Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:17

Hm water verbruik. Ik ben echt gek op douchen. Heb daar echt totale ontspanning van. Dus wat dat betreft niet heel netjes. Maar weet nog bij een Turkse gezin en daar stond standaard een fles water gevuld in de wc. Als je geplast had kon je daarmee gewoon wegspoelen. Scheelde enorm in de hoeveelheid water!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:37

Vandaag bijna €2000 uitgeven aan mijn nieuwe hobby, toch een handpan gekocht. Gelukkig gaat die als het goed is wel een aantal jaren mee en is het een eenmalige aanschaf. Een weinig onderhoud in tegenstelling tot hobbies hier op bokt :+

Was nog lastig kiezen, ik heb er denk ik wel 40 gehoord...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:41

Een handpan, wat is dat? Vast geen gewone pan voor dat geld :+

Hier ook een dure dag, barset gekocht voor op mijn balkon. Nu nog mooi weer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 23:16

Een handpan, dat maakt geluid toch?

Hier gaat het er nog steeds met bakken uit. Plinten, vloer, verf… zaterdag nieuwe bedden, bureaus accessoires voor de kinderen kopen.

Krijgen ook offerte voor tuin binnen. Tis weer geld hoor.

Oja en ze komen morgen 12 meter schutting plaatsen. Blij dat de buurvrouw de helft betaald

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:20

Dit is ongeveer degene die ik gekocht heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:01

Ik mag morgen naar de bank, rekening openen voor bijberoep. En volgende week vrijdag naar sociaal secretariaat om de boel officieel te lanceren. Zat al een tijdje te prutsen en denken over naam en logo. Gisteren rustig moment op het werk gehad en na wat knutselen heb ik dat ook zelf (en gratis) kunnen ontwerpen.
Volgende stap is prijslijst maken, bedenken hoe visitekaartje en foldertje eruit mogen zien en in kleine aantallen laten drukken.

Vanaf dinsdag ook weer een bijscholing/opleiding voor 6 weken en ik ben er wel redelijk uit dat ik de osteopathie paard bij ICREO ga doen.

Dus weer kosten maken weliswaar, maar binnenkort hopelijk ook wat inkomsten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:23

Hier gaat het er momenteel ook met bakken tegelijk uit.
Ook een dikke bestelling voor hout geplaatst, blijken ze helemaal niet te kunnen leveren tenzij ik nog 1400 bijbetaal excl btw. Ja dikke doei! Dus nu proberen dat geld weer terug te krijgen, dan kan ik het ergens anders bestellen.
Hout is voor vervangen van het dak en de verdiepingsvloer van de aanbouw. Lijkt me heerlijk, een waterdicht (en winddicht) dak en een vloer waar je niet meer doorheen kunt zakken!

Qua boodschappen, voorlopig even de vriezer leegeten. Die zit echt te vol (wintervoorraad) dus het is voorlopig daar even gerechten mee maken. Dat scheelt weer aardig op de boodschappen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:39

Hier juist eens wat minder uitgaven gelukkig! De dieren zijn nog het duurst nu met al hun supplementen en speciaal voer, en vorige maand nog een buggy gekocht voor de hond :Y)
De boodschappen zullen wel wat hoger uitkomen deze maand; over een week hebben we twee weken vakantie en dan koop ik meestal meer luxe eten :=

Ik kreeg kort geleden een bericht van een reclamebureau in Amerika die een stukje uit een trouwfilm die ik gemaakt heb willen gebruiken in een advertentie, en daar krijg ik ook weer een kleine cent voor :D Altijd leuk meegenomen!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:44

Wat leuk 8nnemiek!

Hier ook wat flinke uitgaven naast de verbouw, aan de pony's. Die haal ik volgend weekend naar Frankrijk. Dus huur van vrachtwagentje, overnachtingen en voor hier afrastering. En de nvwa exportkeuring niet te vergeten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:51

Hier eindelijk even wat minder uitgaven. Behoorlijk pech gehad afgelopen maanden maar hopelijk nu even geen rare kosten meer. Moet nog sparen voor de vakantie namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:01

Hier begint de spaarrekening weer een beetje vol te lopen, door veel extra klusjes en uitzendbaantjes op te pakken naast mijn gewone baan. We gingen van een bedrag met vier nullen naar een paar 100 euro, toen die accountant dus een verkeerde berekening gemaakt te bleken hebben (was niet helemaal haar schuld. Ingewikkelde belastingskwestie mbt onverdeelde erfenis waar de belasting zelf ook niet uit kwam.), en we voor iets anders een advocaat in moesten schakelen ( Heeft ook bijna 10K gekost :$ ).
Inflatietje erbij waardoor we ook niet meer konden sparen, en wel een nieuw (koop)huis wat nog behoorlijk afgeklust moet worden (basis is goed, maar alles is wel verouderd).

