Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 08:02

Ik ben in het voorjaar naar de eerste Crazy Plant markt geweest en was ik al een Crazy Plant Lady ervoor wat betreft tuinplanten, nu heb ik ook aardig wat kamerplanten erbij :D

Je zoekt eens even wat op over een stekje die je geruild hebt... Vind zo nog veel meer mooie planten op Pinterest... :) En je hebt nog twee IKEA Kasjes die inelkaar gezet moeten worden... :D

Gisteren kon ik niet, ander keertje maar weer.

@Suzanne F.: Tuincentra zijn gevaarlijke plaatsen... :+ Al di everleidingen die je moet weerstaan :D Vorige keer toen ik ging voor tuinplantenaarde en perliet enzo heb ik toch stiekem die afgeprijsde lage klimroos meegenomen... Maar goed, mocht, had een plekje vrij :) Met dank aan de slakken.... ;(

@axel_1997: Mooi die terraria :) En je kat is iets gegroeid :D Die van mij willen ook nogal eens op een kasje gaan liggen wat ik niet wil hebben... Gisteren heeft er eentje ook de potjes omgegooid... -O- Toch maar binnenkort nog twee IKEA kasjes erbij bestellen, die staan wat steviger. Ik heb nu stekken in van die plastic kasjes staan.

@ Jis_ : Balen! Hopelijk herstellen ze snel weer.

Binnenkort eens de stekjes die nog 'in de steentjes' staan in de aarde zetten. Het is geen perliet, maar ? En kan je die steentjes na goed schoonwassen eigenlijk weer hergebruiken vroeg ik mij af?

Janine1990

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 14:37

Wat voor kastjes heb je Dagmar?
En wat kosten leuke planten op zo'n Crazy Plant markt? Is het wat aparts? Of kan je er ook voor naar het plaatselijke tuincentrum?

Vraagje over een tuinplant... En wel deze:
Afbeelding

Vorig jaar voor een prikje gekocht, een Yucca Rostrata. In het eind van de zomer. Hij heeft daarna overwinterd onder de dakgoot en dus redelijk droog gebleven. Maar het is wel duidelijk dat hij iets te vochtig staat en niet heel erg flink groeit. Dus nu wil ik 'm naar binnen halen.
De kamer boven op het zuidwesten is zeer geschikt voor mijn Aloe Vera, dus ik verwacht dat deze er ook wel goed op gaat. Maar ik ben even benieuwd of jullie nog tips hebben inzake deze overwintering (en eventueel een beetje meer groei).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:50

Afbeelding

Ik ga weer stuk _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:10

Whahaha geweldig. Ik heb een tradescantia zebrina nanouk gekocht. Heel schattig. Iemand ervaring mee?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 15:41

Ik heb van die kleine plantenkasjes van IKEA op de vensterbank staan: https://www.ikea.com/nl/nl/p/akerbar-kweekkas-binnen-buiten-wit-30537170/

Ik heb ook nog een oudere variant met puntdakje, deze hebben ze niet meer in productie. Eigenlijk wilde ik hiervan nog de versie die open kon met haakjes, maar er zat een variant zonder haakjes in mijn doos van de andere variant 8)7

@Janine1990: Op de Crazy Plant markt had je veel leuke en ook wat meer bijzondere plantjes voor normale prijzen, maar je kon er ook terecht voor speciale planten met een hoog prijskaartje. Stekjes met 4 blaadjes voor 170 euro enzo. Wat de gewonere plantjes betreft je kon er bijvoorbeeld een Senecio Rowleyanus Variegata kopen voor 2 euro. Heel stom toen niet meegenomen... Dacht die hou ik niet in leven en zonde van het geld dan, maar inmiddels heb ik er toch eentje gekocht en die was ietsje duurder. Ook niet heel duur, want ik ga daar geen 20 euro of meer aan uitgeven. Wel een babyplantje. Hij leeft nog :+ Maar mijn gewone erwtenplantje doet het wel beter :\ Daar heb ik zelfs een stekje van gemaakt. <3

Ik heb zelf geen Yucca. Ik denk dat als je hem binnen zet het belangrijk is dat hij niet te warm staat. En ook niet te veel water geven dan. In de groeiperiode zal hij meer nodig hebben en sowieso buiten met warm zonnig weer.

