Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:17

Maar wat menino zegt, dat valt sowieso onder box3 (er vanuitgaand dat je een fors bedrag hebt om af te lossen) dus of je daar nou echt iets mee oplost...
En je betaald nog iedere maand de rente over de hypotheek terwijl je op je spaargeld geen rente krijgt, dus volgens mij is dat 2x niet handig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:26

secricible schreef:
Maar wat menino zegt, dat valt sowieso onder box3 (er vanuitgaand dat je een fors bedrag hebt om af te lossen) dus of je daar nou echt iets mee oplost...
En je betaald nog iedere maand de rente over de hypotheek terwijl je op je spaargeld geen rente krijgt, dus volgens mij is dat 2x niet handig.

Nou ja je moet eerst wel dat aanzienlijke bedrag bij elkaar sparen..

Als je nu normaal spaargeld hebt (geen idee, de meningen zijn nogal verdeeld over wat wel en niet veel of weinig is) dan kan je nog doorsparen totdat je aan het grensbedrag zit. Ipv dat je nu al denkt 'nou, ik gooi 200 euro iedere maand naar de hypotheek'. Ik als alleenstaande mag volgens mij 50.000 euro spaargeld hebben ofzo toch? Dan zou ik sowieso eerst tot dat bedrag sparen..

Ik zat ook te denken om extra af te lossen en dan op, weet ik veel, 10.000 spaargeld te blijven staan. Maar dan ga ik eerst door tot die 50.000
(maar goed, als ik versneld wil aflossen ben ik 83 jaar verder voordat ik klaar ben :') ik zie soms bedragen aan spaargeld etc voorbij komen die mij echt duizelen %) :') )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:34

secricible schreef:

Inderdaad dit, dus wij lossen ook gewoon extra af. En ja, wij betalen box 3 belasting over het spaargeld.

Fitzroy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:42

Ik heb me er verder nog niet in verdiept maar heb sowieso een aflossingsvrije hypotheek. Dus ik los helemaal niets af. Ik ga het wel zien, spaargeld zit idd ook in box 3.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:59

maar dan zit je als single boven de 57.000 euro en met partner boven de 101.300 euro..
Voor groen beleggen krijg je extra vrijstelling (las ik ergens)

(ik heb een gedeelte aflossingsvrij, dus dat laat ik dan zo en ik hou mn spaargeld gewoon zelf)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:04

Je mag in 2023 57.000 euro hebben aan vermogen in box 3. Daarboven betaal je er belasting over.
Aflossen is altijd verstandig, want je betaalt minder rente. En je hebt minder restschuld later bij verkoop.
Wel altijd zorgen voor genoeg spaargeld als buffer. Ik zou dus nooit als ik 50.000 euro zou hebben daar 40.000 van aflossen op de hypotheek. Want ik vind 10.000 te weinig als buffer om op de spaar te hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:09

Suzanne F. schreef:
Je mag in 2023 57.000 euro hebben aan vermogen in box 3. Daarboven betaal je er belasting over.
Aflossen is altijd verstandig, want je betaalt minder rente. En je hebt minder restschuld later bij verkoop.
Wel altijd zorgen voor genoeg spaargeld als buffer. Ik zou dus nooit als ik 50.000 euro zou hebben daar 40.000 van aflossen op de hypotheek. Want ik vind 10.000 te weinig als buffer om op de spaar te hebben.

