Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Maar wat menino zegt, dat valt sowieso onder box3 (er vanuitgaand dat je een fors bedrag hebt om af te lossen) dus of je daar nou echt iets mee oplost...
En je betaald nog iedere maand de rente over de hypotheek terwijl je op je spaargeld geen rente krijgt, dus volgens mij is dat 2x niet handig.
secricible schreef:Maar wat menino zegt, dat valt sowieso onder box3 (er vanuitgaand dat je een fors bedrag hebt om af te lossen) dus of je daar nou echt iets mee oplost...
En je betaald nog iedere maand de rente over de hypotheek terwijl je op je spaargeld geen rente krijgt, dus volgens mij is dat 2x niet handig.
Suzanne F. schreef:Je mag in 2023 57.000 euro hebben aan vermogen in box 3. Daarboven betaal je er belasting over.
Aflossen is altijd verstandig, want je betaalt minder rente. En je hebt minder restschuld later bij verkoop.
Wel altijd zorgen voor genoeg spaargeld als buffer. Ik zou dus nooit als ik 50.000 euro zou hebben daar 40.000 van aflossen op de hypotheek. Want ik vind 10.000 te weinig als buffer om op de spaar te hebben.
Varekaj schreef:De mini's slaan regelmatig een kapbeurt over, die slijten hun voeten aardig zelf en netjes op de weide. Scheelt weer €60 op dat smid bezoek. Nu was het nodig omdat er eentje net niet bevangen was en ze stonden sowieso lang door het verse gras. Betaal voor vierkant met vijsgaten nog steeds maar €85, paard kan regelmatig 10-12 weken met een set. Best luxe
Binck8 schreef:57.000 spaargeld voor single, 114.000 voor stel vrijgesteld voor belasting.
Maar dat zijn flinke bedragen inderdaad en mogelijk ver boven de buffer waar je jezelf prettig bij voelt of nodig vindt.
Ik hecht echt wel waarde aan onze buffer maar een grote hypotheek werkt ook beangstigend. Deels aflossingsvrij, deels niet. Over een paar jaar gaat onze rente veranderen en een paar jaar later loopt onze vaste hypotheek af. Al die dingen zorgen voor kopzorgen omdat het onbekend terrein is en we het wel goed willen doen voor de toekomst....
Binck8 schreef:Op dit moment is het wel heel voorbarig om geen hypotheekschuld meer af te lossen, er is nog niets echt helder over hoe dit in de toekomst eruit zou moeten gaan zien en welke compenserende maatregelen er dan komen en over hoeveel jaar het verspreid gaat worden voordat een woning compleet in box 3 zou vallen.
Of weten jullie er wel al veel meer over?
Cer schreef:Suzanne F. schreef:Je mag in 2023 57.000 euro hebben aan vermogen in box 3. Daarboven betaal je er belasting over.
Aflossen is altijd verstandig, want je betaalt minder rente. En je hebt minder restschuld later bij verkoop.
Wel altijd zorgen voor genoeg spaargeld als buffer. Ik zou dus nooit als ik 50.000 euro zou hebben daar 40.000 van aflossen op de hypotheek. Want ik vind 10.000 te weinig als buffer om op de spaar te hebben.
Dat kan, er zijn mensen die minder hebben (maar dat is een ander verhaal).
En aflossen heeft voordelen, maar extra aflossen om eerder helemaal hypotheekvrij te zijn, dat is dan misschien iets om over na te denken. Om dat wat rustiger aan te doen.. zo lees ik het?
Sansevieria schreef:Cer schreef:
Dat kan, er zijn mensen die minder hebben (maar dat is een ander verhaal).
En aflossen heeft voordelen, maar extra aflossen om eerder helemaal hypotheekvrij te zijn, dat is dan misschien iets om over na te denken. Om dat wat rustiger aan te doen.. zo lees ik het?
Dat dus, wij lossen wel af, maar niet meer zo veel extra dan een jaar geleden.
Mochten we wat spaargeld betreft boven het vrijgestelde bedrag komen, dan kijken we wel weer verder.
Maar op dit moment willen we niet te snel een nog veel hoger bedrag aan overwaarde op de woning hebben.
Wij hebben geen aflossingsvrij stuk.
Plus we hebben de rente aan 1.2 procent voor 20 jaar vast
Binck8 schreef:57.000 spaargeld voor single, 114.000 voor stel vrijgesteld voor belasting.
Maar dat zijn flinke bedragen inderdaad en mogelijk ver boven de buffer waar je jezelf prettig bij voelt of nodig vindt.
Ik hecht echt wel waarde aan onze buffer maar een grote hypotheek werkt ook beangstigend. Deels aflossingsvrij, deels niet. Over een paar jaar gaat onze rente veranderen en een paar jaar later loopt onze vaste hypotheek af. Al die dingen zorgen voor kopzorgen omdat het onbekend terrein is en we het wel goed willen doen voor de toekomst....
Duhelo schreef:Varekaj schreef:De mini's slaan regelmatig een kapbeurt over, die slijten hun voeten aardig zelf en netjes op de weide. Scheelt weer €60 op dat smid bezoek. Nu was het nodig omdat er eentje net niet bevangen was en ze stonden sowieso lang door het verse gras. Betaal voor vierkant met vijsgaten nog steeds maar €85, paard kan regelmatig 10-12 weken met een set. Best luxe
Wrom neem je geen bekapcursusje? Dan kan je die mini's lekker zelf doen (want ik weet uit ervaring dat mini's er vaak prima uit zien maar het daarom nog niet zijn. heel vaak lange tenen of colablikhoefjes, alleen blijven ze klein en compact en valt dat niet op.).
Hoef je enkel eens per jaar een oog van de smid erop laten vallen en je bent klaar.
Fitzroy schreef:Als je de hypotheekrente niet af mag trekken, mag je het niet aftrekbare gedeelte in box 3 verrekenen. Ik heb vanuit het verleden nog recht op aftrek van de rente van de aflossingsvrije hypotheek, maar als je er na 2011 aan begonnen bent, dan niet meer.
Dais_ schreef:[
Dit is echt een goede bespaartip onbewust. Ik ben zelf gaan leren bekappen omdat ik 1 hele moeilijke merrie had. Heb diverse trainingen gevolgd en heb 2 jaar onder begeleiding van mijn smid gestaan en bekap inmiddels een jaar of 5 zelf. Ik heb op die 5 jaar tijd een paar vijlen gekocht (ik denk 1 per jaar) en 2 messen en that's it. Ik betaal 100 euro voor 2 paarden te bekappen elke 5 weken, dus ik spaar 1000 euro per jaar uit ongeveer