[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:47

Wij gaan maandag de hypotheekofferte tekenen, hij is al binnen. :D Maar wij moeten (ondanks dat we ook nog 103% kunnen) ook een paar duizend zelf inbrengen. Ze zeggen volgens mij dat zo'n 6% kosten koper zijn (uitgaande van de gemiddelde huizen prijzen en hypotheken), dat betekend dat je in 2016 al gauw 4% aan eigen geld moet inbrengen om het huis te kunnen kopen. En dan komt je inrichting er nog bij....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:37

Wat fijn Marinke!! Bij ons is de post vertraagd (vrijdag toegestuurd, nog niet binnen), dus gaan zo langs om te tekenen.

Ik vind het toch gek dat wij nog geen 1% eigen geld in hoeven te leggen. We hebben een hypotheek onder nhg en lenen wel meer bij voor een bouwdepot waardoor we op 106% zitten.
Maar ook zonder bouwdepot en 106%, wel met een hypotheek boven nhg, zouden we niet boven 1% uitkomen. En dat betekent voor ons geen duizenden euro's aan eigen middelen.

Ik ben geen adviseur dus vraag me niet hoe of wat. Maar volgens mij kan een ieder toch eerst een adviesgesprek aan gaan, voordat je je volledig af laat schrikken.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:45

Jotoma, dat is echt heel bijzonder! Bij een huis onder NHG-norm zit je rond de 200.000 euro en moet je inderdaad rekenen op 106% inclusief koperskosten terwijl je maar 103% of dadelijk 102% gefinancierd krijgt. Waarschijnlijk financiëren jullie een deel van de koperskosten met het bouwdepot?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:58

Wij hebben ook een bouwdepot, maar alsnog 'maar' 103%. Net even gerekend wij leggen zo'n 1,5% eigen geld in.

Een oriëntatie gesprek is altijd gratis en ook zeker aan te raden bij verschillende adviseurs maar als advieskosten al afschrikken dan vraag ik mij ook af of kopen wel zo'n goed idee is. Het is niet alleen het rond maken van je financiering om het huis te kopen. En de advieskosten zijn maar een klein deeltje...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:02

Hoe kom jij aan 106% Dondeyne? Er zit 2% overdrachtsbelasting in, dan de notariskosten en kadasterkosten. Notariskosten zitten vaak rond de 1000 euro, dat is 0,5%. Kadasterkosten zijn doorgaans lager dan notariskosten.
Of bedoel je met koperskosten ook de kosten die je zelf nog maakt voor je hypotheek? Die moet je wel betalen maar vallen niet onder kosten koper.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:09

Strikt genomen vallen onder de kosten koper niet de hypotheekkosten. Deze worden in de volksmond vaak wel meegenomen, en die zal je dus ook zelf moeten financieren, waar die eerder nog meegenomen konden worden in de hypotheek. Denk aan advieskosten, taxatie, NHG-borgsom bij NHG etc etc. Als je daar geen middelen voor hebt, kom je wel in de knoei met een financiering tot 102% van de aankoopsom van de woning.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:24

Berdien, maar tis ook wel logisch dat die bij Kosten koper worden geteld door veel mensen.
Het zijn kosten die je (moet) maakt (maken) bij de aanschaf van een huis.
En ze zullen toch betaald moeten worden.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:30

Neonlight; de 106% wordt in verscheidene rekentools aangehouden, maar bevatten inderdaad de 'bredere koperkosten' zoals hypotheekaanvraag.

Ik heb bij hypotheekaanvraag met hele brede bedragen gerekend, omdat we nog niet goed wisten wat ze zelf wilden en met vraagprijs van 200.000 kwamen we op ruim 3.000 eigen middelen en met een vraagprijs van boven de 400.000 werd dat al gauw veel minder. Ik begrijp dus niet hoe iemand onder NHG-norm op zo weinig uit kan komen..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:38

Klopt Sonja, maar er zit fiscaal gezien ook nog een verschil tussen 'koopkosten (zogenaamde bronkosten) of financieringskosten. De kosten koper zijn bronkosten, en iedereen (die een bestaande woning koopt) heeft daarmee te maken. Maar niet iedereen heeft te maken met financieringskosten. Als je hard hebt gespaard, of een erfenis hebt gekregen en dus een zak geld meeneemt, heb je geen financieringskosten maar wél de kosten koper.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:42