Wat vinden jullie een redelijk bedrag qua spaargeld? Onze doel is nu (denk ik) om 15K op de spaarrekening, en daarboven weer investeren in het huis zonder onder dat bedrag uit te komen.... En als we een onvermijdelijk tegenslag hebben (kapotte auto ofzo) weer terugsparen tot de 15K .

Maar vind het best ingewikkeld. In onze huurhuis voelde ik me al heel chique als ik 5K als buffer had :') Maarja, dan hoef je ook niet te sparen voor een nieuwe keuken ofzo. Toch doet het ook wel wat met je bestaanszekerheid als je in 1 jaar voor tienduizenden euro's aan onverwachte tegenslag krijgt.. Dan is die 15K ook niet toereikend. Denk niet dat het snel weer zal gebeurt en je moet toch ook weer een keertje gaan leven, maar toch.

Vraag me altijd af of ik de enige ben die hier mee worstelt en de ongeschreven regels heb gemist ofzo :)) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:10

Hier is nog de rekening voor de zorgkas op de mat gevallen, ook weer zoiets wat je in België verplicht bent om te hebben van sociale bijdrage. Alleen moet je later hemel en aarde bewegen om er überhaupt een cent van terug te krijgen of gebruik te maken van de ondersteuning die eronder valt.
Zie net dat mijn vervoerskosten voor werk teruggestort gaan worden, is ook weer ongeveer €150 erbij die naar de spaar kan.

Wij eten ook best veel uit de vriezer momenteel. Die zit aardig vol dus we kunnen even voort. Nadeel aan veel dingen in grote hoeveelheden klaarmaken is dat je daardoor best wat minder variatie hebt. En brood neemt toch wel ruimte in.

Pfoe Judith, da's een fors bedrag! En dan nog excl. BTW! Wat was de reden dat ze niet konden leveren of dat dat bedrag er nog bij kwam?

Menino, wat je op de spaar wil hebben is denk ik afhankelijk per persoon. Ik heb een bepaald eindbedrag voor 2023 in gedachten en dat wil ik proberen halen. In eerste instantie inclusief wat op de reisrekening staat maar als ik dat bedrag kan halen zonder die spaarboek erbij te tellen ben ik een gelukkig mens. Het is wel een groot bedrag, zo'n €8 tot €10k wat ik dan nog moet. Met vakantiepremie die er nog aankomt, bijberoep, maandelijks sparen en alle kleine extraatjes erbij hoop ik er wel te komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:10

Die ‘discussie’ is hier al een keertje voorbijgekomen dacht ik. Het loopt heel erg uiteen. Sommige vinden 4000 euro al genoeg spaargeld en anderen vinden 40.000 euro spaargeld acceptabel.
Ik denk dat je goed naar je persoonlijke situatie en wensen moet kijken. Koop of huur, nieuw of gedateerd, apparatuur nieuw of 10 jaar oud, onderhoud aan houtwerk etc, levensstijl, huisdieren of paarden, auto nieuw of ouder, auto duur in onderhoud of niet, kinderen en welke leeftijd ivm studeren etc., vakantieliefhebber of niet en ook gewoon persoonlijke voorkeur. Ik heb liever een flinke buffer zodat ik nooit in de problemen kom als ik ineens een nieuwe auto moet of er ineens meerdere tegenslagen en pechdingen tegelijk komen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:26

Maar met sparen ben je ook afhankelijk van je inkomsten vs je vaste uitgaven.
Zeker als alleenstaande kan je soms maar lastig grote bedragen sparen per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:40

Needje schreef:
Maar met sparen ben je ook afhankelijk van je inkomsten vs je vaste uitgaven.
Zeker als alleenstaande kan je soms maar lastig grote bedragen sparen per maand.

Dat is natuurlijk ook helemaal waar. 't is niet dat je dat spaargeld ineens erbij kan toveren. Daar ligt ook een beetje het probleem van de perfecte balans tussen "in het nu leven" en genoeg sparen. Ik kan ook 40K aanhouden, maar dat betekent nog 5 jaar lang, 2 banen tegelijkertijd en op een houtje bijten in een verouderd huis, en dat beschouw ik óók als suboptimaal :+ .

En investeren in het huis vind ik daarbij weer een extra laag (en best complex ook) omdat je dat mogelijk ooit terug krijgt bij verkoop, of je er een restschuld mee kan voorkomen.

Ik vind "dat is persoonlijke voorkeur" dus allemaal zo fragiel aanvoelen. Heb wel zo'n Nibud calculator aangehouden, maar ik had er bv. nooit rekening mee gehouden dat ik 10K kwijt zou zijn aan een advocaat om maar iets te noemen - en de rechtzaak is volledig buiten onze schuld om - . Dat doet die calculator ook niet.

