Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:13

Mooie schutting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:25

Mooi houtwerk!

Wij hebben tijdens onze reis in Lapland aan goudzoeken gedaan onder begeleiding. We vonden best wel wat dus er werd redelijk snel afgerond als onze tijd om was :') maar als je geld teveel hebt... Een stukje land kopen waar waterlopen doorheen gaan ginds en de goudontginningsrechten bekijken. Lucratief ideetje haha. Dat buisje met schilfertjes ligt hier veilig en wel weggeborgen. Toendertijd was het iets van €40 waard op de goudmarkt.

Mijn bedrijfsrekening is aangemaakt! Vrijdag nog het bedrijfsnummer etc en we zijn gestart!

En dinsdag gesprek met de kredietman van diezelfde bank, want de kans zit erin dat mijn weiland bij hen wél als onderpand ingezet kan worden voor aankoop van eigendom binnen de EU. Het is een verkennend gesprek maar we hebben een lichtpuntje richting perspectief!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:31

denice schreef:
Wij hebben sowieso laagrisicobeleggingen, dan vallen de schommelingen reuze mee inderdaad.

Mooie schutting, lekker tuin heb je of niet?

En dat goud en zilver, mooi rendement!

Ja hebben een grote tuin achter en langs het huis. Midden in het dorp, heerlijk!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:45

Oh dat lijkt me nog best een keer een leuk weekend weg, goud zoeken :P

Misschien als onderdeel van een reis naar het noorderlicht haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:21

Moet je zeker doen! Was denk ik in Luosto of daar ergens rond als ik me goed herinner. Wij hebben het toen gecombineerd met een bezoek aan het goudzoekersmuseum wat daar ook zat.

Ik wil terug naar de Noordkaap :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 13:39

Citaat:
Ik wil ook een fikse buffer hebben en ben daar nu heel blij mee. Ik heb in februari op vakantie een stom ongeluk gehad waardoor ik nu mogelijk blijvende letselschade heb. Als ik dan zometeen idd in een WIA-traject kom, is het toch geruststellend om te weten dat je een fikse buffer hebt.

@Fitzroy had hier een beetje overheen gelezen, excuses. Wat heftig zeg... sterkte met het hele proces :(:)

Zo dat is een mooie schutting. En wat een heerlijke lap tuin :j

Geweldig dat idee van goudzoeken :):)

Volgende week weer twee dagen op pad richting Groningen. Airbnb geboekt op bijzondere locatie: een (niet meer in functie zijnde) kerk. En daar dan alleen slapen... ben benieuwd of dat gaat lukken. Maar het leek me weer eens wat anders :D
Ga weer met het OV de trein, de OV fiets en de bus. Kan ik tussendoor weer lekker aan m'n werk.

En hier weer druk met de tuin, zo heerlijk. Alles schiet de grond uit, wat je wilt en wat je niet wilt (onkruid :P ).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:54

Fitzroy, sterkte! Wat goed idd dat je in zo’n situatie een buffer achter de hand hebt.

Iemand hier al praktijkervaring met de Sessy accu? Ben daar reuze benieuwd naar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:10

paars schreef:
Fitzroy, sterkte! Wat goed idd dat je in zo’n situatie een buffer achter de hand hebt.

Iemand hier al praktijkervaring met de Sessy accu? Ben daar reuze benieuwd naar.

Nee, de levering is uitgesteld. Denk dat er nog maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk praktijk ervaring er mee hebben :)

Leuk VHU!

Ik ben rustig aan aan het boeken voor mijn fietsvakantie in Nederland. Moet er eigenlijk ook nog een beetje voor trainen, lees überhaupt meer fietsen als 5-10 km achter elkaar 1x per maand :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:41

Veel beterschap en sterkte Fitzroy!

Wat is een Sessy accu? Voor zonnepanelen?

Prairy, lukt vast wel! Welke afstanden heb je in gedachten? Ik fiets niet vaak (lees: zelden...) op dit moment maar mits wat tussenpauzes kan ik wel makkelijk 30km rijden op een fijn tempo. Dat zal jou ook wel lukken hoor. Al moet je wel rekening houden met het gewicht van je bagage en dergelijke wat je meeneemt.