Dat kan, er zijn mensen die minder hebben (maar dat is een ander verhaal).
En aflossen heeft voordelen, maar extra aflossen om eerder helemaal hypotheekvrij te zijn, dat is dan misschien iets om over na te denken. Om dat wat rustiger aan te doen.. zo lees ik het?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:13

Aflossen is altijd goed maar houd wel de balans goed in de gaten. Zolang je niet aan de 57.000 euro zit hoef je geen overhaaste beslissingen te nemen. Denk goed na voor je extra aflost op je hypotheek want eenmaal afgelost kan je het nergens anders meer aan besteden. Alles boven die 57.000 euro lijkt me sowieso verstandig. Wat je verder nog wilt aflossen ligt aan je situatie, hoeveel buffer wil je houden, wat staat er nog op de planning qua kosten de aankomende tijd etc.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:17

57.000 spaargeld voor single, 114.000 voor stel vrijgesteld voor belasting.
Maar dat zijn flinke bedragen inderdaad en mogelijk ver boven de buffer waar je jezelf prettig bij voelt of nodig vindt.

Ik hecht echt wel waarde aan onze buffer maar een grote hypotheek werkt ook beangstigend. Deels aflossingsvrij, deels niet. Over een paar jaar gaat onze rente veranderen en een paar jaar later loopt onze vaste hypotheek af. Al die dingen zorgen voor kopzorgen omdat het onbekend terrein is en we het wel goed willen doen voor de toekomst....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:27

Varekaj schreef:
De mini's slaan regelmatig een kapbeurt over, die slijten hun voeten aardig zelf en netjes op de weide. Scheelt weer €60 op dat smid bezoek. Nu was het nodig omdat er eentje net niet bevangen was en ze stonden sowieso lang door het verse gras. Betaal voor vierkant met vijsgaten nog steeds maar €85, paard kan regelmatig 10-12 weken met een set. Best luxe :D

Wrom neem je geen bekapcursusje? Dan kan je die mini's lekker zelf doen (want ik weet uit ervaring dat mini's er vaak prima uit zien maar het daarom nog niet zijn. heel vaak lange tenen of colablikhoefjes, alleen blijven ze klein en compact en valt dat niet op.).
Hoef je enkel eens per jaar een oog van de smid erop laten vallen en je bent klaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:46

Binck8 schreef:
Maar dat zijn flinke bedragen inderdaad en mogelijk ver boven de buffer waar je jezelf prettig bij voelt of nodig vindt.

Ik hecht echt wel waarde aan onze buffer maar een grote hypotheek werkt ook beangstigend. Deels aflossingsvrij, deels niet. Over een paar jaar gaat onze rente veranderen en een paar jaar later loopt onze vaste hypotheek af. Al die dingen zorgen voor kopzorgen omdat het onbekend terrein is en we het wel goed willen doen voor de toekomst....

Ja dat is een afweging die je moet maken. Allerlei factoren spelen mee. Over een paar jaar kan de rente een stuk hoger zijn. Of niet. In theorie kan het zelfs zo zijn dat als je hypotheek afloopt en je weer moet afsluiten, je hem niet meer voor dat bedrag kan afsluiten omdat de rente zo gestegen is. Dan kan je een probleem hebben. Dan kan nu aflossen wel heel slim zijn. Laat je anders goed adviseren door een financieel adviseur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:24

De smid doet ze misschien 3x/jaar, soms 4x. Ze zijn nu al redelijk eenkennig en eenhandig op dat vlak en da's niet altijd praktisch. Voor hen valt dit mee onder "training" zeg maar, dat ze ook eens moeten meewerken met iemand anders dan mezelf.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:25

Binck8 schreef:
Op dit moment is het wel heel voorbarig om geen hypotheekschuld meer af te lossen, er is nog niets echt helder over hoe dit in de toekomst eruit zou moeten gaan zien en welke compenserende maatregelen er dan komen en over hoeveel jaar het verspreid gaat worden voordat een woning compleet in box 3 zou vallen.

Of weten jullie er wel al veel meer over?

Maar er zit een verschil tussen geen en extra ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:26

Cer schreef:
Suzanne F. schreef:

En aflossen heeft voordelen, maar extra aflossen om eerder helemaal hypotheekvrij te zijn, dat is dan misschien iets om over na te denken. Om dat wat rustiger aan te doen.. zo lees ik het?

