[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:26

Wij hebben een combi... lineair en annuïteiten.(en flink onder de max... we willen een huis om in te leven, niet leven om een huis te kunnen hebben)

Hij daalt wel in ieder geval.
Wendy, jullie kunnen dat... maar veel andere mensen niet helaas(wat Neonlight zegt)
Ik zie om me heen ook voorbeelden die ze aanhaalt in haar post .
Het is niet alleen aflossingsvrij le hypotheek, maar ook de spullen op afbetaling, en ga zo maar door.
Gooi dat op een grote hoop en je hebt stiekem best wat mensen die leven alsof ze vier keer hebben als wat er echt binnen komt.
Uiteindelijk houd dat een keer op natuurlijk.
Dat er mensen zijn die daar wel mee om kunnen gaan, doet daar helaas niets aan af.

Dondeyne, als je het echt wil dichttimmeren zodat niemand zich meer klem kan zetten dan moet je alles wel zo gaan dichtspijkeren dat er niets meer kan en dan gaan er alsnog mensen zijn die stomme dingen zullen doen vrees ik.
Tot op zekere hoogte mensen beschermen tege, okay... maar helenaal dichttimmeren dat moet je ook niet willen denk ik...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:28

Heel verstandig Dondeyne. :j Zelfde als hier, wij zitten wel iets boven de 50%, maar kinderen komen er hier ook niet. Wij zitten dan weer in de positie dat de laatste jaren van het aflossen net in ons pensioen zitten. Omdat dan het inkomen omlaag gaat willen we de woonlasten ook zo laag mogelijk hebben, in plaats van op zijn hoogst.
Hier zie ik ook veel mensen zich klem zetten vanwege hypotheken en andere financieringen, en ken ook gevallen die daardoor in de schuldsanering zijn gekomen. Allemaal vanwege dingen die echt niet hoefden.

Gelukkig ben ik dus niet de enige die verbaasd is hoe makkelijk er gekocht wordt, zie nu ook de post van Sonja nog tussendoor komen.

Marvel

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:39

Mij verbaasd het niet. Als ik kijk hoe de adviesgesprekken worden gevoerd, hoe onbewust mensen zijn vwb verschillen tussen kopen en huren qua kosten en mensen boven modaal geen sociale huurwoning meer mogen en dan met een koophuis goedkoper zijn..

Wij zitten op 75% van wat we mogen lenen, we hebben wel annuiteit, maar betalen bruto af en dan 1x in het jaar het belastinggeld terugvragen.
Qua salarissen gaat er bij ons behoorlijk wat wijzigen en we zijn behoorlijke spaarders. Dus ik ben blij met de bewuste keuzes die we maken, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen even makkelijk is om zulke keuzes te maken of om in die positie te zitten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:46

Klopt Jotoma, ik vind ook dat er erg makkelijk gesproken wordt over keuzes. Ja, het is beter om niet maximaal te lenen en financiële ruimte over te houden. En nadenken over wat je wilt betalen in plaats van wat je wilt lenen is zonder meer goed.

Maar niet iedereen heeft de keuze, of heeft veel kunnen sparen de afgelopen tijd. Als starter sta je ook redelijk klem. Sociale woningbouw kom je niet voor in aanmerking, particuliere huur is schofterig duur en dan moet je nog maar net wat kunnen kopen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:54

En kopen doe je (in principe) ook niet ff zo maar. Je wilt er toch wel jaren blijven wonen, dus het moet ook wel naar wens zijn. Een kant en klaar huis vinden is dan fijn omdat je minimale kosten hebt qua inrichten en verbouwen, maar als het goed is is t ook vaak duurder

Wat wij bij huren ook deden, maar bij kopen nog belangrijker is: zorg dat je altijd minimaal 10% van de koopsom van je woning opzij hebt staan. Voor als die boiler kapot gaat. Of je lekkage krijgt. Of noem maar op. En blijf verder vooral van dat potje af en spaar door voor als de woning weer geverfd moet worden :)
De standaard vragen tijden bezichtigen: hoe oud is de boiler (levensduur 10-15 jaar), wanneer buiten geverfd (levensduur max 8 jaar) en wat is de leeftikd van keuken/badkamer (levensduur ong 10-15 jaar).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:58

Neonlight schreef:
Maar Wendy, als je toch de hele maatschappij bekijkt gaat het toch ook zo? Niet alleen bij huizen, ruim 90% van de auto's die rondrijden is gefinancierd. Je ziet jonge mensen in peperdure auto's rondrijden daardoor. Ken zelfs mensen die voor 3 dure auto's betalen, omdat de eerdere 2 in de prak gereden zijn. Veel dingen worden gekocht met "betaal nu zoveel en de rest over zoveel maanden". Het aantal mensen die met torenhoge schulden zitten wordt ook steeds hoger. Waarom moeten veel mensen een nieuwe Golf hebben en kunnen ze niet met een 2de hands Aygootje?