Gisteren van iemand de tip gekregen om voor nieuwe rijlaarzen eens bij Kramer te kijken. Mijn huidige zwarte zijn nog goed om mee te trainen maar niet meer om mee te starten. De rits achteraan gaat constant open (vooral bij dressuur) en de veter vooraan gaat ook best snel stuk. Heb het ermee gehad om die telkens te moeten vervangen. Voor thuis kan ik de rits oplossen met een speld of elastiekje.
Kramer heeft nu -20%, dus rondgeneusd. Hopelijk passen ze, want ik heb een meevaller getroffen. Er staat -20% op de website, maar de promoprijs tov de nieuwprijs was bijna -50% := Kon het ook zo afrekenen, dus duimen draaien voor dit koopje haha.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:52

Een Sessy accu dient inderdaad voor stroomopslag, zoals de Tesla Powerwall.
Is een start-up waarop je kunt inschrijven, van een beginnend bedrijf.
Iets goedkoper dan Tesla.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:34

Voordeel van de Sessy is dat hij ook rekening houdt met dynamische energieprijzen, dus hij laadt op als het goedkoop is en geeft af als de netprijzen hoog zijn.

Ik heb nu tussen de 50-81km per dag staan, een 2x een rustdag, er kwam een cursusdag tussendoor dus dan 'even' met de trein naar de andere kant van het land. De relatief makkelijke dagen qua afstand zitten aan het begin, daarvoor heb ik een overnachting al geboekt. Voor de laatste 3 dagen nog niet, die zijn 78, 81 en 61. Denk dat ik eerst maar eens ga kijken hoe de eerste dagen gaan en dan beslissen of ik er 3 of toch lekker 4 dagen over ga doen. Heb geen haast en ook geen afspraken staan dus het kan gewoon.

Laatst nog een nieuwe accu voor mijn fiets gekocht dus in theorie zou het makkelijk moeten kunnen. Ik vermoed alleen dat mijn achterste als eerste gaat protesteren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:35

Fiets je elektrisch? Ik heb zonet 27,6km gefietst met mijn gravelbike, de eerste ronde van het jaar. Het voorspelde mooie weer is uitgebleven helaas, 12 graden en flink bewolkt. Was even doorzetten om vriend alsnog overtuigd te krijgen maar heb 'm op zijn fiets weten zeuren :))
Gemiddelde van 19,3km/u en ik heb echt nog geen kracht om bergop te rijden... Maar ik voel wel al verbetering sinds ik sportschool doe!

Ik heb een onderbroek met zeem van decathlon, nouja een soort short. Absoluut een aanrader om je daarvan te voorzien. Lees wel goed de beschrijving. Zag veel klachten staan als "schijnt enorm door" omdat merendeel dus niet doorhad dat het een onderbroek is en geen short... (De commentaren van decathlon erop zijn hilarisch ook).

Nou, de afrekening van water. 2 jaar terug hadden we 45kuub met 2 personen. Vorig jaar 40 Kuub. Dit jaar 37 Kuub. En alsnog gaat onze bijdrage (gaat per 3 maand) omhoog naar €71 én moeten we €50 bijbetalen, ook al is er dus 3 Kuub minder verbruikt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:37

Ik ga dinsdag even naar de Decathlon, wil daar ook fietstassen halen. Zal ook gelijk kijken naar fietsbroeken. En blijkbaar naar fiets onderbroeken :)) en een helm.

Ik fiets elektrisch inderdaad, heb hem al 11 jaar en nog steeds heel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:50

Je hebt fietsbroeken en -shorts met zeem, maar ook onderbroeken (boxershort modellen) met zeem. Die kan je ook onder een rokje aan bijvoorbeeld. Ik heb beide en wissel het af, maar ik vind de onderbroek persoonlijk aangenamer. Dan heb je geen naden waar je je billen/kont aan open kan schuren als je zweet. Iets met been there done that.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:02

In België dus niets anders dan hier, het verbruik kost nauwelijks iets maar het waterschap wel.

