Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:22

Dat kan bij ons vanalles zijn. Vandaag was inderdaad als dressuurjury, morgen ben ik een hele dag hindernisjury op een eventing. En wie weet volgende week springjury, dus op de jurytoren bij de jumping van onze club. Binnen onze federatie wordt dat daarom overkoepelend "jury-opdracht" genoemd. We werken onder vrijwilligersregeling en wederkerigheid. Dus ene keer organiseert club A en gaan leden van andere clubs die niet starten, functioneren als jury. En als de andere organiseren dan stuurt club A jury's.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 20:15

@Faelynn jeetje zeg dat is schrikken... :(:)
@Varekaj deed ik 'vroegah' ook zo af en toe, vond het altijd leuk om te doen bij de pony's.

Oja, even mijn NS gecheckt, voor twee dagen OV fiets hadden ze er slechts één gerekend :7

Merlen

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:18

Mag ik even om jullie advies vragen?
Ik heb een onafhankelijke rechtsbijstandverzekering.Maar het bedrag is wederom gestegen met 150€ en verdubbeld t.o.v. 2 jaar geleden.
Deze omvat auto's,tractor,privé(familiale),
woning na brand.
Ik moet wat schrappen en denk daarbij aan de voertuigen en dan neem ik rechtsbijstand bij de verzekeraar van de voertuigen,wat toch wel goedkoper is.
Of schrap ik die van de woning en privé?
Kortom,bij welk van deze verzekerde dingen neem ik best onafhankelijke rechtsbijstand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:28

Bij mij zit de rechtsbijstand bij de verzekeringen in. Voor mijn bijberoep heb ik een creditcard bij de bedrijfsrekening waar ook bijstand aan zit verbonden bij bijvoorbeeld online aankopen. Het gaat weleens mis met pakjesdiensten hier (kapot, dingen ontbreken of gewoon niet geleverd) en aangezien ik voor grotere bedragen materiaal ga moeten bestellen is die back-up wel fijn.

Ik ben geld aan het verdienen op mijn werk door leeggoed te verzamelen en van die recyclagebekers.

Voor mijn afdeling ook een besparing van €820 gedaan onlangs door ongeopende, ongebruikte dranken terug te sturen naar de leverancier van een evenement. Mijn baas was heel blij met die creditnota :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:37

Ik heb rechtsbijstand verkeer, en verder voor werk en prive zit de rechtsbijstand inbegrepen in het vakbondslidmaatschap (CNV).

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:41

Dat was bij mij vroeger ook,rechtsbijstand bij de verzekeringen zelf.
Maar na de laatste keer,in 2019,waarbij de verzekering heel moeilijk deed na een auto ongeval in mijn recht en ik 6 maanden heb moeten wachten op mijn geld,ben ik veranderd van verzekeraar en heb ook een aparte rechtsbijstand genomen.
Het idee daarbij is;verzekering die je in de steek laat,kan je niet tegenin gaan met hun eigen rechtsbijstand.Met een onafhankelijke wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:48

Ik zou daar ook niet zo snel op bezuinigen.
Het feit dat je kunt dreigen met een advocaat is best fijn :+ . Maar nu ik met moeilijke familieomstandigheden zit had een (tijdig afgesloten :+ ) rechtbijstand me ookal zo'n 10K had kunnen schelen. 1 rechtzaak en je hebt het er volgens mij voor de komende 10 jaar uit :P .

150 eu lijkt me alleen fiks (per jaar). Denk niet dat wij dat betalen. Wel al gekeken of er niet gewoon een goedkopere onafhankelijke is?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 00:02

Ik zit bij DAS.
Is echt met 150€ gestegen.Ik betaal dus geen 150 maar nog veel meer.
Schrok me rot toen de rekening in de brievenbus zat.
105 € daarvan zijn acquisitiekosten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 17:51

Ik zit bij de Rabobank voor mijn huis en bij mijn autoverzekering voor mijn auto. Voor het overige gewoon WA verzekerd en verder geen rechtsbijstand. Ik heb er een aantal keer gebruik van willen maken, het kostte me dan toch mijn no claim (dat was toen ook iets van 100 Euro of zoiets) en ik had er niets aan. De advocaat kon in ieder geval niets doen wat ik niet zelf had kunnen doen }:0
En toen ik in ellende terecht kwam tgv toestanden met mijn ex konden ze niets voor me doen, moest ik eerst terug naar de advocaat die het convenant had geregeld. Tja...