Tja, zeg het maar. Ikzelf heb nog nooit een nieuwe auto gereden en ik begrijp er ook werkelijk niks van dat mensen het überhaupt in hun hoofd halen om een lening af te sluiten voor een auto (of een paard, ook zoiets). Maar dat heet in de hoofden van veel mensen ook geen lening, maar financiering, en dat is dan anders ofzo :+
Met geld omgaan lijkt wel iets wat niet meer geleerd wordt, dat dat zelfs na een financiële crisis nog niet veranderd is, is eigenlijk ongelooflijk en belooft weinig goeds voor de toekomst.
En misschien is het dan inderdaad wel zo dat we mensen met z'n allen tegen zichzelf moeten beschermen.

Mijn punt is alleen dat er nog steeds wel degelijk mensen zijn die wel in staat zijn om verantwoorde keuzes te maken. En soms zijn dat andere keuzes dan wat de wetgever verantwoord vindt.
Van de andere kant zorgt het aanscherpen van de regels er ook voor dat er meer mensen in de knel komen te zitten, want het aanschaffen van een huis is, zeker voor alleenstaanden met een modaal inkomen bijvoorbeeld, steeds lastiger geworden hierdoor.

Wat betreft de financiering van de aanschaf van een huis speelt er natuurlijk heel veel mee, dat is ook zo. Gezinsplanning bijvoorbeeld. Het effect van één of meerdere kinderen op het budget is immers groot (mensen gaan minder werken = minder inkomsten, maar de uitgaven nemen toe), maar ja, niet iedereen krijgt kinderen (zoals wij). Dus om dat weer standaard mee te nemen in de berekening is ook weer niet terecht.

Wij Nederlanders zijn geneigd om voor iedere situatie die verkeerd is gelopen, bijvoorbeeld het gedoe rondom aflossingsvrije hypotheken, meteen weer een regeltje toe te voegen. Dat speelt niet alleen rondom financiën hoor, dat zie ik ook dagelijks in mijn werk. Bij het opstellen van de regels gaan we dan ook nog eens uit van de probleemsituaties, de andere situaties hoor je immers niets over.
Terwijl wat je eigenlijk wilt, is de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf. En verantwoorde keuzes maken.
Maar door al die regels bereik je juist het tegenovergestelde...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:07

Tja, hier staat dus ook een 17-jarige golf voor de deur. Wel een "nieuwe" Aygo, want de 20-jarige Fiesta was echt op, en op dat moment was een Aygo een verstandige aankoop, gezien de prijs en de afschrijving. Inmiddels ook al weer 4,5 jaar oud, en we 100% uit eigen geld betaald. Verkoper was dan ook zeer verbaasd, want het kwam eigenlijk nauwelijks voor dat een auto uit eigen middelen betaald werd. En daar waren wij dan weer zeer verbaasd over, want wij gaan geen duurdere auto kopen als het ook goedkoper kan en we er niet de eigen middelen voor hebben. We hadden dan namelijk een oudje gekocht voor een stuk minder geld.
Een huis zelf financieren is onmogelijk (nou ja, enkelen daargelaten), maar voor de rest? Wij kopen het niet als we er geen geld voor hebben. Niks geen financiering. Maar het wordt de studenten al met de paplepel ingegoten, want daar beginnen ze al met lenen (schijnt dan ook echt wel financieel goed te zijn, maar de trend is al wel gezet).
Voor de algehele economie is het overigens niet slecht, het op de pof kopen, maar voor je eigen portemonnee wel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:14

