Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:40

De zon heeft ook wel invloed maar dan moet hij wel flink schijnen

juniper

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 01:21

Ik heb een grote groeilamp die in de avond een paar uur aan staat, en een lucht bevochtiger die overdag soms een paar uur op de middenstand staat. maar afgelopen week was ik vier dagen weg en zijn de gordijnen dicht geweest, en toen ik terug kwam was er alsnog groei. Dus ja :P

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:59

Ik ben er nog steeds niet over uit of die bevochtiger wel goed werkt. Hij is uitgezocht op de ruimte en hij houdt de vochtigheid ook wel op peil (als de sensor klopt), als de zon niet schijnt heb ik wel bijna standaard natte randjes op de glaspartijen. Dus dan zou ik denken dat hij te hoog staat, maar 60% zou niet te hoog moeten zijn toch, helemaal met standaard afzuiging in de ruimte?
Om het ingewikkelder te maken, vertrouw ik m'n andere meter niet. Ik heb zo'n temperatuurstationnetje die zelf meet en drie losse metertjes. Ik heb zo'n losse erbij gezet en ze verschillen allemaal van mening. Dus ik weet eigenlijk niet wat ik nu moet geloven :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:02

Heb je een foto van de situatie?

60% is een prima hoogte lijkt mij. Maar in een kleine ruimte dicht bij de ramen kan ik me voorstellen dat het met deze kou wel wat vochtrandjes geeft...

In mijn slaapkamer heb ik dat ook, heb net splinternieuwe kozijnen met HR++ glas en met mn nieuwe plissé gordijnen ervoor heb ik 's ochtends toch nog steeds vocht op het glas zitten.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:20

Ik heb zo geen foto, wat zou je willen zien? Het is een kamer van grofweg 9 bij 5 met halverwege de lange kant nog een stuk eraan van de helft ongeveer. De afzuiging aan ene kant, de ramen aan de andere kant, de bevochtiger halverwege bij het gros van m'n planten. Een metertje en de monstera daar tegenover.
Ik heb 'm nu toch maar op 55% gezet, om te zien of ik dan geen natte randen meer krijg, want ik heb weer allemaal druipers op de ruiten zitten. Als het nog lager moet, dan kan het apparaat net zo goed retour want 45-50% is het ook zonder apparaat en daar heb ik 'm natuurlijk niet voor gekocht.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:38

Ik ben na 100 jaar weer eens naar de Intratuin geweest, ik ging eigenlijk voor een paar mini asparagus plantjes maar er waren bijna geen miniplantjes en überhaupt vond ik het assortiment erg tegenvallen, zowat de helft stond ook leeg.. maar wel deze 2 meegenomen, beide maar €5,99 maar van de eerste klopt het plantenpaspoort denk ik niet, misschien kunnen jullie meedenken? Met Plantnet kom ik er ook niet echt uit..

Afbeelding

Afbeelding
Bij deze zegt het plantenpaspoort Syngonium Pink Splash, maar het is geen Pink splash want hij heeft geen wit..

Afbeelding
Bij deze zegt het plantenpaspoort Epipremnum Global Green, dat klopt denk ik wel.

Edit: intratuin doet nog wel een poging om mini monstera variegata's te verkopen voor de hoofdprijs, maar dan krijg je er ook gratis trips bij zag ik al :')

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:57

Wat een leuke aankopen! Kan de eerste ook een Syngonium Neon Robusta zijn? Al heeft de mijne wel weer een andere vorm bladeren (kan misschien ook komen doordat de mijne chronisch verwaarloosd is O:) ). Misschien is er iemand hier die er meer verstand van heeft..

Die epipremnum is denk ik inderdaad de global green.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:05

Ik ga ook voor de neon robusta.
De Epi klopt.
:j

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:50

Ik ben er niet zo zeker van dat het een Neon Robusta is, die ken ik, heb ik elders in de winkel ook zien staan en zijn compacter, zowel qua bladvorm, ronde punt en minder 'pijl', die van mij heeft echt 2 uitsteeksels aan de basis van het blad, en die van mij heeft langere stelen.. ik zal zo als ik weer thuis ben daar even betere foto's van maken.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:43

Dit bedoel ik..

