[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fee_

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:09

Dus er is ook een werkgeversverklaring nodig als er een contract is voor onbepaalde tijd? Dacht dat dit alleen nodig was als je een contract had voor bepaalde tijd.
Moet ik nog maar eens achteraan gaan dan.

Mijn vriend en ik gaan morgen bellen voor een bezichtiging bij een huisje. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:18

Nee zo goed als altijd!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:21

Fee, werkgeversverklaring is idd vrijwel standaard nodig.
Bij een contract voor bepaalde tijd komt daar nog een intentie verklaring bij .

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:31

Fee_ schreef:
Dus er is ook een werkgeversverklaring nodig als er een contract is voor onbepaalde tijd? Dacht dat dit alleen nodig was als je een contract had voor bepaalde tijd.
Moet ik nog maar eens achteraan gaan dan.

Mijn vriend en ik gaan morgen bellen voor een bezichtiging bij een huisje. :)

Dacht ik ook, maar ik moest alsnog een werkgeversverklaring opvragen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:00

Sammie schreef:
Iemand hier die even kan helpen met vloerverwarming en hier mee beginnen? Advies is 1 graad per dag verhogen, maar begin je dan ook met 1 graad of kun je dan vanaf 15 graden beginnen? Of vanaf 10? of ?

Wij hebben ook vloerverwarming, er is een aparte kast, daar zitten draaiknoppen op van 1 tot 15 en bij het opstarten was het elke dag de knop één omhoog draaien.

Of heb je geen aparte knoppen regeling voor de vloerverwarming? Wij moesten dat alleen vlak na het leggen doen, omdat de tegels moesten wennen, nadat ze gelegd waren. Nu hoeft dat al jaren niet meer.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:23

Een werkgeversverklaring moet altijd. Bij een contract voor onbepaalde tijd vervalt vaak de nood om een arbeidscontract in te leveren. Dat was bij mij in elk geval zo. Mijn werkgeversverklaring was voldoende. Mijn vriend moest 2x jaarcontract inleveren omdat hij met zijn 2e jaarcontract bezig was.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:24

Wat een belachelijke papierwinkel is dat toch, met die hypotheken... allemaal schijnzekerheid. Wie werkgeversverklaring al helemaal.
Maar ja, het moet, schijnt.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:32

Ok goed om te weten. Echt handig zo'n topic.

Vanmiddag ook zo gelachen met mijn vriend toen ik hem dingen ging uitleggen die ik hier heb geleerd. Hij maakt me altijd belachelijk met dat rare bokt, maar ik weet door dat belachelijke bokt wel al iets meer van huizen kopen dan hij. :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:33

Ik vond de regels van die intentieverklaring ook zo bizar. Alles in dezelfde kleur pen, niet doorgestreept.. Hij moest nog niet gestreken ingeleverd worden.

Mocht iemand anders nog iets zinnigs weten over de gezondheidsverklaring en de vraag of je als hobbyruiter een risicovolle hobby uitvoert...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:47

Fee_ schreef:
Ok goed om te weten. Echt handig zo'n topic.

Vanmiddag ook zo gelachen met mijn vriend toen ik hem dingen ging uitleggen die ik hier heb geleerd. Hij maakt me altijd belachelijk met dat rare bokt, maar ik weet door dat belachelijke bokt wel al iets meer van huizen kopen dan hij. :')

Heel herkenbaar! Heb precies hetzelfde! :D
Al zegt mijn vriend niet dat bokt stom is maar kom ik aan; "Ja op bokt las ik dit" of "Op bokt werd er dit en dit gezegd" vind dat zelf soms zo raar klinken haha. :P

Gelijk maar even onze intentieverklaringen gecheckt, daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. Alles met dezelfde pen en niet gekrast. :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:16

Zelfde pen etc is allemaal om fraude (meerdere personen) te voorkomen. Er wordt namelijk nog wel eens wat gesjoemeld met dat soort dingen. Daarom is alleen een salarisstrookje ook niet voldoende, ook niet als je een vast contract hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:55

Klopt heel belangrijk dat die goed is ingevuld. Ook mogen er geen stempels door handtekeningen of andere handgeschreven dingen heenstaan. Let daar bij de aanvraag van je hypotheek en zo ook goed op. Kan je veel ellende bezorgen ook omdat niet alle hypotheekadviseurs daar even integer in zijn.

