Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:32

Simpele 2e hands AEG van dik 17 jaar heeft vorig jaar nog reparatie gehad (koolborstels waren OP), volgende wordt denk ik weer 2e handsje, nieuwe, luxe, kan veel stuk aan en wil niet wat ik vraag heb ik geen zin in. Deze heeft nog heel simpel 2 draaiknoppen en wat drukknopjes. Zuinig is idd fijn, maar dan moet het wel de betere optie zijn qua omstandigheden / uit de kosten komen. Al is dat laatste makkelijker aan het worden met stijgende energieprijzen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 22:53

Citaat:
Alleen 1000 euro (ongeveer 80 euro per maand) gemiddeld aan tuinonderhoud vind ik veel klinken. Wat doe je daar een beetje voor?

Nou ik denk als ik dus echt alles zou rekenen kom ik daar wel op.
Ophogen / aanvullen grond en grint, eens in de drie jaar, kost ongeveer 300 Euro, dus zeg 100 Euro per jaar
Onderhoud schutting, bestrating, toch ook wel 200 Euro per jaar. Moet nu bijv weer eens een nieuw slot op de poort, om maar iets te noemen.
Planten / bloemen in de bakken, denk zo'n 200/ 300 per jaar (is 20/30 Euro per maand, kom je al snel op, inclusief af en toe een pot of zoiets).
Er staat een tuinhuisje op, heb twee jaar terug dakje laten repareren, kostte ets van 200 Euro.
Terras moet onderhand weer eens gerenoveerd, wil ik volgend jaar laten doen maar dat gaat ook iets van 500 a 1000 kosten, dus daar moet je dan voor sparen (zeg 50 Euro per maand, is ook al 600 Euro).
Dus tja, 1000 per jaar, momenteel wel ... en je ziet het, je zit er snel op hoor.

Oja, snoeien van de boom elk jaar en de heggen, laat ik doen maar kost ook iets van 100 Euro. Klinkt veel maar ze zijn er gauw twee uur zoet mee. Heb hoge heg aan een kant en een flinke boom (die goed bijgehouden moet worden anders zijn de buren niet meer blij, ik ook niet trouwens want dan wordt het te donker in mijn huis).

Kan en wil ook niet alles zelf doen. Heb er de materialen niet voor, dat zou je dan ook allemaal weer moeten aanschaffen. Ja kan wel eens ergens iets bijknippen of zagen maar je hebt het hier over serieus werk zeg maar :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:30

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Alleen 1000 euro (ongeveer 80 euro per maand) gemiddeld aan tuinonderhoud vind ik veel klinken. Wat doe je daar een beetje voor?

Nou ik denk als ik dus echt alles zou rekenen kom ik daar wel op.
Ophogen / aanvullen grond en grint, eens in de drie jaar, kost ongeveer 300 Euro, dus zeg 100 Euro per jaar
Onderhoud schutting, bestrating, toch ook wel 200 Euro per jaar. Moet nu bijv weer eens een nieuw slot op de poort, om maar iets te noemen.
Planten / bloemen in de bakken, denk zo'n 200/ 300 per jaar (is 20/30 Euro per maand, kom je al snel op, inclusief af en toe een pot of zoiets).
Er staat een tuinhuisje op, heb twee jaar terug dakje laten repareren, kostte ets van 200 Euro.
Terras moet onderhand weer eens gerenoveerd, wil ik volgend jaar laten doen maar dat gaat ook iets van 500 a 1000 kosten, dus daar moet je dan voor sparen (zeg 50 Euro per maand, is ook al 600 Euro).
Dus tja, 1000 per jaar, momenteel wel ... en je ziet het, je zit er snel op hoor.

Oja, snoeien van de boom elk jaar en de heggen, laat ik doen maar kost ook iets van 100 Euro. Klinkt veel maar ze zijn er gauw twee uur zoet mee. Heb hoge heg aan een kant en een flinke boom (die goed bijgehouden moet worden anders zijn de buren niet meer blij, ik ook niet trouwens want dan wordt het te donker in mijn huis).