Afbeelding

Afbeelding

Waar je hier het verschil ziet wat ik bedoel, 4 is de Neon Robusta en daar heeft hij de kleur wel van maar de vorm niet, 1 is pink splash met de vorm die ik bedoel maar de mijne mist de 'splash'. Er was er niet een met vlekken, waar ze stonden. Wellicht is het eruit gegroeid, hebben ze donker gestaan of gewoon een mutatie?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:45

Hier ook weer een aantal mooiers gescoord!
Ik ben vooral erg dol op deze grillige cactus met variegata:

Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast een philodendron, ik meen red fire:

Afbeelding
Afbeelding
Al moet deze nog duidelijk bijkomen van de verhuizing :o

En een thai constellation die ik al tijden wilde, eindelijk voor een decent prijs gevonden:

Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:33

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:40

Oeh leuke planten! Die red fire staat ook bij de ikea tegenwoordig, of in ieder geval lijkt het die te zijn.
Ik heb besloten om de bevochtiger te retourneren als dat nog kan. Ik weet alleen niet hoe ik m'n monstera dan mooi houd, maar ik ben te bang dat ik schimmel krijg als er continue plassen water op m'n kozijnen/vensterbank liggen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:06

Mag ik me hier ook melden? Ik ben niet zo'n heel goed plantenmens, maar als ik voor eentje ga, dan doe ik er ook erg mn best voor. Zo heb ik buiten een olijfboompje die ik als zielig sprietje heb gehaald en die nu al een heel flink boompje wordt. En een vetplantje bij mijn vader uit huis gered (was van mn moeder maar toen ze was overleden verwaarloosde pap de plantjes nogal), die inmiddels ook al 4x zo groot is geworden. Oftewel, ik heb hier wel plezier in en ik val op kneusjes.

Zo heb ik nu een iets grotere kneus in huis gehaald :D , een pachira aquatica, oftewel een geldboom. Hij heeft wat liefde nodig, dus ik ga mijn best ervoor doen. Ik raak alleen een beetje in de war over de plaats waar hij nou het beste kan staan. Op internet lees ik niet in direct zonlicht en in (half)schaduw, dus ik dacht dat ik het zo goed deed. Maar.. op een planten-fb-pagina krijg ik te horen dat hij voor het raam moet en zo te weinig licht krijgt :? . Hij staat tochtvrij, een dikke meter van het raam af, in de woonkamer, ramen zitten op het noorden. Ook zie ik dat bij deze boompjes de stammetjes vaak om elkaar heen gedraaid zijn gegroeid, dat is bij deze niet zo. Kan ik hem daarin begeleiden of hoe moet dat?
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:16

Welkom Muronia. Ik weet niet of je dat nu nog gaat lukken om die stammetjes te draaien zonder wat te knakken.

Ik heb ook een paar nieuwe plantjes, een lepelplant en een ficus benjamin op een stammetje, heel schattig. Mijn baby Nanoukjes doen het heel goed trouwens.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:21

Zo te zien heeft de vorige eigenaar de vlecht uit de stammetjes gehaald. Als ze nog soepel zijn kan je ze voorzichtig weer terugvlechten. Maar je hebt dus eigenlijk vijf geldboompjes. Geen directe zon maar wel veel licht betekent meestal bij een raam ergens ruwweg op het oosten of het westen. (Ochtend of avondzon) Of anders een zuid raam met gefilterd licht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:26

Leuke aanwinsten! Vooral die Syngonium! Heel benieuwd wat dat is. Ik heb een Maria? Hij zet aardig aan met wortels (doorzichtig kweekpotje) maar dat is het dan ook wel... Ik hoop 'm juist echt wat groter te krijgen!

_Christina schreef:
Oeh leuke planten! Die red fire staat ook bij de ikea tegenwoordig, of in ieder geval lijkt het die te zijn.
Ik heb besloten om de bevochtiger te retourneren als dat nog kan. Ik weet alleen niet hoe ik m'n monstera dan mooi houd, maar ik ben te bang dat ik schimmel krijg als er continue plassen water op m'n kozijnen/vensterbank liggen.

Je hebt niet toevallig nog enkel glas waardoor je ramen heel erg reageren op de kou van buiten versus de warme en relatief vochtige lucht binnen? Dat slaat natuurlijk aan op je ramen. Ik heb dat niet omdat ik vitrages heb. En daarnaast dubbel glas, maar niet het nieuwste van het nieuwste zoals ik boven heb :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:48

Na me rot gezocht te hebben om de soort te vinden en dus niet gevonden, bedacht ik me dat dit topic er ook nog is... :D

Welke plant is dit?
Afbeelding

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:25

Janine1990 schreef:
_Christina schreef:

Je hebt niet toevallig nog enkel glas waardoor je ramen heel erg reageren op de kou van buiten versus de warme en relatief vochtige lucht binnen? Dat slaat natuurlijk aan op je ramen. Ik heb dat niet omdat ik vitrages heb. En daarnaast dubbel glas, maar niet het nieuwste van het nieuwste zoals ik boven heb :')

Het is prehistorisch dubbel glas, dus ja dat zou heel goed het probleem kunnen zijn. Ik zit er op de bank direct naast, de kou tocht dwars door de gordijnen heen. Het is in de winter gemiddeld 15 graden (thermostaat hangt wel helemaal aan de andere kant tov de ramen, ik stook niet).

