[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:31

Nou ik heb net voor mijn gevoel een klein fortuin overgemaakt, volgens mij is alles verder in orde en krijgen we dus donderdag (help! Da's over 2 dagen al!) de sleutel. Ik kan denk ik pas opgelucht ademhalen als het ook daadwerkelijk zo ver is, maar we zullen het zien :+ Ik vind het heel spannend!

Sorry voor de egopost!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:35

lekker vlot...maar het blijft slikken , zulke bedragen overmaken :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:52

Gefeliciteerd en dat is overmorgen al, spannend hoor.

Sonja ik snap dat ook niet hoor. Toen we nog in Lelystad woonden in een nieuwbouw hofje kwam al snel een hoekwoning te koop voor 50000 euro meer dan waar ze het voor gekocht hadden. Anderhalf jaar later (stonden inmiddels op 30 woningen of zo 7 te koop) is ons huis als snelste verkocht toen. Inmiddels woon ik al ruim 9 jaar hier en die hoekwoning staat nog steeds te koop. De mensen hebben het te koop gezte met het idee als er een gek komt die dit wil betalen zijn wij weg. Tsja en van hoefsmid staat het vorige huis dat hij met zijn ex had ook al jaren en jaren te koop. Meerdere malen bod behad maar zijn ex vond het steeds te laag. Nu staat hun laatste wgezamelijke woning ook alweer twee jaar te koop. :+

Wij waren beide huizen echt heel snel kwijt. Woning in Veenendaal was niet bepaald courant, had een fikse verzakking door een fout van een aannemer van vorige eigenaar (huis met het wespennest) en waren we eigenlijk binnen 2 weken kwijt. Huis in Lelystad was ook er vlot verkocht, door iemand die het pas voor het eerst zag bij het tekenen van het voorlopig koopcontract. :') was vooral de prijs en ons snel kunnen opleveren in beide gevallen dat de doorslag gaf. In Lelystad is het binnen een paar weken opgeleverd en hebben we maanden in een kleine caravan op een camping gewoond.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:36

sja...als je ergens snel van af wil, zal je idd wel enige realiteitszin moeten hebben :+
hier ook huizen gezien die nu nog steeds te koop staan omdat eigenaars geen realistisch beeld van huis of markt hebben...maar zelfs 1 van de bank (executieverkoop) die heel erg lang te koop heeft gestaan
huis is ooit eens voor 279 gekocht door de laatste eigenaars , eigenaars daar voor hebben "gerenoveerd" waarbij op 1 hoek de buitenmuur naast de fundering is gezet (heel duidelijk zichtbaar door de verzakking aan de die kant) en de ramen heel slecht bedacht zijn(openslaand, maar echt 1,5 m breed openslaand 1 geheel) badkamer slecht afgewerkt waardoor het water langs de douche armaturen de muur inloopt en dat zijn maar een paar dingen...
huis is nu realistisch gezien grondprijs + fooi waard, maar de bank wilde er niet aan , sja...dan niet he .

is inmiddels wel verkocht aan een projectontwikkelaar die er brood in zag , die zullen alles cosmetisch hebben gefixt, maar de issues spelen nog steeds. (ik ken de project ontwikkelaar en ander werk van die toko.... draai om, ren weg, beste advies ooit)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:07

Jotoma inmiddels er al achter hoe dat zit met verschil van offerte en het aangevraagde bouwdepot? Wel lastig zeg!

Jeetje Marlis, wat stom!! Hopelijk komt er snel wat leuks op jullie pad! :j

Oeehh Karuna dat is balen van die berken zeg... het klonk echt heel positief tot het stukje over je allergie... :\

dondeyne goede berichten fijn! :D

En verkopers die te hoge bedragen vragen, of huizen die niet verkocht mogen worden e.d. soms staat er ook wel eens wat te koop met het idee: kijken wat de gek ervoor geeft. Maar lijkt mij ook absoluut geen goede reclame als een huis jaaaaaren te koop staat. Mensen moeten het zelf weten...

