[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:08

:') Niet doe het zelf wel. Wij hebben er voldoende drama mee gehad. Afspraken niet nakomen voor een eerste bezoek. En in veenendaal een bouwgarant aannemer die verzakking en kozijn zou doen. Wild eeen aanbetaling die wij niet wilden vooruit betalen. Nou ja was niet zo erg. Kregen bericht kozijn is klaar we kunnen komen plaatsen. Nooit meer iemand gezien.

Schilders die idiote offertes geven of geen. Of prutswerk afleveren.

Nee geen vertrouwen in "vakmensen" hier.

Achterom

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:15

Via via inderdaad.
Het meeste doen we via mijn schoonvader, die is zelf timmerman en kent veel mensen. Maar we zijn ook aan een goede schilder gekomen via mijn zwager toen ik zelf helaas niet in staat was om dat te doen.
Hij gaf ook geen offerte, maar rekende op basis van uren. Prima, ook een eerlijke manier. En netjes en snel gewerkt.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:25

Iedereen waarbij het goed gaat van harte gefeliciteerd. En allemaal spannende tijden.

Wat vervelend zeg van de onbetrouwbare aannemers. Wordt Je niet blij van.

Alles bijgelezen afgelopen dagen maar geen laptop tot beschikking. En via mn telefoon is zo irritant bijlees post te maken.

Wij hadden natuurlijk een mail gekregen dat we met een serieus bod moesten komen en ze niet met tegenbod kwamen. Wij hebben terug gestuurd zorg maar dat er een tegenbod komt, wij komen niet met een ander openingsbod.

Nu na 5dagen een tegenbod gekregen.
Huis staat te koop voor 180.000 wij hebben 160.000 geboden en hun komen nu met 177.500. Even andere bedragen gedaan hoor hier in de post.

Vriend wikt nu nog een x gaan kijken met mijn vader en een maat van mijn vader...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:09

Waar hoop je op uit te komen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 06:52

Jotoma ga voor een betrouwbare aannemer uit je eigen dorp / stad. Even goed rond vragen in je eigen omgeving. Bouwgarant zegt tegenwoordig ook niks meer... Je kan evt ook nog scholen (met de opleiding bouw) bellen en vragen met welke aannemers zei goede ervaringen hebben / aanraden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:19

Dankje Marinke, goeie tip!
Alles gister gelukt met ondertekenen en aanvraag?

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:35

Wat suf, was dit topic uit het oog verloren, per ongeluk ontstipt denk ik.
Wat een gedoe met die hypotheken, taxaties en werkgeversverklaringen allemaal. Ik weet nog dat toen ik dit appartement kocht het min of meer vanzelf ging maar houd mijn hart vast als we straks weer gaan kopen, wat een gedoe kan je allemaal tegenaan lopen zeg.

Hier een aantal bezichtigingen weer gehad, gisteren een hele positieve, die huren nu in het gebouw hiernaast een vergelijkbaar appartement, ze weten dus wat ze krijgen en waren erg positief, de makelaar hoopt dat ze volgende week met een bod komen, dat idee kreeg hij wel van ze.
Dan dinsdag weer een bezichtiging, van mij mag het opschieten hoor. Wat een gedoe elke keer weer, alles aan kant, vlak vantevoren nog stofzuigen en dweilen (wel nodig met 2 katten).
Ook krijg ik steeds meer de kriebels dat ik zelf huizen wil gaan bekijken, ik wil gewoon een ander huis :D goed voornemen/doel voor 2016, huis verkopen en nieuw huis kopen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:51

Van wat ik nu gelezen heb gaat verkoop nog best moeizaam, of niet?
Hier merk je echt dat de markt is aangetrokken, de hoekwoningen en 2^1 kap, rond de 10-20 jaar die gewoon kant en klaar zijn gaan als warme broodjes over de toonbank.
Huis wat wij nu aankopen stond vrijdag op funda, maandag kijken met aankoopmakelaar, maandagmiddag bod uitgebracht en woensdagmiddag uitonderhandelt. Bizar zo snel!
Maar dat gebeurd hier met bepaalde woningen wel meer..

