[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:43

Bij mij gaat t allemaal wel onder de noemer gordijn :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:17

Volgens mij hebben wij voor ruim 15000 euro aan gordijnen hangen hier. := Zaten bij de woning, maar zijn echt kwaliteitsgordijnen, en ook glasgordijnen, en heel veel ramen.
In de vorige woning voor 1 raam glasgordijnen en overgordijnen aangeschaft, was ook voor een 1000 euro. Echt goede gordijnen zijn duur.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:35

Oh ja ik doe ze niet eens dicht (daar is m'n vriend het trouwens niet mee eens :') Tja, ik ben en blijf Nederlands) dus dat geld zou ik er inderdaad niet aan uitgeven. Ze hangen er bij mij eigenlijk alleen omdat het anders zo kaal is.

Geloof inderdaad wel dat echt goede gordijnen zo duur zijn :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:40

Hoezo is dat nederlands om ze niet dicht te doen? Dat is in Nederland ook streekgebonden hoor. Waar mijn man vandaan komt gaan de gordijnen nooit dicht (Groningen), maar hier in Brabant overal, en als je ze als enige huis open laat dan gluurt iedereen naar binnen omdat ze het niet gewoon zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:48

Ik heb m'n gordijnen alleen dicht in de zomer, als de zon op de woonkamer staat. Ik heb hele dure, zware gordijnen, maar ze zijn ook vooral bedoeld als zonnewering. En ik vond ze gewoon mooi :+: Verder heb ik ze nooit dicht, maar ik woon 3 hoog en er woont niemand tegenover me.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:51

Tja, dat zou toch een calvinistische gewoonte zijn geweest? Ik weet inderdaad dat men in Brabant vaak wel de gordijnen dicht heeft, maar Brabant is natuurlijk katholiek :)

Ik kom uit Zuid-Holland en daar had ook nooit iemand de gordijnen dicht. Ik vind het zelf maar ongezellig eigenlijk. Ons nieuwe huis is ook op 3 hoog inderdaad, dus daar laat ik ze sowieso open. Wil ze gewoon voor de sier :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:52

Wij wonen nu nog straatgericht (verschrikkelijk) dus heb ze vaak dicht. Iedereen kijkt altijd naar binnen en dan zit ik niet echt lekker onderuit gezakt op de bank.
In de nieuwe woning wonen we gelukkig tuingericht, dus dan eindelijk weer wat natuurlijk licht in huis

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:35

Hallo :wave:

Ik bevind me sinds vorige week ook weer op de woningmarkt en merk dat ik het erg stressvol vind.
Zie door de bomen het bos niet meer zeg maar.

Ik heb vorige week eindelijk na anderhalf jaar mijn koopwoning onder voorbehoud verkocht, voorlopig koopcontract is ondertekend en ze kunnen er alleen nog onderuit als hun financiering er niet door heen komt. Maar daar ga ik uiteraard niet van uit.

Nu ben ik naarstig op zoek naar een andere woning, ga uiteraard niks kopen omdat het "moet", want op 1 maart 2016 moet ik uit mijn woning zijn.
Ik heb gelukkig al een reservehuis achter de hand waar ik tijdelijk in kan zo lang als nodig, maar ik hoop dat ik voor die tijd iets kan vinden aangezien ik het liefst maar één keer wil verhuizen.

Nu heb ik wel een vrij duidelijk beeld wat ik ongeveer kan lenen, koop het alleen, en kan daar ook wel wat leuks voor kopen in de plaats waar ik naar toe wil. Morgen heb ik 2 hypotheekgesprekken om meer duidelijkheid te krijgen en ook al 2 bezichtigingen.

Maar het valt mij op dat er best wat huizen met erfpacht tussen zitten en ik weet dat erfpacht niet gewenst is, maar ik kan niet echt duidelijk vinden wat het nou het precies inhoudt. Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Mijn volgende vraag is, vanaf 1 januari 2016 kan je 102% van de aankoopsom krijgen als hypotheek. Dek je hiermee je kosten koper?

Ik zal morgen uiteraard op een hoop vragen antwoord gaan krijgen, maar ik maak mezelf er een beetje te druk om momenteel en toen vond ik dit topic.

Hoop dat iemand hier antwoord heeft op mijn vragen. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:43

Nee, met die 102% dek je zeker niet je kosten koper. Je zult dus eigen geld mee moeten brengen.

Erfpacht is op zich niet zo'n probleem, alleen particuliere erfpacht zijn banken minder happig op. Ook mag de hypotheek bij sommige verstrekkers niet langer lopen (bij nieuwe verstrekkingen) dan de duur van de erfpacht. Dus stel er rust erfpacht op tot 2030, dan mag de hypotheek niet langer lopen dan 2030.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:48

Bedankt voor je snelle antwoord, Berdien!