Dat dus, wij lossen wel af, maar niet meer zo veel extra dan een jaar geleden.
Mochten we wat spaargeld betreft boven het vrijgestelde bedrag komen, dan kijken we wel weer verder.
Maar op dit moment willen we niet te snel een nog veel hoger bedrag aan overwaarde op de woning hebben.
Wij hebben geen aflossingsvrij stuk.
Plus we hebben de rente aan 1.2 procent voor 20 jaar vast ;)

Btw, wij mogen 15 procent per jaar boetevrij extra aflossen, dat hebben we dan ook twee jaar gedaan, tel daarbij de stijging van de huizenprijzen bij op, we hebben mede daardoor nu nog maar de helft aan hypotheek van de huiswaarde.

Misschien dat iemand die een forse hypotheek aan hogere rente heeft dat beter anders kan doen.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 05-05-23 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:28

Sansevieria schreef:
Cer schreef:

Dat dus, wij lossen wel af, maar niet meer zo veel extra dan een jaar geleden.
Mochten we wat spaargeld betreft boven het vrijgestelde bedrag komen, dan kijken we wel weer verder.
Maar op dit moment willen we niet te snel een nog veel hoger bedrag aan overwaarde op de woning hebben.
Wij hebben geen aflossingsvrij stuk.
Plus we hebben de rente aan 1.2 procent voor 20 jaar vast ;)

Wij hebben dezelfde hypotheek als jij bent.
1.2, 20 jaar, geen aflossingsvrij. Toevallig!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:42

Binck8 schreef:

Dan zou ik me inderdaad goed laten adviseren zoals Suzanne hier schrijft.

Wij hebben zelf na pas 4 jaar, en ondanks dat onze rentevast periode nog niet afgelopen was, onze hypotheek "opengebroken" en overgesloten. Ik dacht 1.2 gaan we de komende tijd niet meer meemaken.

Ik heb zelf zitten doorrekenen, en zelfs na boeterente was dat dusdanig interessant, en een soort van "verzekering" de komende 20 jaar lage maandelijkse kosten te hebben, dat we dat toch maar gedaan hebben. Op het eind van de rit een flink stuk bespaard.
Vooral ook gekeken naar de lange termijn, en wat als een van de twee partners wegvalt, hoe comfortabel kan de achtergebleven partner dan nog wonen, vonden we niet onbelangrijk.

Maar nogmaals, dat moet iedereen zelf weten...

PSvanLot, dat is inderdaad toevallig :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:57

Vergeten er bij te zetten maar wij hebben een aflossingsvrije hypotheek. Voor nu blijven we wel aflossen. Uiteindelijk denk ik dat de rente die ik nu minder ga betalen meer oplevert dan afwachten in welke belasting box ons huis straks valt. We zijn ook niet alleen maar aan het aflossen. Ik verdeel mijn inkomen in 2/5 om uit te geven 1/5 sparen 1/5 aflossen en 1/5 beleggen.
Spaarrekening staat een leuk bedrag op als buffer en met een aflossingsvrije hypotheek in box 3 duurt het nog even voordat we de belastingvrije spaarsom passeren :Y)

Hoogte van de buffer bepalen vind ik wel lastig… steeds als ik mijn ideale bedrag heb bereikt ben ik een hele tijd dik tevreden met wat ik heb bereikt. Daarna zou ik toch wel een hogere buffer willen hebben. Dus elke keer gaat mijn buffer toch weer wat omhoog.