Klopt, is ook zo... maar goed, dat is volgens mij niet de meest voorkomende situatie.
De meest voorkomende situatie is toch dat er financieringskosten gemaakt moeten worden.
Degenen die die kosten niet hoeven te maken weten dat ze dat niet hoeven en tellen die kosten niet mee... de rest van de mensheid is denk ik beter af met de wetenschap dat die kosten er bij horen en betaald moeten worden(simplicity is key in veel gevallen ;) )

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:01

Nog los van de kosten koper die je er nog bij moet rekenen, vind het nogal riskant om aan een koophuis te beginnen als de advieskosten een probleem zijn.
Bij het tekenen/verhuizen wordt je vaak alsnog geconfronteerd met extra kosten die je "even niet ingecalculeerd had" of dingen die je toch sneller moet aanschaffen/vervangen dan je had verwacht.
Stel bv dat de ketel het binnen een paar weken begeeft, dat kán zomaar gebeuren...

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:21

Als ik dit zo lees dan had ik toch in Nederland moeten blijven wonen :+ Wij hebben een hypotheek voor 85% (de maximale hypotheek die je kunt krijgen is over het algemeen 90%) en daar kwam nog zo'n £3k bovenop voor de solicitor (notaris) en de kosten voor aanvraag van de hypotheek.

Als we ooit besluiten naar Nederland te verhuizen is dat in elk geval positief, dat we dat geld dan al hebben :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:28

In Nederland wordt het nu stapsgewijs per jaar afgebouwd. Ik geloof naar 98 of 97% oid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:51

Als je een huis VON koopt betalen de verkopers ook niet je advieskosten, zijn ook geen kosten waar een verkoper mee van doen heeft, dus logisch als die niet onder kk vallen. Maar dat is mijn blik op zoiets.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:16

Dat weet ik en vind ik eigenlijk ook alleen maar een goede zaak, maar er zit nog een behoorlijk verschil tussen 2-3% en 10-15%. Hoewel het hier weer veel te lastig is om te kopen, voor jonge mensen, en dan is huren hier ook nog eens niet echt een alternatief :n

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:25

dondeyne schreef:
Jotoma, dat is echt heel bijzonder! Bij een huis onder NHG-norm zit je rond de 200.000 euro en moet je inderdaad rekenen op 106% inclusief koperskosten terwijl je maar 103% of dadelijk 102% gefinancierd krijgt. Waarschijnlijk financiëren jullie een deel van de koperskosten met het bouwdepot?

Nope, uit het bouwdepot betalen we echt alleen de verbouwkosten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:27

Neonlight. Klopt , maar het is wel wat ik om me heen zie en hoor.
Alle kosten die een koper maakt worden in de volksmond meestal onder kosten koper geschaard.
Bij VON zijn dat idd financieringskosten en klopt het dat dat niet onder kk valt maar dan is het opeens anders volgens veel mensen.
Hoeqel ik serieus ook wel eens de opmerking heb gehoord
"Ja... vrij op naam en dan moest ik nog steeds geld betalen voor de hypotheek" wat voor mij vrij logisch was... was het voor die persoon nog al een suprise.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:32

Dat je er eigen geld in moet steken vind ik inderdaad niet gek, maar zo doorslaan als in de UK lijkt me dan idd ook weer niet gewenst.
Al is het in Nederland natuurlijk ook zo dat als je eigen geld steekt in je huis, dit vaak beloond wordt met een lagere hypotheekrente. Alleen al daarom kan het aantrekkelijk zijn (en gaan wij er dus ook meer in steken dan we oorspronkelijk van plan waren).
Bij ons gaat de bank dan ook maar 90% financieren van het totaalbedrag. En ach, anders betaal je toch alleen maar belasting over dat geld, dan is het in het huis steken (en daarmee besparen op je maandlasten) een beter idee vonden wij :j

De hypotheekman van de bank gaf ook al aan dat hij regelmatig jonge stellen had waar hij zich zorgen over maakte: beide (fulltime) werken, bij de ouders wonen en geen of nauwelijks spaargeld. Als het je al niet lukt om te sparen als je bij je ouders woont, hoe denk je een eigen huis dan te gaan betalen?
Gelukkig gaan de banken wel een stapje verder hierin dan een paar jaar geleden en proberen ze inmiddels mensen ook op dit soort zaken te wijzen, ipv alleen maar te kijken naar óf iemand op basis van zijn inkomen het bedrag mag lenen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:37

