Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 20:55

Vorig jaar was Pasen inderdaad een week later. :j Dus als je de datum van vorig jaar pakte zat je inderdaad goed. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:07

Ik weet het alleen omdat schoonbroer toevallig jarig is, we de paashaas moeten vieren met zijn kind (waar vriend Dooppeter van is) en omdat ik een extra lang weekend heb. Vrijdag is mijn vaste vrije dag en maandag is ook dagje vrij.

Leukste moment van vandaag: per toeval €20 in een jaszak van een paardenjas gevonden :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:10

Ik moet gewoon werken. Nooit dat soort vrije dagen voor mij, ik werk gewoon maar krijg wel dubbel betaald. Ook leuk ;)
Plus dat het op die dagen nooit druk is.
Maar daardoor verlies je dus wel echt elk besef van dagen hihi.

Leuke vondsten zijn dat, Varekaj.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 21:21

Citaat:
Spannend *\o/* *\o/* Wat zul jij trots zijn. Knap ook al, die laatste ronde. Want die selecties zijn superstreng, toch?

Tilburg is goed te doen hoor, qua huisvesting :j Goedkoopste (grote) stad van Nederland om te wonen, naar het schijnt. En ook de studentenkamers zijn best redelijk geprijsd hier. Veel studenten etc. zelfs, die gewoon een zelfstandige ruimte hebben. Dus wat dat betreft had je geen beter conservatorium uit kunnen zoeken :+

Ja het is super streng. Geloof kans van 10% dat je voor de auditie wordt uitgenodigd, daar zit hij nu in ieder geval bij. Er zijn er dit jaar voor gitaar 9 uitgenodigd, maximaal 5 gaan door, heb ik begrepen :\ ik vind het zo spannend....
Ik heb me al wel wat georiënteerd op Tilburg, in vergelijking met Rotterdam valt het gunstig uit dat zeker. Voor de rest vind ik het vooral dus ... rete-spannend :)ddd :)) en tja inrichting kost overal even veel en verblijfkosten ook zeg maar... Maar goed. Eerst maar geselecteerd worden ... }:0
Het is al geweldig dat hij zover gekomen is maar ja, dan heb je ook zoiets van dat je dan ook echt wel wilt zegt maar...

Pasen... wij hebben een soort traditie ontwikkeld om met Pasen met z'n allen te brunchen (kinderen, aanhang en wijzelf plus soms schuift er nog wat meer aan). Gedoe maar ook erg gezellig. Ga me morgen even tegen het menu aanbemoeien :Y)
Ben lekker vrij, heb vrijdag nog een vette deadline staan waar ik nu erg druk mee ben.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 18:22

Zooooo en de brunch weer overleefd :o :D
Blijf het altijd spannend vinden op een of andere manier, 'al' onze kinderen bij elkaar etc. Maar ging prima. Stom is dat. Vraag me af of dat ooit anders wordt.
Er is er wel weer eentje bij met bijzondere keuzes vwb financiën / huis of hoe je het ook wilt noemen, maar dat moeten we maar loslaten, althans, dat proberen we dan. Ondertussen denken we (ik zie dan dat mijn vriend dat ook denkt...) "dit gaat nooit goedkomen".... dat vind ik dan weer lastig want het is niet die van mij die bijzondere keuzes maakt, en toch gaat een gesprek er dan over. En tja, dan ben ik niet de moeder.
Heb er wel wat over gezegd :o ben ook maar een mens.
Maar heb het vriendelijk en zo objectief mogelijk gehouden ^) :))

Nou lekker cryptisch he.
Ben benieuwd hoe jullie de Pasen hebben doorgebracht. Morgen hebben we niets op het programma dat scheelt :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 20:41

Bouwen bouwen bouwen :))

Aan mijn nieuwe tuinhuisje.

Grotendeels gratis marktplaats dingen, dingen die we aan (gratis) hadden, bomen van eigen terrein zagen, deels spullen betaald via Marktplaats en deels besteld bij ome Ali. Er komen de komende paar weken echt veel te veel pakketjes binnen hier :+

Maar dan heb ik wel een heel fijn plekje om me gewoon even terug te trekken.

