[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:14

och Jotoma hier ook !!
We hebben nu ook zo'n warm broodje te pakken maar het gezeur ???
Al ben ik er ook al achter gekomen dat er een hoop huizen zijn die wel online worden gegooid maar nooit echt de verkoop in gaan omdat ze al verkocht zijn eigenlijk.

Hoop voor jullie dat het nu rond is !

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:19

rommulus schreef:
och Jotoma hier ook !!
We hebben nu ook zo'n warm broodje te pakken maar het gezeur ???
Al ben ik er ook al achter gekomen dat er een hoop huizen zijn die wel online worden gegooid maar nooit echt de verkoop in gaan omdat ze al verkocht zijn eigenlijk.

Hoop voor jullie dat het nu rond is !

Koopakte al getekend?

Wij hebben t echt getroffen met nette verkoopmakelaar en een prettige en flexibele verkoper. We hebben t ook echt getroffen met hoe snel we er terecht konden, overige kijkers konden pas donderdag voor t eerst komen (wij maandag geweest en woensdag klaar, met garantie dat alle andere bezichtigingen eruit werden gehaald).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:33

nee dat willen ze wel heel snel
maar we tekenen niet voor dit allemaal geregeld is
dan hebben we tenminste een poot om op te staan

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:46

Heb niet t hele topic doorgelezen, welk gezeur?
Ik wilde vooral dat de verkoper de koopakte snel zou tekenen omdat hij dan geen andere kijkers er tussen kan laten komen. Maar ja, dan moet de inhoud van de koopakte wel kloppen ;)

Onze verkoper heeft een eigen bedrijf, maar dit zou niet de reden van verkoop zijn. Omdat de verkopende makelaar een goeie is en dit aangaf, hebben we de woning niet in het kadaster laten opnemen. Hebben jullie dit in zo'n geval wel gedaan?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:00

Och alles staat al op de vorige pagina hoor ;)
De verkoper is van alles aan het veranderen in zijn voordeel.
Alles in hun voordeel dus we hebben echt het idee dat we niets te vertellen hebben zij beslissen wat mee gaat en achter blijft (en dan dus ook vaste dingen) zij beslissen welke datum de overdracht is etc etc etc.
Persoonlijk heb ik het idee dat als we het huis willen betrekken het pand gewoon leeg is oid....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:19

Bijzonder. Hebben ze dat niet van te voren in de vragenlijst vastgelegd? Daar kom je dan niet meer op terug lijkt me..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:22

Hun dus wel.....

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:25

rommulus schreef:
Och alles staat al op de vorige pagina hoor ;)
De verkoper is van alles aan het veranderen in zijn voordeel.
Alles in hun voordeel dus we hebben echt het idee dat we niets te vertellen hebben zij beslissen wat mee gaat en achter blijft (en dan dus ook vaste dingen) zij beslissen welke datum de overdracht is etc etc etc.
Persoonlijk heb ik het idee dat als we het huis willen betrekken het pand gewoon leeg is oid....

Ik weet niet hoe lang het pand al te koop staat? Als het al lang te koop staat moeten ze blij zijn een koper te hebben gevonden. In dat geval was ik gaan bluffen en de verkoop geannuleerd.

Ik weet neit of er foto's zijn genomen van fornuis en dergelijke. Want waarom close-up foto's maken van goederen die mee gaan, dat heet misleiding. Ook als het in de teksten van de brochure is opgenomen en wat is er over gezegd tijdensd e rondleiding?

Ik weet ook niet hoe graag je het pand wil hebben, maar ik denk dat ik het persoonlijk had geannuleerd. Vooral om de manier waarop het gaat, wat als er verborgen ontdekt worden? Of als er schades ontstaan tijdens verhuizen aan vloeren of wanden?

Hebben jullie ook een aankoopmakelaar? Misschien als jullie het pand echt willen hebben er nog eens met een hele zakelijk gladjanes van een aankoopmakelaar nogmaals er heen en alles vast laten leggen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:21

Mijn vraag was dus ook, als het al lang te koop staat zijn verkopers bereidwilliger.maar kennelijk staat dit dus pas net te koop. Maakt je onderhandelingsruimte wel kleiner helaas,

Trouwens een goede tip. Kijk altijd hoe lang het al te koop staat en vraag aan de makelaar waarom het te koop wordt aangeboden. Misschien een vreemde vraag maar het antwoord is vaak verhelderend. Makelaars zijn er verbazingwekkend open over. Als je de kans krijgt ook de eigenaar van de woning te spreken vraag dan hetzelfde. Heb wel al meegemaakt dat na even blijkt dat er twee verschillende redenen gegeven worden.