Wij zitten met de ellende en naweeen door een dergelijke adviseur. De man is uiteindelijk ook veroordeeld wegens valsheid in geschrifte erdoor. Maar ja de ellende is al gedaan en zitten we met een gecompliceerd hypotheek zootje waar de nodige valse handtekeningen op staan (inclusief een gezondheidsverklaring di door de advisseur is ingevuld en ondertekend zonder dat we ervan wisten. We misten hem al), en hypotheek verstrekker wil de boel moet rechttrekken. Dat gaat met mij ervan af schrappen en later opheffen bij verkoop van de woning mogelijk problemen opleveren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:34

Berdien schreef:
Zelfde pen etc is allemaal om fraude (meerdere personen) te voorkomen. Er wordt namelijk nog wel eens wat gesjoemeld met dat soort dingen. Daarom is alleen een salarisstrookje ook niet voldoende, ook niet als je een vast contract hebt.

Dat is dus precies wat ik bedoel met schijnveiligheid... ook hier valt nog mee te sjoemelen als je wilt. Het enige wat er vervolgens weer gebeurt is dat de regels weer worden aangescherpt, waardoor het nog lastiger wordt om een hypotheek te krijgen, waardoor nog meer mensen "moeten" gaan sjoemelen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:54

Jeetje Karuna, wat een verhaal! Hier overigens ook Bij mij staan volgens mij ook de handtekening op de stempel bij de intentieverklaring?

Wat betreft risicosporten; dat zijn volgens mij de sporten waar je aparte verzekeringen voor nodig hebt en daar valt paardrijden niet onder.. Ik doe aan paardrijden en indoor boulderen en vul beide niet in.

Wij hebben vanochtend de voorlopige koopovereenkomst getekend, nu voelt het echt echt :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:58

Als je wilt wel ja Wendy. Maar als dan blijkt dat je de hypotheek tóch niet kan betalen, en je komt in de problemen, moet je ook niet piepen als het sjoemelen uitkomt en de bank de woning onder je vandaan verkoopt. Maar als dat gebeurt is het ineens de schuld van de grote boze bank. Tja.

Wat de moeite is van een salarisstrook én een werkgeversverklaring is snap ik trouwens ook niet, lijkt me dat je je een hypotheek wilt die ook daadwerkelijk past. En op basis van alleen een salarisstrook is een inkomen gewoon niet goed te bepalen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:51

Het zou überhaupt fijn zijn als mensen geen huis kochten wat ze niet kunnen betalen. Maar helaas spelen er allerlei zaken op de huizenmarkt waardoor mensen enerzijds niet in aanmerking komen voor sociale huur en anderzijds eigenlijk onvoldoende inkomen hebben om een huis te kunnen kopen.
Maar het niet kunnen betalen van een hypotheek dek je niet af met dat soort documenten :n Vaak heeft dat meer te maken met veranderende omstandigheden bijvoorbeeld.
Voor het inschatten van een inkomen kun je natuurlijk ook gewoon gebruik maken van dezelfde documenten die je toch nodig hebt voor je belastingaangifte zoals de jaaropgave.
De andere zaken op de werkgevers- en intentieverklaring worden toch standaard ingevuld zoals de hypotheekverstrekker dat graag ziet. Onlangs heb ik voor de 4e keer moeten vragen aan onze salarisadministrateur om weer een werkgeversverklaring in te vullen. Want ja, de werkgeversverklaring moet altijd actueel zijn, ik mag natuurlijk niet de vorige gebruiken van een half jaar geleden. En ondanks dat hij het geen probleem vindt, is het toch altijd wel weer even werk; de juiste gegevens opzoeken, overschrijven, handtekening en stempel er op. Natuurlijk is dat maar een paar minuten werk omdat ze bij ons de zaken goed inzichtelijk hebben. Maar ga eens na, in een bedrijf met 800 werknemers, zoals het bedrijf waar ik werk. Daar komen per jaar heel veel van dat soort verklaringen voorbij. Tel dat eens op, het kost gewoon tijd en geld.

Vanmorgen is de taxateur ook weer langs geweest, want het vorige taxatierapport is een paar weken te oud. Gelukkig betaalt de hypotheekverstrekker dit, omdat het niet onze fout is dat er alweer een nieuwe aanvraag moet komen.
Die man loopt een half uurtje rond, schiet nieuwe foto's, noteert wat er veranderd is (niet zoveel). En klaar... weer 350 euro voor een nieuw gevalideerd rapport. Ik durf te wedden dat hij gewoon het vorige rapport pakt en daar wat nieuwe foto's in zet en een paar teksten aanpast.
Het ergste is nog dat de hypotheekverstrekker wéét wat de woning waard is, zij hebben namelijk de vorige eigenaresse gedwongen om te verkopen. Zij hebben ingestemd met de verkoopprijs en hebben op dit moment nog steeds een hypotheek lopen op het pand (van de verkoopster).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:07