Maar kennelijk heb ik dus niet de ongeschreven regel gemist, en is het daadwerkelijk gewoon een persoonlijke afweging van risico nemen vs. levensplezier :))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:55

Ik ben op dit moment alleen maar aan het leeglopen op dierenarts rekeningen... Het is gewoon niet leuk meer.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:02

Ik zou het liefst én veel sparen én veel leuke dingen doen :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:16

Needje schreef:
Ik zou het liefst én veel sparen én veel leuke dingen doen :D

Haha wie niet.
Ik zoek ook wel steeds meer de balans.
In tegenstelling tot wat ik hier bij de meeste lees was ik van kinds af aan juist heel bewust bezig met sparen, op mijn 13e een eigen bedrijfje en ik potte alles op, tot extreem aan toe. Vriendinnetjes kochten speelgoed of een ijsje, ik zette het op de spaarrekening :')
Ik probeer nu wel iets meer te leven, wat leuks gaan doen met mensen gun ik mezelf iets vaker, al gaat het meeste geld dat ik uitgeef toch nog altijd naar de dieren :j
Kwam een paar maanden geleden met mijn vrijwilligerswerk reis naar griekenland ineens langs een dorpje waar ik nog niet geholpen katten tegen kwam met zulke extreme wormbuiken, dat ik bij thuiskomst voor bijna €100 aan ontworming gekocht heb zodat ik het niet vergeet de eerst volgende keer dat ik op reis ga, dan kan ik dat aan de straatkatjes geven, het werkt maar eenmalig dat weet ik, maar dan heb ik in ieder geval het gevoel dat ik ergens mee kan helpen op zo'n moment. Maar iets voor mezelf kopen voor €20 oid, neee vergeet het maar, veel te duur _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:25

Ik wil vooral het bedrag op de spaar stelselmatig zien groeien. Klinkt hebberig, maar hoe meer hoe liever. Uiteraard gaat het pijn doen als ik op termijn een andere auto ga kopen, maar dat zal geen oude tweedehands zijn. Eerder een nieuwe of (heel) jonge tweedehands waar ik een hoop jaren en kilometers mee kan maken. Als het kan wil ik wel minimaal 10k hebben staan. Al besef ik heel goed dat een paar fikse tegenslagen dat bedrag in een vingerknip kunnen doen verdwijnen.

Wanneer je een eigen huis hebt of eigendom die vrij is van schulden heb je altijd meer buffer, hetzij in bakstenen of onroerend goed, dan iemand in een huurhut met 5k op de spaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:41

Vroeger was het hier inderdaad ook altijd rond de 5k, zodat ik genoeg had voor mijn paard als die eens geopereerd zou moeten worden, of ik een andere auto nodig zou hebben..
Tegenwoordig wil ik in ieder geval genoeg hebben om er een half jaar van te kunnen leven, én om dierenartskosten te kunnen opvangen, én voor andere onvoorziene zaken eventueel, en dan kom ik rond de 15k uit op mijn eigen spaarrekening.
Mijn vriend wil dan weer meer zekerheid, die wil van zijn spaargeld zeker een aantal jaren kunnen rondkomen als hij zijn baan nu zou kwijtraken en zijn aandelen niet zou kunnen verkopen, dus die wil altijd 50k als buffer op de spaarrekening hebben staan.
Dat vind ik zelf dan weer wat overdreven :))
Maar zo is dat voor iedereen en in verschillende situaties weer heel anders.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:47

Varekaj schreef:
Pfoe Judith, da's een fors bedrag! En dan nog excl. BTW! Wat was de reden dat ze niet konden leveren of dat dat bedrag er nog bij kwam?

De verzendkosten op de website waren voor levering met een grote vrachtwagen maar zonder lossen. Hoe verzin je het. Dus iedereen die daar bestelt en niet om de hoek van de winkel woont, krijgt geleverd maar moet alles zelf van de vrachtwagen plukken. Echt ongelooflijk.
Die 1400 extra was omdat ik wilde dat ze met een kraantje zouden lossen. Want dat doen alle andere leveranciers die hier geweest zijn ook. Dat vonden zij dan weer belachelijk.

