Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:44

Maar ik kocht het pas half september :+ Tot die tijd ging ik toch bijna nergens naartoe (thuiswerken) en kon ik volstaan met wat ik nog paste. En in Tuinzania ziet niemand je.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 00:26

Badeendje schreef:
Bij welke winkels halen jullie kleding? En als je gaat shoppen, heb je dan een lijstje en een budget? Of ga je gewoon maar heel af en toe?

Ik shop normaal niet zo goedkoop. Caroline biss, boss, Ralph lauren zijn voor zakelijk mijn favorieten. Maar die stukken draag ik enorm lang. Voor casual ga ik voor diesel (Black gold), en verder veel verschillende merken. Dat gaat wel echt van budget tot gewoon. Geld maakt mij niet zo uit: ik heb liever maar enkele stukken waar ik dol op ben, die goed zitten, altijd kunnen en goed blijven dan veel prulletjes.
Sportgerief/hiken/reizen: mix tussen Decathlon en premium. Ik kijk eerst bij decathlon. Vind ik het daar niet ga ik verder.
Ik shop niet vaak. Meeste ook online. Maar als ik ervoor ga gaat er soms ook wel veel geld uit haha. En dan heel lang niets.

Zonnebloem: zo heftig met die oplichting. Heb je er rechtsbijstand of een advocaat bij? Contract of iets? Hopelijk toch een oplossing zeg. Ik kan me er echt niets bij voorstellen om zo een bedrag te verliezen en weet ook echt niet hoe ik zou reageren. Mij kennende zou het een hele nare affaire worden.

Prairy mooie buit voor 75 euro! Waar vind je dat? Ik ben erg lang en slaag meestal niet in gewone merken. Soms heel frustrerend!

Wie nog budget op vakantie wil: wij zijn in september 14 dagen weg en voor een heel symbolisch bedrag overweeg ik wel om het huis dus te delen. Gent centrum te voet bereikbaar, tram op 2 min, dichtbij alle invalswegen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:01

Ik ga meestal naar takko en ms mode. Verder bestel ik ook wel bij de bonprix.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:06

Grootste deel bij takko, winkel kende ik helemaal niet. Daar dus op de al heel lage prijzen nog eens 30% korting.

Vroeger was ik erg van Desigual, maar toen iedereen dat ineens ging dragen was ik er weer klaar mee. Nu 'op de boerderij' vind ik het ook zonde om dure kleding te kopen om buiten te dragen, het moet er een beetje leuk uit zien maar moet geen ramp zijn als het eens vies wordt. En op dit moment geeft mijn hoofd teveel kortsluiting om te gaan denken aan tweedehands kleding kopen, teveel keuze.

Ik ben overigens 174, ze hadden daar hele lange tank tops mocht je die zoeken, die kwamen ergens onder mijn billen uit zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:23

Ik koop m'n kleding bij topvintage en de only. Verder kijk ik niet, want vind ik toch nooit wat leuks :')

Fitzroy, oh ja september was wel laat. Zonde, maar aan de andere kant wel goed bezig met afvallen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:11

Ik had verleden jaar inderdaad ook bij takko geshopt. Ik kende het ook niet zo, maar leuke spullen hebben ze daar (en niet duur).

@idinn: ik denk dat er zeker 15-20 kilo af is. Het scheelt dik 3 maten. En was het niet 5 kilo per maat?
Ik voelde me zo’n olifant dat ik in het begin niet op de weegschaal heb gestaan, pas sinds een paar weken durf ik dat weer aan. Ik bespaar dus ook op eten :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:51

Ik shop meestal bij L&L voor dagelijkse/werkkledij en H&M voor blazers. Esprit durf ik ook nog wel binnenstappen en Vero Moda. Vooral die laatste is heel leuk in soldenperiode! Mooie lange camel kleurige mantel gescoord vorig jaar voor €10 ipv €60. Helaas met mijn uurwerk de voering opengehaald en die is nu helemaal aan frut. Ik twijfel om te kijken of ik dat kan laten maken, want echt zo een fijne jas!
Topvintage heeft prachtige jurken maar helaas, de bustiervorm is vaak veel te groot.