Wij zitten momenteel in de Eifel, weinig besparen met vooral uit eten. :)) Maar gedurende de dag verbruiken we niets, we doen vooral wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:09

Joh er gaat al €100 alleen per jaar naar de "servicekosten" of hoe je het ook moet noemen. Dan heb je nog geen drup uit je kraan laten lopen. Op deze manier voelt het alsnog alsof je gestraft wordt om bewust(er) om te gaan met drinkwater, want ipv een dalende rekening gaat ze gewoon nog meer omhoog.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 20:04

Citaat:
Ik ben rustig aan aan het boeken voor mijn fietsvakantie in Nederland. Moet er eigenlijk ook nog een beetje voor trainen, lees überhaupt meer fietsen als 5-10 km achter elkaar 1x per maand :')

Heerlijk hoor. Ik fiets graag maar als ik op een dag 70 km heb gefietst... zo'n beetje ... ben ik er echt wel klaar mee, elektrisch of gewoon dat maak niet zoveel uit, ik krijg dan gewoon last van m'n achterwerk, voeten en handen :+ Vorig jaar zijn we van Maastricht via de Maas naar Frankrijk gefietst, was 8 dagen ongeveer 60 km per dag met een rustdag. Was prima te doen en echt ontzettend leuk. Dit jaar willen we een fietstocht gaan doen in Italie, rondom Verona. Dan 10 dagen. Gemiddeld zo'n 60 max. 78 en 81 achter elkaar lijkt me wat veul :7 maar goed, geen idee hoe dat bij jou zit (letterlijk :P )

Zeker als je hele dag de tijd hebt en tussendoor wat bekijkt / rondwandelt enzo is het prima te doen hoor :j wel altijd met volgeladen accu gaan als je electrisch fietst kun je altijd wat bijplussen als je geen zin meer hebt hard te trappen :P
Maar ik vind het heerlijk. Komende week ga ik ook stukken fietsen, want het OV komt niet overal en dan pak ik de OV fiets. Alleen als het echt regenachtig is pak ik dan de bus. Moet wel leuk blijven :)

Wat leuk @Neonlight wandelen, hou ik ook enorm van. En de Eifel is natuurlijk prachtig.

Hier ook met electrisch altijd helm op. Je fietst dan toch vaak wat harder ...
En zowel fietsbroek als gewone broeken aan. Tot zo'n km of 40 maakt me dat niet uit.
Decathlon heeft prima materiaal voor prima prijs. Denk ook aan je bidon voor extra water enzo.

Waar ga je fietsen @Prairy?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 16-04-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 20:07

Ja dat denk ik dus ook, dat 50-60 wel een beetje mijn max gaat zijn van wat ik leuk vind. Dus dank, ik ga gewoon lekker mijn route aanpassen haha. 4,5-5u op de fiets heb ik gewoon geen zin in.

Ik ga de LF9 fietsen, de NAP lange afstand route, die loopt van noord oost Groningen (bad Nieuweschans) naar Zuid West Brabant (Baarle Nassau) en dan naar huis onder Eindhoven, is nog 80km extra ongeveer. Totaal 550km.

De route volgt de nieuwe te vormen kustlijn mochten de dijken doorbreken.

Er zijn meerdere lange afstand routes in Nederland, en als het goed is staan ze ook met bordjes aangegeven. Maar ik heb hem ook op Komoot staan, opgebroken in dag afstanden, dat had iemand al gedaan. Ik heb alleen beetje aangepast met waar ik slaap en eventueel nog wat tuinen wil bezoeken onderweg.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 16-04-23 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 20:08

:))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:46

Zo. Gesprek met de bank was interessant. Het is haalbaar, maar wel mits een paar grote stappen. Heb niet het idee dat vriend ervoor te vinden is, mede omwille van de afstand en het werk. Hij staat er meer sceptisch in dan ik, maar voor mij voelde die plek echt als thuiskomen.

We gaan het zien. In ieder geval weten we wel naar de toekomst toe wat we gaan kunnen als dit afgeblazen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:59

Prairy schreef:
Ja dat denk ik dus ook, dat 50-60 wel een beetje mijn max gaat zijn van wat ik leuk vind. Dus dank, ik ga gewoon lekker mijn route aanpassen haha. 4,5-5u op de fiets heb ik gewoon geen zin in.

Ik ga de LF9 fietsen, de NAP lange afstand route, die loopt van noord oost Groningen (bad Nieuweschans) naar Zuid West Brabant (Baarle Nassau) en dan naar huis onder Eindhoven, is nog 80km extra ongeveer. Totaal 550km.

De route volgt de nieuwe te vormen kustlijn mochten de dijken doorbreken.

Er zijn meerdere lange afstand routes in Nederland, en als het goed is staan ze ook met bordjes aangegeven. Maar ik heb hem ook op Komoot staan, opgebroken in dag afstanden, dat had iemand al gedaan. Ik heb alleen beetje aangepast met waar ik slaap en eventueel nog wat tuinen wil bezoeken onderweg.