Ach, ik ben blij met mijn gloednieuwe Aygo :D , deels gefinancierd uit inruil oude en deels met hulp van paps en mams. Maar die klagen al een paar jaar dat ze teveel belasting moeten betalen over hun spaargeld, dus mijn financiering :P bij mijn ouders dient tevens ook een Goed Doel, namelijke blijere ouders :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:18

Jij hebt dat goed geregeld. :D
Maar ik denk dat jij ook niet zomaar elders een financiering aan zou gaan als je niet deze zou hebben, tenminste, jou kennende. Ik denk dat jij dan je oude had gehouden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:19

Iemand hier dan toevallig ook radar extra (deel 1) gezien van maandag??? Heel stuk over de financiële situatie van Nederland(ers). Ook over hypotheken e.d. aankomende maandag komt deel 2. Aanrader om te kijken in elk geval.

Hihi mijn paard uit eigen zak betaald was of een paard of een auto en toen heb ik gekozen voor een paard. :P Inmiddels een vriend met een auto, wel eentje die wat kan en mag trekken, maarja dat is dan ook geen nieuwe auto. Huis wel gefinancierd evenals deel van de verbouwing maar overgrote deel daarvan gaat dan wel uit eigen zak.
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 23-12-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:23

Oh nee, zeker niet :n Dan had ik die oude vissekom (Toybota {:} ) wel afgereden :j

Ik ben zelf geen fan van Radar, en al helemaal niet van de informatie die daarin gedeeld wordt als absolute waarheid. Maar, da's mijn mening als vakidioot.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:27

Nee, niet gezien. Klinkt goed!

@berdien: haha, dat is een heel ander soort lening :D Fijn dat dat zo kon, jij blij, je ouders blij! Je opmerking over Radar begrijp ik wel... dat heb ik zelf namelijk ook een beetje met de consumentenbond, waar ik tijdelijk lid van ben ivm overstap andere energieleverancier via hen.

Wij hebben vorig jaar voor het eerst bijna 10.000 euro uitgegeven voor een auto, een volkswagen caddy uit 2009. Die dealer zat geloof ik ook een beetje raar te kijken dat we dit zo konden financieren.
De caddy is een super praktische keuze, en hij kan nog een trailer trekken ook, als het moet :)
Ondertussen tuf ik lekker door met mijn citroen saxotje <3 uit 2001, met inmiddels 236.000 km op de teller.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:29

Oh ja, de Consumentenbond heeft daar ook een handje van. Het is echt goed dat zulke organisaties er zijn, maar ze presenteren een mening als een feit, en dat is gewoon link. De CB heeft soms ook informatie over hypotheken staan waarvan ik denk 'Ehm.. nee?!'. En als je daarmee als consument naar de bank gaat en die vertelt je heel wat anders, dan is het vaak de fout van de bank. Want in Radar/de CB werd gezegd dat... Tja.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:43

Ik vond het wel interessant hoor, in jip en janneke taal uitgelegd hoe het nu met Nederland gaat en de financiele situatie. Hoe gevaarlijk die aflossingsvrije hypotheken eigenlijk zijn en hoe gevaarlijk het is om zoveel schulden te maken zeg maar. Precies wat hierboven allemaal werd gezegd, vandaar dat ik het ook even aanhaalde! ;)

Mijn moeder had het gezien en die tipte mij omdat wij nu ook net bezig zijn met een huis kopen en hypotheken e.d.

Ik vertrouw op onze adviseur maar ondanks dat wij spaarders zijn (ook zo opgegroeid, het belang van sparen is er met de pap lepel ingegoten) kunnen we nu echt niet alles uit eigen zak betalen en is het kopen voor ons [als starters] nog best ingewikkeld / moeilijk. Ook omdat ik bv. nog studerend ben en nog geen volledig inkomen heb. Maar toch zie ik dat ook als een voordeel, want als ik straks full time kan werken betekend dat we meer over houden in de maand waardoor we extra kunnen sparen en misschien ook wel extra kunnen aflossen. Maar het betekend ook dat als 1 van ons werkloos word of er kinderen komen we niet direct het huis hoeven te verkopen. Tuurlijk word het dan wel even wat moeilijker. Ik ben blij dat we er straks sowieso niet tot onze nek in zitten.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:47

