[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:37

Even snel een vraagje tussendoor, moet je altijd je arbeidsovereenkomst mee sturen?? Want die van mij vroeg adviseur naar, die van mijn vriend volgens mij niet. Ik ben nu 1,5 jaar werkzaam bij huidige werkgever en vriend 3 kwart jaar, misschien omdat ik binnenkort vast contract moet gaan krijgen ofzo?? Werkgeversverklaring met intentie is er wel trouwens.

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:43

€ 1500 kale huur betaal je ook zonder moeite in steden als Haarlem, Amsterdam etc. Sterker nog, zie maar eens iets te vinden wat onder die prijs komt :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:52

£1,200 is blijkbaar zelfs €1,650 en ik ken genoeg mensen die in Amsterdam iets soortgelijks voor minder huren :P Bovendien zou ik Amsterdam eerder met Londen vergelijken en daar liggen de prijzen natuurlijk nog weer hoger dan hier, Bristol is een soort Utrecht.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:18

Zusjelief woonde tot de zomer in London.
Pimlico om precies te zijn.
Met z'n 3-en in een huis met 3 slaapkamers.
Kleine gezamenlijke keuken, badkamer en woonkamer.
Oud historisch huis met enkele beglazing, tochtig etc. Slaapkamer waren in de kelder.
Kostte 750 pond pp per maand.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:23

Sydney is helemaal over de top :D Vriendinnetje van een vriend komt daar vandaan en die betaalde rustig $700 per week(!) voor een tweekamerappartement. Maar de salarissen liggen daar ook weer een heel stuk hoger dan hier. Hoe is dat in Engeland?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:29

Ja Australie is inderdaad pas echt duur! Maar inderdaad, de salarissen zijn daar ook naar.

De salarissen hier liggen geloof ik ook hoger dan in Nederland, en bovendien betaal je (soms vrij veel) minder belasting. Sowieso liggen de salarissen in Bristol ook weer hoger dan in andere delen van de UK.
Een kennis van me deelde in Londen een kamer (als in, het was een huis met 4 slaapkamers en er woonden 8 mensen := ) met iemand en betaalde daar £600 per maand voor. En dan zat ze nog niet eens centraal. Aan de andere kant: Cardiff is bijvoorbeeld weer erg goedkoop, mijn vriend heeft daar gestudeerd en betaalde per maand net iets meer dan £200 voor zijn studentenkamer geloof ik.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:24

Wat een prijzen! Ik woon zelf in hartje Maastricht en hier betaal je ook dik over de duizend euro voor een appartement met een slaapkamer, maar die gedeelde kamers is echt absurd!

Verder even egopost; net keuring en taxatie gehad en huis was bouwtechnisch helemaal in orde en taxatie rondom koopprijs met ook nog een deel waardevermeerdering door geplande verbouwingen! Vandaag tekenen verkopers, vrijdag tekenen wij :) Nu nog spannend wat bank doet met bouwdepot!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:43

_Marinke_ schreef:
Even snel een vraagje tussendoor, moet je altijd je arbeidsovereenkomst mee sturen?? Want die van mij vroeg adviseur naar, die van mijn vriend volgens mij niet. Ik ben nu 1,5 jaar werkzaam bij huidige werkgever en vriend 3 kwart jaar, misschien omdat ik binnenkort vast contract moet gaan krijgen ofzo?? Werkgeversverklaring met intentie is er wel trouwens.

Ja, van beide is arbeidsovereenkomst en werkgevers -of intentieverklaring nodig.

*\o/*

Wij komen net bij de hypotheekadviseur vandaan. Zouden eigenlijk offerte ondertekenen, maar gaan nog nieuwe offerte aanvragen met een hoger bouwdepot zodat we de hele uitbouw kunnen financieren en met het juiste bedrag voor energiebesparende middelen (al mocht deze wel lager in de stukken staan) *\o/*
28-12 gaan we dan de nieuwe offerte ondertekenen en daarna volgt de taxatie pas.

Yipieeee!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:59

hoe moet je dat zien een bouwdepot?

is bouwdepot een onderdeel van je hypotheek?
of staat het er los van en kan het naast je max aan hypotheek?

stel je kunt maximaal € 200000 aan hypotheek krijgen, is daar dan een gedeelte van bouwdepot € bv 175000 hypotheek en € 25000 bouwdepot of is een lening voor een bouwdepot boven op je maximale hyptoheek bv € 200000 hypotheek en € 25000 bouwdepot?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:28

New York schijnt ook enorm duur te zijn. Kennis van ons betaalde voor zijn 3 kamer appartement aan de Hudson rivier 6500 dollar per maand,. Wel op een toplocatie in de stad en hij zat 1e rij toen US1519 daar landde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:33

Bridget, bouwdepot moet wel in je max leenbare bedrag passen :j
Dus niet dat je dat nog eens daar boven op mag lenen.