Pff hier gaan we spannende tijd tegemoet. Hoop dingen regelen en offertes aanvragen e.d. het zou erg mooi zijn als we de boel rond kunnen krijgn voor 1 jan. (iig de hypotheek offerte getekend) maar dat is dus nog even spannend. Mocht dat niet lukken dan is er een kans dat we de hele financiering niet eens rond gaan krijgen i.v.m. de veranderde regels. := :x

Maar het ziet er wel (ik zeg dit voorzichtig) positief uit, gaan er iig voor! :)
Denk dat ik pas echt happy ben en het van de daken ga schreeuwen als we officieel getekend hebben bij de overdracht haha. Zie nog zoveel dingen die roet in het eten kunnen gooien. :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:12

En vergeet niet, dat sommige mensen het ook niet goedkoper weg kunnen doen vanwege een restschuld die achter blijft. Niet iedereen kan zomaar 40-50k ophoesten. Huis wat wij 2 jaar geleden verkocht hebben is voor onder de 200k verkocht (vraagprijs was 200k) en wij bleven met een restschuld van 45k zitten. Dus in die prijsklasse kan het al enorm zijn wat een huis onder water staat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:18

En dat maakt het lastig... als je als verkoper zit met zaken als restschuld , kan dat verkooptechnisch echt een probleem zijn...
Want heel simpel, als koper wil en ga je niet meer betalen als dat een huis waard is...
Daar komt ook nog eens een stukje kunnen bij trouwens. Een huis wat 25000 te duur verkocht moet gaan worden ivm restschuld, die 25000 euro te duur ga je echt niet los krijgen bij de bank want die verlenen hypotheken op basis van wat het huis waard is.... wat ook niet meer dan logisch is.
Dus noet je dat geld te veel zelf hebben liggen en zo gek zijn dat je veel te veel voor een huis gaat gaat betalen.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:26

Betekent dat dat jullie eruit gekomen zijn met de onderhandelingen _Marinke_? :D Ik ben trouwens wel benieuwd naar een linkje/foto's, kan me er niet helemaal een beeld bij vormen!

Eulogy, wat een geld he... Wij hebben er vorige week aan moeten geloven. Doet echt even goed zeer in de portemonnee :')

Lastig inderdaad hoor. Vrienden van ons hebben een huis bekeken dat tussen de 170k en 175k getaxeerd wordt door verschillende taxateurs, maar waar de verkopende partij per se niet minder dan 200k voor willen. Staat ook al 4 jaar te koop geloof ik. Gevalletje restschuld ook.

Spannend dondeyne! Fijn dat het bij de bank positief was in ieder geval!

Wat enorm vervelend karuna dat een allergie zo'n invloed heeft op je waar je kunt wonen. Twee hectare is niet niks... Verder klinkt het huis erg geschikt voor je!

Hier nog 20 nachtjes tot de sleutel... Heb er zooo'n zin in!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:34

Ja klopt! Maar het voelt absoluut niet 1000% zeker nog, vind het zo spannend allemaal! We gaan er wel voor iig! :))

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:09

Wat spannend Marinke, ik duim alvast voor je!! :D

Inderdaad lastig zulke huizen, zeker als ze al zo lang te koop staan. Het huis naast het ouderlijk huis van een vriendin van me stond ooit te koop voor een miljoen maar dat bleek veel te hoog (dit is een aantal jaar geleden, toen warden zulke huizen al helemaal niet verkocht) en uiteindelijk hebben ze voor 600.000 verkocht geloof ik. Dat lijkt me dan toch wel even pijnlijk, geloof dat ze het zelf voor het dubbele hadden gekocht :+

Wat spannend Targaryen!! Ik heb er misschien overheen gelezen maar heb je een linkje? :)

Nou, mijn betaling kwam weer terug omdat het een te groot bedrag was. Ik dus snel het hele verhaal aan m'n baas gedaan en naar de stad geracet om naar de bank te gaan, want dan kon ik het wel overmaken :+ De jongen die me daar hielp bleek vervolgens de zwager te zijn van de verkoper (de broer van zijn vriendin dus, maar het huis staat alleen op zijn naam), zo bizar!
En nu is het dus echt geregeld, ik moet morgen nog een keer een dergelijk bedrag overmaken voor we ook daadwerkelijk over kunnen gaan tot de overdracht op donderdag. Nog een keer zo'n pijnlijk moment dus (dit kunnen we gelukkig wel gewoon via internet overmaken) maar donderdag krijgen we dan eindelijk de sleutel!! Ahhhh *\o/*
En dan mogen we vrijwel alle meubels nieuw kopen, daar heb ik misschien nog wel het meeste zin in haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:34

Had nog wat voeten in de aarde dan Eulogy.

