[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:23

Sonja_vR schreef:
Nicole schreef:
Ik ben wel benieuwd naar sites van executieverkopen

oa: http://www.veilingbiljet.nl , http://www.veilingnotaris.nl

ik ben al wel eens naar ene veiling geweest puur uit interesse, nu kwam ik weer op de sites uit omdat ik tijdens ene rondje huizen kijken op funda/huislijn etc een huis tegen waarbij ik dacht "huh" en me afvroeg waarom het te koop stond...

Ik zie ook veel leuks staan! Jammer dat niet weet wat openingsbod enzo is (ook veel opknappers)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:28

_Nelleke_ schreef:
Het is ook niet zo zwart wit als ik het hier stel, maar naar mijn idee zijn sociale huurwoningen er voor mensen die geen huis kunnen kopen. Niet voor mensen die een keertje extra op vakantie willen en graag een gucci tasje aan hun arm willen hangen. sja, als dat de grens word voor de verhogingen is het prima, maar die grens komt waarschijnlijk een stuk lager te liggen, wij zijn waarschijnlijk ook gewoon de sjaak en wij hebben echt geen hoog inkomen, niet hoog genoeg om dikke vakanties en merken onzin te kopen :n vorig jaar kon er een week Drenthe vanaf in het naseizoen. :+
als de regeling slecht uitpakt, zal sparen hier zelfs lastiger worden, dan schiet je je doel wel voorbij wat betreft overheid, want een huis kopen zal dan helemaal niet meer kunnen , maar mag je wel bloeden voor een huis wat nooit van jou zal zijn, klinkt misschien dramatisch, maar komt het wel op neer. hier staan namelijk in de praktijk zelden huizen te koop die haalbaar zijn op 1 inkomen,

Tsja en hypotheekrente-aftrek voor hoge inkomens... Daar heb ik gemengde gevoelens bij. Kennen jullie het verhaal van Hans? Dat vind ik altijd een goed voorbeeld.

Hans gaat elke week met 9 vrienden naar de kroeg. De groep is heel gemêleerd, zo zijn er nogal verschillende inkomens. Zo hebben de vrienden een paar jaar geleden afgesproken dat de kroegrekening van elke week inkomensafhankelijk betaald wordt. Dit betekend dat de armste vriend van hans niks hoeft te betalen en dat degene die daarna het minst verdiend maar 3% van de rekening betaald. Hans betaald 50% van de rekening. Dat vind hij helemaal niet erg, want hij heeft genoeg geld en hij vind het leuk om elke week met z'n vrienden naar de kroeg te gaan.
10 jaar lang gaat dit naar tevredenheid en vieren ze hun jubileum in de kroeg. De kroegbaas komt bij ze staan en zegt: 'Jongens, jullie zijn al zolang goede klant van mij, vanaf nu krijgen jullie elke week 20% korting op de rekening'. De mannen blij, totdat ze gaan afrekenen. Er ontstaat ruzie. Want degene die maar 3% betaalde, krijgt dit keer maar 50 cent korting, terwijl hans 20 euro korting krijgt. Dat is niet eerlijk! Degene die het meeste verdient krijgt de meeste korting! Ook begint degene te klagen die nooit hoeft te betalen. Hij vind het niet eerlijk, hij krijgt niks!
De hele groep raakt in discussie en de jongens intimideren Hans. Hans kiest eieren voor z'n geld en verdeelt de korting over z'n vrienden. Hij betaalt zelf hetzelfde bedrag als hij elke week betaalt, zonder korting.

De week erop komen de vrienden weer bij elkaar. Hans is er dit keer niet bij. Door de ruzie en intimidatie van de week ervoor heeft hij gezegd niet meer te zullen komen. Toch hebben de 9 vrienden het gezellig met elkaar. Totdat de rekening komt, ze schrikken, want ineens hebben ze niet genoeg geld met z'n allen om de rekening te betalen...