Woningen te koop vanwege scheiding geeft of veel speelruimte of juist helemaal niet. Erfenissen en langer te koop geeft vaak juist meer kans op een fikse prijsdaling.

En wat ik soms het vreemdste is dat je belt naar een makelaar naar een huis en dat je te horen krijgt dat de bewoner er blijft wonen. Huis staat dan wel te koop maar voor het idee zo ongeveer. Voor mij onbegrijpelijk. Of verkopers die willen verkopen maar daarin met doorvragen zoveel eisen aan stellen dat je vanzelf wel afhaakt. Vorige week meegemaakt in Frankrijk van nederlandse eigenaren. Perceel zou in tween worden gesplitst maar er mocht geen hek geplaatst worden, geen schotel op het huis, geen tuinhuisje voor tuinspullen of haardhout. Beetje vreemd vooral omdat ik honden heb en dan geen hek is niet slim. Ach ja succes met de verkoop zullen we maar zeggen. Maar wat was ik blij dat ik de verkopers heb kunnen spreken. Je zult dit horen als je al gekocht hebt. Brrr

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:30

Het pand staat er nog niet heel lang op, dus bluffen gaat hem niet worden dan is het doen of er vanaf zien.

En er staan idd nadrukkelijke foto's op van dingen die ze mee willen dus dat ga ik doorgeven.
Het staat idd ook in de text.
Tijdens de rondleiding is er van veel dingen niets gezegd.

We willen het pand misschien wel te graag maar we zijn wel realistisch.
We gaan om te tafel met de makelaar en of verkoper om dit allemaal te regelen, mocht dit uit lopen op drama kappen we het gewoon af hoe graag we het ook willen.

En we hebben na de 2e bezichtiging met aannemer gelijk iemand ingehuurd om de rest te regelen gezien we hier niet op zaten te wachten.
We zijn nu wel zover dat het nu klaar is en ons "mannetje" is er ook helemaal klaar mee vandaar het gesprek om alles zwart op wit te zetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:45

Jotoma schreef:
Onze verkoper heeft een eigen bedrijf, maar dit zou niet de reden van verkoop zijn. Omdat de verkopende makelaar een goeie is en dit aangaf, hebben we de woning niet in het kadaster laten opnemen. Hebben jullie dit in zo'n geval wel gedaan?

Wij hebben dit wel gedaan. Ook een bedrijf, we wisten niet in hoeverre het bedrijf gesplitst was van prive, en de mensen lagen in een scheiding, en dat was de reden van de verkoop. Voor die 250 euro wilden wij geen risico lopen dat er schuldeisers beslag zouden laten leggen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:51

rommulus schreef:
En er staan idd nadrukkelijke foto's op van dingen die ze mee willen dus dat ga ik doorgeven.
Het staat idd ook in de text.
Tijdens de rondleiding is er van veel dingen niets gezegd.

Precies als het in de tekst staat en op foto's in jullie geprinte brochure (website kan gewijzigd worden) is het misleiding, want waarom tekst en foto's van dingen die niet met de verkoop te maken hebben.

Ik vind het een hele rare makelaar en verkopers. Misschien hebben ze spijt dat ze akkoord zijn gegaan met een bedrag dat ze toch te laag vonden en proberen ze het zo te compenseren. Helaas voor hun werkt het niet zo....dan moeten ze zelf de verkoop annuleren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:53

Neonlight schreef:
Jotoma schreef:

Wij hebben dit wel gedaan. Ook een bedrijf, we wisten niet in hoeverre het bedrijf gesplitst was van prive, en de mensen lagen in een scheiding, en dat was de reden van de verkoop. Voor die 250 euro wilden wij geen risico lopen dat er schuldeisers beslag zouden laten leggen.