Tja, ik vind het een bizar wereldje met die hypotheken. Moet het huis op een bepaalde waarde getaxeerd worden, dan is dat 9 vd 10 keer geen probleem.
Wil je een hoger bedrag kunnen lenen? Dan kan een energiebesparend middel van 150,- al voldoende zijn (de extra aanbouw die erbij komt met extra stookkosten vergeten ze voor het gemak..). Ik vind het prima, want het is in ons voordeel. Maar het is wel erg scheef.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:24

Wij beginnen pas net met die hele molen aan het draaien zetten maar vind het nu al krom en onzinnig veel wat je aan moet tonen. Ook wat taxatie betreft volgens mij is het maar net wat je aan de taxateur aangeeft enzo.. :=

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:04

Die taxaties verschrikkelijk idd. Wij moesten mijn oude huis laten taxeren en hebben gevraagd aan de makelaar om het een beetje hoog in te schatten omdat we dan makkelijker de hypotheek voor het nieuwe huis konden krijgen. Nou het antwoord was dat ze naar eer en geweten moesten handelen. Dus nouja het werd op een bepaald bedrag getaxeerd waar we niet heel blij mee waren. We hebben het huis uiteindelijk 2 maand later voor 10.000 euro meer verkocht en raad eens, hij is ook 10000 euro meer getaxeerd. Dus dat naar eer en geweten geloof ik niks van. Een van beide moet toch anders getaxeerd hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:06

Blijft mensenwerk hoor.. Dus het kan best dat er tussen x en y verschil zit. Dit is een van de eerste keren dat ik hoor dat iemand weigert om een beetje mee te denken (tja tenzij het nu echt gigantisch onhaalbaar is). Ik heb een keer stage gelopen bij een kantoor waar die mensen voor de 3de keer in 5 jaar tijd de hypotheek wilde verhogen en die vroegen ze ook aan mn collega om x bedrag. Die heeft dat toen ook geweigerd omdat het er gewoon niet in zat.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:12

Het moet idd wel een realistisch bedrag zijn. Maar onze adviseur regelt de taxatie, het lijkt een klein wereldje van makelaars.
En als de ene taxateur adviseurs op de wenken bedoent zal hij ook vaker ingeschakelt worden.
Het lijkt bijna op paarden keuren via een paardenhandelaar, die ook echt wel dealtjes hebben met dierenartsen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:46

Ik denk dat ze het ook liever wat lager taxeren om te verkopen, zodat ze het sneller kunnen verkopen Hun eigen portemonnee is daar meer gebaat mee dan wanneer het te koop staat en niet verkocht raakt.
Lagere prijs verkoopt iets sneller, dan hoger geprijsd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:48

Makelaars komen idd tegenwoordig meestal liever met een wat langere prijs om het idd maar zo snel mogelijk verkocht te hebben. Las laatst ergens dat er tussen huizen van makelaars zelf en gelijkwaardige huizen vaak een behoorlijk verschil in zit qua aanbod en verkoopprijs :=

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:50

Ik ben nu terecht gekomen in de wereld van onbetrouwbare aannemers. Je leest helaas de grootste horrorverhalen, werkelijk geen enkele aannemer schijnt een prijs/doorlooptijd aan te houden die gebaseerd is op de waarheid.
Tja, hoe kies je dan als nieuwkomer de juiste aannemer? Na wat research zou je met het keurmerk Bouwgarant redelijk save moeten zitten, we hadden er ook 1 gevonden die hieraan voldoet en tot nu toe keurig met ons omgaat. Kwam zelfs de offerte thuis langs brengen omdat wij deze uiterlijk vandaag wilden en de kerstpost voor vertraging kan zorgen. Er zit gelijk een mooie tekening bij en hele duidelijk offerte.. ook nog binnen ons budget.
Maaaar toevallig heeft mijn zus onlangs een verzakking moeten laten repareren door hun, waar ze toch wel slechte ervaringen hebben opgedaan (extra kosten, niet aan afspraken houden, geen puntjes op de i). Alle zaken die volgens bouwgarant niet mogen voorkomen, als bedrijven dat keurmerk dragen.
Als ik de voorwaarden lees, mag het ook echt niet voorkomen.. morgen hoor ik de details.

Hoe hebben jullie een betrouwbare aannemer gevonden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:54

via via :D mond -tot- mond reclame werkt imo nog het beste