Ik hoop dat het verhaal van Hans net zo binnenkomt als bij mij destijds. Het 'voelt' soms oneerlijk om de hogere inkomens net zoveel korting te geven. Maar je wil de hoge inkomens niet wegjagen naar Duitsland of Belgie. Want dan hebben we met z'n allen helemaal een probleem..

je wil mensen idd niet wegjagen, maar je wil ook niet mensen in ene hoekje drijven wat betreft mogelijkheden van mogen huren en bijna dwingen tot kopen terwijl de koophuizen gewoonweg te duur zijn om normaal te kunnen kopen, waardoor er toch op twee inkomens gekocht zou moeten gaan worden waarbij je dus weer de risico's hebt zoals je nu ziet, mensen die baan verliezen, economische malaise, restschulden en executieverkopen
en daarnaast word er dan geroepen , ga maar particulier huren, hier in de omgeving kun je amper particulier huren, het aanbod is er gewoonweg niet

Edit, ik ben ook echt niet pertinent tegen huur naar inkomen, maar ben bang dat de grens weer eens erg laag gelegd word waardoor je een flinke groep mensen de problemen in helpt, zo hebben de woningcorporaties hier de regels die vanuit europa zijn gekomen ook al aangepast naar een werkbare situatie.
maar zo vind ik ook dat er bijvoorbeeld bij hypotheken best een stukje aflossingsvrij zou moeten kunnen, een huurhuis betaal je je hele leven voor, ook na 30 a 35 jaar blijf je betalen, waarom moet een koophuis dan wel in in 30 a 35 geheel betaald zijn?
een 20% aflossingsvrij zie ik geen probleem in en ik denk ook niet dat dit tot problemen leid wat betreft te grote hypotheken krijgen etc
maar wat betreft rente aftrek, als je een huis van 1,2 miljoen kunt kopen, ik roep maar even wat , dan is het te gek voor woorden dat je gebruik kunt maken van een regeling die in het leven is geroepen om juist de lagere inkomens te helpen bij het voorzien in een eerste levensbehoefte ... een pand van 500 vierkante meter woonopp en een tuin van een hectare is geen eerste levensbehoefte ;)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 13-03-13 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:30

Ik heb zelfs eens een boerderijtje gekocht op een veiling, manlief kon niet mee, stond ik daar als meiske tussen de doorgewinterde handelaren, vond het reuzespannend.

Uieindelijk werd het door de bank niet gegund en de 2e keer wilde ik nog net wat voordeliger, hahaha en net niet, dus.
Toen hebben een aantal het samen gekocht en die kwamen meteen op me af, hahaha, maar niet op ingegaan.
Heeft een hele tijd nog gestaan en achteraf ook heel blij om dat het niet doorgegaan is, want nu wonen we zoveel beter.
Maar kan dus zeker leuk zijn om te doen.

Sonja_vR

Re: [Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:35

Avaluna: de veiling waar ik toen was, ging maar om 1 huis, maar daar heeft een afgevaardigde van de bank het zelf gekocht voor een vrij hoge prijs, de bieders waren in ieder geval niet blij :n

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:39

_Nelleke_ schreef:
Bruceandnoon, welkom! We zoeken in dezelfde omgeving! ;) Ik denk alleen met een iets ander budget. := Zoek je iets wat al af is of waar je nog aan moet verbouwen?

.

Volgens mij wonen wij bij elkaar om de hoek :D Grappig zeg. We hebben idd best een ruim budget ( alleen zit al ons vermogen nu nog in bakstenen en koop je er letterlijk niets voor!) maar willen eigenlijk liever niet meer torenhoog in de hypotheeklasten zitten. Wat we zoeken is dus ook geen kast van een huis ( groot huis moet je alleen maar onderhouden en schoonmaken!), liever juist iets knus maar wel met 3 slaapkamers maar ik vind de grond die er bij zit veel belangrijker, ik wil minimaal 5000m2. En een huis wat we moeten opknappen is geen probleem, mits de fundering en de muren e.d van het huis gewoon goed zijn en je wat dat betreft weinig constructiefs hoeft te veranderen.

Maar zoals het er nu naar uit ziet zullen we misschien wel eerst ergens gaan huren en dan wil natuurlijk wel een huis wat "af" is, ik ga aan een huurhuis natuurlijk geen verbouwingskosten maken, tenzij er een optie tot koop is.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:41

Geloof dat ik me hier ook maar moet gaan melden, heb zeer binnenkort een woning in de verkoop. Mijn partner en ik gaan uit elkaar (heb zelf de knoop doorgehakt) en gister bij de bank te horen gekregen dat geen van beide er kan blijven wonen op basis van de inkomenstoets. De woning moet dus verkocht worden. En daarna zoek ik zelf weer woonruimte voor mezelf en twee katten. Heb al gezien dat huren schreeuwend duur is, dus ben me inmiddels ook al wat aan het oriënteren op Funda op kleine, voordelige koophuisjes/appartementjes. Maar eens zien wat de toekomst ons brengt.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:45