En de kippen zijn enorm eieren aan het leggen, elke dag 3-4 eieren, beetje door eten dus :P

VHU, waarom zou je daar niks van mogen zeggen, het is niet dat je dom bent of geen levenservaring kunt bieden. Advies geven kan altijd, het is daarna aan de andere persoon of en wat ze ermee doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:22

Wij zijn vroeg opgestaan, met de hond in de bossen gewandeld, daarna even in de tuin gewerkt (eindelijk, eerste keer vanwege het prut weer), daarna bij mijn ouders geweest, en toen we thuis waren weer in de tuin gewerkt.
Morgen naar schoonmoeder in het noorden van het land.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:52

VanHuisUit schreef:
Zooooo en de brunch weer overleefd :o :D
Blijf het altijd spannend vinden op een of andere manier, 'al' onze kinderen bij elkaar etc. Maar ging prima. Stom is dat. Vraag me af of dat ooit anders wordt.
Er is er wel weer eentje bij met bijzondere keuzes vwb financiën / huis of hoe je het ook wilt noemen, maar dat moeten we maar loslaten, althans, dat proberen we dan. Ondertussen denken we (ik zie dan dat mijn vriend dat ook denkt...) "dit gaat nooit goedkomen".... dat vind ik dan weer lastig want het is niet die van mij die bijzondere keuzes maakt, en toch gaat een gesprek er dan over. En tja, dan ben ik niet de moeder.
Heb er wel wat over gezegd :o ben ook maar een mens.
Maar heb het vriendelijk en zo objectief mogelijk gehouden ^) :))

Nou lekker cryptisch he.
Ben benieuwd hoe jullie de Pasen hebben doorgebracht. Morgen hebben we niets op het programma dat scheelt :')

Ben je allang moeder in een samengesteld gezin? Lijkt mij een moeilijke opgave. Hier heb ik zelf een stiefmoeder en 2 stiefzussen sinds mn 4en. Doordat het een hele bijzondere vrouw is, is de afstand met haar Kids groter dan wat had kunnen zijn. Wij waren kind en zij pubers dus toen was er wel een redelijke afstand maar nu zie ik ze bij de jaarlijkse barbeque graag. Liever de Kids dan m'n stiefmoeder :') . Maar met de jaren leer je elkaar ook wel steeds beter kennen en waarderen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:53

Hier met mijn zoontje van 3 en man laat paas ontbijt en eieren gezocht. Manlief is verder gegaan met de tuin leeg trekken. Die gaan ze over 2 weken leggen. Dat was nogal een karwei. Morgen naar de camping van mijn broer. Even kijken om een lidl box op te halen! Was verbaasd dat er een beschikbaar was met 2e paasdag. Op zondag normaal niks. Normaal is maandag altijd een succes. Nu ben ik wel benieuwd aangezien er met Pasen vast geen nieuwe levering komen en mensen meer boodschappen doen wellicht voor pasen :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:10

Oh goede, net even een ontbijt box gescoord voor morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:53

Hele dag bij schoonfamilie aan tafel gezeten, Parijs-Roubaix gekeken op tv, gegeten en gedronken en geluisterd naar 2 3-jarigen en een 1,5jarige die de hele tijd krijsend en gillend aan het spelen waren. Ze hadden dolle pret maar wat een lawaai komt daaruit zeg. Dan nog de volwassenen die daar overheen probeerden te komen (8 in totaal) van 11 tot 20u30 en ik kan je zeggen, ik was stikkapot. Het was nochtans prachtig weer (volop zon en 15-16 graden) en ze hebben een terras uit de wind, maar niet echt van kunnen genieten -O-

Wij mogen de meterstand doorgeven van het water en ze schatten dat we maar 37 Kuub verbruikt hebben. Dat is 7 Kuub minder *\o/* :D dan vorig jaar. Wat ons nieuwe tussentijdse tarief wordt weten we nog niet, we moeten de correcte stand nog doorgeven en dat wordt dan nadien berekend.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 09:15

11 tot 2030 in die hel :oo knap dat je het volhouden hebt. Mijn max met dat soort herrie is max 1,5u en dan ben ik gewoon weg. En dan maakt het me ook niet uit wat ze er van vinden, ik trek dat echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:16

Het is ook zo jammer dat we quasi de hele dag binnen hebben gezeten, enkel bij het aperitief een uurtje ofzo buiten in de zon. Dat doet ook veel met geluid, volume en prikkels die over je heen komen vind ik. En dan met zulk mooi weer!

Over geld praat ik niet (makkelijk) met schoonfamilie. Die hebben over dat soort dingen en materialistische zaken nogal een mening... Daar blijf ik graag van weg + ze hoeven geen besef te hebben van wat ik achter de hand heb, wat ik spaar etc. Ze kijken al zuur genoeg omdat ik op 10 jaar tijd van middelbaar diploma opgeklommen ben tot een bachelor, van net afgewerkte schulden tot eigenaar van een stuk land met spaarboek, met verdubbeld nettoloon en intussen meeste vakantie van allemaal per jaar en een mooi loon met fijne extralegale voordelen voor een 4/5 job.