Ik ben klein (1m60) en nogal een peer. Nuja, bovenaan maat 34 en billen/kont maat 36. En dan in die zin dat een rokje op mijn bovenbenen halfweg komt maar door dikke billen achteraan plots mini is :+ Dus ook daar moet ik al rekening mee houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:53

Wat grappig, varekaj. Je vormt je altijd een bepaald beeld van iemand. En op de een of andere manier paste in mijn hoofd bij jou een lengte van rond de 1.80 _O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:52

Ik geloof dat ik varekaj ooit eens live onmodern heb dus ik heb er wel beeld bij :D

Desigual vind ik soms wel mooi maar vind de kwaliteit vaak tegenvallen, zeker voor die prijs!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:01

Haha grappig eigenlijk dat je een beeld bij iemand vormt die je nooit hebt gezien.
Ik shop graag bij vero moda of only voor mezelf.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:03

Ik Shop vaak bij de only! Maar wel veelal in de aanbieding. En ik heb vinted ontdekt. Het kopen gaat me beter af dan verkopen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:19

Afbeelding

Ik denk dat dit de lading wel dekt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:24

Ik lees hier al een tijdje mee, ben een fanatiek vinted koper en verkoper maar let verder eigenlijk niet op mijn uitgaven omdat het niet nodig is.
Ik ben geen zuinig type maar hou er wel van een mooie spaarrekening te hebben.
Wat ik me afvroeg, sparen jullie voor bepaalde doelen of spaar je om te sparen?
Wat zijn gangbare spaardoelen voor jou? Ik merk om me heen dat de één 2000 al goed vindt en de ander paniekeerd bij minder dan 15k.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:27

Wij sparen voor bepaalde doelen. Sparen om het sparen ben ik heel slecht in. Pas sinds ik echt doelen ben gaan stellen, kan ik goed sparen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:36

Ik ga zo weer sparen voor later. Ik ben al op een leeftijd dat ik aan mijn pensioen moet denken :=

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:47

Nog nooit gehoord van kledingwinkel Takko. Maar kijk nu op de website en ziet er leuk uit, voor weinig geld!

Ik koop tegenwoordig ook bij C&A (alleen clockhouse collectie). Je moet het per keer treffen of het je smaak is, maar wel goede kwaliteit voor weinig geld.
Alleen C&A heeft zo’n stoffig imago :')

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:49

Takko is hier zwaar favoriet, helaas heeft Zwolle er geen wat betekent dat ik er jammergenoeg niet zo vaak kom. Maar vooral shirtjes koop ik er heel graag, maar moet er altijd snel bij zijn want de XL zijn zo gevlogen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:55

Ik spaar om te sparen. Ik heb 1 rekening en dat is voor reizen, dierenarts, auto... Alles. Aparte potjes vind ik lastig om te verdelen. Ik zie liever ergens 300 ineens bijkomen dan 3x 100. Het uiteindelijke bedrag is wel hetzelfde als je het samentelt, maar zo voelt het niet.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:57

Haha 15k op mijn rekening .. I wish.
Dat gezegd hebbende ben ik niet de beste spaarder. Ik vind het fijn om een potje te hebben van een paar honderd euro en een wat substantiëler potje voor mijn paard. Als dat op orde is ga ik denk ik wel wat strenger sparen zodat ik wie weet misschien ooit wel een huis kan kopen. Maar ik wil ook nog een nieuwe cameralens, en als het ooit weer fatsoenlijk kan op vakantie, en .. en ..