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:03

Sammie schreef:

Nou niet bij de vraagprijs iedergeval. Ze hebben wel uiteindelijk op ons verzoek een tegenbod uitgebracht. En gaan nu een afspraak maken voor 2e bezichtiging met een aannemer erbij. Die voor ons een raport op ga maken wat er gedaan moet worden en kostenplaatje etc. Vanuit daaruit gaan we dan pas verder kijken. Maar ik vestig mijn hoop er niet op hoor. Ben heel benieuwd naar dat rapport iig. Maandag gaan we even een afspraak mskrn met de makelaar.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:04

Bjarni schreef:
Wat suf, was dit topic uit het oog verloren, per ongeluk ontstipt denk ik.
Wat een gedoe met die hypotheken, taxaties en werkgeversverklaringen allemaal. Ik weet nog dat toen ik dit appartement kocht het min of meer vanzelf ging maar houd mijn hart vast als we straks weer gaan kopen, wat een gedoe kan je allemaal tegenaan lopen zeg.

Hier een aantal bezichtigingen weer gehad, gisteren een hele positieve, die huren nu in het gebouw hiernaast een vergelijkbaar appartement, ze weten dus wat ze krijgen en waren erg positief, de makelaar hoopt dat ze volgende week met een bod komen, dat idee kreeg hij wel van ze.
Dan dinsdag weer een bezichtiging, van mij mag het opschieten hoor. Wat een gedoe elke keer weer, alles aan kant, vlak vantevoren nog stofzuigen en dweilen (wel nodig met 2 katten).
Ook krijg ik steeds meer de kriebels dat ik zelf huizen wil gaan bekijken, ik wil gewoon een ander huis :D goed voornemen/doel voor 2016, huis verkopen en nieuw huis kopen.

Succes hopelijk komen ze met een leuk bod.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:22

Marlis schreef:
Sammie schreef:

Nou niet bij de vraagprijs iedergeval. Ze hebben wel uiteindelijk op ons verzoek een tegenbod uitgebracht. En gaan nu een afspraak maken voor 2e bezichtiging met een aannemer erbij. Die voor ons een raport op ga maken wat er gedaan moet worden en kostenplaatje etc. Vanuit daaruit gaan we dan pas verder kijken. Maar ik vestig mijn hoop er niet op hoor. Ben heel benieuwd naar dat rapport iig. Maandag gaan we even een afspraak mskrn met de makelaar.

Maar je hebt toch wel een bovengrens in je hoofd, wat je er maximaal voor zou willen geven? Of baseer je dat op de tweede bezichtiging?
Zijn jullie dan niet te snel begonnen met bieden?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:27

Wendy"
[quote="Marlis schreef:
Sammie schreef:

Maar je hebt toch wel een bovengrens in je hoofd, wat je er maximaal voor zou willen geven? Of baseer je dat op de tweede bezichtiging?
Zijn jullie dan niet te snel begonnen met bieden?[/quote]
Tuurlijk hebben we geboden op wat er gezien hebben. Het bedrag waar die voor te koop staat kunnen we wel lenen maar willen we et niet voor geven ivm de gebreken en mankementen. Hun praten alles goed etc en is allemaal niet waar. Prima wij nemen aannemer mee voor rapport ervan en dan gaan we vanuit daaruit weer kijken wat we gaan bieden en tot wat we ervoor willen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:35

@marlis: wat is het huis waard? En dan daarvan de kosten vd aannemer aftrekken.. Volgens mij moet dat je eindbod zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:43

Precies... dat bedoelde ik met de opmerking dat jullie in mijn ogen te snel zijn gaan bieden. Normaal gesproken kijk je met een aannemer voordat je een openingsbod doet.
Op die manier kun je het bod richting de verkopers ook beter onderbouwen, maar van belang is ook dat je weet tot hoever je zou willen gaan. Wat is het maximale bedrag wat je eventueel voor het huis zou willen betalen. Dat moet je echt wel willen weten voordat je een bod doet.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:25

Mijn vriend weet zelf ook een hele hoop en kan een hele hoop zelf. We hebben ons bod daarmee al onderbouwd .

Maat laat maar. Zo topic moet leuk zijn en dat is het niet. Succes verder

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:59

Ow, was niet mijn bedoeling om je er een vervelend gevoel bij te geven. Ik wilde met je mee denken, maar als je dat liever niet wil, dan veel succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:27

Wij hebben ook echt nooit met een aannemer gekeken hoor :n we hebben alletwee ogen in ons hoofd en zijn niet van gisteren ...