Neonlight schreef:
Tja, hier staat dus ook een 17-jarige golf voor de deur. Wel een "nieuwe" Aygo, want de 20-jarige Fiesta was echt op, en op dat moment was een Aygo een verstandige aankoop, gezien de prijs en de afschrijving. Inmiddels ook al weer 4,5 jaar oud, en we 100% uit eigen geld betaald. Verkoper was dan ook zeer verbaasd, want het kwam eigenlijk nauwelijks voor dat een auto uit eigen middelen betaald werd. En daar waren wij dan weer zeer verbaasd over, want wij gaan geen duurdere auto kopen als het ook goedkoper kan en we er niet de eigen middelen voor hebben. We hadden dan namelijk een oudje gekocht voor een stuk minder geld.
Een huis zelf financieren is onmogelijk (nou ja, enkelen daargelaten), maar voor de rest? Wij kopen het niet als we er geen geld voor hebben. Niks geen financiering. Maar het wordt de studenten al met de paplepel ingegoten, want daar beginnen ze al met lenen (schijnt dan ook echt wel financieel goed te zijn, maar de trend is al wel gezet).
Voor de algehele economie is het overigens niet slecht, het op de pof kopen, maar voor je eigen portemonnee wel.

Er zijn inderdaad maar weinig mensen die in een nieuwe auto rijden die van hunzelf is. 75-80% van de nieuwe auto's is lease of heeft een financiering.

Maargoed terug naar het topic :D. Wij hebben eeen hypotheek op 1 salaris terwijl we beide FT werken, dat geeft best veel financiële ruimte. We gaan op termijn wel kijken naar de mogelijkheid om eerder af te lossen :).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:56

Maar dat is het dus, een Aflossingsvrije hypotheek an sich is níet gevaarlijk. De manier waarop er mee om wordt gegaan en de manier waarop er geïnformeerd is (en hoe mensen niet wilden luisteren ;) ), dat is wat anders. Mijn hypotheek is voor een heel groot gedeelte aflossingsvrij (90%) en dat houd ik het liefste ook zo :)

Ik heb volledig geleend, studeerde nog toen ik dit huis kocht en er is ook maar één inkomen. Ik heb wél dik onder mijn max geleend, hypotheekrenteaftrek ontvang ik jaarlijks en niemand die me wat maakt. In mijn eentje maximaal financieren op inkomen vind ik echt wel tricky.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:04

Kijk jij weet HOE je er mee om moet gaan, maar er zijn zat mensen die dat niet kunnen of die die info niet krijgen. En in veel gevallen is het juist daarom dus wel gevaarlijk. Hoeveel mensen zijn er wel niet die ook zelf gaan rekenen met de mogelijkheden om zelf ook uit te pluizen wat voor hen het best is? Dat zijn er over het algemeen volgens mij niet veel. De meeste mensen gaan gewoon uit van wat hun adviseur hen verteld, prima maar als die vervolgens alleen denkt in het belang van de bank en niet van de consument tja......

Maar goed, ik vond het een nuttig stuk normaal kijk ik nooit radar. Wat er nu werd verteld is verder voor ons ook niet van belang momenteel maar wat ik zag denk ik dat het veel mensen in NL wel even wakker schud en daar is IMO niets mis mee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:11

Nou ja, ik had al een hypotheek voor ik hypotheekadviseur werd :)

Een Aflossingsvrije hypotheek is voor een bank helemaal niet zo interessant, zeker niet in deze tijden. En veel verstrekkers zijn al enkele jaren geleden begonnen met het aanschrijven van hun klanten omtrent hun hypotheekvorm. Stukje informatie, omzetting met lagere/geen kosten etc. Maar zolang ik nog dagelijks mensen spreek die vooral niet af willen lossen op hun (Aflossingsvrije) hypotheek want 'dan krijg ik minder hypotheekrenteaftrek', tja... Aan wie ligt het dan? :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:14

En voor die groep is het denk ik wel goed dat deze informatie nu ook vanuit o.a. radar komt. ;)
Ik krijg niet de indruk dat radar nu klink klare onzin loopt te verkondigen namelijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:16

Ik zeg ook niet dat ze klinkklare onzin verkopen. Ik zeg dat ze de neiging hebben om een mening als een onwrikbaar feit te presenteren. En dát is gevaarlijk, want ik heb regelmatig mensen aan de lijn gehad die in paniek waren na een uitzending van Radar (is niet de eerste keer dat het over hypotheken gaat), terwijl er niets aan de hand was.