Kan en wil ook niet alles zelf doen. Heb er de materialen niet voor, dat zou je dan ook allemaal weer moeten aanschaffen. Ja kan wel eens ergens iets bijknippen of zagen maar je hebt het hier over serieus werk zeg maar :+

Ik denk dat je helemaal niet gek zit hoor, met je schatting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:43

Ik heb vanavond een eerste gesprek met een boekhouder voor "de zaak", wat klinkt dat officieel :')

Gisteren prijslijsten in elkaar proberen zetten. Wat is dat nog lastig zeg! Omdat je beginner bent wil je niet te hoog gaan, mede omdat ik geen BTW-afdracht hoef te doen. Maar tegelijkertijd wil je niet te laag zitten natuurlijk.
En wat doe je met reisonkosten, reken je vanaf de 1e kilometer of pas buiten een bepaalde afstand, reken je per begonnen tijdspanne (bijvoorbeeld per begonnen kwartier reistijd). Of reken je niets aan reiskosten en beperk je daarmee je werkradius? Reken je de volle rechtmatige vergoeding/km of rond je wat af naar onder?

Lastig allemaal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:57

BTW afdracht mag je geen rekening mee houden. De klant weet dat niet en dat is ook niet hun zaak / probleem.
Stel dat je plots genoeg verdient dat het wél interessanter is om btw af te dragen, dan moet je straks je prijzen met ruim 20 % gaan verhogen (of minder gaan verdienen) en dat vinden klanten niet leuk.
Daarnaast moet je ook zorgen dat je niet onder de prijs gaat gaan werken. Als jij 10-20% onder de marktprijzen gaat zitten, dan ga je in die wereld geen vrienden maken.

Reiskosten kan je zelf invullen. Je zou kunnen opteren om in een bepaalde radius geen kosten aan te rekenen en vanaf daar per km. 0.35 euro per km is acceptabel.
Vaak zie je idd 0.35 euro / km met de eerste 10 km gratis. Specifieer welke route je aanrekent (bv route via google maps - snelste weg of kortste weg. Maakt een behoorlijk verschil in km.)
Per kwartier rekenen zou ik niet doen. De klant kan er bv niks aan doen als jij slecht bent in je geografie en tig keer omrijdt. Of in de file staat.

Voor goede klanten zou ik dan wel afronden naar beneden.
Stel dat je 65 km enkele reis hebt = 10 km gratis = 2*55*0.35 = 38.5 euro afronden naar 35 euro...
Je kan ook forfaitair werken:
0-15 = gratis
15-40 = 10 €
40-75 = 20 €
75 + = in overleg

Dan compenseert dat op de lange rit elkaar én als je kan combineren in dezelfde regio kan je zo makkelijker forfaitair rekenen. Dan zeg je bv van kijk, jullie drie doe ik op dezelfde dag, ik combineer de km's, plak een forfaitprijs erop en deel die door 3.
Dat is dan meestal interessanter voor hun dan dat je de km's apart van thuis tot locatie rekent aan 0.35, en voor jou maakt dat weinig verschil want je rijdt die km's maar 1 keer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 10:56

Mijn advies: nooit onder de prijzen gaan werken. Tenminste, dat is mijn strategie. Ik ga voor kwaliteit en dat kost gewoon geld. Willen mensen dat niet betalen, dan houdt het helemaal op.
Moet je wel die kwaliteit kunnen bieden uiteraard :) maar zo te horen bij jou kun jij dat +:)+
Wat altijd leuk werkt, voor jou en voor de klant, is iets extra's bieden, dan doe je feitelijk hetzelfde maar je communiceert het anders :-)
Reiskosten reken ik persoonlijk niet, maar reistijd soms weer wel. Ik plan mijn 'reisjes' zodanig dat ik meerdere adressen kan bezoeken en / of ondertussen kan werken etc. Maar dat ligt bij jou anders. Het ligt dus bij mij niet vast.
Komt met die reiskosten ook omdat ik het zo'n gezeur vind over die kilometers, wat voor soort vervoer etc. Vandaar de keus reistijd en kijken of je het uberhaupt wilt rekenen.