Heb jij toevallig ook een globale inschatting wat je kosten koper ongeveer kunnen zijn? Hoeveel procent oid?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:14

Nanne dan ben ik benieuwd in welke regio je zoekt?
in de regio waar ik zoek is het ook veel erfpacht...

mijn goede nieuws is dat ik vandaag drie huizen ben wezen kijken ( nummer 12, 13 en 14)
en ben nu redelijk enthousiast over twee huizen :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:19

mwah hier zijn we ook niet zo van de gordijnen is ook niet heel nodig daar.
ik geloof niet dat er duur spul in hangt dus ben ik er niet zo bang voor...
ik ga er in ieder geval zeker nu niet dan niet en nooit niet betalen voor gordijnen die een ander uitgekozen heeft.
ach en als er wat voor moet komen dan zien we dan wel.hoe we dat gaan oplossen ...
dikke kans dat ik ze dan zelf in elkaar zet gezien ik dan toch niet kan vinden wat ik zoek...
(soms is zelf kennis nogal zwaar)
het zijn allemaal niet echt grote ramen

nanne erfpacht zou ik persoonlijk niet willen.
teveel haken en ogen ..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:22

in principe hoeft erfpacht geen haken en ogen te hebben, alleen het kan lastiger gaan met een hypotheek krijgen en je betaald natuurlijk 5% over de aankoopprijs heen.
maar als je elk jaar maar betaald hoeft dat geen probleem te zijn ;)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:32

Alja, ik zoek in de gemeente Alkmaar.

En mijn voorkeur gaat niet uit naar erfpacht want bij de meeste woningen is het erfpacht nog 15 jaar afbetaald en dat is sneller voorbij dan je denkt plus dat je totaal niet weet wat voor rekening er dan op je deurmat kan vallen.

Ik hoop dat de gesprekken van morgen mij wat meer opheldering gaan geven want 7 jaar geleden, dat ik mijn huidige woning kocht, ging het allemaal een stuk gemoedelijker.

Kan wel begrijpen waarom men niet meer zoveel boven de koopsom kan lenen, maar ik twijfel wel of dit een positieve ontwikkeling is voor de huizenmarkt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:43

Berdien schreef:
Nee, met die 102% dek je zeker niet je kosten koper. Je zult dus eigen geld mee moeten brengen.

Erfpacht is op zich niet zo'n probleem, alleen particuliere erfpacht zijn banken minder happig op. Ook mag de hypotheek bij sommige verstrekkers niet langer lopen (bij nieuwe verstrekkingen) dan de duur van de erfpacht. Dus stel er rust erfpacht op tot 2030, dan mag de hypotheek niet langer lopen dan 2030.

Kan je dit zo hard stellen? Wat de kosten koper worden is toch afhankelijk van de koopsom van de woning.
Ik weet in elk geval dat onze hypotheekadviseur het vertelde dat wanneer we onder bedrag van NHG bleven, wij geen eigen middelen hoefden in te zetten.
Vraag me niet hoe :)
Situatie is nu anders ivm uitbouw en 106%, maar onze eigen middelen vind ik qua bedrag nog erg laag.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:49

Wij hebben het huis incl alle raambekleding behalve gordijnen gekocht. Overal hangen mooie Plissegordijnen. Daarnaast konden we de overgordijnen overnemen voor 150 euro. Dit hebben we gedaan. Het zijn neutrale hele mooie op maat gemaakte gordijnen. En ooit willen we wel andere, maar voor nu is het echt prima dat er wat hangt! Op de kinderkamer wil ik wel andere gordijnen. Even gekeken wat dat kost wanneer je 27,5 per meter betaalt: meer dan 300 euro!!! Een gordijn..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:18

Jotoma, het is idd zo hard te stellen... alleen als je vrij op naam koopt red je het misschien(maar dat word al krap denk ik)
Maar anders zit je met prijs van het huis en overdrachtsbelasting al aan die 102%
Dan komt de rest er nog bij

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:32

ik weet dat gordijnen niet goedkoop zijn.
maar als ik eerlijk ben maak ik ze liever zelf met de stof die ik mooi vind.
toen we hier heen verhuisden heb ik ook stad en land afgezocht naar gordijnen maar niet geen mooie gevonden.
het systeem ben ik al wel uit wat ik zou willen maar dat is een gewoon simpel stok met lussen er over.
simpel zelf te maken dus, de stof ????
moet ik toch echt gaan kijken als we er eindelijk wonen.
ik ben heel slecht in kleuren kiezen ed.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:47

