Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:17

Helaas heb ik dit jr nog geen egeltjes hier te eten gehad. Vermoed dat ze (voorgaande jaren iig) door de droge sloot kwamen maar daar staat nu nog steeds water in. En las ergens dat ze niet van natte voeten houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:26

Hier is de egel 1 keer gezien, maar het egelvoer wordt wel gegeten. Maar zou ook nog een steenmarter kunnen zijn die het op eet, die zit er ook eentje vlakbij.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 10:12

Hier echt nauwelijks nog slakken. Maar wij hebben heel veel eksters, merels en kauwen in de tuin. Dus die eten hun buikjes vol gok ik.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 10:51

Hier de verkeerde vogels, zitten enkele merels en lijsters maar voornamelijk mussen, meesjes, roodborstjes en vinken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 11:01

Ik heb hier echt nog nooit een slak gezien? :+ had geen idee dat je daar zoveel last van kunt hebben…

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 11:11

_lautje_ schreef:
Hier echt nauwelijks nog slakken. Maar wij hebben heel veel eksters, merels en kauwen in de tuin. Dus die eten hun buikjes vol gok ik.

Ik wist niet dat kauwen ook slakken aten, ik heb een benedenappartement met tuin en op 2 schoorstenen zitten een nest. Ik zal ze koesteren, bijna geen slakken in de tuin.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 11:44

Toch vraag ik me af hoe effectief vogels zijn. Die foerageren niet als het donker is, en overdag zitten de slakken veelal in de grond.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:39

Saul schreef:
Ja dat kan ook natuurlijk.

Zou ik ze allemaal uit kunnen graven en bij elkaar kunnen zetten? Heb er nu twee tussen een hortensia dat vind ik niks.

Zou het.gewoon proberen. Ze zien er wel leuk uit!

Zo had ik vorig jaar opeens een cherry tomaat in de tuin staan. Nooit geplant. Waarschijnlijk ook via een vogel aan komen waaien. Hoop tomaten van kunnen oogsten dus leuke verrassing :))

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:58

Hier dit jaar ook minder slakken dan vorig jaar. En veeeeel meer vogels. Nog steeds te veel slakken voor een fatsoenlijke moestuin. Want van een vierkante meter kan ik er gemakkelijk 20 plukken 's Avonds (wat ik niet doe want de tuin is zo'n 1600m2). Maar het gaat qua balans de goede kant op lijkt het. De tuin is ook volwassen aan het worden.

Zometeen nog wat pompoenen uitplanten en eindelijk een nieuwe lading plantjes zaaien. Ik heb bijvoorbeeld nog geen courgette, mais en bonen dus het is de hoogste tijd dat ik daar mee aan de slag ga.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:03

Even een vraag.

Wij gaan ons terras aanpassen/vergroten. Hier staat nu in een L-vorm een enorme taxushaag. Deze is zo breed als dat ie hoog is (>2,5m) en al erg oud. Hij zal helaas moeten wijken. De hoofdstammen zitten op de plek waar dan straatwerk zal komen. Hebben hem al keer flink ingekort en 1 zijde is nu niet erg mooi, uit elkaar gevallen.

Nu willen we er waarschijnelijk een laurierkers (of olijfwilg, of?) voor terug plaatsen, die zo”n 1.80 m hoog mag worden. Maar welke maat houd je aan voor de border die waar in komt te staan? Wil natuurlijk ruimte creeeren voor het terras maar wil de heg wel voldoende grond geven om te groeien. Is 60 cm voldoende? 100cm? Hoeft enkel een heg in te komen, geen andere beplanting. Aan beide zijde komt de heg dan tussen straatwerk in.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:51

Mandyy schreef:
Wat een prachtige tuin is het geworden!

Vraagje: wat doen jullie tegen luis in een rozenstruik? Ik ben vorig jaar heel druk geweest met eraf spuiten met de tuinslang en besproeien met water met afwasmiddel en heb nu wéér/nog steeds(!) luis. Ik hoop dat er een makkelijkere oplossing is? :=

Is je struik gezond? Zou daar eerst kritisch naar kijken of je in de bodem misschien een verbeterslag kan maken. Dan dit jaar eventueel "bestrijden" met lieveheersbeestjes?
Zou niet zo snel grijpen naar chemische bestrijding.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:58

Bij het tuincentrum werd aangeraden te behandelen met dat middel dat hier werd genoemd en mest toe te voegen.
Door de regen steeds is het er nog niet van gekomen, maar alles is in ieder geval aanwezig. :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:25

Lavameel of diatomeeënaarde verstuiven op bladluis.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:19

Afbeelding
Mijn Phyllis Bide rozenhaag bloeit nu echt waanzinnig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:32

Prachtig. Ik moet dit jaar denk ik mijn rozen maar eens gaan stekken. Dan kan ik de grootte te minste ook echt uitbreiden. Het zijn nu allemaal enkele planten per soort.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:20

Hoe houden jullie onkruid tussen de tegels intoom? We wonen hier nu drie jaar en eigenlijk moet de bestrating echt vernieuwd (ik ben in staat alle te asfalteren inmiddels :+ ) het is scheef, slecht onderhouden de afgelopen 10 jaar en het onkruid lijkt echt sterk geworteld…

Vorig jaar alles eens met de hand gedaan. Dit jaar net zo hard weer terug gekomen. We hebben het nu met de bosmaaier met staalborstel gedaan en daar is het echt van opgeknapt. Echter komt het twee weken later alweer op :(

Zout, gif, azijn etc willen we niet gebruiken. Voor mijn gevoel helpt enkel een keer helemaal opnieuw beginnen echt. Of is er iets dat we nog kunnen proberen?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:25

Opnieuw bestraten is geen gek idee als de tegels schots en scheef liggen, maar onkruid blijf je houden. Zelfs met asfalt ga je er niet aan ontkomen :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:43

Hier ook een drama, inmiddels kan de grasmaaier eroverheen...op het asfalt geen problemen hoor :P.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:52

Zei iemand bestrating grasmaaien? :+

Afbeelding
Afbeelding

Dit hebben we nu klaar. Zag er hetzelfde uit :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier goed het verschil te zien tussen waar de bosmaaier al is geweest en waar niet :D op de betonplaten geen onkruid te zien hoor. Misschien overal maar beton

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:27

Ik heb met de hoge drukspuit alles eruit gespoten, verdelger er tussen en zit nu al maanden zonder :D heerlijk haha

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 16:37

Prachtig _lautje_ <3

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 16:42

Ik zag dat ik 10 jaar geleden hier voor het eerst had gereageerd. Toen mijn tuin nog vol tegels, nu heel veel tegels gewipt. Wat mij betreft liggen er nog steeds te veel tegels en als ik het opnieuw zou doen, zou ik meer organische vormen gebruiken. Maar voor nu is het wat het is :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 16:51

Letizia, leuk om de vergroening zo te zien!

Voor de mensen met een slakkenoverschot: wij hebben Indische loopeenden en die mogen regelmatig in de siertuin op slakkenjacht. Werkt fantastisch! Ze maken van hun eigen hok en stukje tuin wel een enorme modderzooi, maar ze zijn wel buitengewoon gezellig en grappig :D

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:12

Volgens mij zijn die eenden supergezellig in de tuin! Wij hebben er een hele geschikte tuin voor (met inderdaad een slakkenoverschot) maar helaas ook een hond die er graag achteraan rent…

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:16

Ik denk dat onze hond de eenden ook erg leuk vindt. :))
Ik ga iedere avond op slakkenjacht nu.