Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:56

Wij hebben een tuin van 7x11 en die kostte ons 3 jaar geleden 14.000 euro. Schuttingen en een dubbele pergola met doeken, tegels en 2 plantenbakken..

Ik zou rond de 150-200 euro per m2 rekenen en je weet wat je ongeveer kwijt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:06

Suzanne F. schreef:
Ligt aan de grootte van je tuin. Hier aan de overkant heeft de tuin (met oprit bestraat, nieuwe hardsteen tegels achter, beschoeiing langs water, omheining en tuinhuis) een ton gekost. Maar goed, dat is vrij extreem.
Maar duizenden euro’s richting 10.000 euro ben je al snel kwijt. En met overkapping of schuur erbij al gauw het dubbele.

Holy crap. Die heeft een vijver met whiskey daarvoor hoop ik _O- .

't is 55 m2. En dan hebben we nog een voortuin van 20 m2 ofzo die echt opgefrist moet worden (met als enige doel schone schijn voor de buurt, want ik haal daar echt geen lol uit :+ . Vind voortuinen echt nutteloos).
We willen vooral het tuinhuis weg, en een lelijke grote boom. Echt doodsbang voor wat dat klusje gaat kosten en hoe die geworteld is _O- . Nouja. Gaan het zien :P zullen ook wel een hoop zelf doen :)) .

Fitzroy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:18

Voor mij waren de kosten voor de tuin echt de reden dat ik verhuisd ben naar een appartement. Ik had een klein stukje van mijn tuin helemaal naar mijn zin aan laten leggen. Misschien een stukje van 75 m2 ? Kosten 15.000. Wel een 10 m lange schutting, nieuwe betegeling en 2 gemetselde plantenbakken.
De zijtuin en de voortuin zouden daarna aan de beurt zijn. En toen dacht ik echt, wil ik wel zoveel geld kwijt zijn aan een tuin? Antwoord was nee. En zit ik nu in een appartement met groot balkon. Heerlijk, heb de tuin nog geen seconde gemist.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:20

Ik heb vanochtend 10 kleine fruitboompjes gehaald voor €2 per stuk.

Als je niet zo veel tegels in je tuin legt maar meer struiken, planten en bomen (en dan wat kleinere neemt die gewoon mogen groeien, en ze bij een kweker haalt, zelf stekt, marktplaats of ergens anders als het tuincentrum), is het een stuk goedkoper, mooier en koeler in de tuin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:15

Ben ik even gelukkig met ons terras/balkonnetje van 4x2 _O- Met houten bankje van Lidl wat we cadeau hebben gehad, 4 geweven tuinstoelen van 12jaar oud en 2 bijpassende opbergbakken/tafeltjes van €30/stuk. De reling aan de straatkant hebben we afgeschermd met 1m hoog riet, zo spul wat je op een rol kan kopen. En dan 3 plastic plantenbakken met een soort grassen in. Wil nu nog iets van sfeerlampjes om ook aan de reling te hangen of via het plafond, want het is een overkapt/ingesloten balkonnetje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:26

Onze tuin was helemaal niet zo gek duur eigenlijk. We hebben zo’n 500m2, met veel gras, veel borders met planten uit de kortinghoek of zelf gestekt/geruild, fruitbomen van een fruitteler voor 35 euro per stuk (3 meter hoog en al flinke opbrengst), vijver zelf uitgegraven, zithoek gemaakt met kinderkopjes van marktplaats en een gietijzeren bank/stoel/tafel van marktplaats, en verder wat kiezel en stenen van de handelsonderneming in de buurt. Ik denk dat we in totaal zo’n 1000 euro kwijt waren, misschien iets meer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:06

Wij zijn nu net geen 15k kwijt voor:
- Een kant schutting, andere kant hebben we geen buren en hebben we een toffe haag.
- Bestrating
- Terras voor aan de harmonicadeuren
- Terras onder de overkapping (die staat er al)
- Graszoden leggen.

En dan moeten we dus nog beplanting etc, maar daar ben ik nog niet over uit.

Gisteren voor meubilair gaan kijken. Dat kost voor de loungeset aan het huis ongeveer 2500 euro en voor een toffe eetset 1500 euro. Maar ik denk dat we die gaan laten staan tot einde seizoen en dan kijken of er ergens uitverkoop is.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:38

Tuin kun je zo duur maken als je zelf wilt. Bestrating kun je meestal wel gratis of voor weinig op mp kopen.
Afscheiding dmv coniferen en planten zelf uit tuincentrum of mp of stekjes

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 02:13

Prairy schreef:

Als je niet zo veel tegels in je tuin legt maar meer struiken, planten en bomen (en dan wat kleinere neemt die gewoon mogen groeien, en ze bij een kweker haalt, zelf stekt, marktplaats of ergens anders als het tuincentrum), is het een stuk goedkoper, mooier en koeler in de tuin...