En ik heb ook zoiets van ik heb liever 2 fijne klanten die mij niet uitknijpen tot de laatste cent dan van die zeurpieten. Maar goed, ook dat is een (luxe) keuze. Alleen... mijn ervaring is wel dat je door je zo op te stellen wel de klanten krijgt die daar hetzelfde over denken. Dus die gaan voor kwaliteit en niet op het laatste dubbeltje kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:00

Spannend, je eigen bedrijf!
Wat betreft reiskosten zou ik eerst even je auto doorrekenen. Niet alleen de brandstof, maar ook de verzekering/wegenbelasting/afschrijving enz. Ik kwam met mijn Fiat 500 toen uit op een kilometerprijs van 30 cent en dat ben ik toen ook gaan rekenen. Nu met de elektrische auto zit die lager, maar ik blijf gewoon die 30 cent rekenen.
Wel heb ik inmiddels bij het omhoog doen van mijn prijzen ook een stuk reiskosten inbegrepen waardoor ik binnen Limburg en Brabant geen extra reiskosten reken aan de klant. Bij grotere pakketten vinden mensen het vaak fijn als het een all-in prijs is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:33

Ik hanteer momenteel inderdaad de standaard prijzen zoals anderen het doen. Ik hoef geen BTW af te dragen, maar kan die dus ook niet terugvorderen bij aankoop van materialen. Zij hebben dan weer meer onkosten aan eigen lokaal, onderhoud/inrichting, stroomverbruik etc. Ik heb die kosten minder maar wel dus veel verplaatsingen, reistijd, gezeul met mijn materialen. Vanuit dat standpunt compenseert/rechtvaardigt het de prijs wel in mijn ogen + tot 10km enkele rit zit de reiskost ook ingerekend.

Per begin van 5km erbij zou ik €1,5 gaan tellen. Dat komt neer op een gemiddelde van €0,3/km zoals Duhelo ook al zei.
Ik richt me bijvoorbeeld niet alleen op particulieren aan huis, maar ook op bewoners van woonzorgcentra. Voor 1 bewoner kan ik de reiskost tellen, vanaf 3 bewoners kan ik die laten vallen. Ben wel van plan om een maximale radius op te stellen ook hoor, ga in het begin niet het hele land rond. En boeken via telefoon of mail, dan kan ik de routes zelf op elkaar invullen.

Ik bied aan voor zowel mensen als paarden, daar is gedeelte reiskosten al meer gekend..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:22

Hallo (be)spaarders,
Ik overweeg om bij CKV (via Raisin) een deposito te openen voor het spaargeld van de kinderen. Maar hoe bepaal ik nou hoe lang ik het vast zet?
Het geld hebben we pas op zijn vroegst over 12 jaar nodig. De rente is 3,5%, vanaf 3 jaar vast t/m 10 jaar vast.
Is het nou het beste om 10 jaar vast te zetten en voor het geld wat we elk jaar sparen steeds een nieuw deposito te openen?
Of juist maar 3 jaar vast zetten en daarna opnieuw een deposito openen met het geld wat we in de tussentijd sparen er bij?

Ben benieuwd wat jullie denken!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:06

Ik zou op dit moment zeker niet lang vast zetten, de rentes stijgen nog steeds. De rente op mijn spaarrekening is nu hoger dan op het deposito van 3 maanden was, die ik een maand geleden afgesloten heb, en al bijna hoger als het deposito vaak 6 maanden vast.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:53

Ik ga het nu ook niet langer vastzetten dan 3 maanden. Of misschien kies ik wel gewoon voor Bunq. Een halfjaar deposito van mij loopt bijna af. Ik kreeg hier 1,6 %. Dus het is alweer behoorlijk gestegen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:32