Wat ik me afvraag van zo veiling.. Bijvoorbeeld morgen is zo veiling (ala leek als ons) weten niet hoe in werking gaat.. Bied je eerst kijk je dan of je rond kan krijgen of?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:48

nee, je moet echt wel zorgen dat je van te voren weet dat het rond is , of in ieder geval dat je het zeker weten op korte termijn geregeld kunt hebben . dus niet bieden en dan eens kijken of je een geldschieter kunt vinden.
Je moet dus ene heel goed beeld hebben van wat je mogelijkheden zijn en al wat oriënterend bezig zijn geweest , contact met een hypotheekverstrekker/bank die in principe accoord zou zijn met een bepaalde hypotheek
veiling is bindend :j
je moet vaak ook direct een percentage kunnen aftikken, mocht je het dan uiteindelijk toch niet rond kunnen breien ben je dat bedrag sowieso kwijt en als je pech hebt zitten er dan nog extra kosten aan vast ...
wel iets waar je je even in moet verdiepen , voorwaarden staan meestal wel in een linkje bij het aanbod.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:03

Idd goed naar de voorwaarden kijken en geld/financiering moet rond zijn!

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:09

_Nelleke_ schreef:
Malkesta schreef:
Deal! :D Enn dan wil ik nog een rondje huis doen, ligt namelijk een tegelpad om het huis heen daar speelde we vroeger altijd ..hard lopen he :P

Haha dat is goed hoor, wil ik wel een klein beetje korting ;)

Ik zal kijken wat ik voor je kan doen... ;)
Zal mijn tante van de week even bellen wanneer het op Funda komt te staan.
Mijn oom en tantes regelen dat die wonen daar ook, wij zitten in Friesland.
Vond nog een fototje wat voor huisje er vroeger stond, grappig een kleine 2 onder 1 kap huisje.

En lesgeefjuf heeft een keer een huis van de veilingsite gekocht, was een verschikkelijke troep.
Ze hebben er veel werk van gehad, daar hadden ze niet zo op gerekend.
Is wel goed gekomen hoor maar weet wat je doet/koopt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:41

Malkesta, fijne ligging zo van het huis, zou wel wat zijn idd als het door het topic in goede handen zou komen.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:49

Ja het is een mooie stek! Was altjd wel handig want het station is op 5 minuten lopen, vorig jaar zijn we nog met de trein naar Leiden geweest. Ik hoop op een leuke koper :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:50

Ik vind het echt heel jammer dat dit huis nog niet verkocht is... Dan had ik het wel geweten... :D

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:32

Heb gisteravond nog maar een smsje gestuurd naar de makelaar, of hij al wat gehoord heeft van de verkopende partij. Maar helaas -O-

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:57

ach wat zonde! hopelijk hoor je snel wat.
hier is ook nog niks gehoord helaas :(

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:18

Mirjam79 schreef:
idefix4 schreef:
Mirjam: Leuk huis idd. Als ras Brabo, wil ik niet zo noordelijk zitten. Ik durf de Waal niet over. :+
Kan je vriend jou niet uitkopen? Dan is het zijn probleem. Als hij denkt dat ie het er voor kan vangen? Dan ga je uit van het bedrag wat jij in gedachten hebt, en gunt hem de 'winst'. Die ben je toch kwijt als je je huis niet verkocht krijgt. Allemaal te betalen rente immers.

Helaas gaat die vlieger niet op... Het huis is gekocht op 2 lonen, waarbij hij nu zijn baan kwijt is geraakt. Ik geloof dat ie zo nu en dan weer via een uitzendbureu aan het werk is, maar daar kan ie mij niet mee uitkopen. Was het maar zo :n

Dat is heel jammer ja! Maar dan zou ik nog harder pleiten voor zakken. Als je het huis langer houdt, ben je het geld kwijt aan rente op je hypotheek.

