Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:34

De eerste stap is toch echt paard verkopen helaas. Woon al jaren op mezelf en paard altijd goed kunnen onderhouden en wat extra achter de hand.
Maar enkele maanden terug ziek geworden, daarna een operatie gehad. Dus al tijdje aan de ziekenkas, die helaas maar 60% van mn originele loon is.
Ondertussen alles zoveel duurder geworden.

Dus het eerste dat eruit moet is mijn luxe, mijn paard. Vind het wel heel pijnlijk. We gaan nooit uiteten, nooit op vakantie, kopen pas nieuwe kleren als alles kapot is, vriend heeft zelf helemaal geen hobby die geld kost. Rijdt met de motor omdat die zuiniger is dan m’n auto was.

En dan door zo’n stomme samenloop van omstandigheden (ziek, prijsstijgingen), moet m’n hobby er ook uit.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:38

Noblesse_ schreef:
Als ik de thermostaat nog lager dan 18 zet slaat hij af :+ . En ik douche al koud water. Vriend kan hier wel nog wat winst mee behalen. Maar dan kan ik evengoed de gas laten afsluiten want dat is het enige waarvoor we nog warm water gebruiken 8)7.
Dweilen, vaat,…. gaat al allemaal met koud water.

Het is een nare tijd.

Mooi toch als de thermostaat af slaat, gebruikt hij ook geen gas. Hoeveel was jullie gasverbruik afgelopen jaar? Zaten de hoge kosten in de hoeveelheid gas of de electra?

Noblesse ik heb oprecht met je te doen :(:) , zeker niet leuk als je je paard hierdoor moet opgeven.

batje

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:47

Wat rot Noblesse. Ik leef echt met jullie mee.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:50

Het zit vooral in het gas zag ik. Weet even ons verbruik niet vanbuiten, heb de site maar even afgesloten om het te vergeten :') .
‘t Voelt gewoon oneerlijk. Vorig jaar letten we bijna niet op ons verbruik :o , volop warm stoken en warm water gebruiken. En kwamen we nog véél goedkoper uit.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:53

Ik dweil altijd met heel heet water?

Noblesse, valt er een piekverbruik te vinden in de verbruiksgrafieken? Specifieke apparatuur of tijden?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:54

Jeetje wat erg Noblesse_!
Is toch niet op te brengen, vreselijk :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:56

Noblesse_ schreef:
Het zit vooral in het gas zag ik. Weet even ons verbruik niet vanbuiten, heb de site maar even afgesloten om het te vergeten :') .
‘t Voelt gewoon oneerlijk. Vorig jaar letten we bijna niet op ons verbruik :o , volop warm stoken en warm water gebruiken. En kwamen we nog véél goedkoper uit.

Gas is toch echt voornamelijk de verwarming en daarna het warme water. Dus thermostaat naar 15-16 graden en heel kort lauw douchen. En ipv 4 x in de week toch maar minder. Dan alleen even snel wassen. Of de waterkoker aan en dit mengen in een emmer en je hiermee wassen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:57

Nikass schreef:
Een sportschool is ook niet echt gratis.

Niet? }:0

Wat ik bedoel te zeggen, een Basic Fit kost €19,99 in de maand. Misschien kan het voor Noblesse uit om het gas uit te sparen met douchen thuis en bij de sportschool alsnog warm te douchen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:04

Er zat niet echt een piek in nee. Nouja als vriend doucht gaat t iets omhoog.

Alleen is het verschil in maandelijks verbruik tussen winter-zomer niet erg groot. Dat snap ik niet zo goed. In de winter stond de thermostaat wel aan, de laatste maanden helemaal af. En toch scheelt het verbruik winter-zomer niet zoveel.

Zonet vriend gemeld dat ie vanaf nu maar lauw gaat douchen :+ .

Dank voor jullie tips alvast!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:08

Laat je cv ketel nakijken, kan zijn dat je gasklep(terug slag klep of iets in die richting) kapot is. Hadden wij ook, wij gebruikten ineens veel meer gas in februari, maart en april, maar ik stond daar niet echt bij stil. Mei kwam de cv monteur en die constateerde dat, ik zo oh vandaar dat ons gasverbruik een stuk hoger is geweest. Ja het gas bleef maar naar buiten “stromen”.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:25

Jeetje wat naar Noblesse, kan je niet op je werk douchen?

Wij hebben de gashendel omgedraaid, we gaan proberen het zonder gas te redden en dan zien we het wel. Verwarming maak ik me niet heel druk om en ik ga 1x pw op me werk douchen en de rest even opfrissen met koud water uit de wasbak. Het het voorschot van 1100 omlaag gedaan naar 200pm, dit zou dan voor alleen elektra zijn en ik heb 9 zonnepanelen op me dak. Ik hoop dus dat 200 genoeg is, ik ben wel zui ig met elektra aan de ene kant. Aan de andere kant werk ik 4 dagen pw thuis en staat me laptop dus aan het stroom.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:31

K_nolan schreef:

Wij hebben de gashendel omgedraaid, we gaan proberen het zonder gas te redden en dan zien we het wel. Verwarming maak ik me niet heel druk om en ik ga 1x pw op me werk douchen en de rest even opfrissen met koud water uit de wasbak. Het het voorschot van 1100 omlaag gedaan naar 200pm, dit zou dan voor alleen elektra zijn en ik heb 9 zonnepanelen op me dak. Ik hoop dus dat 200 genoeg is, ik ben wel zui ig met elektra aan de ene kant. Aan de andere kant werk ik 4 dagen pw thuis en staat me laptop dus aan het stroom.