Hoihoi,

mag ik me hier ook melden? Ik ben sinds een paar weken wat serieuzer op zoek naar een huis samen met mijn vriend. Momenteel hebben we een bod lopen op een huisje. Tegenbod ontvangen en vandaag nog een laatste keer kijken bij dat huis, daarna beslissen of het hem wordt of niet. Vind het toch behoorlijk spannend hoor, zo'n eerste huis! Wel heerlijk om in je hoofd al helemaal te gaan inrichten naar je eigen style etc. :D

Ik heb globaal wat pagina's doorgelezen, hopelijk kan ik vanaf nu met jullie meepraten :)
Laatst bijgewerkt door xMayo op 23-12-15 10:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:48

Ik val even binnen jongens maar ik zoek wat advies.
Ik ben nogal een faantiek funda kijker, vind het heerlijk om huisjes te kijken haha. Alleen het onvermijdelijke is nu gebeurd en dat is dat ik helemaal verliefd ben geworden op een appartement. Mijn vriend en ik hebben het erover gehad en we willen kijken of we dit kunnen betalen.

Alleen ik zie door de bomen het bos niet meer hoe ik dat aan moet pakken. Welke hypotheekadviseur is nu de beste en de eerlijkste, ik zie schrikbarend hoge advieskosten die ik sowieso niet betalen kan.
Waar hebben jullie hypotheekadvies ingewonnen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:49

Als je de advieskosten niet kunt betalen hoe wil je dan een huis gaan kopen? Tegenwoordig is eigen geld toch wel redelijk noodzakelijk geworden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:54

Ja, je zit ook met notariskosten, overdrachtsbelasting, etc. Afhankelijk van de koopsom ben je zo €3000 verder (uit mijn hoofd was dat het bedrag wat we zelf moesten overmaken naar de notaris voor de koop van ons appartement).

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:57

Ik vraag me hetzelfde af als Sammie. Zonder eigen geld redt je het echt niet helaas :n.

Spannend xMayo!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:06

@xmayo: welkom! Een spannende tijd, maar ook iets wat je niet vaak in je leven doet. Dus geniet ervan!

Suuskipje schreef:
Ik val even binnen jongens maar ik zoek wat advies.
Ik ben nogal een faantiek funda kijker, vind het heerlijk om huisjes te kijken haha. Alleen het onvermijdelijke is nu gebeurd en dat is dat ik helemaal verliefd ben geworden op een appartement. Mijn vriend en ik hebben het erover gehad en we willen kijken of we dit kunnen betalen.

Alleen ik zie door de bomen het bos niet meer hoe ik dat aan moet pakken. Welke hypotheekadviseur is nu de beste en de eerlijkste, ik zie schrikbarend hoge advieskosten die ik sowieso niet betalen kan.
Waar hebben jullie hypotheekadvies ingewonnen?

Advies is om toch 3-5 hypotheekadviseurs te bezoeken. Kijk naar het aanbod en vertrouw op je gevoel. Wij zijn begonnen bij de hypotheker (duur, maar ook groot), onze eigen bank, via mijn verzekeraar (waar ik tevens werk) en via de nr 1 op independer vwb klantbeoordeling (independer is niet onafhankelijk, klantbeoordelingen vind ik wél betrouwbaar). De laatste is het hem uiteindelijk geworden.

Bij ons zijn zaken zoals overdrachtsbelasting, notariskosten, aankoopmakelaar etc meegenomen in de financiering. Wij hebben nog minder dan 1% aan eigen geld in moeten leggen. Maar laat je daar goed over informeren.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:19

Ik zag hier een opmerking staan dat je wanneer je onder de NHG-norm blijft, je geen eigen geld zou hoeven inleggen. Dit is echt zeker niet waar! Wanneer je een hele hoge hypotheek neemt, kun je met de huidige 103% de koperkosten financiëren, maar met huizen in de normale range is dat zeer zeker niet het geval en moet je toch rekenen op enkele duizend euro's eigen geld inbrengen.

Wij zijn voor hypotheek gewoon naar eigen bank gegaan, gratis adviesgesprek en korting vanwege klant zijn en overeenkomst met bedrijf waar mijn vriend werkt, dus hele nette rente!

Wij gaan morgen de hypotheekofferte tekenen, dus zijn nog net op tijd voor de 103% :)

Weten mensen hier toevallig hoe je bouwtekeningen bij de gemeente opvraagt? Ik kan op de website van onze gemeente er niks over vinden!