Dan ga ik geen aannemer op sleeptouw nemen.
Dat een ander dat wel doet prima, maar dat wil niet zeggen dat dat de enige manier is :)
We hebben wel een bouwkundige meegenomen naar een paar huizen, maar ook nooit een rapport laten maken tot we ons huis kochten...
Maar dat laten kijken was ivm twijfel over bepaalde issues, hij heeft die twijfel altijd weg kunnen nemen(als in , bevestigen van issues die echt niet 1 2 3 op te lossen waren)
Ons huidige huis hebben we een rapport van laten maken ivm wat zaken die we zelf zwart op wit wilden hebben.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:48

als je een bouwkundig rapport laat maken,
krijg je dan ook te horen wat reparatie kosten zijn of hoor je alleen aan wat er minder goed is aan het huis? (geen inschatting van kosten)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:18

Wij kregen er altijd wel een indicatie van de kosten bij.
Maar dat blijft een indicatie ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:38

Je krijgt foto's en een schatting van kosten. Bij ons stond er ook bij of t op korte of lange termijn gerepareerd moest worden.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 03:13

Misschien heeft de verkoper er ook al rekening mee gehouden dat er nog eea moet gebeuren en daar de prijs op aangepast. Wil natuurlijk niet zeggen dat er geen ruimte voor onderhandeling is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:22

Marlis er worden hier alleen goed bedoelde adviezen gegeven. Maar succes met jullie zoektocht en het onderhandelen.

Wij zijn ook nooit met een aannemer wezen kijken maar in ons geval had dat ook geen meer waarde. Ik raad het anderen wel altijd aan om iemand mee te nemen die er verstand van heeft en een bouwtechnische keuring te laten doen.

Pff hier even wat tegen vallers en een hoop stress van het weekend gehad. Makelaar had het koopcontract nog niet klaar (vanwege drukte 3 van de 4 zijn namelijk verkocht en nr. 4 is in optie) dus dat was even baal, helemaal omdat vriend nu weer in de kost zit en pas woensdagavond weer terug komt. Maar als het goed is gaat offerteaanvraag wel vandaag de deur uit. Pff vind het maar niks deze stress en spanning nu ben echt blij als dat straks allemaal achter de rug is....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:06

Bah Marinke, ik kan me de stress heel goed voorstellen. Niet zo fijn dat de koopakte nog niet klaar is :( maar de offerte aanvraag gaat er in elk geval dit jaar nog uit. Dat is mooi!

Hier in twee dagen al de nieuwe hypotheekofferte ontvangen. Die gaan we vandaag of morgen tekenen. En hopelijk 20-1 de financiering rond.
Na wat slechte ervaringen met drie aannemers, gaan we nu met drie andere aannemers om tafel.
Deze week worden er alvast verhuisdozen gebracht door t verhuisbedrijf, kan ik in alle rust gaan inpakken want ik verwacht dat we eind maart/begin april pas over gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:02

@marinke: balen zeg! Wel fijn dat je offerte aanvraag er nog uit gaat!
@jotoma: fijn dat je de tijd hebt om alles netjes in te pakken :)

Wij zijn ook nooit wezen kijken met een aannemer, maar met de tweede bezichtiging ging mijn schoonvader altijd mee. En dat is minstens net zo handig, die man ziet heel veel (ervaring!). Ondanks dat mijn man zelf ook al wel veel ziet, is onze ervaring toch dat je een tweede bezichtiging wel nodig hebt om een goed beeld te vormen. Zeker met een kritisch persoon erbij, dat helpt om een realistischer beeld te krijgen.
één huis is daardoor ook afgevallen destijds, de bouwtechnische staat bleek nog slechter dan gedacht, maar de indeling nog onlogischer dan gedacht. Iets wat ons nog niet eens opgevallen was bijvoorbeeld: het toiletraam opende in de serre. Lekker dan, als je in de serre zit en iemand anders doet ff een grote boodschap :')
Als je van dat huis nog iets wilde maken moest je uiteindelijk echt alles er uit slopen (inclusief oude details) en helemaal overnieuw beginnen.

Maar goed, wij hebben morgen weer hypotheekgesprek bij de bank. Taxatierapport is vanmorgen ook al binnen gekomen , dus we hebben de stukken alweer compleet :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:29

:wave:

Hoop dat een van jullie me kan helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer :P Ik ben al een tijdje aan het kijken naar woningen en heb nu een huis gezien op Funda dat echt aan al mijn eisen voldoet en nog betaalbaar is ook. Maar, wat nu? Ik heb oprecht geen idee waar te beginnen. Ga ik eerst kijken bij het huis? Of eerst kijken hoe en wat qua financiering? Ik heb eigenlijk iemand nodig die me van begin tot eind begeleidt, maar ben ik dan aan het goede adres bij een bank of moet ik het dan meer in de richting van een financieel adviseur zoeken?

Bedankt alvast!