[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:11

Talida schreef:
Had je erbij willen zijn dan? Wij waren altijd de deur uit met een bezichtiging. Vind juist erg raar dat de huidige bewoonster van 'ons' huis thuis was.

We wilde in eerste instantie zelf de bezichtegingen doen, gewoon omdat wij alles van het huis weten en alle ins en outs kunnen vertellen, maar op advies van de makelaar doen we dat niet. Ik ga denk ik maar alles op papier zetten en de makelaar het uit zijn hoofd laten leren _O- Hij heeft nu maar 1 kort rondje door hetr appartement gedaan en nog niet eens alles goed gezien -:(- Het is dat het een goede bekende van mijn vriend is en dat hij het hem toevertrouwd, maar mijn makelaar zou het niet zijn (overigens het eerste huis wat ik verkocht was ook met een makelaar die we achter zijn broek aan moesten zitten, maar dat was in een tijd dat je huis gemiddeld 3maanden te koop stond... )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:15

ik heb 1 keer een bezichtiging gedaan met de verkopende partij erbij...nooit meer :=
je voelt je bezwaard om negatieve punten uit te spreken , doe je het wel kan het zijn dat de verkopende partij gekwetst is (serieus gehad dus he) en dat snap ik best, die mensen hadden het huis 50 jaar geleden zelf gebouwd en waren er nog steeds heel blij mee, maar ik vind een plafond van 2,10 krapjes, en een aantal dingen voldeden niet aan het huidige bouwbesluit waardoor je bij een vergunnings behoeftige verbouwing direct de sjaak bent om bepaalde andere zaken ook mee te nemen in het klussen... en die verbouwing was nodig...
maar zonder de verkopende partij erbij , dus puur makelaar van de verkopende partij of ene derde die geen emotionele band what so ever met het pand heeft is het veel prettiger rondkijken.

kijk, tuurlijk weet de eigenaar alle ins en outs, maar een vrije bezichtiging is heel prettig om echt kritisch te kijken...denk dat als je het zelf doet, je een rondleiding zou kunnen geven en daarna de kijkers een tijdje zelf moet laten rondkijken en dan zelf ook echt even weg gaan(naar de buren voor mijn part.)
of andersom.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:17

En toch zou het moeilijk zijn om een wildvreemde alleen te laten rondlopen,
dadelijk jat een van de partijen wat.

ik zou dan op zijn minst binnen blijven zitten,
aan de tafel praten ofzo.

maar ik hoef het huis niet te verkopen,
dus mij maakt het allemaal niet uit :+

Edit: even ter info, ons huis staat nu 1 maand te koop ( op 1 dag na )

Mjetterd

Re: [Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:27

Bezichtiging met bewoners ben ik ook niet zo blij mee.
Heb het nu 2 keer gehad, en 1 keer met alleen de makelaar. En het laatste vond ik zo veel fijner :)
Als je ergens commentaar of kritiek op hebt, haken de bewoners direct in en gaan ze op je inpraten dat het wel mee valt e.d.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:29

ik denk dat het ook een beetje aan de bewoners ligt,
natuurlijk! jou huis is het beste huis, en je wilt niet dat er slecht over gesproken word.
maar mijn ouders weten best dat je van iets negatiefs niks positief kunt maken.

en als het nu mis gaat doen ze het denk ik bij de volgende kijkers anders

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:35

deviltjh schreef:
En toch zou het moeilijk zijn om een wildvreemde alleen te laten rondlopen,
dadelijk jat een van de partijen wat.

ik zou dan op zijn minst binnen blijven zitten,
aan de tafel praten ofzo.

maar ik hoef het huis niet te verkopen,
dus mij maakt het allemaal niet uit :+

Edit: even ter info, ons huis staat nu 1 maand te koop ( op 1 dag na )

daarom zeg ik al, eventueel met een onafhankelijke derde er bij :) zou ook niet blij worden van zomaar jan en alleman zonder een vertrouwd persoon er bij door je huis te laten baggeren...maar als eigenaars de bezichtiging doen heeft echt meer nadelen dan voordelen...

tis ook echt niet op jouw ouders gericht hoor :) er zijn idd echt wel realisten op deze wereld ;)
maar probleem is vaak dat mensen toch een gekleurd beeld hebben over hun eigen huis , en hoe realistisch mensen ook zijn, op het moment dat de eigenaars er bij zijn, hou je je als kijker toch gruwelijk in en heb je naderhand het idee dat je geen goed beeld van het huis hebt en met vragen blijft zitten ...
ik heb ook tijd nodig om de boel te laten bezinken, daar krijg je vaak wat minder kans voor, en je bent ook bezig met de eigenaars ipv met jezelf en het kijken...
als wij straks weer gaan rondkijken voor een huis zal ik ook ten alle tijden aandringen op bezichtigingen zonder eigenaars erbij, ze mogen meesturen wie ze willen, en ik wil ook best vragen stellen aan etc, maar ik wil ongestoord kunnen rondkijken en kritisch kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-03-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:39

dat geloof ik zeker,
maar het probleem is dat maar weinig on afhankelijke mensen ons huis kennen,
zelfs de makelaar weet het maar half >;)

dat het meer nadelen heeft snap ik ook wel,
toen wij huizen gingen kijken woonden de eigenaren er niet eens meer.
uiteindelijk gaan we dan zelf bouwen.
maar bij de 2e x waren we alleen met de makelaar en die had niet eens alle sleutels.
en daar sta je dan als tiener, bij de plek waar eigenlijk je slaapkamer zit,
is de deur op slot -O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:40

ik weet ook meer van mijn huis dan de makelaar, maar ik besteed het graag aan haar uit.

met de openhuizendagen moeten we wel zelf bezichtigingen doen, mijn ex gaat 6 april zijn best doen hoop ik.
ik ben zelf 2 keer bij verschillende huizen gaan kijken en door bewoners zelf rondgeleid. ik vond dat verder niet vervelend ofzo..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:45

das ook echt niet handig nee... :+ die deur op slot.
maar het heeft allemaal voor en nadelen :j tuurlijk...denk ook dat het mooiste ene combi is , rondkijken zonder de eigenaars
want als ik mijn eerste rondje maak wil ik vrij rond kunnen kijken, hoe komen de ruimtes op mij over, de sfeer van het huis, de indeling en oppervlaktes, op dat moment zit ik ook echt niet te wachten op info van de verkopende partij, dat komt daarna wel, als ik een beetje een idee bij het huis heb.

dan eens ene rondje/gesprekje met de eigenaars kan absoluut een voordeel zijn :j

ik heb trouwens al eens een makelaar gevraagd zijn klep te houden (in vriendelijkere bewoordingen)
we liepen door ene huis en die kerel kon geen seconde zijn mond houden, was continu aan de ratel over het huis, kreeg de kans niet om echt te kijken etc... irritante kerel...maar die probeerde ook daadwerkelijk af te leiden van het huis, was ook logisch als je het huis goed bekeek...mooie geverfde plinten, helaas was het puur verf, de plinten waren er achter weg gerot :')
de muren waren nog net niet vloeibaar (48 procent vocht )

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:48

achter die deur vond ik laterna niet veel soeps,
net als door het hele huis waren de houten stukken in het raam harstikke rot,
muur was gescheurd en in de hele kamer stond rotzooi.

die geweldige gewelfde kelder was 2 bij 2m?

lijkt me hartstikke vervelend, zo'n man.
ik denk dat ieder opzicht zijn voor en nadelen heeft,
een ratelende man of een verkopende eigenaar

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:20

das idd niet veel soeps dan :)
maar dat is het ook joh, alles heeft voor en nadelen, je moet het maar net treffen zeg mara

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:29

Ik ben bang dat dat vrijwel altijd is, dat een makelaar de ins- en outs van je huis niet zo goed weet als jij zelf als eigenaar.

Maar een eerste bezichtiging gaat er vooral om om een indruk van het huis te krijgen, om even vrijuit rond te kunnen kijken en het huis te beleven als het ware.

En dat gaat beter wanneer je het gevoel hebt dat dit mogelijk jouw nieuwe huis is....en niet dat je in het huis van de eigenaren rondloopt en op visite bent en sociaal moet doen tegen de bewoners :P

Bij een 2e bezichtiging kan het wel leuk zijn om met de eigenaren te praten en wat meer info te krijgen.

Bij 1 huis dat we bekeken was de eigenaar lekker een beetje in de tuin aan het rommelen, dat is ook een goede optie :j

Dat iemand er dus wel is maar niet in dezelfde ruimte, zodat je als kijker vrij bent om te praten :)
En wanneer je iets wilt vragen is de eigenaar toch in de buurt.

Bij dit huis waren de eigenaren er ook en liepen constant achter ons aan, heel enthousiast en echt wel leuke mensen hoor, maar dan voel je je alsof je bij iemand op visite bent en niet alsof je je nieuwe huis kritisch aan het bekijken bent :=

De makelaar zei er op een gegeven ook wat van en toen dropen ze af :P

Maar je voelt je gewoon ook een beetje opgelaten als je zo door het huis van mensen aan het struinen bent waar zij bij zitten, je bent gewoon niet vrij om vrijuit te praten met elkaar en met de makelaar en dat is niet fijn.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:52

Onze verkoopmakelaar heeft ons ook aangeraden om in ieder geval niet aanwezig te zijn bij de eerste bezichtiging. Dan kunnen der potentiële kopers veel objectiever door de woning lopen, zonder dat je als huidige eigenaar je er iedere keer mee wilt inlaten. Je loopt dan ook het risico dat je dingen zegt waar je later spijt van gaat krijgen.
Komende dinsdag zal ik weer met mijn ex om tafel. Toch maar even serieus met hem om tafel om de vraagprijs 10.000 te laten zakken...

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:54

mirjam,
toch zou je verwachten dat je voor zo'n huis die vraagprijs er uit krijgt,
vooral als je ziet dat jullie huis na die zakking even veel kost als dat van ons,
en als je in mijn link kijkt, zie je toch wel een verschil.. :oo

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:59

Ja, op zich wel... Maar jullie woonoppervlakte is nogal wat groter en jullie hebben 4 slaapkamers. Wij hebben dan wel land en stalling erbij, soms weet ik niet wat je beter kunt hebben :roll: Dat van jullie stat nog maar net te koop zie ik. Dat van ons sinds september 2011... :?
En eh.... Ook gewinkeld bij de Ikea voor het beddengoed? :D

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:01

ja, morgen precies 1 maand,
MAAR, even als extraatje, ons huis heeft 2 jaar terug ook 3kwart jaar te koop gestaan,
en toen voor 265.000, nu dus 15 minder.

je moet maar net de paardengek treffen die minder woonruimte nodig heeft
omdat ze veel bij haar paarden is.
en ik weet niet met hoeveel je bent? alleen, jij en je vriend/man of ook nog kinderen.
wij leven met zijn 3en

wel helaas een beetje uitzichtloos, meer dan een jaar te koop is voor ons al zoiets van we wachten wel, tot de markt beter is :=

Ja, die waren zo leuk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:38

Hier zit ik te twijfelen of we mee zullen doen met de Open Huizen Dag... is zaterdag over een maand en we wonen zelf natuurlijk al 3,5 jaar in ons nieuwe huis, waar we in het weekend klussen.

Dan zouden we dus speciaal een dag naar het oude huis toe moeten waar we dan maar een beetje moeten gaan wachten of er iemand langs komt....en er zit dus een huurder in. Die vindt het geen probleem omdat hij die dag toch weg is, maar ik weet natuurlijk ook niet hoe netjes het huis zal zijn die ochtend :=

En eigenlijk hebben we dus geen tijd om onze tijd daar te verdoen.... maarja, wie weet levert het toch een twijfelende kijker op wiens interesse gewekt wordt als 'ie binnen is.

Maar ik vraag me dan af....als je toch een mogelijke interesse hebt in een huis, dan regel je toch gewoon een bezichtiging met de makelaar? Is dat namelijk eigenlijk niet laagdrempeliger dan bij de mensen zelf naar binnen stappen, gezien we het zo'n beetje allemaal niet fijn vinden als de verkopers er bij zitten :P

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:56

Voor sommige mensen is een open huizen dag net iets fijner, juist omdat je dan geen afspraak hoeft te maken en je min of meer op je eigen tijd kunt binnen wandelen.
Ook kan het zo zijn zoals bij ons bijv. dat er fietsers langs komen die dan zien dat het te koop is en even willen kijken. Of er komt helemaal niemand, maar de uren zijn nu beperkt van 11 tot 14.00 uur? geloof ik.
Dus dan hou je nog wat over voor jezelf.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:11

Wat betreft bezichtigen; het lijkt mij ook fijner dat alleen met een makelaar te doen.

We hebben gisteren een vrijblijvend kennismakingsgesprek gehad met een andere makelaar. Fijn gesprek gehad. We krijgen van het weekend of maandag nog even een mail over wat we hebben besproken en aan de hand daarvan zouden wij laten weten of we overstappen naar hem of niet. Ons gevoel is goed, en we neigen dus ook over te stappen naar hem. Hij biedt ook DUO koop aan, waar we, als we overstappen, ook in mee willen gaan. Een koper koopt alleen het pand, en pacht de grond. Daardoor is de kans dat een starter, wat wel onder onze doelgroep valt, wél een financiering rond kan krijgen. Ook werkt hij samen met een styliste, die we ook vrijblijvend langs kunnen laten komen voor wat tips.

Er is één maar, en dat is dat het wel een hoop geld gaat kosten. Uitstapkosten bij onze huidige makelaar zijn € 430,00 incl. BTW en de instapkosten bij de nieuwe makelaar zijn € 500,00 excl. BTW. Dat moeten we nu dus wel even betalen en dan zijn we alleen maar overgestapt... Misschien zijn we nog kosten kwaijt aan de styliste. Daarnaast ziet de andere makelaar het wel zitten met ons, maar adviseerde om zo'n € 15.000,- te zakken in vraagprijs. En tsja, we hebben natuurlijk een paar weken geleden de badkamer verbouwd voor € 5.500,-... Lastig, lastig, lastig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:14

Het euvel is ook dat eigenlijk niemand hier toevallig langs komt, je komt bij mijn huis via een matig drukke straat in het dorp die allemaal zijstraatjes heeft die allemaal aparte woonwijkjes zijn, en mijn huis staat achterin zo'n woonwijkje. Daar komen normaal dus echt alleen de mensen die daar wonen, en de postbode zeg maar :P

Het is dus niet zo dat mensen die op huizenbezoek gaan, daarbij langs mijn huis lopen en denken: och laten we daar ook eens kijken.

Mensen moeten er alsnog bewust naartoe gaan om te gaan kijken, en dan is een afspraak met een makelaar toch nauwelijks een grotere stap lijkt me....? :)

Georgette: ik weet niet in hoeverre het zin heeft om van makelaar te wisselen. Ik heb het eind vorig jaar wel gedaan, niet omdat ik nu verwacht dat deze makelaar wel ineens een klant uit de hoge hoed tovert, maar omdat de vorige 2 makelaars toch wel wat steekjes lieten vallen. En deze makelaar is de bekendste uit het dorp, heeft een etalage midden in het dorp, waar mensen snel langslopen om even "huizen te kijken" en deze is ook van de NVM dus adverteert direct op Funda, dat was bij de vorige niet zo.

Als jij denkt dat het DUO-koop gebeuren en de styliste echt een flinke meerwaarde hebben, dan zou dat reden voor overstap kunnen zijn lijkt mij. Maar een styliste kun je zelf ook wel regelen, en wie weet kan je huidige makelaar ook iets met dat DUO-gebeuren...als je dat überhaupt wilt, want blijft de grond dan van jou of hoe werkt dat :?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:41

Onze huidige makelaar doet naar ons idee niks, laat ook niks horen. In mei hebben we onze laatste bezichtiging gehad en dat was ook ons laatste contactmoment. Erg slecht vind ik. Onze huidige makelaar doet niks met de DUO koop regeling.

Als we overstappen naar de andere makelaar, wordt het appartement zowel regulier als met de DUO koop aangeboden. Voor ons als verkoper maakt het niets uit, de hoofdsom blijft hetzelfde, ook de grond verkoop je. Voor een koper is het wel anders, zij kopen (en moeten dit dus bij een bank zien te financieren) het pand. De grond huren ze, dit hoeft niet mee gefinancieerd te worden en is volledig fiscaal aftrekbaar. Dit kan het voor starters erg aantrekkelijk maken, die met een reguliere koop het nét niet gefinancieerd krijgen.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:42

Meer info overigens op www.duokoop.nl. Niemand hier in het topic die zijn/haar huis ook op deze manier te koop heeft staan of heeft aangekocht?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:47

Tja ik vond het ook waardeloos dat ik van niemand iets hoorde, maar aan de andere kant, het is natuurlijk wel zo: wat zou een makelaar moeten zeggen dan als er niks te melden valt?

Ze kunnen wel elke maand vragen of je extra wilt adverteren of op een andere manier er geld tegenaan wilt gooien ofzo, maar of je daar nu vrolijker van wordt :P

Een keertje een ideetje aangedragen krijgen had ik ook wel fijn gevonden overigens, dan heb je tenminste nog het idee dat zij er ook vanaf willen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:26

ik ben vorig jaar overgestapt van een vbo naar een nvm makelaar. omdat die toch net wat meer kunnen ook met funda etc. groter netwerk. overstappen kost geld, dat heeft ons toen ook ongeveer zoveel gekost georgette.. en een verlaging in de vraagprijs van inmiddels 70000.

helaas nog niets opgeleverd.
zou dat duokoop ook wat voor ons zijn? ik ga eens kijken.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:56

Ik kom mij ook even melden.
Heb het huis nog niet in de krant staan maar nadat maandag contact is gelegd met de makelijk en wij na overleg akkoord zijn gegaan metczijn verkoop plan hebben we morgen al een kijker!

Het zou een pure toevals treffer zijn als het gelijk goed gaat. Heb het huis wel scherp in de markt gezet.

Ben nu onderweg naar huis en ga straks alles lekker poetsen en het balkon op fleuren. Het is lente!