Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:41

xPabloBokt schreef:
Opkrullend blad is meestal te weinig water

Oké ik geef het door

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 21:06

Janine1990 ja als het er zo bij staat snap ik dat je er op enig moment geen zin meer in hebt. Ik waag me niet aan calathea's en aanverwanten. Al zouden ze het in mijn terrariums waarschijnlijk nog best behoorlijk doen.

Ik heb vandaag echt iets bijzonders bij het tuincentrum gevonden. Ik vond dat het een keertje mocht. O:) Dracula cordobae. De punten doen wel wat aan vampiertandjes denken. Maar de nederlandse naam apen orchidee is eigenlijk nog leuker omdat je met wat fantasie een apengezichtje in de bloem kan herkennen!
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 21:15

Oh, die is gaaf!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 23:08

Die is cuuuuuuute <3

Aah nu snap ik de cheeseplant :')

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:56

Ik kende 'Cheeseplant' ook niet. Maar ok, gatenkaas dus :D

Vervelend dat de calathea het niet best doet. Geen ervaring verder met die planten...

@Axel: Leuke aanwinst!

Ik was bij de Lidl vorige week en toen lag er een hangpotje in de bak :) De laatste... Nou die moest mee :D

De pot is nu bewoond met mijn Hoya Burtoniae Variegated stek. Flinke wortels bleek hij al te hebben bij het verpotten. Verpotten was wel nodig, want ze kunnen niet de hele tijd in de steentjes blijven staan. Wie weet gaat hij nu goed groeien zo in de potgrond (cactuspotgrond met handje perliet er nog door en een beetje orchideeënpotgrond).

Hij moet nog wel even in zijn potje groeien :D

Afbeelding

Afbeelding

Dacht wel leuk om een foto te hebben van nu en dan hopelijk straks wat meer plant in het potje... Maar zo in het najaar zal de groei vast niet zo heel hard gaan.

De rest van mijn Hoya's ook verpot op twee na, die moeten nog even verder wortelen in water.

En mijn Disschidia Watermelon heeft nieuwe groei zag ik *\o/* En Hoya Chouke ook *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:39

Wat een dotje!
De monster van mijn moeder heeft waarschijnlijk gekruld blad door de zon, hij staat in de vensterbank. Ik las dat hij licht moet staan maar niet in direct zonlicht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:54

Ligt aan de sterkte. Ochtend of avondzon is prima, krijgt de mijne ook.

Op t zuiden vinden ze niet zo jofel, vaak. Hebben dan ook heel veel water nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:55

Dagmar80 schreef:
Ik kende 'Cheeseplant' ook niet. Maar ok, gatenkaas dus :D

Vervelend dat de calathea het niet best doet. Geen ervaring verder met die planten...

@Axel: Leuke aanwinst!

Ik was bij de Lidl vorige week en toen lag er een hangpotje in de bak :) De laatste... Nou die moest mee :D

De pot is nu bewoond met mijn Hoya Burtoniae Variegated stek. Flinke wortels bleek hij al te hebben bij het verpotten. Verpotten was wel nodig, want ze kunnen niet de hele tijd in de steentjes blijven staan. Wie weet gaat hij nu goed groeien zo in de potgrond (cactuspotgrond met handje perliet er nog door en een beetje orchideeënpotgrond).

Hij moet nog wel even in zijn potje groeien :D

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dacht wel leuk om een foto te hebben van nu en dan hopelijk straks wat meer plant in het potje... Maar zo in het najaar zal de groei vast niet zo heel hard gaan.

De rest van mijn Hoya's ook verpot op twee na, die moeten nog even verder wortelen in water.

En mijn Disschidia Watermelon heeft nieuwe groei zag ik *\o/* En Hoya Chouke ook *\o/*

Wat een leuk potje <3.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 23:08

Mooie pot Dagmar! Het doet me denken aan een heksenketel. Toepasselijk voor het seizoen. :D

Ik zag vandaag dat het vruchtje dat ik aan de Begonia chlorosticta gekweekt had bruin gekleurd was.
Dus ofwel rijp ofwel afgestorven.
Afbeelding
Dus opengemaakt en het zag er veelbelovend uit met smalle lichtbruine zaadlijsten.
Afbeelding
Afbeelding
ik heb de zaden uitgezaaid in pluggen.
Ik ben benieuwd of er nu plantjes uit gaan groeien. :D
Afbeelding

De zaadjes die ik van iemandanders gekregen had zijn inmiddels gekiemd en hebben nu de eerste ieniemienie begoniablaadjes.
Afbeelding

Nu nog wachten tot een van de andere begonia's gaat bloeien zodat ik kan kijken of ik een kruising kan kweken. :D

Edit
Afbeelding
De Begonia kapuashuluensis is echt wel een spectakelstuk aan het worden.
Ieder nieuw blad lijkt weer blauwer dan het vorige! *\%/*

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:37

@axel_1997: Haha, een klein beetje wel hè? Je hebt ook echte heksenketelpotjes, ook schattig. Als ik er nog eentje zie bij Lidl komt er eentje bij, zo handig dat hij zo licht is en het formaat is prima voor mijn nog kleine planten. Nog wat om in te groeien. Online zag ik ze niet staan helaas.