Leuk, ik wil ook al eeuwen fietsvakantie doen. Vind de georganiseerde alleen zo duur (ik vind alles duur overigens :+ . Onze vakanties waren altijd turbo-budget met flixbussen en hostels.)

60 km op elektrisch red je wel hoor, zonder klachten. Moest voor mijn werk altijd rond de 80 km fietsen met een elektrische bakfiets, en de laatste 20km krijg je idd altijd last van je gat en je rug idd :)) . Ook als je het gewend bent. Vind zelf een zeem niet zoveel uit maken als je op een stadsfietszadel rijdt, overigens. Op mijn racefiets/mountainbike is het wel een essentieel verschil :)) .

Varekaj schreef:
Zo. Gesprek met de bank was interessant. Het is haalbaar, maar wel mits een paar grote stappen. Heb niet het idee dat vriend ervoor te vinden is, mede omwille van de afstand en het werk. Hij staat er meer sceptisch in dan ik, maar voor mij voelde die plek echt als thuiskomen.

We gaan het zien. In ieder geval weten we wel naar de toekomst toe wat we gaan kunnen als dit afgeblazen wordt.

Wel fijn om iig die duidelijkheid te hebben. Dat geeft wsl ook alvast wat motivatie/inspiratie. Hoop dat je vriend alsnog meekrijgt *\o/* .

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:17

Haha we gaan het zien. Gisteren via Marktplaats nog nieuwe Ortlieb tassen gekocht, en in een fietswinkel een helm, zwembroek en stuurtas. Denk dat ik er nu wel klaar voor ben, behalve dan dus dat ik compleet niet getraind heb :+

Maar dan maar wat vaker stoppen.

Varekaj, ben benieuwd of je het uiteindelijk gaat kopen. Fijn dat er in ieder geval mogelijkheden lijken te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:56

Ik vrees dat ik hem niet ga kunnen overtuigen, hij zit vooral met de afstand. Daar heb ik dan weer minder moeite mee. Ecologisch is het niet, maar ik stap met liefde op vrijdagmiddag in het vliegtuig en keer maandagmiddag terug om daar een weekend door te brengen.

In de zomerperiode, tussen 15/7 en 15/8 kan ik perfect vanuit het buitenland zelfs werken (dus vanaf die locatie) en daarnaast heb ik nog 35 dagen vakantie + feestdagen, collectieve sluiting tussen kerst en nieuw... Ik kan dus aardig wat tijd ginds doorbrengen. Hij zit daarin meer beperkt.

En dan nog hoe je ginds toezicht moet regelen, wie gaat de verhuur opvolgen, wat met onderhoud/herstellingen etc.
Hij ziet problemen, ik zie mogelijkheden. Vooral omdat de aflossing maar 21% zou zijn van ons gezamenlijk inkomen en dan is bij geen van beide de spaarboek leeggetrokken. Dus we zouden de opbrengst van verhuur geeneens nodig hebben om de hypotheek erop af te betalen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:08

Heel eerlijk als dit echt je droombeeld is zou ik het toch wel doorzetten want volgens mij krijg je veel spijt als je het niet doet. Ik snap de kant van je partner ook maar als dit echt iets vanuit de familie is dan is het zo'n eenmalige kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:35

Als dit niet doorgaat sluiten we niet uit dat we later alsnog wat kopen in het buitenland. Dit zit echt diep in het zuiden, op 1100km. Dat rij je niet even aan voor een weekendje. Denk dat we ons dan eerder zouden richten op iets dichterbij (max. 5u rijden) of iets wat nog een tikje makkelijker bereikbaar is met vliegen. In ieder geval hebben we nu alvast zicht op de opties naar de toekomst toe. Bij bank A was samen iets kopen in het buitenland gewoon uitgesloten wegens niet getrouwd/niet wettelijk samenwonend. Bij bank B kan het wel, zolang 1 van beide maar een eigendom heeft in eigen land.

Daarnaast vragen zij ook geen bedrijfsplan, ook al gaat het om een opbrengsteigendom. Andere banken (vaak grootbanken) doen dat wél, zelfs als je de hypotheek volledig uit particulier inkomen kan financieren.

Moet zeggen dat het ons al veel inzichten en nieuwe dingen heeft opgeleverd qua kennis hoor.