Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:19

8nnemiek schreef:
Oeps, helemaal overheen gelezen :z
Maar die van ons staat dus helemaal niet in die comfort stand. Ook op de normale stand gebruikt ie gas zonder dat je thuis bent..

Onze ketel heeft 'comfort', 'normaal', 'eco' en 'uit'. Hij stond op normaal, en die gebruikte dus minstens 4 kuub per maand..
Nu hebben we hem helemaal uit gezet, en zodra we weer terug zijn van vakantie gaan we de eco stand eens proberen.. en anders laten we hem gewoon uit staan. Dan zet ik em wel even aan als ik ga douchen.

Heb je de CV uitgezet of alleen de boiler? Er staat me iets van bij dat de cv pomp wel regelmatig moet lopen en dat daarom helemaal uitzetten geen goed plan is maar zeker weten doe ik het niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:32

purny schreef:
Amira_ schreef:

Ik zit bij Vattenfall

Die geven bij mij juist hogere tarieven.
Ik ga afwachten wat essent mij gaat bieden

Als je nu overstapt krijg je vaak (veel ) hogere tarieven dan je huidige energieleverancier kan bieden.
Ik las ergens dat de leveranciers soms wel eens 10 verschillende tarieven hebben voor klanten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:34

Silvia schreef:
8nnemiek schreef:
Oeps, helemaal overheen gelezen :z
Maar die van ons staat dus helemaal niet in die comfort stand. Ook op de normale stand gebruikt ie gas zonder dat je thuis bent..

Onze ketel heeft 'comfort', 'normaal', 'eco' en 'uit'. Hij stond op normaal, en die gebruikte dus minstens 4 kuub per maand..
Nu hebben we hem helemaal uit gezet, en zodra we weer terug zijn van vakantie gaan we de eco stand eens proberen.. en anders laten we hem gewoon uit staan. Dan zet ik em wel even aan als ik ga douchen.

Heb je de CV uitgezet of alleen de boiler? Er staat me iets van bij dat de cv pomp wel regelmatig moet lopen en dat daarom helemaal uitzetten geen goed plan is maar zeker weten doe ik het niet.

Nu voor de vakantie hebben we alles uitgezet om te zien of daarmee het mysterieuze gasverbruik helemaal is opgelost. Daarna moeten we hem ivm de pomp inderdaad weer aan zetten.. Eens zien of de eco stand werkt, of anders zetten we hem wel handmatig zo nu en dan even aan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:50

He getver. Over 9 dagen gaan mijn tarieven weer omhoog en bizarre stijging. Van 1,45 naar 2,25 ;( Hoe dan..... Ik mag hopen dst 't voor de winter weer zakt... (zal wel niet |()

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:53

:(:) -O- sjips dat is echt veel. Brrrr

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 23:22

Tancreda4 schreef:
He getver. Over 9 dagen gaan mijn tarieven weer omhoog en bizarre stijging. Van 1,45 naar 2,25 ;( Hoe dan..... Ik mag hopen dst 't voor de winter weer zakt... (zal wel niet |()

Zo dan! auwwww wat rot zeg -O-

karrij

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 07:35

Het lijkt wel alsof de mensen die over moeten van een vast contract naar een variabel contract extra de sjaak zijn.

Wij hebben nooit een vast contract gehad ,maar betalen bij lange na geen 2,25. Wij zitten nu op 1,51, (incl alle bijkomende kosten) maar tot 1 juli zaten wij op 1.11.

Waar zit jij bij dan Tancreda? Jij betaald en betaalde met je vaste contract dus al meer dan wij met ons variabele contract.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:09

Ik zit in de orde van grootte van Karrij. Ik heb ook variabel en had €1,17 en ben per 1 juli naar €1,62 gegaan. Maar goed, dat is alsnog een verhoging van 45-46%. En dat is best bizar veel.
Daar komen de vaste leveringskosten en netbeheerkosten nog bij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:23

karrij schreef:
Het lijkt wel alsof de mensen die over moeten van een vast contract naar een variabel contract extra de sjaak zijn.

Wij hebben nooit een vast contract gehad ,maar betalen bij lange na geen 2,25. Wij zitten nu op 1,51, (incl alle bijkomende kosten) maar tot 1 juli zaten wij op 1.11.

Waar zit jij bij dan Tancreda? Jij betaald en betaalde met je vaste contract dus al meer dan wij met ons variabele contract.

Ik lees dit idd ook vol verbazing, heb een variabel contract en zit ook bij lange na niet op de 2€. :n

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:27

Ik zit al jaren en jaren op variabel en zat vorige maand hoger dan Tancreda (bij dezelfde leverancier), bij mij is het maandelijkse aanpasmoment wat later, dus ben heel benieuwd waar ze nu mee komen bij de volgende verhoging.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:33

Tancreda4 schreef:

gets, dat is echt een enorme stijging.

Mijn slimme gasmeter doet het eindelijk, 5 maanden na installatie :Y). Eens zien of daar wat inzicht uit gaat komen.

over cv ketel en uitzetten: https://www.feikencv.nl/veelgestelde-vr ... ketel-uit/

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:35

karrij schreef:

Ik zit sinds half februari variabel. Toen ging ik van iets van 0.88 naar 1.66. Per 1 juli naar 1.45 en nu dus dit. Ze kondigen aan elk kwartaal te wijzigen. Scheelt iets, dan kan het zo zijn dat het minder wordt voor de winter.....

Eneco zit ik.

Kleine troost ook dat m'n verbruik laag is en ik panelen heb. Waardoor ik vanaf maart volgens m'n overzicht al in de min zit qua kosten. Weer niet of het echt klopt, maar juli zou alles bij elkaar (stroom, gas, teruglevering etc) op -100 uitkomen. Ik betaal 60 per maand.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 03-08-22 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:39

Hmm bij mij wijzigt het elke maand bij Eneco.
Hoop niet dat ze hem nu omhoog knallen en er dan pas over 3 maanden weer wat aan wijzigen :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:44

Roodvos schreef:
Ik zit in de orde van grootte van Karrij. Ik heb ook variabel en had €1,17 en ben per 1 juli naar €1,62 gegaan. Maar goed, dat is alsnog een verhoging van 45-46%. En dat is best bizar veel.

Dus ODE er nog bij ? Want dan zit je dus ook boven de 2 euro m3

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:11

Ik zat even te kijken bij de ANWB, maar daar betaal je nu ook 2,25 per m3. Ik betaal nu 1,85 m3.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:21

Als ik op de site van Eneco kijk zijn de prijzen al dik boven de 3 euro. Dus hoe die tarieven nou worden aangeboden is me een raadsel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:29

manzano schreef:
Als ik op de site van Eneco kijk zijn de prijzen al dik boven de 3 euro. Dus hoe die tarieven nou worden aangeboden is me een raadsel.

ze hebben voor verschillende klanten verschillende tarieven. Zeker nieuwe klanten betalen veel. Schijnt te maken te hebben met het feit dat ze voor bestaande klanten weten hoeveel gas ze moeten inkopen en dat dan al gedaan hebben. Voor nieuwe klanten moeten ze nu gaan inkopen. Ofzo iets.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:31

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:34

Ja zou goed kunnen hoor.... Maar het blijft toch een beetje vaag en ongrijpbaar vind ik. Ben al 19 jaar klant bij Eneco en heb dus mensen in mijn omgeving die veel minder lang klant zijn en toch lagere tarieven aangeboden krijgen. Maar goed, overstappen ga ik nu toch niet doen.

Hoop vooral dat de ontwikkeling en productie van hybride warmtepomp weer een beetje vlot trekt. Daar ligt nog wel wat winst te halen hier.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:38

manzano schreef:
Ja zou goed kunnen hoor.... Maar het blijft toch een beetje vaag en ongrijpbaar vind ik. Ben al 19 jaar klant bij Eneco en heb dus mensen in mijn omgeving die veel minder lang klant zijn en toch lagere tarieven aangeboden krijgen.

Dat is dan wel heel vreemd inderdaad !

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:43

Maris schreef:
Roodvos schreef:

Dus ODE er nog bij ? Want dan zit je dus ook boven de 2 euro m3

ODE (Opslag Duurzame Energie) is geen vaste leveringskosten en netbeheerkosten.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:45

ik zit bij Essent, al jaren en ik betaal dus nu 1.51 incl alle kosten, heb dat net nog even nagekeken.

Bij Essent betekend variabel(ten minste bij ons, misschien is dat ook bij iedereen verschillend) dat er 2 x per van prijs veranderd wordt, per 1 januari en per 1 juli.

Dus ons tarief van 1.51 staat tot 1 januari.

Wel hebben wij ons jaarlijkse 5 kuub hout al onder onze carport liggen en hebben wij sinds 20 juni 10 zonnepanelen die ons tot nu toe al 250 euro hebben opgeleverd.

Wij gaan volgens Essent(verteld de Essent app mij ) dat we zo'n 1500 euro terug gaan krijgen,tot nu toe.
Dus goed bezig hier *\%/*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:55

Karrij, 2 maal per jaar wijzigen gold voor alle energiemaatschappijen bij een variabel contract. Maar nu hebben ze allemaal toestemming om tussentijds ook te wijzigen vanwege de sterk veranderende prijzen steeds.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:18

Eneco was ook 1x in half jaar wijzigen bij mijn variabele, maar blijkbaar gaan ze het nu ivm de onzekerheid elke 3 maanden doen bij mijn contract... Ik was juist zo blij dst ik tot 1 januari op 1.45 bleef zitten...

Ik volg het niet allemaal, maar had de hoop dat met dalende benzine prijzen, de gas ook zou dalen -O-

Andere vormen van verwarmen kan ik niet, ivm huurwoning. Alleen koken op een houtvuurtje in de tuin is een optie tot gasloos :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:46

karrij schreef:
ik zit bij Essent, al jaren en ik betaal dus nu 1.51 incl alle kosten, heb dat net nog even nagekeken.

Bij Essent betekend variabel(ten minste bij ons, misschien is dat ook bij iedereen verschillend) dat er 2 x per van prijs veranderd wordt, per 1 januari en per 1 juli.

Dus ons tarief van 1.51 staat tot 1 januari.

Wel hebben wij ons jaarlijkse 5 kuub hout al onder onze carport liggen en hebben wij sinds 20 juni 10 zonnepanelen die ons tot nu toe al 250 euro hebben opgeleverd.

Wij gaan volgens Essent(verteld de Essent app mij ) dat we zo'n 1500 euro terug gaan krijgen,tot nu toe.
Dus goed bezig hier *\%/*

Is dat dan inclusief je vaste leverings- en netbeheerkosten? En hoe wordt dan berekend?
Want bij mij was dat in juni omgerekend 1,99€/m3 en in januari 0,08€/m3. Om de doodsimpele reden dat ik in juni uiteraard veel minder gas verbruik dan in januari.

En die vaste kosten zijn gelijk of je nou 30 m3 of 3000 m3 gebruikt. Dus bij een laag verbruik die vaste kosten er bij optellen geeft een heel vertekend beeld van de gasprijs. En woonplaats afhankelijk en niet te beïnvloeden door te veranderen van leverancier. Ook daarom kan je er niet zomaar bij tellen.