Vanillia schreef:Thanks voor de tips! Ik heb een aardig idee wat ik (er is geen jullie in mijn verhaal haha ) aan hypotheek kan krijgen obv verschillende websites en dit huis zit daar nog zo'n 15% onder dus dat lijkt me een veilige marge. Pakt een adviseur vanuit de bank niet een aantal dingen op die een aankoopmakelaar normaal gezien ook zou doen, of zijn dat 2 totaal andere dingen?
Nee, dat zijn twee totaal verschillende dingen. Los van wat je mag lenen is het interessanter wat je maandlasten gaan worden. Als je bv 300.000 kan lenen komen daar ook zo'n 1200 euro (grove schatting) aan netto maandlasten overheen. Daarnaast heb je bij een koopwoning kosten die je als huurder niet hebt, dus stel jezelf de vraag of je dat maandelijks kan opbrengen.
Een financieel adviseur heb je sowieso nodig omdat die een hypotheekofferte moet aanvragen. Dat kan bij je eigen bank, maar die kent vaak hoge rentes. Independer kan je mee in gesprek gaan, maar die rekent een behoorlijk bedrag die je aan hem moet betalen. Beste advies is om je echt goed te gaan orienteren!
@fee: bah! Super vervelend!!