[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:30

Ja, wij hebben niet zo'n iemand in de familie. Maar ik ben blij dat wij voor een hele goeie aankoopmakelaar hebben gekozen. Het kost wel weer wat, maar wat een toegevoegde waarde hebben ze voor ons gehad. Ook om je met beide benen op de grond te blijven.
Idd heb ik bij 2 huizen gehad dat ik het de 2e keer ineens wél wat vond, of juist niéts meer.
3e huis is de aankoopmakelaar al bij de 1e keer meegeweest, ipv 2e keer. Gelukkig dat we dat gedaan hebben. Daarna nog 2 keer in het huis geweest (na onderhandelen) en t voelt al helemaal als ons huis :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:34

Vanillia schreef:
:wave:

Hoop dat een van jullie me kan helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer :P Ik ben al een tijdje aan het kijken naar woningen en heb nu een huis gezien op Funda dat echt aan al mijn eisen voldoet en nog betaalbaar is ook. Maar, wat nu? Ik heb oprecht geen idee waar te beginnen. Ga ik eerst kijken bij het huis? Of eerst kijken hoe en wat qua financiering? Ik heb eigenlijk iemand nodig die me van begin tot eind begeleidt, maar ben ik dan aan het goede adres bij een bank of moet ik het dan meer in de richting van een financieel adviseur zoeken?

Bedankt alvast!

Zo hebben wij het gedaan:
1. Naar 3 financieel adviseurs geweest, bekijken wat we max aan maandlasten willen betalen en daaruit opmaken wat het max budget is wat we uit willen geven
2. Nu je je budget weet huizen gaan kijken. Zoveel mogelijk. Foto's zijn vaak mooier of groter dan in t echt.
3. Verschillende aankoopmakelaars bezoeken en op basis daarvan kiezen met wie je verder wil. Let goed op wat hun aanbod is: gaan ze onbeperkt mee naar woningen, doen ze standaard vooronderzoek naar vergelijkbaar verkochte woningen etc.

De aankoopmakelaar helpt je van begin tot eind als je wil. Ook met koopaktes en kleine lettertjes.

Sammie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:44

Nou ja dat laatste is bespreekbaar en je betaalt ervoor. . Je kan ook gewoon zelf eerst bezichtigen en als het huis je aanspreekt dan vragen of de aankoopmakelaar meegaat.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:25

Daarom geef ik ook aan; wat je zelf wil en het aanbod is verschillend per aankoopmakelaar ;)
En ja, je betaald er inderdaad voor.
Bij zo'n grote aankoop bij iets waar je misschien niet zoveel verstand van hebt, is het denk ik wel iets om over na te denken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:28

Dat is inderdaad zeker fijn Jotoma, voor ons wel van belang namelijk. :+
Op je dooie gemak alles inpakken is ook wel lekker, wanneer krijgen jullie de sleutel??
Wendy klopt helemaal, hoe vaker je een huis bekijkt hoe beter je ook weet of het wat is of niet. Bij de tweede bezichtiging kreeg ik ook helemaal zo'n gevoel van; "Ja dit word ons plekje" en begon ik pas echt het huis goed in me op te nemen. :j

Vanillia, welkom! :D
Hebben jullie al gekeken wat jullie qua hypotheek kunnen krijgen? Anders is het wel verstandig om even langs een adviseur heen te gaan, voordat je straks verliefd word op een huis wat boven je budget ligt. ;) Als je weet wat je ongeveer aan hypotheek kunt gaan krijgen kun je ook net wat gerichter gaan kijken naar huizen. Als je een leuk huis op funda hebt gezien neem je contact met de makelaar op en vraag je een bezichtiging aan. De eerste keer is rete spannend (althans dat vond ik wel :j ). Je kan er ook voor kiezen om een aankoop makelaar in de hand te nemen die kan jullie begeleiden van begin tot eind, is misschien niet goedkoop maar als je er zelf niet goed uit komt of niemand in je directe omgeving hebt die je met het e.e.a. kan helpen is het denk ik wel raadzaam om een aankoopmakelaar in de hand te nemen. ;)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:08

Thanks voor de tips! Ik heb een aardig idee wat ik (er is geen jullie in mijn verhaal haha ) aan hypotheek kan krijgen obv verschillende websites en dit huis zit daar nog zo'n 15% onder dus dat lijkt me een veilige marge. Pakt een adviseur vanuit de bank niet een aantal dingen op die een aankoopmakelaar normaal gezien ook zou doen, of zijn dat 2 totaal andere dingen?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:20

Nog niet helemaal bijgelezen, ga ik zo doen.

