverzekering afgesloten en mijn parkeerabonnement bij het werk opgezegd. Besparing van 89 euro per maand in totaal, dat schiet lekker op!
Vanaf nu ben ik een kwartier aan het lopen van en naar het werk naar de dichtstbijzijnde onbetaalde parkeerplaats. Dus gelijk wat lichaamsbeweging voor en na een kantoordag. 2 vliegen in één klap!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:42

Wat raar dat je moet betalen om bij werk te kunnen parkeren :oo of vergoed de werkgever dat en is t nu je ergens anders gratis parkeert mooi extra meegenomen?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:53

Het is een algemene parkeergarage, ik werk in de binnenstad en had een abonnement genomen bij die garage. Werkgever vergoed het parkeren niet. Meeste mensen komen op de fiets maar daarvoor woon ik te ver weg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 10:26

Abonnementen nalopen levert vrijwel altijd wel weer ergens bespaarmogelijkheden op :j
Ik doe dat zo eens per jaar en elke keer weer heb ik er wel iets tussen waarvan ik dan denk :o? wanneer heb ik ooit gedacht dat ik dat zo nodig had dat ik een abonnement nodig heb :+

Wij afgelopen weekend naar Limburg geweest. Ongelofelijk geluk gehad met het weer alleen vrijdag wat buien maar toen zaten we of in de auto of ergens onder dak. Flinke fietstocht gemaakt en flink gewandeld. Wat is het daar toch mooi. Maar ja bijna alles is mooier dan hier hahaha. Behalve dat we strand hebben en duinen is het voor de rest toch altijd maar bijzonder treurig qua natuur.

Nu weer uit die soort van vakantiemodus komen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 13:40

Wat is het stil hier.
Ik heb inmiddels mijn belasting geld terug, heel fijn want het was tijd voor een nieuwe cap. Had nog geen fijne gevonden na maanden hier en daar passen als ik toevallig toch wat tegen kwam, maar van de week toch een mooie gescoord, met een perfecte pasvorm en fatsoenlijke prijs.
Echt besparen kunnen we het niet noemen want had sowieso nooit een cap gekocht duurder dan €100, maar deze was afgeprijsd van €479 naar €100 vanwege een klein haakje boven op in de stof, bijna niet zichtbaar, toch stiekem best leuk om eens zo’n luxe cap te hebben haha, het is de Uvex suxxeed diamond.
De rest van t belasting geld is naar een etentje met mijn moeder gegaan en de spaarrekening

Afbeelding

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:23

Wow, mooie cap, toch een koopje zo!

Even een vraagje: wat is jullie waterverbruik per jaar en met hoeveel personen?

Ik heb deze maand wel een lekkere maand: vakantiegeld en 1500,- terug vd energie en 50 van het water.
Tegelijkertijd ga ik ook weer op vakantie dus dat kost ook weer handenvol.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:46

Veel te veel, ik vermoed dat we een lek hebben. Was afgelopen jaar 169m3 met 2 personen en wel af en toe sproeien, maar meeste via grondwater. Moeten we een keer gaan zoeken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:48

O ja, dat lijkt wel veel als jullie sproeien met grondwater. Ik had 48 m3 verbruikt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:51

Ja want het jaar ervoor hadden we 105 en daarvoor ik geloof iets van 150 en toen hebben we echt veel water gegeven aan het voedselbos, toen hadden we nog geen grondwater.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:57

Ik heb een tijdje geleden een topic aangemaakt over het waterverbruik. Denk paar maanden geleden. Stonden best veel reacties in en ook met gezinssamenstelling.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:41

Fitzroy schreef:
Wow, mooie cap, toch een koopje zo!

Even een vraagje: wat is jullie waterverbruik per jaar en met hoeveel personen?

36m³ hier met twee personen. Waterput wel aangesloten op buitenkranen en toilet.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 19:24

Maar eens ons waterverbruik in de gaten gaan houden.
144m³ met 4 personen, en er wordt niet gesproeid.
Wel bijna €1000 terug gekregen aan teveel betaalde energie.
Ik merk wel dat we sinds we vorig jaar augustus heel veel minder gas gebruiken, wel iets meer elektra.
Dat zal ook een stuk minder gaan worden, omdat we nu een maand zonnepanelen hebben liggen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 09:47

Ik zat geloof ik op 23 m3 dit jaar. Eenpersoonshuishouden.
Wel een tuin, sproei nooit want waterton opvang.