Laat me raden, in Reuver?
Daar ben ik ook geweest, heb er 70 meegenomen, en nee, maar 3 voor onszelf, had eigenlijk geen plek meer, maar voor die prijs :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:47

Hier iemand zwart ingehuurd voor het leggen a350 euro.. Voornamelijk het ophogen en af laten lopen, plus mijn man heeft er hulp van 3 man bij gehad.

We hebben zelf alles eruit gehaald en puincontainer laten komen, materiaal huur van o.a. trilplaat zaag etc wel gehad. Omhoog zand laten komen en dan de tegels via tuin bedrijf. Wel via kennis van mijn man dus daar wel wat korting op gehad met o.a. tegel prijs en levering.
Ik gok dat het daarmee nu voor 3000 euro ligt. We plaatsen rabbat delen tussen gemetselde pilaren/muren. Onze kant zou bij dat tuin bedrijf uitkomen rond de 500 euro. Moet wel nog in de beits en zelf plaatsen.
Maar we hebben inderdaad een kleine tuin. Wel alles dus bestraat want konden onze kont niet keren door de opstelling van de bewoners hiervoor. Niet handig met kind van 3. Hitte ben ik benieuwd naar maargoed grotendeels van de vrije dagen in de zomer zijn we toch op de camping :') al met al ben ik vooral niet helemaal tevreden over de afloop van onze betegeling. Het diepte verschil in verhouding van hoe kort de tuin is, is enorm. Dus dat was een beetje een dilemma ivm water afvoer. Maargoed uiteindelijk ook niet zoveel eisen. Als we lekker kunnen zitten. De bbq aan kan en zwembadje erin t.z.t. als we t hadden laten doen allemaal door een goed bedrijf waren we denk ik 3 x zoveel kwijt. Dan hadden we hem uit moeten stellen.

Nu is het dus wel echt kaaldus moeten echt aankleden haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:17

Ik ben deze week prikpaaltjes gaan halen: 20 metalen en 20 plastic. Op de plastic zat 25% korting (wat zijn die krengen duur) en ik heb nu pas gezien dat de aardpen à €20 niet op het kasticket staat. Die stond nochtans overduidelijk mee op de kar, dus heb me daar wel wat voordeel gedaan...

Twijfel nu of ik de hoekpalen van het PP wat ik ga aanleggen in kunststof ga aankopen, of toch houten palen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:35

Sansevieria schreef:
Prairy schreef:

Laat me raden, in Reuver?
Daar ben ik ook geweest, heb er 70 meegenomen, en nee, maar 3 voor onszelf, had eigenlijk geen plek meer, maar voor die prijs :D

Haha ja inderdaad. Ik heb al veel appel en peer staan, is bij mij echt opvulling, en ik heb nog behoorlijk wat enten staan die ik zelf gemaakt heb. Meer had dus geen nut.

Wat heb jij meegenomen aan rassen en soorten? Wat ga je met de overige 67 doen dan :P

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:03

OleJon schreef:
Tuin kun je zo duur maken als je zelf wilt. Bestrating kun je meestal wel gratis of voor weinig op mp kopen.

Dat is leuk bij een heel klein tuintje. Stekjes plaatsen als afscheiding, dan zit je de komende 8 jaar met je buren samen in 1 tuin, en zoek maar eens bestrating voor vele meters.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:06

Steenbok12 schreef:
Hier iemand zwart ingehuurd voor het leggen a350 euro.. Voornamelijk het ophogen en af laten lopen, plus mijn man heeft er hulp van 3 man bij gehad.

We hebben zelf alles eruit gehaald en puincontainer laten komen, materiaal huur van o.a. trilplaat zaag etc wel gehad. Omhoog zand laten komen en dan de tegels via tuin bedrijf. Wel via kennis van mijn man dus daar wel wat korting op gehad met o.a. tegel prijs en levering.
Ik gok dat het daarmee nu voor 3000 euro ligt. We plaatsen rabbat delen tussen gemetselde pilaren/muren. Onze kant zou bij dat tuin bedrijf uitkomen rond de 500 euro. Moet wel nog in de beits en zelf plaatsen.
Maar we hebben inderdaad een kleine tuin. Wel alles dus bestraat want konden onze kont niet keren door de opstelling van de bewoners hiervoor. Niet handig met kind van 3. Hitte ben ik benieuwd naar maargoed grotendeels van de vrije dagen in de zomer zijn we toch op de camping :') al met al ben ik vooral niet helemaal tevreden over de afloop van onze betegeling. Het diepte verschil in verhouding van hoe kort de tuin is, is enorm. Dus dat was een beetje een dilemma ivm water afvoer. Maargoed uiteindelijk ook niet zoveel eisen. Als we lekker kunnen zitten. De bbq aan kan en zwembadje erin t.z.t. als we t hadden laten doen allemaal door een goed bedrijf waren we denk ik 3 x zoveel kwijt. Dan hadden we hem uit moeten stellen.