Maar goed denk dat het heel persoonlijk is.
Een advocaat rekent zo'n 250 - 500 Euro per uur. Dus...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:50

Hier doen we momenteel alles dan besparen :+

we waren samen op zoek achter een woning met land erbij, een woning was na een overeenkomst op een hele stomme manier afgesprongen, en al de rest in de buurt is superduur (450 + K en te renoveren) of te ver weg (verder dan een 3 kwartier van mijn ouders).

We hadden de hoop al wat opgegeven, tot we een aanbod kregen tot het kopen van een stuk landbouwgrond op 10 minuten wandelen van mijn woning af.
Dit is eigenlijk ideaal, dus dat aangegrepen, en besloten de renovatie van mijn woning verder te zetten.

Het land is in orde inmiddels, binnen paar maand de akte over dracht. Het begin voor mijn tuinhuis is vandaag gezet, nu verder offertes rondvragen om de boel verder te doen zodat de tuin en het huidig gerenoveerde stuk afgewerkt raakt. eenmaal dat allemaal af is kunnen we beginnen orienteren om het huidig oude verandaatje en washok af te breken en te vervangen voor een degelijke uitbouw. Dit laatste is echter voor iets verder in de toekomst (2024-2025.)

In oktober zaaien we gras op ons land, en idee is ze om ofwel de winter 23*24 ofwel voorjaar 24 te kunnen verhuizen. Afhankelijk of we het winterproof krijgen of nog niet.
Dus even volle bak sparen, leningen in orde krijgen, en dan zitten we een stuk comfortabeler in het algemeen, zonder de absurd hoge kosten dat we zouden hebben bij een nieuwe koopwoning.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:51

Fijn dat je een eigen stukje hebt kunnen vinden!

Hier ook een dure week, vaatwasser is overleden. Ding was nog maar 3,5 jaar oud en zou ingebouwd worden in de nieuwe keuken. Repareren was te duur, dus maar een nieuwe gekocht.
Moeten we nog een week op wachten, dus nu met de hand afwassen. -O-
Ben er wel achter dat we verwend zijn met de vaatwasser, tot 9 jaar geleden altijd met de hand afgewassen. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:54

Eigenlijk absurd dat herstellen duurder is dan een nieuwe kopen.

Fijn dat het gelukt is Duhelo!

Wij hebben aan de familie laten weten dat we het niet gaan doen. Ze vonden het doodjammer, maar ik begrijp vriend zijn argumenten wel. Ze gaan het nu via een immo te koop proberen zetten.

En ik kan niks sparen deze maand, wel flink uitgeven. 1 van mijn mini's was na 3 weken weiland op randje van of beginnend licht bevangen. Gelijk van de weide gehaald en op stal gezet, intussen rent hij alweer vrolijk rond en stuitert er op los. Zijn vriendje ook terug naar pension gehaald dus auw, een extra maand volpension erbij. En ik heb een maand de tijd om de weide op te knappen en te voorzien van een soort PP, zodat toegang tot gras beperkter wordt. Zonder in te boeten op bewegingsvrijheid dan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:34

Voor de Belgen onder ons, voor welke werkzaamheden in of aan een huis moet je verplicht iemand inhuren in België? (Architect, aannemer, loodgieter, electricien etc etc) Dus wat mag je niet zelf doen/verbouwen?

Jammer Varekaj :) Hopelijk krijgen ze het goed verkocht. Als je de link hebt zie ik die graag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:08

Ik denk een architect voor bepaalde werkzaamheden maar verder eerlijk gezegd geen flauw idee.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:53

Nou hier ook weinig gespaard. Tuintegels gelegd, een te dure tuintafel gekocht (maar even gewacht met de stoelen). Dakleer moet nog vervangen gaan worden, we plaatsen nieuwe schuttingen en ze hebben een fout gemaakt met salaris van man waar we nog wachten op een reactie.

Belastingdienst is ook wel erg welkom haha. Maar verwacht eind juni alles wel betaald te gaan hebben en ontvangen te hebben en vanuit daaruit beginnen we weer opnieuw met nieuwe doelen! Hopelijk niet teveel tegenslagen verder :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:21

Veel uitgaven dus bij iedereen!
Gelukkig komt het vakantiegeld er weer aan.