Dank voor jullie antwoorden. Ik ben me er nog maar net in aan het verdiepen en alle rentes lijken echt heel hoog nu! Het staat nu bij de bank voor 0,…. weinig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:19

Voor die echt lange termijn zou ik overigens ook eens naar beleggen kijken in bijvoorbeeld ETFs. En dan niet alles in 1x inleggen maar verspreid over een jaar of zo. Een tussendoor eventueel in kortlopende deposito of op een spaarrekening met fatsoenlijke rente.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 06:56

Voor mezelf heb ik net vorige maand een beleggingsrekening geopend. Na me in te lezen en podcasts te luisteren heb ik gekozen voor de fondsen van NT. Voor mezelf is de horizon 29 jaar, of korter als het lukt om meer in te leggen. Daarnaast ben ik aan het sparen en de hypotheek extra aan het aflossen. Stel dat het beleggen niet succesvol zou zijn dan maakt dat dus niet zoveel uit.

Alleen voor de kinderen is de horizon 12, 13 en 14 jaar en op de een of andere manier komt voor mij hierbij meer emotie kijken. Als de beurs in een dip zou zitten als de kinderen eventueel willen gaan studeren zou ik daar flink van balen. Dus hoewel ik het heb overwogen durf ik met het geld voor de kinderen niet te beleggen. Ook al is dat eigenlijk net zo goed mijn eigen geld.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:34

Kwestie van perceptie inderdaad :) Voor mij is een jaar/2 jaar al lang als ik onze projecten bekijk en wat we doen in een jaar :P

Lees je in en volg dan je gevoel.

Gisteren nog even 219 af getikt bij de dierenarts, valt op zich nog mee voor een buikoperatie/sterilisatie, chippen, enten en vlooien pillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:46

Ik heb zo dadelijk de smid op bezoek, zal ook weer rond de €160 zijn om af te tikken. De maand is amper gestart en de rekening is al heel fors gezakt. Maar goed, er zitten geen grote kosten meer aan te komen normaal gezien, of iig niks wat deze maand nog moet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:55

MizzMontana schreef:
Voor mezelf heb ik net vorige maand een beleggingsrekening geopend. Na me in te lezen en podcasts te luisteren heb ik gekozen voor de fondsen van NT. Voor mezelf is de horizon 29 jaar, of korter als het lukt om meer in te leggen. Daarnaast ben ik aan het sparen en de hypotheek extra aan het aflossen. Stel dat het beleggen niet succesvol zou zijn dan maakt dat dus niet zoveel uit.

Alleen voor de kinderen is de horizon 12, 13 en 14 jaar en op de een of andere manier komt voor mij hierbij meer emotie kijken. Als de beurs in een dip zou zitten als de kinderen eventueel willen gaan studeren zou ik daar flink van balen. Dus hoewel ik het heb overwogen durf ik met het geld voor de kinderen niet te beleggen. Ook al is dat eigenlijk net zo goed mijn eigen geld.

Let met het aflossen wel op dat je straks niet moet gaan betalen over de woz waarde van je huis! Want dat zou heel zonde zijn.
De wet is er nog niet doorheen, maar het zou zo kunnen zijn.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:19

Prairy en Verakaj dat zijn kosten waar je niet op kan besparen. Hier is net een veulentje geboren en dan zijn er ook altijd extra kosten aan ontworming/meer voer voor de merrie etc. Maar dat haal ik met liefde.

PSvanLot dat ga je dan denk ik betalen als je helemaal afgelost hebt? We kunnen dan altijd een klein stukje hypotheek laten staan natuurlijk.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:36

MizzMontana, lees je eens in over het eigen huis naar box 3 wat men wil invoeren.
Als dat gebeurt ga je gewoon elk jaar moeten betalen over de overwaarde op je huis. Niet pas na volledige aflossing.
Kan zomaar honderden euro's per maand extra gaan kosten.