Daarnaast moet het ook nog qua totaalbedrag passen in wat het huis na de beoogde verbouwingen waard gaat zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:48

Sonja_vR schreef:
Bridget, bouwdepot moet wel in je max leenbare bedrag passen :j
Dus niet dat je dat nog eens daar boven op mag lenen.

Daarnaast moet het ook nog qua totaalbedrag passen in wat het huis na de beoogde verbouwingen waard gaat zijn.

Klopt! Ons huis moet nu dus ook 6000 euro hoger getaxeerd worden. En dat is dan de waarde vd woning na uitbouwen.
Een tweede om m helemaal gefinancierd te krijgen is dat je 106% ipv 103% erbij mag financieren. Die extra 3% krijg je door bijv energiebesparende middelenen toe te voegen aan je aanbouw. Dat kan een zuinigere cv ketel zijn, maar in ons geval een extra raam met hr++ glas.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:52

Idd de woning moet dan incl de beoogde verbouwing getaxeerd worden voor de aanvraag van de hypotheek. Als we het bouwdepot niet gebruiken wordt dat weer van de hoogte van de hypotheek afgehaald.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:16

even een baal momentje....

ander halve week geleden waren er kijkers in het huis, ze vonden het een leuk huis, naar wat ik heb begrepen, alleen beneden erg donker.

Ze willen er dus niet mee verder heb ik zo juist gehoord. Dat vind ik zo jammer, want ze kwamen s'morgens om 9.00 uur, het was echt zwaar bewolkt, de zon stond nog heel laag aan de voorzijde.
Ik hoop dat de makelaar de expertise heeft om ze te overtuigen nogmaals terug te komen, eind van de ochtend of in de middag. Want ik vind het juist helemaal geen donkere woning! Het weer was gewoon ongelooflijk slecht, s'middags was er ook alleen maar miezer regen.
We hebben ook donkere teak houten meubels, in combinatie met het zeer sombere donkere weer, geeft dat een totaal vertekend beeld.

Ik baal als een stekker, omdat als ze wat later waren gekomen, als de zon wat hoger stond of het niet zo ongelooflijk zwaar bewolkt was ze totaal niet hadden kunnen zeggen dat het een donkere woning was, want dat is het gewoon niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:49

Super jammer Bridget! Verkopende makelaars wilden om die reden ook dat er bijv. niet na 16u werd gekeken vanaf de herfst omdat je dan ook gewoon niet alles meer goed kan zien in de woning.
Lijkt me dat je als potentiele koper toch ook een goed beeld wilt en dan terugkomt. Bij mij in huis is het nu ook redelijk donker als ik geen lampen aan doe :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:44

Veel mensen kunnen idd heel slecht door zaken heen kijken...

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:42

He wat balen inderdaad... Je zou toch zeggen dat je daar rekening mee houdt inderdaad. Lijkt me erg vervelend.

Wij hebben net de overdracht gehad :D We gaan vanavond meteen even langs, dit weekend alvast wat spullen verhuizen en op 2 januari willen we echt over. Een collega van mijn vriend neemt ons huurcontract "over" :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:16

Relaxed eulogy... zijn jullie er lekker vlot vanaf :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:02

Congrats Eulogy en heel veel plezier!

Ik ben nu met mn gezondheidsverklaring bezig. Ellende! Ik loop al vast bij de vraag, beoefent u een risicovolle sport. Ik vrees dat met paardrijden het antwoord 'ja' is. Hoe hebben jullie dit gedaan?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:13

Oh wat balen bridgetF! Hopen dat de makelaar ze nog kan overhalen op een ander moment terug te komen. Wij hebben de woning per toeval eigenlijk op verschillende tijden gezien en met verschillende weersomstandigheden. Van druilerig weer tot mooi zonnig.