Best jammer dat er nog altijd een hoop mensen zijn die jaloers reageren als je hard werkt of slimme zetten maakt en daar dan vruchten van plukt. Maar soit, ze waren ook keihard aan het lachen met mijn zuinigheid qua waterverbruik doorheen het jaar. Ze keken even zuur toen vriend hen gisteren zei dat die kleine dingen alsnog 7kuub hebben bespaard :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:22

Ons waterverbruik is best hard omhoog gegaan, terwijl ik eigenlijk had verwacht dat het juist lager geworden zou zijn omdat we nu sproeien met grondwater. Toch eens kijken hoe dat komt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:29

Nu snap ik dat je niet onnodig water moet wegspoelen en zo, maar 7 kub water op een jaar is een besparing van 8 euro. Heel eerlijk is ontzettend op water besparen en extreem doen voor een paar kub te besparen ook iets waar ik behoorlijk om moet lachen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:43

Dat het misschien amper €8 scheelt is niet zo heel veel, maar ik doe het ook wel uit ecologische overwegingen :) Idem met besparen op afvalophaling: al is dat maar €10/jaar, het is een kleine duit in onze zak en ook gewoon goed voor het milieu. Alle kleine beetjes samen tellen op hun beurt weer op tot een groter geheel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:55

Hier ook vanuit ecologisch standpunt. Er zijn in FR nog steeds dorpen waar ze met een tankwagen drinkwater geleverd krijgen vanwege de droogte. In ons dorp was dat vorig jaar zomer ook.
Daarom.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 15:01

Ben ook altijd zuinig met water hoor. En voor het geld hoef je het inderdaad niet te laten maar eigenlijk is ons water ook veel en veel te goedkoop (ik weet het, onpopulaire mening :o ). En het is schandalig dat we onze toiletten spoelen met .... drinkwater....

Toen onze kinderen tussen de 15 en 20 waren zijn mijn vriend en ik bij elkaar gekomen, dus lekker in de puberleeftijd := Wij zijn pas vrijwel bij elkaar gaan wonen (wonen nu nog niet echt bij elkaar, dat gaat gebeuren eind van het jaar als ik mijn woning verkoop) toen de laatste de deur uit was (dat was die van mij vorige jaar), we hadden zoiets van dat gaan we elkaar en ook de kinderen niet aandoen om alles op een hoop te gooien, niet op die leeftijd. Het was allemaal al zo ingewikkeld.
Die van hem woonden bij hem. Die van mij, bij mij. Dus dat is nog niet zo lang maar aan de andere kant ook niet zo kort :+ eigenlijk kunnen we allemaal prima met elkaar overweg maar behalve met elkaar hebben we natuurlijk ook nog enigszins (wordt minder gelukkig ...) te maken met elkaar's exen. En dat zijn exen die beide een totaal andere kijk hebben op bijv financiën. De kinderen zitten daar natuurlijk tussenin... soms neigen ze de ene kant op, soms de andere kant. We hebben een soort regel (vriend en ik onderling) dat we ons niet uitspreken tegen elkaar's exen en dat we zelf ook als de kinderen erbij zijn niet negatief praten over exen.
Zijn ex is psychisch complex, die van mij ook (beiden officieel gediagnosticeerd, is niet iets wat wij verzonnen hebben :o :) )
Hoe is het mogelijk he }:0
Maar dan hebben jullie beeld. Ons leven is niet saai ^) :))
Het lukt ons gelukkig steeds beter om ons vooral met onszelf bezig te houden en van alles erom heen te accepteren en 'daar' te laten.
Anders .... soms echt wel pffff :roll: dat zou jammer zijn want samen hebben we het bijzonder fijn.
Maar goed wat ik zei werd gelukkig goed opgevat, ik kreeg zelfs nog een appje bedankt voor het meedenken.
Maar het is soms op eieren lopen zeker met Pasen :+

Overigens met Pasen veel te veel ingekocht dus kunnen komende week nog vooruit, scheelt boodschappen doen haha.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:25

Doe je goed vhu, wordt alleen maar makkelijker met de tijd. Hier van de week een uitnodiging om bij zijn ex (ze zijn inmiddels een jaar of 20 uit elkaar hoor) te komen voor een feestje. Gelukkig valt dat op mijn verjaardag dus manlief kon zonder problemen zeggen nee. Maar nooit dat ik op zo’n feestje ga staan. Wel grappig, ook zij heeft wat diagnoses (die dan allemaal niet kloppen hoor haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 16:08