1 keer per week douchen? En dat met paarden en paardrijden?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:34

K_nolan schreef:

Let wel op dat er geen leidingen stukvriezen, anders ben je straks verder van huis.

@Noblesse, ontzettend naar.
Maar ik zou als ik jou was ook eerst een monteur laten kijken naar de CV.
Je zou nu in de zomer toch echt een beduidend lager verbruik voor gas moeten hebben!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:00

Gelukkig vriest het de laatste jaren nauwelijks en ondanks dat ik een groot winterliefhebber ben, hoop ik dat die trend dit jaar doorzet.

Weet niet of de tip van een zuinige douchekop al genoemd is. Viel mij op dat ons gasverbruik deze zomer lager was dan de jaren daarvoor, we gebruiken ongeveer 10 kuub gas per maand minder. Ik begreep eigenlijk niet waar het door kwam, tot ik bedacht dat we een nieuwe super zuinige douchekop hebben gekocht. De vorige gebruikte 9 liter/ min, en deze 5 l/m. Als je nu een regendouche hebt kan de besparing nog groter zijn, want die dingen gebruiken helemaal veel water. Met gasprijzen van €4 per kuub, heb je de aanschaf van de douchekop er zo uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:21

Benzz schreef:
K_nolan schreef:

opzich kom je met een washandje en zeep heel ver hoor. Onze ouders deden niet anders.

T zijn meer dingen zoals bv. menstruaties en seks wat me wat ingewikkelder lijkt qua hygiëne zonder douche := Maargoed, dat lukte vroeger kennelijk ook want anders had ik niet bestaan :')

Een familielid uit een zeer goed bedeeld villadorp douchet alleen nog maar in de sportschool :)) Doet nog z’n best dat te verhullen met wat sporten en een drankje aan de bar. Kwam hij laatst zn buurman tegen :D :)) die liep gewoon linea recta naar de douche en ging weer weg :=

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:24

Benzz schreef:
K_nolan schreef:

Ik kan gewoon koud douche en anders wat vaker op werk.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:26

Sansevieria schreef:
K_nolan schreef:

Let wel op dat er geen leidingen stukvriezen, anders ben je straks verder van huis.

@Noblesse, ontzettend naar.
Maar ik zou als ik jou was ook eerst een monteur laten kijken naar de CV.
Je zou nu in de zomer toch echt een beduidend lager verbruik voor gas moeten hebben!

Het huis wordt met de houtkachel gewoon makkelijk 22 graden, dus dis vriezen dan niet stuk toch? Er komt overigens een zonneboiler aan dus als het straks echt te koud is om koud te douche hoop ik dat die hangt

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:26

Even nagekeken. Ons gemiddeld verbruik ligt per maand op 140 m3 gas :? %) Dat kan gewoon bijna niet. Woning is gerenoveerd, thermostaat altijd laag in de winter en sinds april ongeveer staat ie helemaal af.
Enige warm water dat we daarnaast gebruiken is (kort) douchen.
Dacht dat de berekening op de site niet klopte, maar heb even nagerekend adhv de meterstanden hier en het lijkt te kloppen.

Misschien toch even de cv ketel laten nakijken ja

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:31

Zo dan! De afgelopen maanden was ons verbruik rond de 20 kuub, en in de winter zitten wij altijd rond de tussen de 90 en de 120 dacht ik uit m’n hoofd. Wij gingen inderdaad, toen de gasklep dus kapot bleek te zijn, die paar maanden richting de 130 en 140 kuub.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:33

Noblesse_ schreef:
Even nagekeken. Ons gemiddeld verbruik ligt per maand op 140 m3 gas :? %) Dat kan gewoon bijna niet. Woning is gerenoveerd, thermostaat altijd laag in de winter en sinds april ongeveer staat ie helemaal af.
Enige warm water dat we daarnaast gebruiken is (kort) douchen.
Dacht dat de berekening op de site niet klopte, maar heb even nagerekend adhv de meterstanden hier en het lijkt te kloppen.

Misschien toch even de cv ketel laten nakijken ja

Dat is wel erg veel, volgend onze jaarrekening hadden we 1300 kuub verbruikt (gemiddelde voor 2personen op een boerderij is 2500 kuub,dus dat hebben we opzich netjes gedaan). Gedeeld door 12 is dit 108 kuub pm, maar nu is het zomer dus dan lijkt 140 me wel heel veel..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:38

Dan zou ik even de boel laten checken noblesse. Dat klopt niet...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:51

140 kuub lijkt me ook hoog.
Wij zijn met z'n 5en, douchen om de dag, soms elke dag.
Wij hebben vanaf april tot nu maar +- 30 m3 gas verbruikt per maand.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:53

ClaudiaHS schreef:
140 kuub lijkt me ook hoog.
Wij zijn met z'n 5en, douchen om de dag, soms elke dag.
Wij hebben vanaf april tot nu maar +- 20m3 gas verbruikt per maand.

Zo dat is netjes met z'n 5en en elke dag douchen op gas!

Wij hopen dat we ergens in December de douche elektrisch kunnen verwarmen, dus het is even 3 maanden doorzetten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:56

Wij zijn indd nu ook bezig met een lucht-warmtepomp. Maar de levertijden zijn superlang. Dus met een beetje pech zit die er pas na de winter op :')

Edit: en een elektrische boiler.
We hebben 24 zonnepanelen en daar komen er tzt nog 8 bij.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:59

Zoals andere ook al zeggen is 140 in de zomer echt heel veel. Snel de ketel laten nakijken.

Hoop ook voor het eind van het jaar een andere oplossing voor het warmwater te hebben.