Overigens is die groep die niet af willen lossen ivm HRA over het algemeen zeer goed geïnformeerd, hoog opgeleid en met een bovengemiddeld inkomen. Bewuste keuze, HRA gaat voor aflossen. Dat ze van elke euro rente alsnog een flink stuk zelf betalen én alleen maar meer gaan betalen.. Ach.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:40

In mijn opinie zien die mensen alleen de inkomsten, maar vergeten ze de uitgaven, dat ze ook minder rente hoeven te betalen.
Maar het was toch ook hier in het topic dat er iemand was die iemand kende die dacht dat ze niets af hoefden te lossen?

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:09

Interessant zo de laatste pagina's over hypotheekvormen en eigen financiële inbreng bij je hypotheek.
Wij zijn ook bij een adviseur geweest die heel duidelijk, min of meer in jip en janneke taal als we het even niet volgden heeft uitgelegd. Ook in de voorlopige berekeningen rekening gehouden met wat we maximaal willen uitgeven aan woonlasten en niet hoeveel we mogen lenen, dat ligt namelijk een stuk hoger dan wat we zelf vantevoren hadden bedacht :D en we willen wel kunnen blijven leven.
Komt bij dat we ook rekening moeten houden met financiëring van de restschuld dus dat kost ook elke maand geld natuurlijk.

Verder voorzichtig positief nieuws hier, maandag een bod gekregen van de vraagprijs, dus wat mij betreft verkocht *\o/* nu alleen nog wachten of het allemaal lukt met het tekenen van de koopakte, iemand een idee hoe snel dat gemiddeld zou kunnen gaan? Ik heb al helemaal de zenuwen dat dat nu nog niet rond is namelijk :+ verder nog die 3 dagen bedenktijd die dan nog volgen dus in mijn achterhoofd speelt telkens dat het wel niet door zal gaan.
Vind het wel lastig hoor, we moeten natuurlijk ook zelf nog een leuk huis zien te vinden en wellicht zelfs een periode overbruggen in iets van een huurwoning dus daar moeten we ook nog over nadenken hoe en wat.
Ik zou willen dat het allemaal rond was :D

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:18

@Bjarni goed nieuws :) Geeft wel veel stress he?

Ik heb die radar aflevering niet gezien maar dat is wel een goede tip! Ik ga eens kijken of ik die aflevering terug kan vinden.

Ik moet mij ook weer gaan verdiepen in hypotheken. Ik ga verhuizen en moet mijn huis bij Amsterdam verkopen. Wil alleen eerst graag wat opknappen (nieuwe gordijnen, bank, etc). Ik kijk er nu best wel tegen op- ik moet een makelaar zoeken, en eigenlijk weer een hypotheek adviseur, huis opruimen, dingen opknappen, etc. etc.
Op basis van welke criteria zoeken jullie een makelaar?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:20

Ik heb vandaag 2 gesprekken gevoerd en daarin is een hoop duidelijk geworden!

Ben een stuk geruster en weet zeker dat het zal lukken een leuke woning te vinden. Gelukkig!

Er zijn zelfs nog hypotheekaanbieders waar je nog de 106% kan krijgen. Hier ga ik naar alle waarschijnlijkheid niet voor kiezen, maar voor starters en mensen met een kleinere spaarrekening gelukkig nog wel een optie.

Zelf heb ik het idee dat het verlagen van het leenbedrag boven de aankoopwaarde de huizenmarkt kan laten stagneren omdat men inderdaad boven zijn of haar stand leeft, maar de tijd zal het gaan uitwijzen.

Begreep dat je in bijvoorbeeld Duitsland maar 80% van je aankoopbedrag kan lenen. Dan hebben wij het zo slecht nog niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:20

Wij waren op een woensdag om 17u uitonderhandelt. Vrijdagochtend ontvingen we als kopers de conceptkoopakte van de verkopende makelaar, op maandagochtend tekende de verkopende partij en wij de woensdag daarna.
Dus binnen een week klaar. Maar dan waren we geloof ik wel snel.

Alleen de termijn wanneer je uit je huis gaat was bij ons ook mee onderhandelt. In ons geval 8 weken voor financiering en dan nog een maand om te verhuizen. Dat hebben jullie nog niet besproken?