Ik heb op de Crazy Plant marjkt ook een Tradescantia Nanouk gekocht, een kleine plant, voor 2 euro. Ja, mooie kleur heeft die hè Suzanne F? Ik heb die van mij iets ruimer gezet, want het kweekpotje was wel erg klein. Hij krijgt 1 tot 2 keer per week water. Niet te veel! Meestal 1 keer even sprayen in de wasbak en 1 keer een beetje met de gieter. Ligt er ook een beetje aan hoe warm het is enzo. Hij mag best uitdrogen tussen de water geef beurten door. De aarde dus, niet de blaadjes :D Ik zou hem in goed doorlatende aarde planten. Bij die van mij zit er wat perliet door (nog van de kweekpot en een beetje cactusaarde (met perliet) met gewone potgrond meen ik.

Als je haar mooi knalroze wil houden moet je Nanouk een licht plekje geven. Niet in de volle zon, wel licht. Donkerder overleeft ze ook wel, maar dan worden de kleuren wat minder sprekend.

@ plaatje, ja, pffff, soms is het best lastig. Beetje water geven al.... ? Of beter nog even wachten...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:14

Janine1990 schreef:
Wat voor kastjes heb je Dagmar?
En wat kosten leuke planten op zo'n Crazy Plant markt? Is het wat aparts? Of kan je er ook voor naar het plaatselijke tuincentrum?

Vraagje over een tuinplant... En wel deze:
[ Afbeelding ]

Vorig jaar voor een prikje gekocht, een Yucca Rostrata. In het eind van de zomer. Hij heeft daarna overwinterd onder de dakgoot en dus redelijk droog gebleven. Maar het is wel duidelijk dat hij iets te vochtig staat en niet heel erg flink groeit. Dus nu wil ik 'm naar binnen halen.
De kamer boven op het zuidwesten is zeer geschikt voor mijn Aloe Vera, dus ik verwacht dat deze er ook wel goed op gaat. Maar ik ben even benieuwd of jullie nog tips hebben inzake deze overwintering (en eventueel een beetje meer groei).

Bij mij staat de Yucca gewoon buiten in de tuin en groeit als een tierelier. Het is meer de uitdaging deze in toom te houden. Ik denk dat de jouwe toe is aan een grotere pot.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:43

Dank je Dagmar! Ik zal Nanouk een mooi plekje geven zodat ze roze blijft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:48

Dagmar80 schreef:
Ik heb van die kleine plantenkasjes van IKEA op de vensterbank staan: https://www.ikea.com/nl/nl/p/akerbar-kweekkas-binnen-buiten-wit-30537170/

Ik heb ook nog een oudere variant met puntdakje, deze hebben ze niet meer in productie. Eigenlijk wilde ik hiervan nog de versie die open kon met haakjes, maar er zat een variant zonder haakjes in mijn doos van de andere variant 8)7

@Janine1990: Op de Crazy Plant markt had je veel leuke en ook wat meer bijzondere plantjes voor normale prijzen, maar je kon er ook terecht voor speciale planten met een hoog prijskaartje. Stekjes met 4 blaadjes voor 170 euro enzo. Wat de gewonere plantjes betreft je kon er bijvoorbeeld een Senecio Rowleyanus Variegata kopen voor 2 euro. Heel stom toen niet meegenomen... Dacht die hou ik niet in leven en zonde van het geld dan, maar inmiddels heb ik er toch eentje gekocht en die was ietsje duurder. Ook niet heel duur, want ik ga daar geen 20 euro of meer aan uitgeven. Wel een babyplantje. Hij leeft nog :+ Maar mijn gewone erwtenplantje doet het wel beter : Daar heb ik zelfs een stekje van gemaakt. <3

Ik heb zelf geen Yucca. Ik denk dat als je hem binnen zet het belangrijk is dat hij niet te warm staat. En ook niet te veel water geven dan. In de groeiperiode zal hij meer nodig hebben en sowieso buiten met warm zonnig weer.

Ik heb op de Crazy Plant marjkt ook een Tradescantia Nanouk gekocht, een kleine plant, voor 2 euro. Ja, mooie kleur heeft die hè Suzanne F? Ik heb die van mij iets ruimer gezet, want het kweekpotje was wel erg klein. Hij krijgt 1 tot 2 keer per week water. Niet te veel! Meestal 1 keer even sprayen in de wasbak en 1 keer een beetje met de gieter. Ligt er ook een beetje aan hoe warm het is enzo. Hij mag best uitdrogen tussen de water geef beurten door. De aarde dus, niet de blaadjes :D Ik zou hem in goed doorlatende aarde planten. Bij die van mij zit er wat perliet door (nog van de kweekpot en een beetje cactusaarde (met perliet) met gewone potgrond meen ik.

