We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:35

Hier 2 kinderen,
1 zit op een schaakclub, contributie €45 per jaar. Gaat een enkele keer naar een wedstrijd.
Dit jaar voor het eerst naar het Tata Steel toernooi. Dacht €50.
Maar wel 2 hotelovernachtingen erbij, omdat heen en weer rijden te ver is, €500 was de laatste kamer in Wijk aan Zee zelf. En ik het mezelf gunde.
Daarbij zit hij op survival, kosten €45 per jaar.

Kind 2 zit ook op survival, € 90 per jaar omdat hij ook lid van de bond is.
Traint daarbij ook extra survival en hardlopen €45 per maand.
En zit fanatiek in de wedstrijden, die meestal in het hoge noorden, de achterhoek en de belgische grens plaatsvinden. Als je dan woont bij Enkhuizen, rij je dus ook vele kilometers.
Kosten voor schoenen, 3/4 paar per jaar. En dan de hardloop/ survivalbroeken nog.
Tshirts krijg je elke wedstrijd nieuw, omdat daar je startnummer op staat.
Vaak een start tussen 8 en 9uur, dus of vroeg weg, of een hotelovernachting erbij.
En dan vind ik die ontbijten wel altijd schreeuwend duur. Vaak wel € 17,50 pp.
Als je dan met 4 personen ontbijt.
We hebben al zitten te denken om een camper aan te schaffen. Maar ja die kost ook benzine, verzekering wegenbelasting en onderhoud.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:36

Ik doe nu handbal, kostte me een paar nieuwe schoenen en een wedstrijdbroekje. Shirtjes, jas en tas gesponsord. Voordeel daarbij is dat de zaal ook voor korfbal, gym, zaalvoetbal, basketbal etc gebruikt wordt/kan worden.
Stoppen met paarden zou me hier zo’n €5000 per jaar schelen, daar doe ik het niet voor haha.

Ben wel overgestapt van zorgverzekering, ga zo’n €80 minder betalen dus dat is wel lekker!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:37

theadora99 schreef:
Ik doe nu handbal, kostte me een paar nieuwe schoenen en een wedstrijdbroekje. Shirtjes, jas en tas gesponsord. Voordeel daarbij is dat de zaal ook voor korfbal, gym, zaalvoetbal, basketbal etc gebruikt wordt/kan worden.
Stoppen met paarden zou me hier zo’n €5000 per jaar schelen, daar doe ik het niet voor haha.

Ben wel overgestapt van zorgverzekering, ga zo’n €80 minder betalen dus dat is wel lekker!

€80 per maand?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:05

Ik wandel of zit thuis op de home trainer, lekker goedkoop :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:41

tita schreef:
Tja ik schrok van turnen mijn kind kost 125€ per kwartaal gaat dit jaar 8% omhoog
Moet minimaal 6 wedstrijden (15€ per keer) doen en dat is dan bixie niveau
Dit jaar mei horen we of ze door gaat naar divisie niveau

Mijn dochter turnt nationaal, 2e divisie en dat is wel dubbel zo duur als wat jij schetst. Iets van 260 per kwartaal en wedstrijden kosten 35 euro. En dan inderdaad minimaal 6 wedstrijden.

Maar in verhouding tot paardrijden valt bijna alles mee.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:44

Suzanne F. schreef:
tita schreef:
Tja ik schrok van turnen mijn kind kost 125€ per kwartaal gaat dit jaar 8% omhoog
Moet minimaal 6 wedstrijden (15€ per keer) doen en dat is dan bixie niveau
Dit jaar mei horen we of ze door gaat naar divisie niveau

Mijn dochter turnt nationaal, 2e divisie en dat is wel dubbel zo duur als wat jij schetst. Iets van 260 per kwartaal en wedstrijden kosten 35 euro. En dan inderdaad minimaal 6 wedstrijden.

Maar in verhouding tot paardrijden valt bijna alles mee.

hoeveel mogen ze dan trainen voor dat bedrag per kwartaal?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:54

Mijn kind traint nu 4 uur per week en als ze doorgaat na de zomer 10 uur per week en zal is 2x zo duur worden
Alle vakantie’s trainen ze door en les afzeggen mag maar keer of 3 per jaar en wordt er gepraat -O- nu hebben wij vorig jaar dus wel veel gemist ivm ziekenhuis niet op het matje geroepen 8-)

Heb geen idee of ze door mag of ze talent heeft, ze moet er voor werken oefen oefen oefen enige waar ze talent voor heeft maar nog geen durf is de brug maar goed kind is net 8

denice

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:18

Zo duur allemaal. Wij hebben er 2 op zwemles en dat kost ons al zo'n 180 euro per MAAND.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:24

denice schreef:
Zo duur allemaal. Wij hebben er 2 op zwemles en dat kost ons al zo'n 180 euro per MAAND.

Das geen gewone les gok ik
Want wij hebben privé zwemles 4-5 kinderen op privé locatie 45 min 60€ per maand

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:33

Het klinkt echt alsof de beste besparing 'geen kinderen' heet :=

Hier de jaarbalans alvast klaargezet. Vanaf nu het huishoudboekje weer goed bijhouden. Op de spaarrekening staat nu een mooi rond bedrag. Doel is om er ook af te blijven. In het voorjaar zijn er altijd wat grote bedragen die allemaal in de betaling gaan (zorgverzekering in 1x, gemeentelijke belastingen etc). Wel heel fijn om te zien wat er nou in komt per maand en wat er ook zoal uit gaat. En mijzelf afvragen of een bezoekje aan de action en die lunch nou echt nodig zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:38

Als je veel wil sparen dan kun je beter geen kinderen én geen huisdieren nemen :)) Ik durf niet te kijken wat ik afgelopen jaar kwijt was aan hond + paard :')

Pff, ik doe de zorgverzekering ook altijd in een keer betalen, dus dat is ook even een flink bedrag in een keer.. Naja, vanaf morgen maar weer een tijdje extra letten op de uitgaves :Y)

PSvanLot

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:41

Hier op de spaarrekeningen altijd een rond bedrag. Wordt daar helemaal kriebelig van als er scheve bedragen op staan.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:44

Hier vanmorgen weer rondje geshopt op Vinted voor dochter, 6 setjes kleren voor 42 euro {:}
Kosten voor sporten hebben we nog niet, ze is net 1, maar gaat in toekomst ongetwijfeld komen, net als zwemles. Zal dan wel veel dubbelop worden, aangezien er nog geen 1,5 jaar tussen de twee kinderen zal zitten. Maar dat is een zorg voor over een paar jaar.

Ik had tot voor kort ook altijd een rond bedrag op mijn spaarrekening. Maar dat betekende dat ik dus mijn rente weer overboekte naar lopende rekening, want anders was het niet rond. Dus nu overgestapt naar alle rente van beide spaarrekening in mijn studieschuld potje te zetten, rente-op-rente opbouw is toch lekker, ook als het maar kleine bedragen zijn. En krijg mijn rente maandelijks uitbetaald.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:46

PSvanLot schreef:
Hier op de spaarrekeningen altijd een rond bedrag. Wordt daar helemaal kriebelig van als er scheve bedragen op staan.

Ik heb er een 'automatisch sparen' bij opzitten. Halve bedragen worden dus afgerond. En ik merk dat ik op die manier stiekem best wat spaar. Om de 3 maanden stort ik het bedrag bij wat ontbreekt om er weer een 'heel' bedrag van te maken. (al zal er dan ook wel eens xx600,xx staan met bijboeken)

Voor nu voelt het in ieder geval fijn om alles weer overzichtelijk te hebben. Nu maar zien wat het jaar gaat brengen :) Ik weet dat ik in het laatste kwartaal van het jaar vaak meer spaar dan aan het begin van het jaar. Zolang ik de maand juli voorbij ben trekt alles weer recht :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:48

Haha ja, die ronde bedragen wil ik ook altijd. Super irritant als ik dan op de lopende rekening niet genoeg geld heb staan om het bedrag na de rente naar boven af te ronden :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:50

PSvanLot schreef:
hoeveel mogen ze dan trainen voor dat bedrag per kwartaal?

Die van mij traint 4 x per week. Dus per kwartaal 3 x 16 keer dus eeeeh 48 keer. Dus best veel. Als je het zo omrekent dan is bijna 300 euro per kwartaal nog niet zoveel.

Tita: 8 is voor selectieturnen een prima leeftijd. Voor de hogere divisies willen ze ze graag zo jong mogelijk hebben, vaak al vanaf 5-6 jaar. Daar hebben ze alleen maar baat bij. Turnen moet je jong doen en dan leer je ook het meest. Die van mij is 16 nu en moet vanaf volgend seizoen bij de senioren gaan meedoen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:50

Ik ben dus ook sinds december begonnen met potjes op mijn spaarrekening 'aankomen'. Daar gooi ik maandelijks per categorie een bedrag in en die gebruik ik gedurende de maand weer om die kosten van te betalen. Werkt voor mij erg goed, ik ga veel bewuster om met wat ik koop, want ik zie veel beter wat ik voor die categorie nog te besteden heb ipv denken dat ik nog 1000 euro heb, maar even vergeet dat alle vaste lasten daar nog af moeten. Maar dat zorgt dus wel ook voor allemaal potjes met totaal geen ronde bedragen _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:51

PSvanLot schreef:

:')
Ja dat heb ik ook. Raar eigenlijk, maar het voelt beter als het ronde bedragen zijn.
Betaalrekening kan dat niet, maar op de spaar inderdaad wel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:54

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:

:')
Ja dat heb ik ook. Raar eigenlijk, maar het voelt beter als het ronde bedragen zijn.
Betaalrekening kan dat niet, maar op de spaar inderdaad wel.

Het liefst op een honderdtal eindigen, maar soms kan ik met 50 ook leven haha.

Ligt ook een beetje aan de spaarrekening. Die van de kinderen is wel een ‘puinhoop’ trouwens. Die storten soms zelf wat van bv verjaardagen. Dat vul ik dan weleens aan.
Maar mijn dochter is nu voor het eerst aan het oppassen en ze moet van ons de helft van het geld wat ze krijgt overzetten naar haar spaarrekening.
Krijgt ze €15 euro voor. Vind ik goed verdiend zo tussen 1945/2330 voor een twaalfjarige.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:58

Hier zelfs op duizendtallen afgerond. Op honderdtallen mag op zich ook, maar 50 niet hoor. :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:59

Suzanne F. schreef:
Hier zelfs op duizendtallen afgerond. Op honderdtallen mag op zich ook, maar 50 niet hoor. :')

Als ik elders maand precies 1000 of 2000 zou sparen zou ik dat ook doen, maar dat is niet zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:01

PSvanLot schreef:
Suzanne F. schreef:

Als ik elders maand precies 1000 of 2000 zou sparen zou ik dat ook doen, maar dat is niet zo.

Ik stort ook niet maandelijks op de spaar. Ik doe dat eens in de zoveel tijd en dan ineens een rond bedrag.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:02

Suzanne F. schreef:

Ik denk dat ik komende maanden heel weinig spaar. Komt ook doordat ik lasten die ik in 1 keer kan betalen het liefst ook in 1 keer overschrijf. Dan is dat tenminste maar weg en hoef ik mij daar niet meer aan te storen. Daarna komen de grotere bedragen wel weer.

Zag net dat ik ook nog 40 euro aan cashback uit kon betalen. Dus ook dat geregeld zodat ook die weer op 0 staat om dit jaar een beetje mee te sparen :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:05

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:

Ik stort ook niet maandelijks op de spaar. Ik doe dat eens in de zoveel tijd en dan ineens een rond bedrag.

Laat je dat dan op je lopende rekening staan?

Ik spaar meteen bij het krijgen van loon een groot gedeelte op de spaar en een aantal potjes. Aan het einde van de maand maak ik de lopende rekening helemaal leeg en wat over is gaat op de spaarrekening. En dan maak ik meteen met het nieuwe loon het bedrag weer rond haha.

Durf het geld nooit op de lopende te laten staan. Bang dat ik iemand tegen kom of iets anders gebeurt waardoor het er af gaat ofzo haha.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:06

PSvanLot schreef:
Laat je dat dan op je lopende rekening staan?

Ik spaar meteen bij het krijgen van loon een groot gedeelte op de spaar en een aantal potjes. Aan het einde van de maand maak ik de lopende rekening helemaal leeg en wat over is gaat op de spaarrekening. En dan maak ik meteen met het nieuwe loon het bedrag weer rond haha

Ik laat het gewoon op de lopende rekening staan inderdaad. Tot ik daar genoeg op heb om naar de spaar over te boeken. Soms als ik weet dat er grote uitgaven aankomen dan laat ik het staan.