Nu is het dus wel echt kaaldus moeten echt aankleden haha

Dat is dus de reden waarom we het laten doen. Het afschot moet echt goed zijn voor de afwatering, anders loopt het water mijn huis binnen.

Het is een klap geld maar als ik voor een ton mijn huis uitbouw, dan wil ik ook afwerking in de tuin. Dat zou anders echt afbreuk doen vind ik.

Hierna alles af en jaren de hand op de knip haha.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:32

Prairy schreef:
Haha ja inderdaad. Ik heb al veel appel en peer staan, is bij mij echt opvulling, en ik heb nog behoorlijk wat enten staan die ik zelf gemaakt heb. Meer had dus geen nut.

Wat heb jij meegenomen aan rassen en soorten? Wat ga je met de overige 67 doen dan :P

Voor mezelf 2 kersensoorten (Kordia, en had geluk de laatste van een ander soort te pakken te krijgen, de Karina) en een peer, Doyenne du Comice, voor die prijs wil ik daar nog wel een keer een poging aan doen ;)

De andere bomen heb ik grotendeels gedoneerd voor een stichting die minderbedeelde mensen helpt.
Beheer hiervan wilde er 20 hebben op eigen kosten, de rest hebben ze van mij gekregen.
Dacht hier zitten mensen bij die gewoon echt echt geen geld voor een fruitboom hebben, denk vraag eens of daar interesse voor is, en de respons was redelijk groot moet ik zeggen :D
Voor dat geld was dat een buitenkansje. En als ik het goed had zou ook alles wat niet verkocht werd vernietigd worden, ivm minder export naar Rusland.
Gewoon zonde van de bomen, die waren echt goed. Niks mis mee.

Appels heb ik de Fuji, Granny, Elstar, en Jonagold meegenomen, kersen waren er alleen nog Kordia, en de peren Conference en Doyenne du Comice.
Golden delicious bewust niet meegenomen, dat is een heel moeilijke boom.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:38

De Karina had ik gemist inderdaad, helaas pindakaas.

Het is de prijs van een onderstam ongeveer, die 2€, daarom heb ik ze ook gehaald.

Ik had 1 Kordia, 2 mitchgla (kende ik niet), 2 Fuji, 1 Jonagold, 2 granny Smith als bestuiver, 1 Golden Delicious (ook voor bestuiving) en 1 peer Triomphe de Vienne, die vind ik erg lekker maar heb ik hier al staan, deze is voor als mijn enten mislukken en de oude perenboom dood gaat.

Heeft voor mij ook weinig nut om meer te kopen, ik ga deze gebruiken om ent materiaal van te nemen en zelf verder te enten.

Leuk dat je die stichting geholpen hebt :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:09

PSvanLot schreef:
OleJon schreef:

Dat is leuk bij een heel klein tuintje. Stekjes plaatsen als afscheiding, dan zit je de komende 8 jaar met je buren samen in 1 tuin, en zoek maar eens bestrating voor vele meters.

Onze tuin is 1000m2 niet een postzegel

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:30

Ik probeer zuinig te doen, maar dat is best lastig.

Wilde al heel lang weer een magnetron, en nu overstag gegaan en een combi gekocht.
Daarnaast enigszins kunnen besparen.
Via marktplaats voor €40 zes van die F-profielen inclusief zo'n 30 plankendragers kunne halen (De rest gaat naar de schuur)
Spuitbus verf van de action om de profielen en dragers weer netjes te maken.
Daarna bij de gamma zo'n witte plank in twee stukken laten zagen en een leuk plakfolie gekozen (€30).
Dus dan is het laatste hoekje van de keuken straks ook aan kant en kan ik makkelijker maaltijden opwarmen. Daar bespaar ik ook weer mee ivm opbakken (gas) of oven

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:52

Iemand vroeg per pb naar het adres van de goedkope fruitbomen, je kunt niet meer als bellen of er niet toch nog een mogelijkheid is iets af te halen, succes! ;)

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 17:30

@Olejon zo dat is een flinke tuin!

Mijn tuin is ooit door de vorige bewoner soort van gestyled. Niet mijn keuze allemaal maar wel praktisch. Ik heb twee jaar terug een soort afdak / zit constructie geplaatst, was bij elkaar iets van 4.000 Euro. Inclusief bestrating.
Verder elk jaar best veel qua planten (heb allerlei potten) erin en ophogen. Denk per jaar toch wel qua onderhoud zo'n 1000 Euro en dan doe ik nooit gek eigenlijk...