Onze verkoper heeft een eenmanszaak en gaat verhuizen naar zn vriendin die een huurhuis heeft. Ik ben redelijk wantrouwend, maar deze verkoopmakelaar durven we er toch wel op te vertrouwen dat het de echte reden is.
De eigenaar heb ik ook ontmoet en kwam als een prima persoon over, kreeg niet het gevoel dat we opgelicht worden.
Maar we gaan het meemaken :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:57

Teksten zijn ter verkoop, ter illustratie en niet bindend.. Er staat zoveel in de tekst en op fotos wat niet achterblijft.. Iedereen weet ook dat het bankstel 9 vd 10 x niet achterblijft. (ben zelf al eens in een huis wezen kijken waar de laminaatvloer van de woning nét een week van te voren was weggehaald.. tuurlijk) Het enige dat geldig is is Lijst van Zaken (getekend door beide partijen) en de voorlopige koopakte.. Daarmee kun je zwaaien als er iets niet klopt. Enige waar je nog wel een poot mee hebt is op te staan zijn wettelijke dingen die geregeld zijn, maar als de koper de hele tuin (is nl. roerend) wil menen mag dat.. Dit dient wel van te voren kenbaar gemaakt te zijn. Eigenlijk hoor je als koper een bod te doen onder 'zoals de staat van de woning is bij de laatste bezichtiging/ conform LvZ'. Maar zelfs dan nog... is het een kwestie van goed vertrouwen. Immers kun je als koper gerust zeggen ik bied nu minder, maar nogmaals dat is wel afhankelijk van hoe graag je dat huis wil hebben. Voor jou misschien wel 5 anderen. Om de tafel gaan zitten schiet je wrs wel meer mee op. Er is wel een grens hoever die mensen kunnen gaan.

Helaas ben je niet de eerste.. Heb al eerder hier gelezen dat er mensen allerlei kabels etc mee wilden nemen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 16:42

Verkoopmakelaar werkt wel voor de verkoper en niet voor jou Jotoma. ;)
Onze verkoopmakelaar zei ook wel het een en ander, maar wist nog niet de helft van hoe de vork daadwerkelijk in de steel zat, en wist ook niet van hun financiële situatie af. Daar zijn we later achter gekomen, dat hij er niet zoveel van wist als enkel een scheiding, maar er stak veel en veel meer achter. Ik zou dus niet blindelings zomaar op een makelaar afgaan die bij de verkopende partij in dienst is. Vanuit de verkoopmakelaars oogpunt was er ook niet heel veel aan de hand, maar wij wisten wel beter en dat wij echt geen risico wilden lopen (vrouw had meerdere exen al financieel uitgekleed, vrouw had 10000-en euro's aan gokschulden gemaakt, allemaal dingen die de makelaar niet wist).

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 16:47

Mijn vriend en ik komen net van de Hypotheker vandaan. Maximale koopsom is 173 duizend. Hopen hier een leuke eengezinswoning voor te kunnen krijgen. Word flink zoeken. En als dit niet lukt dan luky het uiteraard niet.

Wel echt heel veel info gekregen. Te veel eigenlijk. Wij zijn echt leken dus moeten alles nog meer eens goed laten bezinken. :))

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 16:56

Is dat koopsom incl. k.k.? En is er ook naar volgend jaar gekeken (wordt t weer wat strenger) ?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 16:59

jotoma waar in drenthe ga je wonen?

Ik heb maandag een afspraak bij een makelaar, in de regio die ik zoek komen weinig huizen op de markt op dit moment en nu gaan we het bestand van hem nog eens samen doornemen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:32

Neonlight schreef:
Verkoopmakelaar werkt wel voor de verkoper en niet voor jou Jotoma. ;)
Onze verkoopmakelaar zei ook wel het een en ander, maar wist nog niet de helft van hoe de vork daadwerkelijk in de steel zat, en wist ook niet van hun financiële situatie af. Daar zijn we later achter gekomen, dat hij er niet zoveel van wist als enkel een scheiding, maar er stak veel en veel meer achter. Ik zou dus niet blindelings zomaar op een makelaar afgaan die bij de verkopende partij in dienst is. Vanuit de verkoopmakelaars oogpunt was er ook niet heel veel aan de hand, maar wij wisten wel beter en dat wij echt geen risico wilden lopen (vrouw had meerdere exen al financieel uitgekleed, vrouw had 10000-en euro's aan gokschulden gemaakt, allemaal dingen die de makelaar niet wist).

Nee, maar mijn aankoopmakelaar vertrouw in wel ;) Die geeft ook een advies op basis van ervaring met de verkopende makelaar. En na alle opgedane ervaringen in onze omgeving met makelaars kan ik het kaf van het koren wel redelijk scheiden :)

Alja schreef:
jotoma waar in drenthe ga je wonen?

Ik heb maandag een afspraak bij een makelaar, in de regio die ik zoek komen weinig huizen op de markt op dit moment en nu gaan we het bestand van hem nog eens samen doornemen!