Als je haar mooi knalroze wil houden moet je Nanouk een licht plekje geven. Niet in de volle zon, wel licht. Donkerder overleeft ze ook wel, maar dan worden de kleuren wat minder sprekend.

@ plaatje, ja, pffff, soms is het best lastig. Beetje water geven al.... ? Of beter nog even wachten...

Oooh ik dacht kasTjes ipv kasjes _O-
Ik moet die dingen ook nog hebben, maar ik moet sowieso nodig weer eens naar Ikea en heb plannen met mijn kledingkamer en wil daar ook een mooie open kast hebben. Dus ik hoopte op die inspiratie hier :P

Goed om te weten dat het aanbod zo breed is, dat maakt het voor mij ook echt wel interessant!

Dank voor de tips!

senna21 schreef:
Bij mij staat de Yucca gewoon buiten in de tuin en groeit als een tierelier. Het is meer de uitdaging deze in toom te houden. Ik denk dat de jouwe toe is aan een grotere pot.

Hij komt uit een veel kleinere pot en is nog niets gegroeid. Ik denk eerder een combinatie van het verkeerde grond en te veel water is, maar het was echt een zielepootje toen ik 'm kocht. Hij was niet voor niets maar 13 euro :+ Die rostratas kosten al snel meer dan 40 euro.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:00

Een foto van mijn Nanoukje:

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 20:03

Die vind ik dus ook zo leuk!

Ben nu eerst aan het werk met een stek van m'n tradescentia tricolore die ik verder heb laten verleppen ;(

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:54

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:58

Ik kwam op Facebook de Philodendron Caramel Marble tegen :~ €1499 bij Casa Botanica, mocht iemand het nog ergens in een oude sok hebben liggen :+

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:01

Ik weet wel een beter doel voor dat geld.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:23

_San87_ schreef:
Ik weet wel een beter doel voor dat geld.

Ik ook, daarom staat hij ook niet in mijn woonkamer :+ bizarre prijzen

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:25

En dan zou hij maar doodgaan.. :')

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:43

Vaak worden zulke speciaaltjes met de tijd wel goedkoper. Da’s ook zo met de Monstera obliqua zo. In coronatijd kostte een stek rond de € 1.000. Nu heb je een plant voor 25/30 euro.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:57

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:15

@Janine1990: Nog wat leuks gevonden?

Ik kwam deze tegen op Facebook :D
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:07

Dagmar80 schreef:
@Janine1990: Nog wat leuks gevonden?

Ik kwam deze tegen op Facebook :D
[ Afbeelding ]

Ja, bevestiging dat ik een ziek dure smaak heb...

Is ook een disorder denk ik? _O-

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:46

Ik kwam gisteren een filmpje tegen van iemand die gratis een monstera alba (?) had gehaald bij een man die dacht dat het een "cheese plant" was, en dat de markt daarvan verzadigd was. Moest gelijk aan dit topic denken. Is omgekeerde pinktax ook een ding? :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:11

denisesilver schreef:
Ik kwam gisteren een filmpje tegen van iemand die gratis een monstera alba (?) had gehaald bij een man die dacht dat het een "cheese plant" was, en dat de markt daarvan verzadigd was. Moest gelijk aan dit topic denken. Is omgekeerde pinktax ook een ding? :')

Wat is een cheeseplant? :7
Ik weet even niet of ik me heel oud of heel dom moet voelen _O-

Ik ben echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg klaar met mijn dramaqueen...

Afbeelding

Is er iemand hier die ik er blij mee kan maken?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:38

Ik kende het ook niet Janine, maar volgens Google is het het een Monstera. Opzich wel logisch, gatenplant > gatenkaas > kaasplant :))

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:41

Ik heb mijn moeder een super mooie, volle calathea gegeven. Eentje die het hier super goed deed!

Dr is nu een Kale Thea over, amper nog blad en wat er nog aan zit hangt er sneu bij :')
Ik heb 3 grote monstera stekken bij haar van dr plant gehaald. Ze denkt trips te hebben in huis. Monsters staan dus ff in de schuur en krijgen even een paar keer een spraytje met anti trips meuk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:34

De monstera van mijn moeder doet het niet zo lekker. Het blad krult op, heel raar. Wat betekent dat? Zijn vooral de onderste bladeren.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:36

Opkrullend blad is meestal te weinig water