Wij hadden voor morgen eigenlijk een bezichtiging staan, maar werden vandaag gebeld dat het niet door ging, omdat ze inmiddels al in onderhandeling zijn. Baal er best van..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:42

Vanillia schreef:
Thanks voor de tips! Ik heb een aardig idee wat ik (er is geen jullie in mijn verhaal haha ) aan hypotheek kan krijgen obv verschillende websites en dit huis zit daar nog zo'n 15% onder dus dat lijkt me een veilige marge. Pakt een adviseur vanuit de bank niet een aantal dingen op die een aankoopmakelaar normaal gezien ook zou doen, of zijn dat 2 totaal andere dingen?

Nee, dat zijn twee totaal verschillende dingen. Los van wat je mag lenen is het interessanter wat je maandlasten gaan worden. Als je bv 300.000 kan lenen komen daar ook zo'n 1200 euro (grove schatting) aan netto maandlasten overheen. Daarnaast heb je bij een koopwoning kosten die je als huurder niet hebt, dus stel jezelf de vraag of je dat maandelijks kan opbrengen.
Een financieel adviseur heb je sowieso nodig omdat die een hypotheekofferte moet aanvragen. Dat kan bij je eigen bank, maar die kent vaak hoge rentes. Independer kan je mee in gesprek gaan, maar die rekent een behoorlijk bedrag die je aan hem moet betalen. Beste advies is om je echt goed te gaan orienteren!

@fee: bah! Super vervelend!! :(

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:11

Financieel adviseur is niet verplicht trouwens.. ik heb alles zelf gedaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:13

Wat Jotoma zegt is heel belangrijk. Je moet niet alleen kijken naar wat je maximaal kunt lenen, je moet ook kijken wat je maximaal per maand aan lasten kwijt wil zijn. En daar kan een heel ander bedrag bij hangen.

Zelf zagen wij ook ineens een huis te koop staan waar wij erg in geinteresseerd waren. Op het moment dat we dat huis zagen hebben we direct een afspraak gemaakt voor bezichtiging, maar ook direct een afspraak bij de hypotheekman. Daar konden we niet direct terecht, duurde nog een week of 2, bezichtiging was al wel een paar dagen later. Wij hebben gewacht met een bod uitbrengen totdat we bij de hypotheekman waren geweest.
Wij hadden zelf een bedrag in gedachten wat wij maandelijks aan lasten kwijt wilden zijn. Dit bedrag lag op 55% van wat wij aan konden qua hypotheek! Maar gelukkig paste dit precies bij prijs van het huis, dus we zijn aan het onderhandelen gegaan, en we wonen er nu al weer 1,5 jaar.

Ik moet er niet aan denken dat ik maximaal zou zitten qua hypotheek. Dan zou onze levenstijl drastisch gewijzigd moeten worden denk ik. En dan is het houden van paarden ook niet meer zo vanzelfsprekend.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:19

Bij ons is een hypotheek adviseur aan huis geweest, het eerste gesprek was/is gratis.
Deze man keek wat we opnieuw konden krijgen, wat het beste bij ons past en wat onze nieuwe maandlasten worden.
Een erg prettige man, die alles uit legde in jip en janneke taal, en snapte wij het niet, legde hij het weer uit, zo geduldig.
Hij komt uit regio Arnhem.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:52

Als je zelf trouwens niet echt zeker bent van hoe en wat, is een adviseur waarschijnlijk prettiger dan direct bij een bank.
Bij de banken waar wij geweest zijn beperkten ze zich echt tot het hypotheek gedeelte.
1 van de banken dacht ook echt pertinent niet buiten het stukje hypotheek mee :n
De onafhankelijke adviseur die wij uiteindelijk kozen was heel meedenkend en flexibel.
Wij wisten best veel zelf en wij (lees : ik ;) ) hebben ook alles buiten de hypotheek om zelf geregeld(onderhandelingen bouwkundige keuring, taxatierapporten voor hypotheek en bouwdepot, samenlevingscontract etc etc)
Maar ook wij kregen nog wat tips die erg handig waren en die we bij de bank niet gekregen hadden

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:24

Voor de mensen met de goede berichten GEFELICITEERD !!!!

Wat betreft het aannemers verhaal via via mond op mond is vaak het beste.
Ook kun je vaak wel googlen op de naam en kom je wel recensies tegen al hoeft dat ook niet zaligmakend te zijn.
Wij hebben met de 2e bezichtiging wel een makelaar mee gehad gezien het het huis grondig door een doehetzelfver onderhanden was genomen en wij wel wilden weten of alles wat ie gedaan had wel goed was gedaan en wat de kosten zouden zijn om het af te maken.
De beste man had bijna alles wel gedaan maar niets was af maar dan ook echt niets.
Succes met je zoektocht!

