Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Alleen 1000 euro (ongeveer 80 euro per maand) gemiddeld aan tuinonderhoud vind ik veel klinken. Wat doe je daar een beetje voor?
VanHuisUit schreef:Citaat:Alleen 1000 euro (ongeveer 80 euro per maand) gemiddeld aan tuinonderhoud vind ik veel klinken. Wat doe je daar een beetje voor?
Nou ik denk als ik dus echt alles zou rekenen kom ik daar wel op.
Ophogen / aanvullen grond en grint, eens in de drie jaar, kost ongeveer 300 Euro, dus zeg 100 Euro per jaar
Onderhoud schutting, bestrating, toch ook wel 200 Euro per jaar. Moet nu bijv weer eens een nieuw slot op de poort, om maar iets te noemen.
Planten / bloemen in de bakken, denk zo'n 200/ 300 per jaar (is 20/30 Euro per maand, kom je al snel op, inclusief af en toe een pot of zoiets).
Er staat een tuinhuisje op, heb twee jaar terug dakje laten repareren, kostte ets van 200 Euro.
Terras moet onderhand weer eens gerenoveerd, wil ik volgend jaar laten doen maar dat gaat ook iets van 500 a 1000 kosten, dus daar moet je dan voor sparen (zeg 50 Euro per maand, is ook al 600 Euro).
Dus tja, 1000 per jaar, momenteel wel ... en je ziet het, je zit er snel op hoor.
Oja, snoeien van de boom elk jaar en de heggen, laat ik doen maar kost ook iets van 100 Euro. Klinkt veel maar ze zijn er gauw twee uur zoet mee. Heb hoge heg aan een kant en een flinke boom (die goed bijgehouden moet worden anders zijn de buren niet meer blij, ik ook niet trouwens want dan wordt het te donker in mijn huis).
Kan en wil ook niet alles zelf doen. Heb er de materialen niet voor, dat zou je dan ook allemaal weer moeten aanschaffen. Ja kan wel eens ergens iets bijknippen of zagen maar je hebt het hier over serieus werk zeg maar
MizzMontana schreef:Voor mezelf heb ik net vorige maand een beleggingsrekening geopend. Na me in te lezen en podcasts te luisteren heb ik gekozen voor de fondsen van NT. Voor mezelf is de horizon 29 jaar, of korter als het lukt om meer in te leggen. Daarnaast ben ik aan het sparen en de hypotheek extra aan het aflossen. Stel dat het beleggen niet succesvol zou zijn dan maakt dat dus niet zoveel uit.
Alleen voor de kinderen is de horizon 12, 13 en 14 jaar en op de een of andere manier komt voor mij hierbij meer emotie kijken. Als de beurs in een dip zou zitten als de kinderen eventueel willen gaan studeren zou ik daar flink van balen. Dus hoewel ik het heb overwogen durf ik met het geld voor de kinderen niet te beleggen. Ook al is dat eigenlijk net zo goed mijn eigen geld.
Sansevieria schreef:MizzMontana, lees je eens in over het eigen huis naar box 3 wat men wil invoeren.
Als dat gebeurt ga je gewoon elk jaar moeten betalen over de overwaarde op je huis. Niet pas na volledige aflossing.
Kan zomaar honderden euro's per maand extra gaan kosten.
Om die reden zijn wij voorzichtigheidshalve in elk geval gestopt met extra aflossen, ik wacht eerst eens af wat men daarmee gaat doen. Is maar een tip, doe ermee wat je wil...
Neonlight schreef:Dilemma inderdaad. Heb je op internet gezocht naar dat model en wat er kapot kan gaan met wat voor effect? Hier ook een man die veel zelf repareert maar meestal zit hij wel goed met wat er vervangen moet worden.
Samsung is wel een merk met onderdelen die slecht te krijgen zijn en zit zoveel aan electronica in wat allemaal kapot kan gaan (en vaak ook gaat). Als je voor een nieuwe gaat, inderdaad een Duits merk die ook in Duitsland gemaakt is (Bosch heeft modellen die niet in Duitsland gemaakt worden). Beste merk is nog altijd een Miele natuurlijk, maar die zijn wel duurder.
Zelf heb ik een Miele voor de goede was en een Siemens van Duitse makelij (Siemens en Bosch zijn hetzelfde) voor de beestenwas met haren of vuile kluswas.
Binck8 schreef:Op dit moment is het wel heel voorbarig om geen hypotheekschuld meer af te lossen,