Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:59

Ik heb ooit een een hele gave site gezien (https://www.debeekloop.nl/ )
Dit is wat ik heel graag wil, een pomp en een filter erachter. Ze hebben ook een YouTube kanaal geloof ik.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:14

Jee, wat mooi! Had ik maar een grote tuin.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:09

Wauw dat is inderdaad prachtig <3

Aan de kenners.
Dit is geen vaste plant toch? De paarse.

Afbeelding

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:03

Is een plantje dat elk jaar weer op komt.
Ik heb die hier ook in de tuin, en dit is een ouder huis. Dus die is waarschijnlijk erg oud, daarom mag die van mij blijven zitten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:15

Ik heb die zelf nooit geplant. De tuin was helemaal leeg.

En nu ineens duikt deze overal op :o?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:16

Is inderdaad eentje die ieder jaar opkomt, vaste plant dus.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:23

Ik vraag me echt af hoe die daar komt. Dit is de grootste. Maar hij staat inmiddels op 5 plekken. Dit jaar voor het eerst gezien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:25

Kan ontstaan zijn uit een zaadje wat een vogel uitgepoept heeft.

Dahlia uit zaad maakt ook knollen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:27

Ja dat kan ook natuurlijk.

Zou ik ze allemaal uit kunnen graven en bij elkaar kunnen zetten? Heb er nu twee tussen een hortensia dat vind ik niks.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:45

veerledec schreef:
BeFunny schreef:
Wij hebben ook een bosmaaier met harnas. Helaas kan ik dat harnas niet dragen en mijn vriend krijgt met de bosmaaier de korte onkruidjes niet goed weg en moet echt in de voegen gaan zitten met de bosmaaier, en werkt dus echt niet het zelfde. Met deze krijg je echt alles weg. Kost nieuw 1800 en is dat ook wel waard.
Ik doe het zelf achter deze machine. Ik vind het ideaal.

Het draadstaal is langer. Je loopt achter de machine en is dus niet zwaar. Je geeft alleen gas met een hendel en loopt erachteraan als bij een grasmaaier.

Hoe lang gaan die borstels mee?

Dat hangt van factoren af. Wij hebben hem nog niet zo lang dus weten het niet precies maar ze moeten wel regelmatig vervangen worden. Het is dus niet de goedkoopste oplossing. Maar wel de snelste en ik kan het zelf dus zo blijft de tuin netter dan dat ik op vriend moet wachten die rustig twee maanden naar het onkruid zit te kijken. Het stuk voor mijn pui doe ik nog steeds met de brander btw en ben dan toch wel een paar uurtjes zoet. Daar blijft het dan wel echt een tijd weg en ik vind dat dan nog wel te doen. maar voor de hele tuin is dat niet te doen dan kan ik wel stoppen met werken 2 dagen in de week ofzo en dat is ook een dure grap of een tuinman laten komen ;) . Maar nu ben ik met een half uur klaar. Ik heb ook zo'n grasmaaier en dat werkt ook als een tiet. Dus ik ben wel blij ermee.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:13

LaPluche schreef:
Ik heb ooit een een hele gave site gezien (https://www.debeekloop.nl/ )
Dit is wat ik heel graag wil, een pomp en een filter erachter. Ze hebben ook een YouTube kanaal geloof ik.

Oh dit is echt heel gaaf!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 07:56

Saul schreef:
Ja dat kan ook natuurlijk.

Zou ik ze allemaal uit kunnen graven en bij elkaar kunnen zetten? Heb er nu twee tussen een hortensia dat vind ik niks.

In principe wel, al is het nu niet de gunstige tijd van het jaar dus dan zou je wel regelmatig water moeten geven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 08:25

Ik ben zaterdag de strijd met de slakken aangegaan, want het is echt te erg dit jaar. Nu dus met de hand verwijderen. Op 2 avonden en een stukje van 10 m2 heb ik er al een stuk of 150 weggehaald. Korrels hielpen niet tegen deze invasie, en op deze 2 plekken hebben we geen slakkenwerende planten staan en wel veel hosta's.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 08:32

Wat zijn slakkenwerende planten? Bij is het ook een ramp en dan vrnl in stukje halfschaduw wat ik heb, blijft lekker lang vochtig...
Dus zou er best wat willen zetten wat werend werkt :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 08:42

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:21

Neonlight schreef:
Bijvoorbeeld lavendel en kattenkruid. Ik heb voornamelijk lavendel.