In Assen. Jij?
Ik vond het aanbod de afgelopen maand ook steeds summierder worden. Dus ik zat er bovenop toen dit gebakje voorbij kwam!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:09

Sammie schreef:
Is dat koopsom incl. k.k.? En is er ook naar volgend jaar gekeken (wordt t weer wat strenger) ?

Nee zonder k.k. en dit is voor volgend jaar. Aangezien we dit jaar niet meer gaan redden hebben we alleen naar volgend jaar gekeken.

Starterslening hebben we helaas net mis gegrepen. Een vriend van ons heeft een van de laatste statersleningen van Zoetermeer gekregen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:18

ik omgeving Emmen :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:59

Eulogy ik moet ook elke keer nadenken dat jullie in Engeland wonen en alles daar net even anders gaat als hier in NL. Vind het wel interessant om mee te lezen hoe dat bij jullie gaat! :) Snap dat het even flink stressen voor jullie gaat zijn dan, succes ermee! En het zou ook mooi zijn als jullie huidige appartement al zo snel verhuurd kan gaan worden. :j Is het nog gelukt met het tekenen??

BloemBloem nog wat gehoord van de bezichtiging? :D

karuna wat vervelend allemaal zeg! Hopelijk vind je iets leuks! Je zoekt wel in een ruim gebied dus wat dat betreft zou het toch moeten lukken zul je denken...

rommulus oh wat een nare verkopers dan zeg.. Heb je eindelijk wat gevonden en dan krijg je dit.... zucht!

Jotoma gefeliciteeerd!! :D lijkt me een hele leuke, maar ook een spannende periode van tekenen naar het rondkrijgen van de financiering en overdracht toe.

Fee_ nu kan de huizenjacht dan echt beginnen, leuk! :D

Wij hebben inmiddels ook wat van de gemeente vernomen, ligt nu een reële prijs op tafel. Zijn nog een keer wezen kijken om even goed te kijken WAT we precies moeten gaan doen en wat de prioriteiten zijn. Vervolgens zag ons weekend er calculerend uit met pen, papier, rekenmachine en kladblok. Heel gezellig. :Y) Maar het ziet er allemaal gunstig uit, word wel krapjes (alles wel ruimer aangehouden overigens), maar tegelijk is het ook wel eng. Het word zo definitief nu. De wat als vragen en doem scenario's spoken door het hoofd heen haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:09

Die vragen zijn alleen maar goed. Beter rekening houden met het slechtste scenario dan kan het alleen maar meevallen. Wanneer wordt bij jullie alles meer definitief? Maar bekend iets rekenen rekenen en nog eens narekenen. Mijn eerste weken bestonden vooral uit rekenen, navragen weer rekenen en nog meer navragen. Wel nuttig dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Zoekgebied is idd groot maar aanbod is heel erg klein.

Alja als je zelf ook zoekt ben je goedkoper uit trouwens. Wat is je budget en waar ben je naar op zoek? Je gaat weg uit duitsland definitief? En hoe strict is jullie zoekgebied eigenlijk?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:24

Dank je Marinka! Moet eerlijk zeggen dat ik dit geen spannende periode vind. Het gedoe met onderhandelen, koopaktes, aannemer en het eeuwige rekenen koste meer spanning en energie.
Heb even een paar posts van je terug gelezen, je gaat naar een nieuwbouwproject?
Lijkt me ingewikkelder dan bestaande bouw!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:28

@rommulus: jeetje dat is ook een rare gang van zaken zeg. Heel vervelend. Hoop dat jullie eruit komen.

@karuna: bereidwilliger bij lang te koop staan merk ik echt niks van aha.

Jou zoektocht gaat ook nog niet lekker hè. Jammer dat er zo weinig aanbod is je zoekgebied is groot.

@fee: succes met de zoektocht naar een leuk huis.

@marinke: spannend voor jullie hopelijk lukt het allemaal.

Wij hebben helaas nog steeds niks gehoord en hebben nu zoiets van laat maar mochten we nog iets gaan horen. Graag in onderhandeling of niet. Maandag een bod uitgebracht en nog niks gehoord. En is een huis wat al aardig wat jaren te koop staat.

Willen nu binnenkort een afspraak maken bij een ander huis. Moet van binnen en buiten helemaal gedaan worden, zit ook geen badkamer of keuken in en geen goede staat. Maar daar is de prijs ook naar. Van de week even afspraak maken om te kijken.

Blijf het wel vreemd vinden gewoon na week nog niks gehoord te hebben na een bieding. Duidelijk bij openingsbod dus onderhandeling wad gewoon nog mogelijk. Nou ze kijken maar lekker.