Sparen beleggen en aflossen is bij mij inderdaad met het idee om in de toekomst eerder te kunnen stoppen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:30

Aflossingsvrije hypotheek kan in theorie wel echt een risico zijn als je rentevaste periode afloopt en je weer opnieuw moet afsluiten. Het risico is nu niet zo groot omdat de huizenprijzen flink gestegen zijn en de huizen niet onder water staan. Maar als de huizenprijzen dalen en de rentes stijgen dan kan je wel een probleem krijgen. Dan zou het zo kunnen zijn dat je de hypotheek die je nu had niet meer opnieuw kunt afsluiten. En dan zal je je huis moeten verkopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:34

Bij mij geldt, als ik dan nog leef, zie ik wel verder. :+ Ik heb voor 30 jaar afgesloten en ben geen jonkie meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:20

“Aflossingsvrije hypotheek in box 3”
Wat bedoel je daarmee, hoe werkt dat? :o

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:01

Als je de hypotheekrente niet af mag trekken, mag je het niet aftrekbare gedeelte in box 3 verrekenen. Ik heb vanuit het verleden nog recht op aftrek van de rente van de aflossingsvrije hypotheek, maar als je er na 2011 aan begonnen bent, dan niet meer.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:09

Duhelo schreef:
Varekaj schreef:
De mini's slaan regelmatig een kapbeurt over, die slijten hun voeten aardig zelf en netjes op de weide. Scheelt weer €60 op dat smid bezoek. Nu was het nodig omdat er eentje net niet bevangen was en ze stonden sowieso lang door het verse gras. Betaal voor vierkant met vijsgaten nog steeds maar €85, paard kan regelmatig 10-12 weken met een set. Best luxe :D

Wrom neem je geen bekapcursusje? Dan kan je die mini's lekker zelf doen (want ik weet uit ervaring dat mini's er vaak prima uit zien maar het daarom nog niet zijn. heel vaak lange tenen of colablikhoefjes, alleen blijven ze klein en compact en valt dat niet op.).
Hoef je enkel eens per jaar een oog van de smid erop laten vallen en je bent klaar.

Dit is echt een goede bespaartip onbewust. Ik ben zelf gaan leren bekappen omdat ik 1 hele moeilijke merrie had. Heb diverse trainingen gevolgd en heb 2 jaar onder begeleiding van mijn smid gestaan en bekap inmiddels een jaar of 5 zelf. Ik heb op die 5 jaar tijd een paar vijlen gekocht (ik denk 1 per jaar) en 2 messen en that's it. Ik betaal 100 euro voor 2 paarden te bekappen elke 5 weken, dus ik spaar 1000 euro per jaar uit ongeveer :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:14

Fitzroy schreef:
Als je de hypotheekrente niet af mag trekken, mag je het niet aftrekbare gedeelte in box 3 verrekenen. Ik heb vanuit het verleden nog recht op aftrek van de rente van de aflossingsvrije hypotheek, maar als je er na 2011 aan begonnen bent, dan niet meer.

Dat recht op aftrek, dat is toch ook met een maximum van 30 jaar? Volgens mij houdt dat bij mij ook op over een paar jaar

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:20

Dais_ schreef:
[

Dit is echt een goede bespaartip onbewust. Ik ben zelf gaan leren bekappen omdat ik 1 hele moeilijke merrie had. Heb diverse trainingen gevolgd en heb 2 jaar onder begeleiding van mijn smid gestaan en bekap inmiddels een jaar of 5 zelf. Ik heb op die 5 jaar tijd een paar vijlen gekocht (ik denk 1 per jaar) en 2 messen en that's it. Ik betaal 100 euro voor 2 paarden te bekappen elke 5 weken, dus ik spaar 1000 euro per jaar uit ongeveer :D

Ik weet niet of dit nou zoń goede bespaartip is. Hoefsmid is een vak, dat leer je niet even met een cursusje.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:31

Wij hebben een rentevaste periode van 30 jaar voor 1,6% dus dat komt wel goed :D
Maar voor wie dat niet heeft kan het inderdaad een risico zijn.

Cer, kort samengevat kun je de schuld van de hypotheek aftrekken van je vermogen. Dus stel je hebt 2 ton spaargeld en 2 ton aflossingsvrije hypotheek dan heb je dus 0 euro vermogen om vermogensbelasting over te betalen.