Tuin van mijn vriend is van scratch af aan ingericht en aangelegd. Echt schitterende tuin. Maar dat was bij elkaar wel iets van 15.000 Euro (voor 400 m2). Inclusief wat grotere planten / bomen, vijver en mooie beplanting en enige bestrating (niet veel, houden niet van tegels :+ ). Maar het hele jaar door echt een lust voor het oog zeker omdat hij aan een water woont met daarachter een groenstrook. Het is net alsof je zo het bos inkijkt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:05

Dierenarts geweest met de kleine aanloop poes, 45€. En ze is toch drachtig... Dus donderdag operatie voor sterilisatie en abortus. Zal ook niet goedkoop zijn, maar beter als nog meer kittens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:57

VanHuisUit schreef:
@Olejon zo dat is een flinke tuin!

Mijn tuin is ooit door de vorige bewoner soort van gestyled. Niet mijn keuze allemaal maar wel praktisch. Ik heb twee jaar terug een soort afdak / zit constructie geplaatst, was bij elkaar iets van 4.000 Euro. Inclusief bestrating.
Verder elk jaar best veel qua planten (heb allerlei potten) erin en ophogen. Denk per jaar toch wel qua onderhoud zo'n 1000 Euro en dan doe ik nooit gek eigenlijk...

Tuin van mijn vriend is van scratch af aan ingericht en aangelegd. Echt schitterende tuin. Maar dat was bij elkaar wel iets van 15.000 Euro (voor 400 m2). Inclusief wat grotere planten / bomen, vijver en mooie beplanting en enige bestrating (niet veel, houden niet van tegels :+ ). Maar het hele jaar door echt een lust voor het oog zeker omdat hij aan een water woont met daarachter een groenstrook. Het is net alsof je zo het bos inkijkt.

ooh, dat klinkt ook heel tof. Dit klinkt wel een beetje meer zoals ik het in mijn hoofd had qua prijzen. Alleen 1000 euro (ongeveer 80 euro per maand) gemiddeld aan tuinonderhoud vind ik veel klinken. Wat doe je daar een beetje voor?

Heb net een aanvraag gedaan bij de ontwerpacademie, of er nog tuinarchitect studenten zijn die een project zoeken (gaat dan wel alsnog tegen betaling... Maar wel erg gereduceerd). Dus ben benieuwd *\o/* .

Qua besparen is de wasmachine kapot, dat vind ik wel een lastige beslissing. Hebben hem 3 jaar geleden, refurbished voor 260 euro gekocht. Model komt uit 2016, dus er zou nog wel wat leven in moeten zitten. Maar ben toch huiverig dat een reparatie te duur uit gaat pakken voor de tijd die hij nog heeft (mijn vriend dacht, dat het rond de 40 euro zou kosten als hij het zelf doet. Maar dan moet je maar hopen dat je in 1x het juiste defect hebt te pakken).... 't is een samsung, dus ook niet vanzelfsprekend dat ie 15 jaar mee zou kunnen.

Weet niet of ik hem moeten laten repareren, weer tweedehands, of een nieuwe -O- .... Vind het een moeilijke keuze :+ .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:16

Nieuwe wasmachine, zonder twijfel. AEG of Bosch en hij gaat minimaal 10-15 jaar mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:26

Dilemma inderdaad. Heb je op internet gezocht naar dat model en wat er kapot kan gaan met wat voor effect? Hier ook een man die veel zelf repareert maar meestal zit hij wel goed met wat er vervangen moet worden.
Samsung is wel een merk met onderdelen die slecht te krijgen zijn en zit zoveel aan electronica in wat allemaal kapot kan gaan (en vaak ook gaat). Als je voor een nieuwe gaat, inderdaad een Duits merk die ook in Duitsland gemaakt is (Bosch heeft modellen die niet in Duitsland gemaakt worden). Beste merk is nog altijd een Miele natuurlijk, maar die zijn wel duurder.
Zelf heb ik een Miele voor de goede was en een Siemens van Duitse makelij (Siemens en Bosch zijn hetzelfde) voor de beestenwas met haren of vuile kluswas.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:29

Wij hebben AEG, tevreden over.

Mocht je gaan vergelijken, check dan even hoeveel kWh het jaarverbruik is. Check dan ook even in hoeveel jaar tijd je een super energie zuinige terug verdiend hebt tov een goedkopere die net wat minder zuinig is. Super zuinig klinkt leuk maar als het 10 jaar duurt voor je het verschil eruit hebt, is het maar de vraag of de duurdere dan beter is.