Buffer, wij hebben het liefst 15-20k op de spaar. Dat is nu meer 15 dan 20 vanwege de fikse verbouwing. Want wij kochten een bouwval waarvan de basis dus ook niet goed is, voornamelijk van de aanbouw. Maar dat was ingecalculeerd en kan ook met hypotheeklasten van 250 per maand. Die hypotheeklasten blijven zo laag, die verbouwkosten stoppen een keer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:51

Jee dat is ook stom zeg.. Hopelijk krijg je het geld terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:53

Varekaj schreef:
Ik wil vooral het bedrag op de spaar stelselmatig zien groeien. Klinkt hebberig, maar hoe meer hoe liever. Uiteraard gaat het pijn doen als ik op termijn een andere auto ga kopen, maar dat zal geen oude tweedehands zijn. Eerder een nieuwe of (heel) jonge tweedehands waar ik een hoop jaren en kilometers mee kan maken. Als het kan wil ik wel minimaal 10k hebben staan. Al besef ik heel goed dat een paar fikse tegenslagen dat bedrag in een vingerknip kunnen doen verdwijnen.

Wanneer je een eigen huis hebt of eigendom die vrij is van schulden heb je altijd meer buffer, hetzij in bakstenen of onroerend goed, dan iemand in een huurhut met 5k op de spaar.

nee dat vind ik niet hebberig hoor, de beste insteek juist.

Alleen wij moeten nog een aantal grote uitgaves doen. De tuin is wat verwaarloosd door de vorige bewoners, dus die willen we (grondig) renoveren incl. nieuw tuinhuis, en we zakken binnen soms letterlijk door de vloertegels heen. Dat moet dus beide wel echt aangepakt worden (al heb ik er zelf weinig last van). Dus de vraag is wat dat betreft ook een beetje wanneer zo'n uitgave "verstandig" is om te doen, want dat heb je er ook niet (wij niet iig :)) ) weer binnen een paar maanden "bijgespaard" zonder meevallers etc. Vind het best moeilijk om die stip op de horizon te zetten :+ . Ook omdat ik het huis gewoon het liefst in optimale staat wil hebben "voor het geval dat..." (het onder water komt te staan, m'n vriend er vandoor gaat met de secretaresse :') , we de hypotheek niet meer kunnen betalen... you name it).

8nnemiek schreef:
Vroeger was het hier inderdaad ook altijd rond de 5k, zodat ik genoeg had voor mijn paard als die eens geopereerd zou moeten worden, of ik een andere auto nodig zou hebben..
Tegenwoordig wil ik in ieder geval genoeg hebben om er een half jaar van te kunnen leven, én om dierenartskosten te kunnen opvangen, én voor andere onvoorziene zaken eventueel, en dan kom ik rond de 15k uit op mijn eigen spaarrekening.
Mijn vriend wil dan weer meer zekerheid, die wil van zijn spaargeld zeker een aantal jaren kunnen rondkomen als hij zijn baan nu zou kwijtraken en zijn aandelen niet zou kunnen verkopen, dus die wil altijd 50k als buffer op de spaarrekening hebben staan.
Dat vind ik zelf dan weer wat overdreven :))
Maar zo is dat voor iedereen en in verschillende situaties weer heel anders.

Ja, toch bizar dat de persoonlijke overtuigingen daar dan zo in kunnen verschillen :D 50K náást nog enige aandelen lijkt me erg enthousiast, maar ik snap wel dat áls je het apart kan zetten en je veel kunt sparen je grenzen wat dat betreft ook gewoon oprekken :j . Mijn broer verdient boven de balkenende norm. 10K is voor hem wisselgeld :+ .

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:53

Ik hoop het van harte. Want nu zitten we weer langer met een gat in ons dak door zoiets doms. Ik ga bij een lokaal bedrijf bestellen nu, waarvan ik weet dat ze snel leveren en wel goede service hebben. Eerst alleen even de maten weer aanpassen, want dat was de reden dat ik in eerste instantie niet bij ze besteld had.
Ik heb met creditcard betaald, maar ik kan niet voor 15 dagen daar actie op ondernemen. Dus nu proberen druk te zetten op het bedrijf om het terug te storten.

Wat die buffer betreft, het verschilt natuurlijk enorm hoe hoog je maandlasten zijn. Als je maandlasten super laag zijn zoals bij ons, dan hoef je echt geen 50 k buffer. Dat is onze volledige hypotheek :')
Als die super hoog zijn, dan kan ik me voorstellen dat 50 k wel lekker is. Inderdaad als een zijn baan kwijtraakt, dat je niet gelijk in de problemen komt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:04

Isoleren, zonnepanelen, dat soort dingen levert mogelijk extra op bij verkoop van je huis. Badkamer, keuken etc zal nooit zoveel extra opleveren als je ervoor betaalt.

Ik vond het vroeger al heel wat als ik überhaupt geld op de spaar had staan, daarna geweldig dat ik er 10k met veel moeite op had staan en nu ben ik heel blij met de buffer van 50k. Het is inderdaad persoonlijk.

Aan de andere kant weet ik ook dat ik ook van veel minder kan leven als dat we nu doen, juist omdat we daar vandaan komen.

It's all a mindset and at the end of the day is money just another number...