Benieuwd of je begonia's gaan groeien! En babyplantjes <3 Hopen dat ze het goed blijven doen.

Mooi dat blauwige blad!

Ik heb voor mezelf een klein verjaardagscadeautje gekocht :D Vier Hoya stekken, twee geworteld en twee moet ik nog een tijdje op water gaan zetten. Eigenlijk zou ik niks meer kopen tot het voorjaar. Mislukt :+

Nu maar inhouden, want ik heb er nog een paar op de Wishlist en die moeten wel een plekje hebben straks.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:12

Dagmar80 schreef:
@axel_1997: Haha, een klein beetje wel hè? Je hebt ook echte heksenketelpotjes, ook schattig. Als ik er nog eentje zie bij Lidl komt er eentje bij, zo handig dat hij zo licht is en het formaat is prima voor mijn nog kleine planten. Nog wat om in te groeien. Online zag ik ze niet staan helaas.

Benieuwd of je begonia's gaan groeien! En babyplantjes <3 Hopen dat ze het goed blijven doen.

Mooi dat blauwige blad!

Ik heb voor mezelf een klein verjaardagscadeautje gekocht :D Vier Hoya stekken, twee geworteld en twee moet ik nog een tijdje op water gaan zetten. Eigenlijk zou ik niks meer kopen tot het voorjaar. Mislukt :+

Nu maar inhouden, want ik heb er nog een paar op de Wishlist en die moeten wel een plekje hebben straks.

Gefeliciteerd!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:12

Dank je wel :)

Mijn stekjes zijn onderweg *\o/* Deze week nog even twee Hoya's verpotten, die hebben nu wel genoeg wortel om in de aarde gezet te worden :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:39

Afbeelding

Ik wilde even een paar planten halen voor een housewarming van vrienden. Maar dit nam ik zelf mee... :+

Hypoestes, want cute...

Ficus elastica, want ja, gewoon toffe plant.

Syngonium Maria Allusion?

Samen voor 5 euro, echte mini's en kijken of ik ze kan opkweken. :+

Verder had de Alocasia Frydek van m'n moeder belachelijk veel baby's, dus die heb ik nu ook... Hopelijk overleven ze het stekken...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:42

Dat is ook een gewaagde missie, Janine :D leuke aanwinsten wel.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:42

@Janine1990: Leuke aanwinsten!

:+
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:49

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:59

_Karlijn schreef:

JAAAAA _O-

Afbeelding

Deze heb ik net vanochtend bevrijd :+ De vorige is er namelijk in blijven verrotten...
Is/was een stekje dat ik heb gekregen van een collega. Het eerste blad heb ik vernield bij het transport, het tweede is verrot en deze MOET gewoon lukken :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:59

Dagmar80 schreef:
@Janine1990: Leuke aanwinsten!

:+
[ Afbeelding ]

True story :7

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 21:21

Erg bekend inderdaad, alocasia Kan er ook wat van af en toe!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:56

Nou zeg dat, mijn Alocasia heeft aldoor donkere plekken in z'n nieuwe bladeren.
De frydek niet, maar m'n moeder heeft daar zo'n enorme plens water in gedaan (heb 'm op cactusgrond gezet) dat de hele grond nu wit schimmelig is... Gelukkig zijn er wat stekken bij die het wel overleven... :+ Eentje heeft ook al een nieuw blad in de maak...

Net als mijn grote monstera er ook wéér eentje uitperst... Niet normaal...

Vraag me nu wel af, wanneer begint die grote winterslaap? :+ Want alles lijkt hier nog volop te bloeien :+

Ook de Yuca (die van buiten!) doet het geweldig!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 19:51

cissy schreef:
Aangezien hier vele groene vingers zitten, wat is hier ad hand?

[ [url=m/hAKMYA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/geUi4r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had deze gekocht voor op kantoor, zo langzamerhand verpietert ie steeds meer.

Zat vol blad bij aankoop, nu niet meer en alles hangt opzij.
Geef ik nou teveel of juist te weinig water?
Heeft ook al voeding gehad maar zie m langzaam doodgaan.

Remember this?

Its alive!!

Ik had de pot met restanten buiten gezet om later eens leeg te halen en de potgrond te hergebruiken.
Hele pot vergeten en dus hele zomer verwaarloosd buiten, tot ik paar wkn geleden ineens een groen puntje in de pot zag.
Zal wel onkruid zijn dacht ik.

Dat groene puntje werd groter en werden twee blaadjes.
Nu zitten er alweer 8 blaadjes en is de plant inmiddels naar binnen gehaald en staat ze weer op kantoor en vindt het prima daar (tot nu toe).
Bijzonder dit! +:)+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:13

Wat leuk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:31

Fotoooos!! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:54

Janine1990 schreef: