Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:58

Nog niet, het wordt aanrommelen en we gaan ook diverse technieken proberen. Ik ben groot fan van Yggdrasil, dus daar wil ik ook wat mee gaan doen.
Het is mooie grond maar ook het klimaat wordt voor ons een uitdaging, omdat we op 1200 m hoogte zitten. Wel op een zuidhelling, dus dat is ideaal.
We hebben zo'n 75m2 beschikbaar, maar dat is een gok. Ik heb het nooit echt goed gemeten, haha.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 17:00

Wij hebben rond de 40 vierkante meter voor onze groente tuin en daarnaast nog eens zoiets voor onze kleine boomgaard. Wij hebben echt zo vreselijk veel groente.

12oo meter hoog is inderdaad wel een uitdaging want lijkt me in de zomer loei heet en in de winter echt wel heel erg winterachtig. Brrrrr
Ik ben erg benieuwd Judith hoe het zal gaan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:11

Ja die 75m2 is het totale oppervlak, daar komen natuurlijk nog paden tussendoor want het wordt niet 1 groot bed. Bomen en struiken planten we verspreid over ons perceel. Dat worden bessenstruiken en noten zoals hazelaars en tamme kastanjes.
In de zomer is het niet bloedjeheet gelukkig, maar 30 graden zullen we toch wel regelmatig gaan aantikken. We gaan het meemaken, al doende leert men!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:31

Heel interessant ook om te volgen. Wat een uitdaging!

Ik kon een paar kilo pawpaws (vruchten) overnemen van iemand. Dus nu ga ik ze proberen te zaaien. Ik ben heel benieuwd of het bomen op gaat leveren. Leuk experiment in ieder geval. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:50

Leuk Malenka. Gaat je tuin goed of is het een beetje afgelopen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:27

Ik heb ook een hele zwik paw paw zaden weten te scoren (en de vruchten), ga ze ook proberen te zaaien dit jaar. Heel benieuwd!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:34

De tuin gaat nog wel goed. Een aantal dalia's zijn nu pas in bloei gekomen. Dus dat was een leuke verrassing.

Afbeelding
Afbeelding

En een van de rozen heeft ook een nieuwe bloei.

Afbeelding

Ik focus me nu qua werk vooral op de voorbereidingen voor volgend jaar. Ik wil goed starten en meer productie hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 08:52

Begin je met mulchen of wat gaan je voorbereidingen in houden Malenka. Mooi je dalia's.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:56

Voorbereiding houd hier in dat de paardenmest weer over de bedden gaat, dat we de hoge bakken aan gaan leggen, zaden bestellen, meer dichte kunstof bakken kopen om muis en slak vrij te kunnen startten, voldoende potgrond bestellen, planning maken, stro balen leggen (daar gaan we ook op/in telen volgend jaar), afstemmen met buurtgenoten over mogelijke gezamenlijke zaden inkoop of ruil, klimrekken bouwen voor de bonen etc.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 12:10

Klinkt fantastisch. Wij hebben toch ook wel wat slakken hoor. Dat is wel jammer.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:28

Zeker jammer. Ik heb van een vriendin wel drie jonge loopeenden aangeboden gekregen. En dat is er verleidelijk want ze zijn erg leuk. Maar dan moet er dus wel weer een veilig hok komen en moet er gaas tegen de omheining. Ik weet niet of we dat werk en de investering er nu bij kunnen hebben. Dus ik denk er nog even over na. Zijn eenden ook niet wat voor jou?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 19:27

Nee, eenden zijn niets voor mij. We hebben nog een paardje in de groep bij bokkers en dat was het dan. Geen enkel dier wil ik meer. Het geeft teveel zorgen voor en altijd iets regelen als je weg wil gaan. Want als ik dieren heb, ongeacht wat, dan zorg ik er goed voor.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:50

Dat begrijp ik ook helemaal Pien.

Hier vandaag de eerste aardpeer variëteit geoogst. Er is een kilo de grond in gegaan en ik denk dat ik er bijna 10 kilo uit heb gehaald. Ik ga nog even kijken hoe ik mijn oogst ga wegen. Nog vijf andere variëteiten te gaan. Maar die oogst ik later in het jaar pas. Deze staan namelijk op de plek die het eerst overstroomd. Dus die wilde ik voor de vorst de grond uit hebben.

Het gaat om 'Chipolata'. Deze bloeide in Augustus al uitbundig en was echt een mooie volle stevige struik. Ik ben erg benieuwd naar de smaak en bewerkbaarheid. De knollen zijn wel erg knobbelig. Maar de plant en opbrengst dus wel heel erg mooi.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 19:02

Ziet er goed uit Malenka. Der aardpeer hier ooit gegeten en ik liep de hele dag vol gas. Vreselijk dus ik verdraag het gewoon niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:06

Aardpeer is daar berucht om, advies als diervoer is mogelijk ook daarom om het pas te voeren na 1 feb (iets met vorst en daglichtlengte?). Tot die tijd gewoon in de grond laten zitten of inkuilen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:25

Mijn zus en zwager hebben vonden het recept dat ze geprobeerd hadden erg lekker, maar het concert de nacht en dag erna toch niet zo leuk :=

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:25

Ik kom toch maar mee kletsen ipv alleen meelezen. Ik heb mijn stuk overwoekerde moestuin vh weekend bijna geheel ontdaan van brandnetels. Het plan is om er 2 bakken te bouwen zodat ik wat meer op hoogte kan werken. Die wil ik vullen volgens het no dig systeem. Karton onderin, oude paardenmest laagje en dan nieuwe aarde. Om de bakken komt gewoon gras/onkruid wat we met de grasmaaier kunnen bijhouden. Ook zullen onze kipjes hier ea bij gaan houden. Ik ben nog aan het bedenken hoe ik de kipjes uit de bakken ga weren. Mn als er jong spul in staat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 10:30

Jeeltje welkom en wat hilarisch die verhalen over de aardperen cq topinamboer (geloof ik dat de naam is).

Hier gaan we vandaag alle laatste paprika's blancheren en invriezen nadat ze in kleine ringetjes zijn gesneden. De planten hebben we uitgetrokken en die gaan gemulchd worden (in wat kleinere stukken geknipt en over de tuin verspreid).
Vervolgens hebben we zaadjes geruild op een beurs en omdat er geen bereik was heb ik zomaar wat gepakt want kon de franse namen niet googelen. Blijken we een zeer vergeten groente gepakt te hebben die in het Nederlans pijlstaartwortel heet cq valse spinazie. Het zijn hoge paarse planten. Dus ik ben nieuwsgierig.
Vandaag au travail

Afbeelding
Afbeelding

Hoe gaat het met jullie? Hebben jullie ook zoveel slakken? Het is hier vochtig en het barst nu van de slakken, zelfs in mijn kruidentuintje en daar ben ik niet blij mee!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:53

Jeetje pien, ik vind het steeds moeilijker te geloven dat jij nog geen doorgewinterde moestuinder bent :=

Wat een opbrengst!

Ik vries paprika eigenlijk altijd gewoon zo in, te veel moeite anders.

Je zou kunnen overwegen om een deel te roosteren, ook erg lekker, in pot bewaren.

Ik heb vaak mini naaktslakken van de groente van de Herenboeren op mijn aanrecht liggen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:14

Prairy schreef:
Jeetje pien, ik vind het steeds moeilijker te geloven dat jij nog geen doorgewinterde moestuinder bent :=

Wat een opbrengst!

Inderdaad :D

Tegen naaktslakken kun je proberen om egels naar je tuin te lokken.
Ook kun je zelf tijgerslakken uitzetten, die eten naaktslakken.

Wij hebben vooral wijngaardslakken in de tuin. Die zijn voornamelijk gewoon gezellig tot nu toe.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:41

pien_2010 schreef:
Ziet er goed uit Malenka. Der aardpeer hier ooit gegeten en ik liep de hele dag vol gas. Vreselijk dus ik verdraag het gewoon niet.

Er zijn twee manieren dat te voorkomen.
-Koken in zuur, citroensap bv.
-Laten fermenteren met zout, zoals zuurkool.
In beide gevallen is er een chemische omzetting die die de schetenbrandstof onschadelijk maakt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:34

Woord van het jaar, 'schetenbrandstof' _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 17:25

Kuggur schreef:
pien_2010 schreef:

Er zijn twee manieren dat te voorkomen.
-Koken in zuur, citroensap bv.
-Laten fermenteren met zout, zoals zuurkool.
In beide gevallen is er een chemische omzetting die die de schetenbrandstof onschadelijk maakt.

Zeg dat wel Prairy, ik zag het vanmiddag voorbij gaan en ik moest en moet er zo vreselijk om lachen _O-
Maar ik onthou zo wel de tip met name van de citroenen om ze in het sap te koken.

Prairy schreef:

Wat een opbrengst!

Ik vries paprika eigenlijk altijd gewoon zo in, te veel moeite anders.

Je zou kunnen overwegen om een deel te roosteren, ook erg lekker, in pot bewaren.

Ik heb vaak mini naaktslakken van de groente van de Herenboeren op mijn aanrecht liggen...

Sizzle bedankt voor de tip, ik ga hier zeker op googelen.

Sizzle en Prairy jullie moeten niet vergeten dat wij een fantastisch zuidelijk klimaat hebben waar in de zomer de slakken het niet goed doen (droogte) we voorzichtig wat water geven, en de planten groeien als kool. Ons klimaat is volgens mij veel geschikter als het NL , IJsland- (die zeker) en wellicht Zwitserland klimaat. Ik denk dat het daar mee te maken heeft en met de compost aarde die we gekocht hebben en vooral ook de biologische schapenmest van Palousdaboy en Lizy die we een tijd hebben laten rusten. Toen nog enorm veel snippers.

Prairy wat bedoel je met veel naaktslakken op je aanrecht liggen. Zit dat in gekochte groente?

Voor komend jaar is er al veel gemulchd. Gaan we later weer de schapenmest erop doen (ik mag wee rkomen halen :)F **\O/** ) en ik denk dat ik wat weinig snippers heb en dan ga ik bij vrienden eens kijken of ik een halve baal stro kan krijgen. Want daar houden slakken ook niet van, en dat is goed mulch materiaal en dat houdt de zon ook wat tegen in de zomer waardoor de grond niet begint te bakken in de zomer.

TEvens zijn mijn man en ik een goed team, pensionades en hebben dus ook de tijd om het fijn aan te leggen en te bewerken. Hij doet alles voor zaaien en poten en later in overleg met mij (want ik heb de cursus gedaan) alles in de tuin. (Dus wie houdt van wie en wie juist niet en waar de uien en de knoflook en paarse planten etc. etc.

Hij doet meestal het oogsten. Ik doe het zwaardere werk want manlief heeft reuma dus kan niet op zijn knietjes en ik wel. En ik doe al het kook werk en hij bereidt weer alles voor.
Het voelt niet als veel werk, want we hebben er de tijd voor. Maar met kinderen en werk en paarden (hebben wij ook niet meer) dan heb je daar glad de tijd niet voor. Dus ik denk dat het daar meer aan ligt → klimaat in combinatie met de tijd ervoor hebben.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:42

Ooh Pien, dat klinkt toch zó gezellig! Samen met je man in de tuin. Daarvoor alleen al zou ik morgen op pensioen willen gaan… maar wij moeten nog wel een jaar of 20 |o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 20:00

Aan ons klimaat ligt het niet, er zijn hier niet voor niets veel wijngaarden.
Het is inderdaad vooral tijd (en liefde) en uiteraard goede mest.

Misschien ooit…of ook niet…. _O-

Ik heb wel veel tomatillos gegroeid.
Wat een leuke en makkelijke planten en je kunt er allerlei mexikaanse gerechten mee maken.
Afbeelding