Mijn vriend is jaren geleden bezig geweest met een huis kopen met zijn toenmalige vriendin.
Dat is indertijd niet door gegaan(achteraf maar goed ook) maar toen ze bij de bank zaten voor orienterende gesprekken werd hij bijkans uitgelachen toen hij aangaf een hypotheek te willen waarbij hij afbetaalde.
"Dat is niet meer van deze tijd hoor meneer" :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:38

Bizar :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:42

Sja... het tij is inmiddels aardig gekeerd gelukkig.
Maar goed.. mensen hebben heel lang alles maar kunnen doen door oa constructies als aflossingsvrij , speel nu betaal later en andere opties... dat zie je nog terug in oa jongeren dienwerken, bij ouders wonen en nog geen cent op de bank hebben want er moet een auto x voor de deur, kleding Y , sport zus, uit eten zo enz enz enz ...
Gelukkig zijn er ook genoeg tegenovergestelde mensen die wel kijken maar wat ze hebben en wat ze daar mee kunnen ipv op veel te grote voet leven.

Maar banken hebben daar best wel aan meegewerkt en die instelling gestimuleerd .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:45

Ik denk dat diezelfde adviseur je nu weer uitlacht als je dit verhaal verteld Sonja en je ook verteld "dat is niet meer van deze tijd". :+

Ik ben heel erg verbaasd dat veel mensen hier op hun max gaan zitten qua hypotheek, en dan ook nog zo min mogelijk aflossen, annuiteiten pakken, want dan betalen ze nu nog niet zo veel. Kosten worden alleen maar hoger, en het is niet zeker of je inkomen mee groeit, en of je uitgavenpatroon ook zo blijft (of groter wordt door bijvoorbeeld kinderen). Ik blijf me daar keer op keer over verbazen. Zelf hebben we lineair, en tussentijds ook nog extra afgelost. In 1,5 jaar tijd doen we al fiks minder betalen nu. Ruim 10% is nu afgelost. We hebben een looptijd van 30 jaar, maar doen er alles aan om het zo snel mogelijk afgelost te hebben en dus ook vrij te hebben. Zodat we op onze oude dag lekker niet meer teveel kosten hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:51

Wij hebben/krijgen een combinatie van annuïteiten en aflossingsvrij (het hypotheekbedrag van ons 'oude' huis).
De belangrijkste reden voor het deel aflossingsvrij is dat wij graag zelf bepalen wanneer we aflossen, in plaats van dat de bank dat doet. We streven er naar om het geheel af te lossen voor het eind van de looptijd, maar zo niet, dan niet.
Het idee is om ieder jaar sowieso het spaargeld wat boven de belastingvrije voet uit komt, in de hypotheek te steken :)

Ik vind het jammer dat veel geredeneerd wordt vanuit mensen die niet met geld kunnen omgaan. Als wij nu ons eerste huis hadden gekocht, dan was deze constructie niet meer mogelijk geweest, en dat is jammer, aangezien we bewezen hebben hier prima mee om te kunnen gaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:59

Maar Wendy, als je toch de hele maatschappij bekijkt gaat het toch ook zo? Niet alleen bij huizen, ruim 90% van de auto's die rondrijden is gefinancierd. Je ziet jonge mensen in peperdure auto's rondrijden daardoor. Ken zelfs mensen die voor 3 dure auto's betalen, omdat de eerdere 2 in de prak gereden zijn. Veel dingen worden gekocht met "betaal nu zoveel en de rest over zoveel maanden". Het aantal mensen die met torenhoge schulden zitten wordt ook steeds hoger. Waarom moeten veel mensen een nieuwe Golf hebben en kunnen ze niet met een 2de hands Aygootje?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:06

Wij gaan ook voor lineair en een bizar lage hypotheek met aflossing binnen 30 jaar; we hebben nu maar de helft van wat we mochten lenen en dat is volgend jaar nog veel meer (i.v.m. doorgroeien in mijn werk). Ben heel blij dat we deze keuze gemaakt hebben, want het lijkt me heerlijk om veel geld te hebben om te dineren, te reizen en dat ook nog te kunnen doen wanneer er kinderen in het spel komen.. Ik begrijp ook wel dat dat tegenwoordig een luxepositie is, maar ondanks dat er veel gewijzigd is kunnen mensen zich nog steeds erg klem zetten naar mijn mening!