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... t_van_eten

Tis maar hoe je het bekijkt :j !
Kwam er 2 weken geleden achter dat in een hoge bak (1 x 2 m) veel afgelopen herfst planten aangevreten waren. Welke met oa 4 volwassen lavendels + idem kattenkruid staat.
Afijn, ikke op zoektocht in de vroege ochtend, aantal tussen zand uitgehaald maar waar bleken ze zich in te verschuilen?
Op het hout van 1 volwassen lavendel 8)7 …andere zijn andere soorten, zitten ze niet in. Slakkengaas omheen gespannen, scheelt een pak iig (wat gemakkelijk kan op zo’n stukje).
Dus nu iedere dag ff in die lavendel kijken en haal er toch nog regelmatig 1 p dag uit.

Mijn bevinding dus: nee, ze eten niet van lavendel of kattenkruid maar bep soort van die eerste is ontzettend fijne overnachtings (hun geval: overdagings !) plek!
Maar slakkenwerend? :n

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:37

Slakken wennen aan geuren. Dus dat soort planten werken helaas maar tijdelijk.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:55

Zo erg als dit jaar heb ik de slakkeninvasie nog niet meegemaakt. Normaal gesproken worden de hosta‘s hier pas later in het seizoen opgevroten, maar nu zien ze er al niet meer uit. Ook jonge scheuten flink beknabbeld.
Twee jaar geleden opeens een plant in de border waarvan ik niet wist wat het was. Blijkbaar had die even de tijd nodig om zich te ontwikkelen. Bleek een wilde roos te zijn. Jammer van de locatie die hij had uitgekozen, want nu heb ik m verwijderd.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:58

Ik ben inmiddels ook de strijd met de naaktslakken aan aan het gaan, wat een ellende zeg! Vreten al m'n jonge plantjes op ;( -O-
Ben nu iedere avond in het donker aan het plukken en iedere ochtend doe ik ook een rondje... Maar ze zitten echt gemeen verstopt! Gooi ze na het plukken in de groenbak, met een laagje slakkenkorrels erop. :+

Was het van de week helemaal zat en heb op de plekken waar ze het meest zitten in de tuin korrels gestrooid, katten maar even binnen gehouden. Had wel gelijk aardig beet, alle dode slakken weggehaald (ter bescherming voor de vogels) en vandaag weer wat korrels gestrooid. Wil van de week van die tuin aaltjes bestellen, maar begreep dat dat pas over een hele tijd dan echt werkzaam wordt, dus voor nu maar even zo...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:23

Was hier al heel vroeg met aangevreten narcissen. -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:23

Normaal is het wel te doen, ja, ze vreten wel wat aan maar dit jaar is het echt verschrikkelijk. Slakkenkorrels werkt niet met al die regen, spoelt ook gewoon weg, normaal was dat hier wel voldoende. Egels in de tuin halen werkt ook niet, er is teveel voor de egels momenteel. Ze lopen er gewoon voorbij en trekken de neus ervoor op. :))

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:21

Egels, kikkers en vogels eten wel huisjesslakken en zwarte slakken, maar niet de veelvoorkomende bruine. Die schijnt erg onsmakelijk te zijn. :+
De zwart gestreepte tijgerslak eet wel andere slakken. Dus die moet je juist niet verwijderen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:48

De egelopvang hier waarschuwt juist dat slakken helemaal niet zo goed voor egels zijn, vooral voor zwakke egeltjes niet. Slakken zouden ook niet persé bovenaan op hun menu staan :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:26

Dan zijn de egels hier slim om ze niet op te eten.
Net gegoogled naar die tijgerslak, die ben ik hier ook tegengekomen, heb er 3 gezien. Maar die waren dezelfde grootte als de andere slakken. Laten zitten dus.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:11

Die tijgerslak is wel gaaf zeg! :wow: Laatst kroop er een enorm exemplaar voor onze deur langs, ik schrok me kapot haha!