Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:15

Calatheas zijn mooi! Maar wel een beetje zinnig.

Misschien niet helemaal het juist topic maar ik ga het toch hier vragen. Ik lijk niet om te kunnen gaan met String of Turtles (Peperomia prostrata). Ik heb mijn huidige stekje al van grond laten wisselen, omdat de vorige grond het water heel erg vasthield en zo de wortels maar nat bleven staan. Die zagen er ook niet zo goed uit. Ik laat de grond echt droogvallen tussen waterbeurten, en bied nu het water van onderen aan en spray iets aan de bovenkant. Maar het ziet er alsnog niet goed uit.

Het is niet de eerste keer dat het in mijn handen niet zo goed gaat, terwijl een collega zegt dat het net onkruid is. :')

J0anieke

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:53

Hier hetzelfde, maar ik kan met geen enkele peperomia overweg. _O-

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:00

Heeft iemand een idee wat hier mee is?

Afbeelding

Juli 2024 is deze Yucca met drie stammetjes gekocht. Twee stammen doen het goed, de derde is ondertussen bijna helemaal kaal. Wat zou dit kunnen zijn?

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:17

Hoe geef je hem water, voeding, licht etc?

Vanaf deze foto zou ik toch neigen naar te weinig water.
Toen ik nog in een tuincentrum werkte hebben we eens een yucca met meerdere stammen uit de pot gehaald. Wat opviel was dat de kleine stammen echt hele kleine wortels hadden, zeker vergeleken met de grote. Waardoor de kleine stammen dus vaker water nodig hebben dan de grote omdat als de onderste helft van de grond nog vochtig is de wortels van de kleine stammen er niet bij kunnen.

Dan zou t wel raar zijn dat de voorste nog kleinere stammen het wel goed doen. Misschien omdat je met de gieter tussen die stammen water geeft, waardoor zij toch genoeg krijgen?

Persoonlijk zou ik voor de zekerheid nog even naar de wortels kijken. Als deze goed zijn kan je hem terug zetten en proberen te redden. Anders evt er helemaal uit laten, evt nog een kleinere erbij kopen om die er weer tussen te planten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:15

Dat is Edward Scissorhand :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:33

Ik zou deze kleine stam uit de pot halen. Vaak is er ook te weinig grond voor een grote plant.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:24

Als planten beginner heb ik even een vraag :+

Vorig jaar rond mei/juni een aantal plantjes in huis gehaald die het goed doen!
Echter groeit deze een beetje hard :D

Afbeelding

Kan/moet ik die nu verpotten? Hoe werkt dat? Ik ben nooit eerder zover gekomen want alles ging altijd dood :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:45

Lekker laten groeien, tis een strekker.
Wil je hem voller krijgen dan moet je hem stekken en de stekken in de pot bijplaatsen of de stengels op de potgrond leggen en met stekers vastzetten.
Deze stekers kun je zelf maken met stukjes ijzerdraad: in een u buigen en om de stengel heen in de aarde steken.

Is een makkelijke plant, maar hoe donkerder hij staat hoe groener het nieuwe blad, dus als je bont blad wilt krijgen kun je hem het beste zo licht mogelijk plaatsen. :)
Schijnt dat als je hem opbindt aan een mospaal, de nieuwe bladeren een stuk groter groeien.
Zelf heb ik hem vergelijkbaar als de jouwe geplaatst, met hangende stengels van inmiddels een behoorlijke lengte en geregeld nieuwe uitlopers eraan. <3

Dit is de mijne trouwens:
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:30

Wat een blije plant. Hij oogt heel vrolijk in ieder geval. Ik zou hem lekker laten hangen.
Groter potje kan altijd natuurlijk als je merkt dat hij echt te groot wordt bij de wortels, maar ik weet niet of dat nodig is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:47

J0anieke schreef:
Hier hetzelfde, maar ik kan met geen enkele peperomia overweg. _O-

Ik vind ze ook lastig. Mijn eerste watermelon ging dood de 2e ging een tijdje goed en toen ineens niet meer en nu herstelt hij zich gelukkig wel weer. Mijn Pepperspot (die heb ik minder lang) doet het wel super goed. Is best wat langer geworden. 1 meter 20 lang nu en 30 cm. gegroeid ongeveer.

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:58

Ik vertelde dat ik een pachira aquatica had overgenomen zo'n 2 weken geleden. Hij had een beetje liefde nodig en dat doet hem veel goeds, er komen allemaal jonge blaadjes aan, zo leuk! Je ziet ze ook per dag wat groeien.

Afbeelding

Dus ik heb de smaak te pakken met plantjes in huis en ik heb vandaag 2 jonge sansevieria's opgehaald. Dat ze maar groot en sterk mogen worden :D
Afbeelding

Verder heb ik nog een pannenkoek-plantje. Volgens mij mag die iets minder water hebben, ik moet het nog een beetje leren. Afbeelding

En deze kwam bij mijn ouders uit huis en heb ik gered nadat mijn moeder was overleden. Het was nog een zielig stengeltje en inmiddels al een flinke plant (ik heb hem nu een jaar of 5). Het is een vetplant maar hoe hij heet weet ik niet. En ik zag wat plekjes eraan, volgens mij zijn dat tand-afdrukjes van mijn katten _-:(
Afbeelding

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:30

Misschien hebben jullie een tip ...