Prachtige cap <3

Ik begin vandaag met het opruimen van mijn appartement richting klaar maken voor de verkoop.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:09

Ik weet het water echt niet, volgens mij niet heel veel.
Doet me er wel aan denken een regenton te kopen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 20:57

Maakt volgens mij echt wel veel uit. Er staat altijd water in. Heb een flinke hoor van 227 liter van Harcostar, superding.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:08

Ik hoop voor mezelf dat ik hem deze zomer nog vol krijg, voor jullie niet whaha.

227 is niet zo'n grote, 500+ zijn blijkbaar de grotere. Ik ben er nog niet uit wat ik wil. Moet er lig een zijn die precies zo hoog is als het keukenraam want ik wil er een met een plantenbak er op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 21:21

Ik vond 227 al behoorlijk wat hahaha. Zijn toch ruim 20 gieters (tenminste die gieters die ik heb). Dat geef ik nooit in een keer aan de plantenbakken in mijn tuin.
Hij staat onder het afdak van mijn schuurtje. Ik vind het echt wonderbaarlijk hoeveel water zo'n dakje blijkbaar afvoert :7
Ik heb ook wel eens dat hij nog redelijk vol staat als het gaat regenen. Dan haal ik het water eraf en doe dat in twee van die cementkuipen, die je ook bij paarden in de wei hebt staan.
Maar de tuin bij mijn appartement is echt een super tuintje. Het is wel een tuin op het oosten maar toch groeit en bloeit er van alles in de borders. Middenstuk heb ik bestraat en met grind, met een terras en overkapping. Voortuin heb ik wel vrijwel allemaal struiken, heg en een boom. Als ik uit mijn raam kijk is het net alsof ik in het bos woon, terwijl ik toch echt midden in de stad woon :D

Vandaag flink onkruid getrokken, pfff wat groeit dat ontzettend snel op dit moment }:0
Ik vind het wel lastig te beslissen wat ik ga doen, qua planten extra nog of snoeiwerk etc ivm die verkoop. Wil dat tuin er top uitziet want het is wel echt een uniek plekje zo in de stad maar wil er ook geen honderden Euro's aan uitgeven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:22

Heerlijk! Ik hoop snel weer planten in mijn tuin te hebben. Nu is het zand, zand, zand, bandjes, stenen en vooral heeeeel veel zand.. Maar de mannen zijn hard bezig. Hoop einde week beetje klaar. Al valt hemelvaart er denk ik tussenuit dus dan zal het volgende week ook nog wel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:19

Ik zou je tuin zo houden als jij is, eventueel alleen wat snoeien. Grote kans dat hij straks ook in een grafzerk tuin verandert 'want onderhoudsvrij' onzin :(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 10:01

Toen ik hier kwam was het ook echt een grafzerk tuin, zo erg.... De paar struikjes die er soort van vegeteerden stonden er vreselijk bij en alles was steen en grint. En dus heel heel warm en vies als de zon maar even scheen. Flink wat uitgegraven, grond erbij, struiken erbij etc en nu is het na een paar jaar echt zalig. En het onderhoud is met een tuin met beplanting, vind ik, veel minder dan met zo'n grafzerktuin. Enige onderhoud wat ik echt heb is op het stuk dat nog bestraat is....

Maar ja, blijkbaar snappen mensen dat niet -O-

In de wijk waar mijn vriend woont kan iedereen zijn eigen tuin aanleggen want het is nieuwbouw. Het zijn allemaal huizen met een leuk bemeten tuin. En 80% doet er allemaal tegels in met zelfs nog kunstgras. En dan moet er weer schaduwdoeken worden gespannen etc. Ja gek he.

Gelukkig is vriendlief ook een echte tuinenman. Ook daar dus binnen paar jaar heerlijke tuin gecreeerd.

Ik denk wat ik er nog inzet dat ik dat dan in bakken doe zodat ik het mee kan nemen. Dacht daar al aan maar met jouw opmerking, die helaas maar al te waar is, doe ik het zo.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:09

Ik word echt doodongelukkig van die nieuwbouw wijken. Oude wijken met prachtige tuinen vol groen, dat is toch veel mooier en prettiger wonen?

Lekker in bakken inderdaad.