Kleding koop ik veelal tweedehands (kringloop) of bestel ik op Zalando. Voor wat luxere spullen ben ik nu wel fan van Zalando pre-owned. Schoenen, spijkerbroeken en jassen investeer ik wel in. Vooral omdat ik wat dat betreft ook vrij kieskeurig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:08

Vroeger was ik blij met 2500 op mijn spaarrekening, intussen ben ik Dagobert Duck en wil ik liefst zo veel mogelijk }> 30k is toch wel mijn doel tegen eind dit jaar. Tenzij vriend en ik dat vakantiehuisje kopen, dan is dat niet haalbaar :P

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 22:15

Ik spaar ook met doelen.
Naast de noodzakelijke potjes (kids, auto, onvoorziene kosten) ook een potje reizen en huis.

Op dit moment heeft huis prioriteit dus probeer ik daar meeste heen te storten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 22:21

Als eeuwige student zag mijn spaarrekening er tot anderhalf jaar geleden zo uit:

En nu.. ja nu wil ik alleen maar meer sparen _O- Maar ik heb wel grotendeels doelen erin staan. En een deel als vrij spaargeld, als buffer en voor als we over paar jaar een huis willen kopen (om de studieschuld in 1x geheel of grotendeels af te lossen).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 01:51

Wildgirl schreef:
Wat ik me afvroeg, sparen jullie voor bepaalde doelen of spaar je om te sparen?
Wat zijn gangbare spaardoelen voor jou? Ik merk om me heen dat de één 2000 al goed vindt en de ander paniekeerd bij minder dan 15k.

Ik spaar voor reizen/andere grote uitgaves zoals een verbouwing in aparte potjes. Verder spaar ik dan elke maand naar de aparte spaarrekening en daar kom ik nooit aan. Dat is voor ‘later’. Meer specifiek wil ik dat geld ooit wel aanspreken om een mooier huis te kopen. En verder is het echt voor later dus. Van 15k zou ik nerveus worden inmiddels := er staat dus wel meer op.
Anderzijds ben ik ooit uit huis gegaan met 800 euro. Ik weet dus wel hoe het is om quasi geen reserves te hebben, misschien ook juist daarmee dat ik echt wel spaar.
Ik doe ook veel op :D ik ken mensen die echt wel nog een pak meer sparen dan mij. Mijn man bvb haha. Die vindt het echt een beetje een sport. Hij belegt inmiddels wel bijna alles. Maar ik heb dus geen maximum, ik spaar gewoon elke maand een vast bedrag. Dat doe ik sinds het begin dat ik werk. De ene keer lukt dat en af en toe eens niet, prima. Maar wat naar de spaarrekening gaat, blijft daar ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:57

Mijn partner heeft ook veel meer gespaard maar die is enerzijds veel langer thuis blijven wonen én had een veel hoger loon én zat telkens een half jaar op een schip. Dan spaart dat heel makkelijk natuurlijk. Hij heeft altijd een bedrijfswagen gehad, ook weer een aardige uitgave minder.
Nu is hij gepromoveerd en werkt op kantoor, loon is gehalveerd maar die spaarboek wordt nog steeds goed aangevuld. Die doet ook aan allerlei beleggingen.

Ik had weinig, maar heb een stukje erfenis geïnvesteerd paar jaar terug in een 2e stuk weiland. Dat heb ik vorig jaar aan mooie winst kunnen verkopen. Een spaarboek had nooit zoveel rente opgebracht :)) en op dat geld ben ik nu wel trots. Daardoor is de spaarboek goed aangevuld en dat wil ik nu alleen maar bijvullen. Ik heb nog een ander stuk weiland, dat kan nog meer opbrengen dan wat ik verkocht heb maar daar doe ik voorlopig nog niks mee. Dat wordt verhuurd en hou ik zo achter de hand.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:37

Ik spaar grotendeels in potjes. Voor gemeentebelasting etc.
Ben bezig met een buffer ook sparen, gaat niet zo snel.
M’n dak word deze maand ook vernieuwd, kost ruim 6000 euro. En zo is er elke keer wel iets.
Wil graag sparen om ooit nog te verhuizen, als ik wat kan bemachtigen.