Ik heb een enorme en hele mooie Alocasia Regal Shield XXL. Echt de trots van mijn planten verzameling.
Maar ze blijft maar bladeren eruit pompen. Heel mooi natuurlijk maar die bladeren zijn allemaal vrij klein. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de bladeren wat meer het XXL formaat krijgen

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 01:05

Mest geven? Verpotten? Iets meer licht? Luchtvochtigheid omhoog?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:34

axel_1997 schreef:
Mest geven? Verpotten? Iets meer licht? Luchtvochtigheid omhoog?

Verpotten werd me afgeraden tot maart ongeveer.
Ik ben voeding bij blijven geven. Wel wat verlaagd nu 1x in de maand en straks weer 1x in de 2 weken.
Staat een groeilamp op omdat we weinig licht hebben in huis rond deze tijd van het jaar...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:57

Ik zou wachten met veranderingen tot de lente. De planten staan nu in winter-survival stand.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 09:48

Jokonootje schreef:

Ik heb een enorme en hele mooie Alocasia Regal Shield XXL. Echt de trots van mijn planten verzameling.
Maar ze blijft maar bladeren eruit pompen. Heel mooi natuurlijk maar die bladeren zijn allemaal vrij klein. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de bladeren wat meer het XXL formaat krijgen

Hoe meer licht hoe beter in de winter voor een Alocasia. Bij een raam op het zuiden is dan het meest gunstig. En als een plant door groeit in de winter mag je wel iets wat voeding geven :j

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:33

Jokonootje schreef:

Vanaf wanneer heb je dit probleem in het jaar? Zijn er in de zomer wel grotere bladeren?
Ik ben net als Jis toch geneigd dit als een licht probleem te zien.. Heb je wel eens met zo'n apparaatje gemeten hoeveel licht er bij de plant komt? Doet de lamp wel voldoende?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:53

Chinas schreef:
Jokonootje schreef:

Vanaf wanneer heb je dit probleem in het jaar? Zijn er in de zomer wel grotere bladeren?
Ik ben net als Jis toch geneigd dit als een licht probleem te zien.. Heb je wel eens met zo'n apparaatje gemeten hoeveel licht er bij de plant komt? Doet de lamp wel voldoende?

ik heb het niet gemeten is nog wel eens een optie om te doen. Heb een vol spectrum lamp echt alleen voor haar aan staan.
De andere planten die wat donkerder staan, maar wel licht nodig hebben hebben er ook allemaal een eigen volspectrum lamp.

Ik wacht het voorjaar wel even af. En misschien moet ik toch de voeding nog wat omhoog schroeven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:08

troi schreef:
Ik zou wachten met veranderingen tot de lente. De planten staan nu in winter-survival stand.

Die van mij groeien als kool. Mijn Chinese lantaarn is vorige week pas gestop met bloeien :=.

Ik merk niks van een winter-survival stand.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:11

_San87_ schreef:
troi schreef:

Die van mij groeien als kool. Mijn Chinese lantaarn is vorige week pas gestop met bloeien :=.

Das heel fijn!

Ik merk hier dat ze ook veel minder water nodig hebben. Huis is ook aan de koude kant, 16-18 graden overdag en 13 in de nacht, dat zal ook meespelen

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:55

Die van mij groeien ook gewoon door. Alocasia heeft hier een nieuw blad gemaakt, Monstera staat op de badkamer en die blijft ook gewoon groeien (de twee nieuwe hebben ook allebei een nieuw blad) en mijn paradijsvogel (Nicolai) heeft ook allemaal nieuwe scheuten. Mijn lidcactus heeft een paar weken geleden zelfs bloemen gehad :=

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:09

Ik verpot ook jaarrond hoor.

Ik moest afgelopen week wel denken aan de periode die we weer tegemoet gaan, alles gaat weer uitlopen en groeien *\o/*

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:44

Ik lees en leer hier alvast gezellig even mee. Als ik straks een eigen plekje heb wil ik ook graag meer planten (redden).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:00

Ik heb wat leuke dingen geshopt vandaag <3

Bij de lidl hadden ze deze Calathea Medaillon
Afbeelding
Afbeelding

En een mooi maatje Monstera
Afbeelding

En bij het tuincentrum deze Beaucarnea Recurvata (olifantspoot) gescoord <3
Afbeelding

Eenmaal thuis wat aan het schuiven en wisselen geweest met mijn inrichting waardoor mn geldboom nu ook een plek met meer licht heeft gekregen:Afbeelding

Ik ben helemaal blij met deze nieuwe gezelligheid :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:30

Sorry Jokonootje, had gemist dat je er een groeilamp op hebt staan

troi schreef:
_San87_ schreef:

Das heel fijn!

Ik merk hier dat ze ook veel minder water nodig hebben. Huis is ook aan de koude kant, 16-18 graden overdag en 13 in de nacht, dat zal ook meespelen

:j
S'nachts kan het bij mij ook dalen naar 13 graden op de plantenkamer en niks groeit op het moment.

Mooi Muronia!