Wat betreft koop van de woning : hebben we via mijn boekhouder een mannetje in dienst genomen die we eigenlijk in eerste instantie alleen hadden voor de hypotheek, maar eigenlijk voor niet veel meer alles voor ons doet alles uit legt etc etc, van hypotheek tot onderhandelingen tot verzekeringen.
Hij begeleid ons stap voor stap, had hij dit niet gedaan waren we al in verschillende dingen gestonken en hadden we de wet ook al overtreden (onwetend) gezien de verkopende makelaar zich het er ook makkelijk vanaf wilde maken.
Hij heeft zijn geld al dubbel en dwars al terug verdiend.

Hier gelijk dan ook maar een update!
Ook wij hebben het voorlopig koop contract getekend !!
Het komt nu wel ineens heel eng en heel snel dicht bij !!
Ben nu al bezig zooi in te pakken ondanks dat ik weet dat er nog een kleine kans is dat het mis kan gaan..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:27

Zijn ze al wat ingebonden wat betreft spullen die toch opeens mee genomen zouden worden ?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:30

Sonja_vR schreef:
Zijn ze al wat ingebonden wat betreft spullen die toch opeens mee genomen zouden worden ?

Je haalt de woorden uit mijn mond, ik vroeg me dat ook af :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:33

Ja en nee.
We gaan binnenkort heen en ik ben nog wat "huiverig" (beetje na de ervaringen van wat er geweest is) maar het belangrijkste staat in ieder geval al vast als dat mee genomen word hangen ze.
Het gaat nu alleen nog om gordijnen ed dus daar word ik niet warm of koud van.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:34

Ahhh rommulus, dat klinkt toch al gunstig. Is het een harde strijd geweest? Belangrijker: tevreden met de uitkomst?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:37

mond tot mond alsjeblieft.. mond op mond vind ik wel erg intiem :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:38

Sammie schreef:
mond tot mond alsjeblieft.. mond op mond vind ik wel erg intiem :=

:')

Dat klinkt al een stuk positiever, rommulus :) Gefeliciteerd!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:42

Ja het is idd zeker gunstig !
Ze waren na een flinke uitval van ons mannetje een heel stuk tammer geworden (de makelaar ook trouwens).
Ja zo bedoelden we het niet .. en ... etc etc etc.
Nu is het ook zo dat als we iets vragen wat er bij hoort qua rapporten word dat ook asap geregeld en word er ook niet meer moeilijk over gedaan.
Bv een energie label is tegenwoordig verplicht die zat er nog niet bij om maar wat op te noemen.

Ik hoop gewoon dat het nu allemaal klaar is en dat we gewoon op goede voet hun huis kunnen overnemen.
Wij zijn totaal niet van dat gekift houden er niet van, wij ontvangen de verkoper liever na een tijd om ze bv nog eens een rondleiding te geven oid van hun oude huis.
Dat ipv als de zwarte boeman te zijn in de buurt.

Sammie :') :') :')
Sorry :p

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:19

Rommulus, denk niet te licht over de "kleine" dingen zoals gordijnen.
Als ze je smaak zijn, en ze maakten er oorspronkelijk deel van uit, scheelt dat veel in de kosten!
Wij hebben laatst voor nieuwe gordijnen gekeken, gewoon voor in de woonkamer... voor en achter, standaard ramen, niets bijzonder... maar wel breder dan de kant-en-klaar gordijnen. Ben je toch zomaar 500-600 euro kwijt hoor!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:01

Ja die gordijnen vallen mij ook tegen. Eigenaar heeft in de keuken een duo rolgordijn (naar onze smaak) hangen voor een raam van 2 meter. Hangen er een jaar en kosten hem 500,- maar nieuw zitten ze ook tegen de 300,- aan.
En het is toch wel fijn als er al iets in je huis hangt.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:05

Huh waar heb je wel niet gekeken dan? := Wij zijn bij Next aan het kijken voor gordijnen voor de woonkamer, en dat is echt geen goedkope winkel, maar meer dan £60-£80 (€80-110) zijn we daar toch echt niet kwijt...
Het blijven natuurlijk altijd wel extra kosten :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:17

Denk dat het wel afhangt van wat voor gordijnen. Een jaloezie zal goedkoper zijn dan een luxaflex, duorgordijne of dubbele plisse.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:34

Ik vind een jaloezie of een luxaflex dan ook geen gordijn :P