Huren julli nu ook (half) gemeubileerd of wat?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:46

Jep :P Ik wilde dat destijds niet maar in ons huidige appartement was alles splinternieuw en ook best wel mijn smaak toen we er kwamen wonen, dus ik vond het uiteindelijk wel prima.

Ik heb wel al wat spulletjes hoor, sowieso alle keukenspullen heb ik, een bank hebben we al gekocht en ik heb een keukentafel + stoelen van toen ik op kamers woonde. We hebben alle andere meubels in principe al uitgezocht dus we hoeven het alleen nog te bestellen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:50

Best veel voorkomend in Engeland geloof ik , zou er zelf ook niet direct gelukkig van worden , maar goed; when in Rome....

Maar dan is shoppen en echt helemaal naar eigen wens wel erg leuk idd

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:03

bridgetF schreef:
Ik hoorde van de week een verhaal van iemand, dat er al jaren een woning te koop stond voor een belachelijk hoge prijs. De reden was dat het alleen te koop moest staan, maar wilde verkopen. Dit ivm een dochter die er woonde, zodat de eigenaar recht had op dubbele hypotheekrente aftrek.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij dit ook overwogen hebben. Verhuur levert ons meer op dan verkoop aangezien het huis onder water staat. En als je het dan voor een onrealistisch bedrag te koop zet en er is één gek die het voor dat bedrag wil hebben dan is dat toch mooi meegenomen.

Maar goed wij hebben ons huis uiteindelijk wel realistisch te koop gezet en het is snel verkocht. Het is ook wat waard om er vanaf te zijn.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:27

die persoon wil niet verkopen, alleen te koop zetten, dat waren de voorwaarden voor dubbele hypotheekrente aftrek. Dus absurd hoog geprijsd, en ondertussen verhuurt hij aan dochter.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:51

@marinka: mij werd verteld dat het van belang is wanneer je de offerte aanvraagt. Dus ook al vraag je hem op 30-12-15 aan en teken je pas op 10-1-16, dan gelden de regels van 2015.
Ik heb een ovb antwoord: voor het bouwdepot moeten we met de financieel adviseur een bouwplan invullen (dus in ons geval geen ondertekende offerte) en wel een offerte voor de energiebesparende middelen. Deze komt bij ons niet overeen met het bedrag op de offerte aanvraag, de assistent maandag gaf aan dat dit waarschijnlijk geen probleem is, morgen hebben we afspraak voor t ondertekenen en dan horen we t definitief.
Wel zit ik nog in mn maag met die extra 5000 voor t bouwdepot die we niet hebben aangevraagd. Ik wil het liever niet uit eigen middelen inzetten, maar ik weet niet of je opnieuw een aanvraag kan doen voor 5000 extra en het huis moet dan hoger getaxeerd worden. Nog wel wat open eindjes dus.

@eulogy: wat fijn dat je bijna de sleutel krijgt! Ik heb het even gemist; waarom moest je een groot bedrag overmaken voor de overdracht? Betaal je trouwens bij de notaris ter plekke overdrachtsbelasting en openstaande heffingen? Of is dat het bedrag die je bedoelt?

@karuna: hmmm wat vervelend zo'n heftige allergie. Je wil natuurlijk ook geen huis kopen en na een half jaar eruit moeten omdat t niet vol te houden is.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:23

bridgetF schreef:
die persoon wil niet verkopen, alleen te koop zetten, dat waren de voorwaarden voor dubbele hypotheekrente aftrek. Dus absurd hoog geprijsd, en ondertussen verhuurt hij aan dochter.

Dat is wel vaag inderdaad. Maar snap het op zich wel... Anders kan je niet op basis van de leegstandswet verhuren inderdaad. Het kan trouwens maar een paar jaar hoor. Daarna krijg je geen hypotheekrenteaftrek meer.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:27

ik ben ook wel benieuwd naar de regels rondom een bouwdepot. Wij hebben een bouwdepot van 10000 erop die binnen twee jaar gebruikt moet worden voor een aanbouw. Echter nu blijkt dat de kosten hiervan hoger zijn, ook 5000 meer. Dit hebben we even niet uit eigen middelen helaas omdat we mijn andere huis met flink verlies hebben verkocht. Wat kan ja dan het beste doen? Hoger bouwdepot aanvragen? Hoe gaat dat? Of een lening afsluiten? Of sparen, maar dan ben ik bang dat het net te lang duurt en dit bouwdepot verloopt.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:39