Gefeliciteerd Eulogy!! :D *\o/*

Bedankt voor je antwoord Jotoma, vroeg het me af omdat naar die van mij nadrukkelijk werd gevraagd en naar die van mijn vriend niet. Vond het maar raar en toen dacht ik misschien dat het alleen in specifieke gevallen gevraagd word. Vanavond even de laatste dingetjes klaar maken en dan kan morgen alles mee, of adviseur er nou om vraagt of niet neem gewoon echt alles mee kan ze direct kijken wat ze nodig heeft haha. :P

Ik weet niet in hoeverre paardrijden een risicovolle sport is? Kun je niet de risico's of ongevallen vergelijken met bv. auto- of motorsport?? Voetbal en paardrijden zijn wel de sporten met de meeste ongevallen (ziekenhuis behandelingen) maar hoeveel mensen raken er daadwerkelijk arbeidsongeschikt of erger komen te overlijden bij het beoefenen ervan? Ik denk dat dat is hoe je het moet interpreteren. Bij paardrijden zijn het imo vooral relatief lichte blessures / breuken.
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 17-12-15 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:14

Iemand hier die even kan helpen met vloerverwarming en hier mee beginnen? Advies is 1 graad per dag verhogen, maar begin je dan ook met 1 graad of kun je dan vanaf 15 graden beginnen? Of vanaf 10? of ?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:17

_Marinke_ schreef:
Oh wat balen bridgetF! Hopen dat de makelaar ze nog kan overhalen op een ander moment terug te komen. Wij hebben de woning per toeval eigenlijk op verschillende tijden gezien en met verschillende weersomstandigheden. Van druilerig weer tot mooi zonnig.

Gefeliciteerd Eulogy!! :D *\o/*

Bedankt voor je antwoord Jotoma, vroeg het me af omdat naar die van mij nadrukkelijk werd gevraagd en naar die van mijn vriend niet. Vond het maar raar en toen dacht ik misschien dat het alleen in specifieke gevallen gevraagd word. Vanavond even de laatste dingetjes klaar maken en dan kan morgen alles mee, of adviseur er nou om vraagt of niet neem gewoon echt alles mee kan ze direct kijken wat ze nodig heeft haha. :P

Bij ons werd in het gesprek eerst alleen om de intentieverklaring van mijn vriend gevraagd, ik heb een vaste aanstelling en er werd nergens om gevraagd. Later kreeg ik per e-mail toegestuurd welke stukken er nodig zijn, daar kwam ik er achter dat er ook een werkgeversverklaring van mijn kant nodig is. Vond ik gek, want ik heb immers een vaste aanstelling en alle cijfers zijn ook op mijn salarisstrook terug te zien.
Ook staat het wel in de offerte die je van je geldverstrekker ontvangt, welke stukken ze nodig hebben. Als de hypotheek op naam van beide staat, zullen ze bij beide willen checken of wat je werkgever zegt overeen komt met wat jij zegt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:26

Dat word nog leuk dan met mijn gemiddelde 8 uren contract en normale functie, al v.a. dag 1 werk ik gemiddeld 20 uur ( := ) en inmiddels gepromoveerd in functie. Werkgeversverklaring staat de nieuwe functie en zijn de cijfers ook zo ingevuld als wat ik daadwerkelijk gemiddeld werk. Zullen ze daar moeilijk over doen??

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:34

ik ben geen financieel adviseur, maar zoals ik het begrepen heb: Je arbeidsovereenkomst is puur een bewijsstuk. In een werkgeversverklaring wordt, in combinatie met een recente loonstrook, jouw inkomen vastgesteld; het is dus een weergave van jouw inkomenssituatie. De inkomens op de verklaring en op de loonstrook moeten overeenkomen.

Edit: in je arbeidsovereenkomst heb je wel vastgesteld wat het aantal uren is dat je gaat werken, op mijn loonstrook kan je bovenaan een aantal vaste zaken zien (parttimepercentage, salarisschaal, functienaam etc). En als jij 20 uur ipv 8 hebt gewerkt, dan wordt dat gewoon uitgekeerd als overuur/extra verlof/extra gewerkte uren oid.
Ik zou me daar dus niet gelijk druk om maken, als de zaken zoals afgesproken in je contract maar goed staan
Laatst bijgewerkt door Marvel op 17-12-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:35

Een werkgeversverklaring is altijd nodig, ongeacht het type contract. Op je werkgeversverklaring staat namelijk het type contract, of de werknemer voornemens is dit te ontbinden, zijn er leningen etc etc. Ook worden zaken als een 13e maand, ORT etc op vermeld.

Daarnaast wordt inderdaad een vergelijking gemaakt tussen je salarisstrook en je werkgeversverklaring, of beide inkomens overeenkomen.