Talida: Deels is het eigen schuld idd, maar ja, ook deels een beetje de cultuur van de jaren 90. Het kon toen niet op immers. Ik heb toen al eens gezegd, dat het gedoemd was om fout te gaan. Ik werkte toen bij de Rabo als assistent hypotheken. Een aantal andere financierders waren heel makkelijk en ze verkochten het ook nog eens goed. Dus er zit ook een verkooppraatje aan vast, dat mensen voor zo iets kiezen. Maar dan nog blijft het inderdaad triest. Toch kon je het inderdaad op je boer'nklompen wel aan voelen komen...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:21

Ah ik denk wat voel ik toch, maar dat waren mn boerenklompen :+

Nog nikssss gehoord -:(- :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:31

vanmdaag langs een huisje gereden in de hoop dat het een wrak zou zijn of op een klöte locatie zou ztten...maar helaas, het is nog steeds een leuk huis :(
wel wat werk, kozijnen moeten zeg maar wel echt vervangen worden, dak en en voegen binnen ene jaar of 5 denk ik als ik het zo een beetje inschat...
maar dat langsrijden was meer bedoelt om het uit mijn systeem te werken...helaas zit het er nu meer in dan voor ik er bij ben wezen kijken :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:45

Het zal wel ergens goed voor zijn zullen we maar zeggen :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:07

mag het hopen lol...hoogst irritant dit :+

naja, morgen verkoper maar een mailtje sturen of we eerdaags eens binnen kunnen kijken :roll:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:26

"Wilt u er wel een vieze bende van maken alstublieft? :P

Zal je zien....is het van binnen ook nog heel leuk straks :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:49

O bah hou op joh :+ heb gisteravond maar gelijk een mailtje er uit gedaan... Huis staat eigenlijk ( voor mijn vriend) op een verkeerde locatie. Enkele reis naar zijn werk word iets langer en een tweede brug op de route, voor mij maakt het weinig uit, werk niet op een vaste plek en voor school is het ook iets verder weg maar dat gaat om 1 keer in de week. mijn stal van voorkeur voor als gull uit de opfok komt is 2 minuten fietsen :p
Huis zelf heeft iets meer werk dan ideaal , maar waarschijnlijk wel haalbaar en te spreiden, althans... Als de electra niet compleet verouderd is, er moet ook echt iemand met verstand van regeltjes omtrent recht van overpad etc naar kijken ivm gedeelde oprit... Naja... We wachten het wel af, echt wat voor mij om dit te vinden lol

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:45

Is er voor hem dan ook wel iets èrg leuks ter compensatie van de langere route naar z'n werk? :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:53

Sonja_vR schreef:
vanmdaag langs een huisje gereden in de hoop dat het een wrak zou zijn of op een klöte locatie zou ztten...maar helaas, het is nog steeds een leuk huis :(
wel wat werk, kozijnen moeten zeg maar wel echt vervangen worden, dak en en voegen binnen ene jaar of 5 denk ik als ik het zo een beetje inschat...
maar dat langsrijden was meer bedoelt om het uit mijn systeem te werken...helaas zit het er nu meer in dan voor ik er bij ben wezen kijken :+

Huh, waarom snap ik dit niet? Het is toch juist goed dat het huis naar je zin is?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:58

Jemig, het is echt niet bij te houden hier! Wat gaan jullie snel!!

Wij hebben bijna 2 wk. geleden kijkers gehad die heel enthousiast waren. Zo enthousiast dat ze graag wilden dat wij ook bij hun huis kwamen kijken omdat woningruil eventueel een optie zou zijn. Wij met goeie hoop het huis bezichtigd. De moed zonk ons al in de schoenen toen we uitstapten. Een grote doorgaande weg die op zo'n 100 mtr. lag hoorde je heel duidelijk voor en achter het huis. Verkeer wat dag en nacht langsraast. En wij zijn helemaal geen auto's gewend, behalve die van de achterburen. Dan is het echt een afgang. Verder moest er zo veel vernieuwd worden aan het huis dat er nog een half huis qua kosten bijkwam. Er konden twee auto's op de oprit maar als de buren hun auto op de oprit hadden staan dan kon je je eigen auto niet op de oprit er naast zetten want dan kon je niet uitstappen :roll: zoiets raars had ik nog niet eerder gehoord :?
Wij willen graag ons huis verkopen (na 4 jr.) maar niet op zo'n manier en zeker niet als je moet ruilen. Dan heb je helemaal geen tijd om nog te klussen in huis. Kon me helemaal voorstellen dat die mensen erg enthousiast waren over onze plek.

Wij doen overigens niet mee aan de openhuizenroute. Mensen die echt interesse hebben maken maar een afspraak.

Ik ga vandaag de makelaar eens bellen over het aanbieden met 'duo-verkoop'.

Overigens zat ik te bedenken dat onze plek maar 100 euro per m2 kost en dan krijg je er nog een huis bij :D :D goedkoper kan het volgens mij niet??!