Bij degenen die ook bij Raisin zitten, zijn jullie al in zee gegaan met wat minder bekende landen zoals Letland? Mijn deposito loopt bijna af en ik zie dat een Letse bank wel een mooi percentage biedt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:41

Nee, ik heb Orange voor deposito en Renault voor sparen (die nu overigens weer hoger is als de kortste deposito), ik laat het straks allemaal lekker op de spaarrekening staan, ook in afwachting van onze plannen die nogal eens wijzigen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:02

Ik gok op geen vakantiegeld (en loon) volgende maand omdat dat al uitbetaald is begin dit jaar bij einde contract van vorige werkgever. Moet dringend het sociale secretariaat van die vorige werkgever mailen voor een extra fiche die bij de aangifte moet. Ze hebben eens abuis 2x maandloon uitbetaald, maar de correctie voor de belastingdienst is er nooit gekomen. Terwijl het wel gewoon is teruggestort. No way dat ze daarmee wegkomen en die bijdrages dubbel gaan rekenen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:41

O, dat is niet handig, Varekaj.

Prairy, ik wilde die ook wel maar wat mij tegenhoudt en wat bij andere banken er wel bijstaat is dat ‘geen bronbelasting’. Weet jij wat dat inhoudt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:17

Vriend heeft nu iets gezien waarbij je via Bolero een gratis rekening opent waarmee je zelf kan kopen en verkopen van aandelen zonder bank ertussen. Heeft iemand daar ervaring mee?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:52

Steenbok12 schreef:
Nou hier ook weinig gespaard. Tuintegels gelegd, een te dure tuintafel gekocht (maar even gewacht met de stoelen). Dakleer moet nog vervangen gaan worden, we plaatsen nieuwe schuttingen en ze hebben een fout gemaakt met salaris van man waar we nog wachten op een reactie.

Belastingdienst is ook wel erg welkom haha. Maar verwacht eind juni alles wel betaald te gaan hebben en ontvangen te hebben en vanuit daaruit beginnen we weer opnieuw met nieuwe doelen! Hopelijk niet teveel tegenslagen verder :')

Tuin is een heftige uitgave. Hier beginnen ze 8 mei met een compleet nieuwe tuin aanleggen. Gelukkig de laatste hele grote uitgave...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:35

Tuinen zijn heeeeel duur inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:52

Hoe duur is duur :+ ....

Wij willen ook een nieuwe tuin. Nieuwe vloer en een nieuwe tuin zijn nu onze grootste spaardoelen. Bij een sociale huurwoning ooit een keer een nieuwe tuin kado gekregen van de vriend van mijn moeder die nog indruk wilde maken (ook omdat ik dan op de hond kon passen en die dan in de tuin kon hoor :)) Tuin had namelijk geen schutting en lag open.... Hond werd uiteindelijk van mij, dus was maar goed ook :)) ). En dat was 2K voor een stukje betegeling, een nieuwe schutting + poort en het aanleggen van grindgrond van 40m2. Vond ik best meevallen.

In mijn hoofd kom je dus voor 3 a 4K heel ver voor een daadwerkelijk "mooie" tuin - zonder meubilair en overkappingen e.d.- , maar als ik dan de verhalen hoor en op internet kijk heb ik het idee dat ik erg optimistisch ben _O- .

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:23

Menino schreef:
Hoe duur is duur :+ ....

Wij willen ook een nieuwe tuin. Nieuwe vloer en een nieuwe tuin zijn nu onze grootste spaardoelen. Bij een sociale huurwoning ooit een keer een nieuwe tuin kado gekregen van de vriend van mijn moeder die nog indruk wilde maken (ook omdat ik dan op de hond kon passen en die dan in de tuin kon hoor :)) Tuin had namelijk geen schutting en lag open.... Hond werd uiteindelijk van mij, dus was maar goed ook :)) ). En dat was 2K voor een stukje betegeling, een nieuwe schutting + poort en het aanleggen van grindgrond van 40m2. Vond ik best meevallen.

In mijn hoofd kom je dus voor 3 a 4K heel ver voor een daadwerkelijk "mooie" tuin - zonder meubilair en overkappingen e.d.- , maar als ik dan de verhalen hoor en op internet kijk heb ik het idee dat ik erg optimistisch ben _O- .

Als je een postzegel tuin hebt en alleen niet te dure bestrating en twee kleine bloembakken wilt lukt je dat voor 4000.
Wij hebben een tuin van 10 bij 12 meter. Nog niet eens mega groot, maar als ik uitreken wat ik daar wil qua omheining, beplanting en bestrating (en dan reken ik de overkapping nog niet eens mee) dan zit ik al op 10.000.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:27

Ligt aan de grootte van je tuin. Hier aan de overkant heeft de tuin (met oprit bestraat, nieuwe hardsteen tegels achter, beschoeiing langs water, omheining en tuinhuis) een ton gekost. Maar goed, dat is vrij extreem.
Maar duizenden euro’s richting 10.000 euro ben je al snel kwijt. En met overkapping of schuur erbij al gauw het dubbele.