Om die reden zijn wij voorzichtigheidshalve in elk geval gestopt met extra aflossen, ik wacht eerst eens af wat men daarmee gaat doen. Is maar een tip, doe ermee wat je wil...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:21

Sansevieria schreef:
MizzMontana, lees je eens in over het eigen huis naar box 3 wat men wil invoeren.
Als dat gebeurt ga je gewoon elk jaar moeten betalen over de overwaarde op je huis. Niet pas na volledige aflossing.
Kan zomaar honderden euro's per maand extra gaan kosten.

Om die reden zijn wij voorzichtigheidshalve in elk geval gestopt met extra aflossen, ik wacht eerst eens af wat men daarmee gaat doen. Is maar een tip, doe ermee wat je wil...

Zo doe ik het nu inderdaad ook. Zet het op een spaarrekening en zie over een paar jaar wel wat er van de box 3 terecht gekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:24

Maar op de spaarrekening betaal je sowieso box3 heffing toch :P ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:36

De mini's slaan regelmatig een kapbeurt over, die slijten hun voeten aardig zelf en netjes op de weide. Scheelt weer €60 op dat smid bezoek. Nu was het nodig omdat er eentje net niet bevangen was en ze stonden sowieso lang door het verse gras. Betaal voor vierkant met vijsgaten nog steeds maar €85, paard kan regelmatig 10-12 weken met een set. Best luxe :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:57

Neonlight schreef:
Dilemma inderdaad. Heb je op internet gezocht naar dat model en wat er kapot kan gaan met wat voor effect? Hier ook een man die veel zelf repareert maar meestal zit hij wel goed met wat er vervangen moet worden.
Samsung is wel een merk met onderdelen die slecht te krijgen zijn en zit zoveel aan electronica in wat allemaal kapot kan gaan (en vaak ook gaat). Als je voor een nieuwe gaat, inderdaad een Duits merk die ook in Duitsland gemaakt is (Bosch heeft modellen die niet in Duitsland gemaakt worden). Beste merk is nog altijd een Miele natuurlijk, maar die zijn wel duurder.
Zelf heb ik een Miele voor de goede was en een Siemens van Duitse makelij (Siemens en Bosch zijn hetzelfde) voor de beestenwas met haren of vuile kluswas.

Dit is wel een goede tip :j .... We gaan denk ik idd niet meer voor een samsung, hoewel ik addwash (klepje in de deur om later dingen bij te voegen) wel echt een zegen vind * opperchaoot hier.
Maar er zijn ook wel wat verhalen bekend van samsung die verdacht veel klinken als planned obsolescence (dus dat ze expres kapot gaan na een bepaald aantal jaren).

Miele is idd wel flink duurder, en ik weet niet of die 2 a 3 jaar extra die het gemiddeld langer zou meegaan volgens het internet dat waard is.
We hebben 2 jaar geleden wel een nieuwe droger gekocht, en dat was wel echt een zegen vergeleken met alle tweedehandsjes die we gehad hebben (ook refurbished, maar gingen allemaal stuk dus mochten we inruilen). Maarja, dat was dan wel echt een warmtepomp vs condensdroger. Bij wasmachines is zo'n innovatie niet geweest volgens mij :)) .

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:00

Op dit moment is het wel heel voorbarig om geen hypotheekschuld meer af te lossen, er is nog niets echt helder over hoe dit in de toekomst eruit zou moeten gaan zien en welke compenserende maatregelen er dan komen en over hoeveel jaar het verspreid gaat worden voordat een woning compleet in box 3 zou vallen.

Of weten jullie er wel al veel meer over?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:06

Binck8 schreef:
Op dit moment is het wel heel voorbarig om geen hypotheekschuld meer af te lossen,

maar om better safe then sorry te spelen is dan toch handiger? Een afgeloste hypotheek draai je niet meer zo makkelijk terug (of je moet weer gaan verbouwen ofzo)
Spaargeld wat je wegzet, daar kan je iets anders mee doen.. of denk ik helemaal verkeerd?