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 01:22

cissy schreef:
Na me rot gezocht te hebben om de soort te vinden en dus niet gevonden, bedacht ik me dat dit topic er ook nog is... :D

Welke plant is dit?
[ Afbeelding ]

Philodendron Xanadu

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 04:24

Die P. red fire is een ring of fire!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:35

_Karlijn schreef:
cissy schreef:

Welke plant is dit?
[ Afbeelding ]

Philodendron Xanadu

Thanks!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 09:30

Muronia schreef:
Mag ik me hier ook melden? Ik ben niet zo'n heel goed plantenmens, maar als ik voor eentje ga, dan doe ik er ook erg mn best voor. Zo heb ik buiten een olijfboompje die ik als zielig sprietje heb gehaald en die nu al een heel flink boompje wordt. En een vetplantje bij mijn vader uit huis gered (was van mn moeder maar toen ze was overleden verwaarloosde pap de plantjes nogal), die inmiddels ook al 4x zo groot is geworden. Oftewel, ik heb hier wel plezier in en ik val op kneusjes.

Zo heb ik nu een iets grotere kneus in huis gehaald :D , een pachira aquatica, oftewel een geldboom. Hij heeft wat liefde nodig, dus ik ga mijn best ervoor doen. Ik raak alleen een beetje in de war over de plaats waar hij nou het beste kan staan. Op internet lees ik niet in direct zonlicht en in (half)schaduw, dus ik dacht dat ik het zo goed deed. Maar.. op een planten-fb-pagina krijg ik te horen dat hij voor het raam moet en zo te weinig licht krijgt :? . Hij staat tochtvrij, een dikke meter van het raam af, in de woonkamer, ramen zitten op het noorden. Ook zie ik dat bij deze boompjes de stammetjes vaak om elkaar heen gedraaid zijn gegroeid, dat is bij deze niet zo. Kan ik hem daarin begeleiden of hoe moet dat?
[ Afbeelding ]

Wat leuk zo'n kneusjes liefde :)
Voor je pachira denk ik inderdaad dat hij te weinig licht krijgt op deze manier.. Direct zonlicht is alleen als de zon direct op de plant komt (en nou kan je je al afvragen hoe direct het door het dubbel glas van onze ramen tegenwoordig nog is).
Het hangt ook een beetje af van hoe je ramen staan tov van de plant. Op je foto zie je de rand van een raam. Zijn er ook nog andere ramen? Die recht voor de plant staan?
Want als het alleen ramen op het noorden zijn waar je plant ook niet recht tegenover staat denk ik dat hij het wel heel zwaar gaat krijgen.. Dan kan je nog eens een groeilamp overwegen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:52

Hier twee nieuwe telgen met dank aan de onbedoelde tip van Nikki in het blij-topic!

Monstera Adansonii Mint
Afbeelding

Monstera Deliciosa Thai Constellation
Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:47

@PabloBokt: Mooi!

Mijn nieuwe aanwinst, een kneusje die op mijn werk naar de groencontainer zou gaan... Ik dacht, misschien kan ik deze Calathea weer blij maken? De precieze soort wist ik zo niet, maar een Ornata zegt Google. Zit nu even in een kweekpotje, zo meegekeregen. Zat in een pot zonder echte afwatering. Toch een paar jaar zo uitgehouden.

Vanmiddag even in een andere mix zetten en een maatje groter denk ik? Nog tips wat betreft de potgrond? Ik dacht zelf sowieso wat perliet erdoor. Verder heb ik gewone standaard potgrond, orchideeëngrond en cactusgrond. Maar ik denk dat gewone potgrond met perliet en eventueel een handje orchideeëngrond wel ok is?

Regenwater heb ik al uit mijn gieter uit de tuin gehaald, dat staat nu op te warmen in de keuken...

Afbeelding

Afbeelding
Nieuw blad onderweg...

Afbeelding