Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:44

Ziet er toch uit als luis ofzo.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:37

Varenachtigen hebben ook wel eens sporen aan de bladeren zitten.
Wat gebeurt er als je het afveegt en tussen je vingers wrijft?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:07

Ik denk niet dat het luizen zijn en ook geen sporen, luizen zijn 'zacht' ( :') ) en dit is 'crunchy' en hebben enigszins een ronde vorm en dit is onregelmatig van vorm, korrelig. En het blijft ook allemaal zitten als ik zachtjes blaas, niks gaat lopen. En sporen zitten naar mijn weten vooral in patroon op de achterkant van het blad, dit is kriskras aan met name de achterkant en een klein beetje aan de voorkant.

Het zijn ook maar 2 bladeren.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:22

Ik heb wel een paar weken rouwvliegjes in m'n huis gezien, maar die zitten naar mijn weten altijd rond de aarde van de plant (of vliegen voor m'n gezicht waardoor ik bang ben om te in te ademen :P ), maar dit lijken me een beetje grote poepjes voor rouwvliegen? Maar dat is misschien vanaf de foto niet goed te zien.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:09

Het enige wat ik kan bedenken is opgedroogde guttatie druppels of een ander soort afscheiding van de plant. Maar daar is de kleurdan weer een beetje gek voor.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 06:48

Het lijkt mij vliegenpoep, maar ik heb dan ook nog niet zo veel verstand van plantenziekten. Ik zou het er af halen en de plant in de gaten houden, eventueel apart van de rest zetten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 08:56

Misschien 'artillery fungus'? Ik weet niet wat de NL naam is, maar deze schimmel 'schiet' sporen uit in de vorm van zwarte bolletjes die zich her en der over voornamelijk de onderkant, van de bladeren verspreidt.

Nu is het bij jou wel heel samengepakt, maar het zou kunnen denk ik. Aanpak is de grond verversen. Deze schimmel leeft van rottend hout.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 09:11

Ah thanks voor de suggestie!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:51

Ik vind zo'n hertshoornvaren heel mooi.
Maar hoe houd je die mooi?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 13:13

Pasgeleden wat nieuwe plantjes besteld <3

Plantje linksonder Mystery Plant, voeding ook gratis, hoefde nog maar 1 plantje erbij voor een zakje gratis voeding, nou dat was geen probleem. :) Drie plantjes zijn cadeautjes en de rest voor mezelf :D

Bij de Kringloop veel mooie potten gescoord en 3 vaasjes voor stekken :) €4,65 was ik kwijt :)

Van de week bijna alle plantjes verpot. De meeste van die kweekpotjes waar ze in komen zijn niet geschikt om ze voor langere tijd in te houden. Dan zijn ze in no time uitgedroogd.

Tevreden over de mix die ik nu maak voor de planten, niet over de 'oude' succulentenaarde die ik van het voorjaar gekocht had, veel te zwaar. Dus mijn Heuschkeliana variegata verpot, die zag er vreselijk uit, de cv aan doet ook weinig goeds... Lijkt nu wat beter en twee stekken van geknipt...

Van de kerstvakantie eindelijk maar eens mijn plantenplanken realiseren :)

Afbeelding
Plantjes!

Afbeelding
Hoya Mathilde Splash

Afbeelding
Hoya Wayetti tricolor

Afbeelding
Hoya Carnosa inner variegated (Krimson Princess aka tricolor)

Afbeelding
Aurora Jelly Beans

De 'Krimson Princess' had ik al, maar die stek ziet er niet heel gezond uit. Ik ga ook die mix aanpassen en goed opletten dat de grond niet te veel uitdroogt. Hopelijk trekt ze dan weer bij... De nieuwe ga ik denk ik ophangen, het bolpotje is een hangpotje, ook van de kringloop.

Meer mensen hier met nieuwe aanwinsten? Foto's graag! :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 14:18

Wat leuk!! Mijn Nanouk-stekjes doen het goed trouwens. Beide krijgen nieuwe blaadjes.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 14:46

Mooie plantjes!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:29

Ooh leuk! Vooral die jelly bean! :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 23:07

Wat een schatjes Dagmar!

Karlijn, ben je er al achter wat de zwarte puntjes zijn?

Ik heb deze week plantenlampen gekocht, daar heb ik nu een paar planten onder staan. Denk dat ik er nog een aanschaf.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:08

Luxorvalkje schreef:
Ik vind zo'n hertshoornvaren heel mooi.
Maar hoe houd je die mooi?