Ik geef eerlijk toe, het is ook mede dankzij mijn vriend dat ik stappen in de goede richting heb kunnen zetten én ook meer kon stilstaan bij sparen en besparen.
Na 2 jaar gaan samenwonen en dat was van een geldvretend huurhuis naar een zuinige nieuwbouw en mijn maandelijkse woonlasten zowat gehalveerd, binnen nog eens 2,5 jaar erna bachelor gehaald en een deeltijdse baan van 20u die netto meer opleverde dan de fulltime van 38u waar ik eerst in zat. Daar ergens tussendoor een weiland gekocht met erfenisgeld en met flinke winst binnen 4 jaar verkocht.
Zo is het best snel aardig hard gegaan qua spaargeld.

Wij besparen op verbruik enerzijds omwille van elke euro is er eentje en anderzijds milieu, en waarom verbruiken als je het niet nodig hebt? Er is al 2 jaar op rij gezeik geweest over grondwaterstanden. Waarom zouden wij er aan bij gaan dragen door onnodig te verbruiken? Moest het kunnen dan zouden we bijvoorbeeld de toiletten op regenwater aansluiten, maar dat is helaas geen optie.

Op mijn weiland zitten 2 grote ondergrondse watertanks. Ik wil echt proberen om de afvoer van de schuilstal op te knappen om eigen water op te vangen in vaten, maar ook die ondergrondse citernes te vullen. Kan ik bij een droge zomer de weide toch van water voorzien.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 16:37

Dank je Ips :*
Goed excuus voor jou / jullie :+
En weer doorrrr.

Ik ben ook niet van jongs af aan oplettend geweest mbt financiën hoor.... dat wil zeggen, ik redde mij altijd prima maar had ook niet veel over zeg maar :7
Tot die eindjaren van mijn huwelijk, maar dat weten jullie en dat wil ik dus nooit meer.
De veilige mijn marges zijn daardoor wat opgerekt (wil nu echt meer dan vroeger, voel me daar veel beter bij).

Bewust leven vwb milieu / dierenwelzijn dat zit er hier echt van jongs af aan in. Had van die biologisch dynamische ouders, met zelf bakken van zuurdesembrood, alles uit de tuin, schapewol en zelfgeverfde kralen van klei, zelfgemaakte kleding, hennahaar, dat soort dingen :+
Ach we zijn er groot mee geworden haha. En zo terugkijkend was het ook wel bijzonder grappig (meestal :)) ).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 16:49

Nu hebben wij dus de grondwaterstand omhoog gebracht met ons leidingwater met de lekkage die wij hadden. :')
Gelukkig dus wel redelijk op tijd ontdekt, vorige lekkage was na een jaar pas ontdekt en toen was dus een 500 kub de grond in gegaan, nu een 35 kub. Maar water is echt goedkoop wat dat betreft, met die grote lekkage viel de rekening nog mee. Was dus 8 jaar geleden, toen was een kub water nog een stuk goedkoper dan nu.
Vanuit ecologisch standpunt zonde, maar het is in ieder geval de grond in gegaan en niet het riool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:51

Maar neem nou die €8/jaar. Laat ons gokken dat we dit jaar €15 besparen op pmd-zakken en €15 op vuilnisophaling. Dat is alweer €38 samen. Per item zijn het kleine bedragen. Tel ze samen en dan wordt het weer de moeite waard. €50 is toch €50.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:33

Ik gok dat wij hier ook een lekkage hebben, maar ergens op het terrein... We zijn bezig geweest met waterpunten aanleggen en ik gok dat daar iets mis is gegaan. Maar ja, ga maar zoeken :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:50

Kun je niet vanaf de meter de leidingen dicht zetten en 1 voor 1 open en kijken bij welke de meter gaat lopen? Zo hebben wij het gedaan. We weten niet precies waar het lek zit maar een deel waterleiding is verkeerd aangelegd en rechtstreeks in het beton zonder mantelbuis. Degene die dat heeft gedaan hoefde niet meer terug te komen en een ander bedrijf heeft het overgenomen, maar wat gelegd was hebben ze wel laten liggen helaas. Daar hebben we nu de 2de van de 3 dus lek van. Ik vrees dat het wel breekwerk gaat worden, we gaan de huidige afsluiten maar moeten wel een nieuwe leggen, dat moet via de muren.