Jotoma: in Engeland heb je minstens 10% eigen geld nodig (hoewel er tegenwoordig wat regelingen zijn waardoor je nog maar 5% nodig hebt). Je kunt dus maximaal 90% van het aankoopbedrag lenen. In ons geval was dat door weinig kredietgeschiedenis en het feit dat ik pas anderhalf jaar adresgeschiedenis in de UK heb zelfs 15%. We hebben vandaag 10% moeten betalen (au...) omdat dat het bedrag is dat de verkoper krijgt als je vervolgens besluit toch niet te kopen (dat is de boete) en voor de overdracht kan plaatsvinden nog de overige 5% en de rekening van de notaris (is hier trouwens geen notaris maar een jurist) etc.
Wij betalen gelukkig geen overdrachtsbelasting, we zitten net onder de grens :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:40

Stampduty is dat bij jullie toch(I love "homes under the hammer" _O- )

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:28

madeliefw schreef:
ik ben ook wel benieuwd naar de regels rondom een bouwdepot. Wij hebben een bouwdepot van 10000 erop die binnen twee jaar gebruikt moet worden voor een aanbouw. Echter nu blijkt dat de kosten hiervan hoger zijn, ook 5000 meer. Dit hebben we even niet uit eigen middelen helaas omdat we mijn andere huis met flink verlies hebben verkocht. Wat kan ja dan het beste doen? Hoger bouwdepot aanvragen? Hoe gaat dat? Of een lening afsluiten? Of sparen, maar dan ben ik bang dat het net te lang duurt en dit bouwdepot verloopt.

Super balen dat het voor jullie ook hoger wordt! Heb je de offerte aanvraag er al uit? Want wat ik over de telefoon vd assistent begreep is dat er een nieuwe hypotheekaanvraag uit moet als je een hoger bouwdepot wil. En of dat kan is weer afhankelijk van hoe hoog je huis getaxeerd wordt met de aanbouw erbij (dus stijt de markwaarde ook die 5000 extra).
Sparen kan ook best interessant zijn. Wij ontvangen de rente waarvoor we afsluiten (2,65%) ook over het bouwdepot. Wij zouden dan binnen 10 maanden de benodigde 5000 euro hebben (denk ik), maar wij willen verbouwen als we er nog niet wonen en overgaan als t klaar is.
Misschien is een lening ook mogelijk, maar dan tegenover een hogere rente denk ik?

@eulogy: ahh ik moet nog even inkomen in dit topic. Jij bent degene uit Engeland. Poeh 15% vind ik aardig fors. Snap ni dat t ff anders werkt dan in Nederland. Is de markt ook gunstig zoals in Nederland?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:07

Haha ja stamp duty is dat inderdaad :D

Ja het is zeker een hoop geld, vandaar ook dat veel jonge mensen noodgedwongen na hun studie weer thuis moeten gaan wonen om te sparen voor een koophuis. Er zijn redelijk veel Help To Buy schemes op het moment, om het juist voor zulke mensen makkelijker te maken.
Ja ik woon in een hele populaire stad (Bristol) dus hier is de markt zeker gunstig. De mensen waarvan wij kopen wonen er zelf pas 2,5 jaar en hebben na zo'n korte tijd al een behoorlijke overwaarde. Er komt in 2017 bovendien een hogesnelheidslijn tussen Londen en Bristol waardoor het hier nog populairder en duurder zal worden.
Over het algemeen liggen de prijzen in de UK alleen wel een stuk hoger dan in Nederland, helaas :oo

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:18

Bristol is volgens mij de duurste stad in GB. Hier in Nederland zijn er wat huizenzoekprogramma's op tv uit GB, en die prijzen daar zijn echt immens.

Mijn neef woont ook in Bristol.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:18

Ja, op Londen na zou dat heel goed kunnen kloppen. Het is zeker in het centrum echt heel duur omdat het zo'n populaire stad is. Huurprijzen zijn ook belachelijk hoog - we hebben vrienden die per maand £1200 (€1500?) kale huur betalen voor een appartement met 2 slaapkamers :oo

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:08

Ik denk dat Londen idd wel de kroon spant...