In vergelijking met veel andere varens heeft deze maar weinig water nodig.

Ik had er eerder 1 in een pot staan en dat ging niet goed, ik gaf te veel denk ik. Nu vastgebonden met mos op schors gaat super en hangt er nu een jaar ongeveer. Ik dompel hem onder met regenwater nu 1 keer in de 2 weken ( geen verwarming en een hogere luchtvochtigheid)

Afbeelding

Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:50

Ziet er mooi uit Jis!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 22:49

Ik koop de laatste tijd weinig planten door evenweinig energie. Toevallig dinsdag alleen even een nieuw potje kattengras, waardoor ik de volgende dag met enige spoed naar de DA kon omdat poeslief onder narcose te laten brengen om endoscopisch te bekijken of er gras in haar keel zat (kokhalzen, heel veel slikken, proberen over te geven maar kwam niks).. := duur kattengrasje was dat :=

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:35

Ach jeetje, wat een pech, Karlijn. -O-

Mooie hertshoornvaren, Jis!

Mooie aanwinsten, Dagmar!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:09

J0anieke: Ja, leuke kleurtjes heeft die hè? En glimt als een gek, net plastic :D
Suzanne F. : Mooi dat de Nanouk-stekjes het goed doen :)
Janine1990: Welke plantenlampen heb je gekocht? Bij mij komen er sowieso nog twee bij voor mijn plantenplanken straks. Ik heb een aantal planten die toch wel veel licht nodig hebben.
Jis: Die ziet er goed uit die varen.
Karlijn: Omg, dat is dan heel duur kattengras ja :(

Mijn Hoya Heuschkeliana variegata lijkt aardig bijgekomen te zijn nu met de nieuwe potgrond en de twee stekken die ik eraf gehaald heb doen het ook goed. Nog geen wortel te zien, maar het blad ziet er alweer veel blijer uit. :) Ik heb ze nu in het IKEA kasje staan waar een groeilamp boven hangt, die gaat aan van 16.15 tot 22.15.

Gelukkig gaan we weer naar de langere dagen toe langzaamaan...

Gisteren een nieuw plantje gekocht, een peporomia bij de Lidl :D

Jethro vindt het wel een leuk plantje :)

Afbeelding

Afbeelding
Even van dichterbij bekijken...

Afbeelding
Mooie kleur blad <3

Afbeelding
Zielige Heuschkeliana...

Afbeelding
Nu in de nieuwe grond en iets kleiner, want twee stekken op water staan

Afbeelding
Eén van de stekken

Iedereen vast fijne kerstdagen gewenst! <|-

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:32

Leuke plantjes weer!

Ik ben eindelijk overstag gegaan en heb een luchtbevochtiger gehaald (met name voor die grote monstera, die heeft mij iets te veel bruine randjes). Nu vraag ik mij af hoe hoog jullie die hebben staan? Ik heb een lastige en grote ruimte, het lijkt er vooralsnog op dat ik 'm niet hoger dan 60% moet zetten (misschien verandert dat nog als de ruimte eraan gewend is, normaal is het <50%). Tenminste.. Ik had 'm voor de nacht naar 65% gezet en dat is blijkbaar problematisch. M'n ramen waren onwijs beslagen, het apparaat heeft duidelijk de hele nacht staan bevochtigen (gebaseerd op het niveau in de tank). Gek genoeg vond het apparaat het blijvend maar 63-64%, hoewel helemaal aan de andere kant van de kamer een andere meter het 76% vond. Zet ik 'm op 60% dan houdt hij het netjes bij.
Dan denk je prima, laat je 'm daar toch op staan? Aan de ene kant wel, aan de andere kant dacht ik dat plantjes juist wat hoger lekkerder vinden? Maar elke dag onvrijwillig m'n enorme glaspartij lappen zie ik ook niet zitten :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:33

Erg mooi!
Ja de Nanoukjes lieten zich makkelijker stekken dan ik dacht. Ben benieuwd hoe groot de plant wordt. Als hij te groot wordt kan ik nog meer stekjes doen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:47

Ik doe niet aan groeilampen of luchtbevochtigers dus aan mij heb je niks, _Christina. Wel sproei ik regelmatig.

Leuke Peperomia, Dagmar en prachtige kat. <3
Ik heb inmiddels twee heuschkeliana variegata om zeep geholpen, ik geef het op. :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:44

Dagmar80, ik heb deze: https://www.amazon.nl/dp/B0BV266XS4/ref ... =UTF8&th=1

En dan de tweekoppige.

Ik vind het echt ongelooflijk wat licht doet! Mijn philodendron white knight doet al tijden over een nieuw blad wat er maar niet uit wil komen. Een weekje groeilamp en ineens begint dat blad er uit te komen!

Hetzelfde voor mijn melanochrysum, die had ik iets te donker staan in een kasje van Ikea. Het hele kasje naar het raam verplaatst en zowaar komt het nieuwe blad er binnen een week uit! *\o/*

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:24

Mooie plantje komen er voorbij!

Wat cool Janine! Licht is zo belangrijk, er zijn maar heel weinig planten die een donkerdere plek in huis echt prima vinden.

_Karlijn schreef:
Ik koop de laatste tijd weinig planten door evenweinig energie. Toevallig dinsdag alleen even een nieuw potje kattengras, waardoor ik de volgende dag met enige spoed naar de DA kon omdat poeslief onder narcose te laten brengen om endoscopisch te bekijken of er gras in haar keel zat (kokhalzen, heel veel slikken, proberen over te geven maar kwam niks).. := duur kattengrasje was dat :=

Oh jeetje -O-

Kan natuurlijk met elk soort gras wel gebeuren maar over dat wat stuggere gras dat ze verkopen voor katten hoor ik minder fijne verhalen.
https://dierencompleet.nl/product/cyper ... attengras/

Ik kies nu zelf alleen nog voor zachter gras en hopelijk blijft dat goed gaan
https://www.vreeken.nl/699800-fijn-kattengras-ligrande
https://dierencompleet.nl/product/triticum-kattengras/

_Christina schreef:
Leuke plantjes weer!

Ik ben eindelijk overstag gegaan en heb een luchtbevochtiger gehaald (met name voor die grote monstera, die heeft mij iets te veel bruine randjes). Nu vraag ik mij af hoe hoog jullie die hebben staan? Ik heb een lastige en grote ruimte, het lijkt er vooralsnog op dat ik 'm niet hoger dan 60% moet zetten (misschien verandert dat nog als de ruimte eraan gewend is, normaal is het <50%). Tenminste.. Ik had 'm voor de nacht naar 65% gezet en dat is blijkbaar problematisch. M'n ramen waren onwijs beslagen, het apparaat heeft duidelijk de hele nacht staan bevochtigen (gebaseerd op het niveau in de tank). Gek genoeg vond het apparaat het blijvend maar 63-64%, hoewel helemaal aan de andere kant van de kamer een andere meter het 76% vond. Zet ik 'm op 60% dan houdt hij het netjes bij.
Dan denk je prima, laat je 'm daar toch op staan? Aan de ene kant wel, aan de andere kant dacht ik dat plantjes juist wat hoger lekkerder vinden? Maar elke dag onvrijwillig m'n enorme glaspartij lappen zie ik ook niet zitten :')

Bij mij staat hij in een kleine ruimte en geen verwarming dus dat is net even anders.
Gaat nu alleen nog maar aan met droog warm weer en raam open, omdat de planten zelf voor een wat hogere luchtvochtigheid zorgen in die kamer.

Wat helpt voor je planten is om ze in groepjes bij elkaar te zetten.
Als het je vooral te doen is om je Monstera goed te houden dan zou ik de luchtbevochtiger naast die plant zetten.

Apart dat die meting aan de andere kant van de kamer zo anders is trouwens. Maar misschien is daar wel een simpele verklaring voor?

Blaast hij zo hard? Ik heb daar 3 standen voor en zet hem op de laagste stand, tenzij ik even een boost wil geven, en dan houd hij het netjes bij.

Fijne feestdagen allemaal!! *\o/*

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:53

Hier ook geen verwarming, dus zo'n 14-16 graden, nu met de zon iets warmer. Hij blies die nacht wel hard gok ik. Intussen scheelt het maar 3% dus dat valt mee denk ik. Ik kan nog niet zo goed inschatten of hij het nu bijhoudt. Vannacht heeft hij niet veel water gebruikt, nu staat ie wel telkens een beetje te blazen, korte pauze, en weer blazen. Repeat met wisselende tussenpozen, misschien door de zon?
Op een paar planten na, heb ik ze bij elkaar staan. Desondanks vinden ze het allemaal te droog, alleen van de grote monstera vind ik het het meest zonde als die de geest zou geven door iets wat ik had kunnen verhelpen, vandaar dat ik die specifiek noem.