Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missfalki

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:36

Apart, de triopsjes ik had er nog nooit van gehoord en ze groeien goed ;)

Ben nog erg benieuwd naar de rabatten foto's :j

Groet Karin.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 23:34

Er zitten echt al grote tussen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 00:21

Wat gaaf die Triopsjes, had er nog nooit van gehoord

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 09:48

missfalki schreef:

Groet Karin.

Afbeelding

Het grachtensysteem op de google maps foto :) zijn hele oude afwateringsystemen, ze gelden ook als erfgoed. Op de 'ruggen' (de hoogste stukken) is het een droog systeem, met plantjes van het droge systeem, en op de dieper gelegen stukken, de effectieve grachtjes, is het een nat systeem met bijhorende plantjes.

De Triops groeien inderdaad belachelijk snel! Ze leven maar 2-4 maanden, dus moeten ook wel rap groeien :D

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:52

Solleke_Noah schreef:
missfalki schreef:

Groet Karin.

[ Afbeelding ]

Het grachtensysteem op de google maps foto :) zijn hele oude afwateringsystemen, ze gelden ook als erfgoed. Op de 'ruggen' (de hoogste stukken) is het een droog systeem, met plantjes van het droge systeem, en op de dieper gelegen stukken, de effectieve grachtjes, is het een nat systeem met bijhorende plantjes.

De Triops groeien inderdaad belachelijk snel! Ze leven maar 2-4 maanden, dus moeten ook wel rap groeien :D

Dank je voor de foto nog wel toelichting bij nodig … :o
Is het een soort trap die dan steeds hoger word en dan met stroken van een meter breed of zo????
Met lagere natte stroken en hogere droge grond stroken ...

Dan zijn ze maar heel kort op de wereld die triopsjes ... >;)

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 16:34

Ik zal morgen nog wat foto's gaan nemen want het is niet met trapjes. Wel met stroken van ongeveer een meter breed inderdaad :)

Vandaag gestart met de paddock te omheining. Geen makkelijk werk dat boren in de betonnen palen, maar ik ben er zo blij mee. We hebben gekozen voor een landelijke uitstraling met de planken. Nu nog beits erover en stroomdraadje erop :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:20

Die omheining is echt knap!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:26

Wauw dat gaat mooi worden daarbij jullie zeg, al heb ik het al een tijdje niet meer gevolgd.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:25

Dat hek is echt heel gaaf!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 11:51

Merci dames! Nog drie zijden te gaan :P

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:32

Zo, die omheining mag er zijn! En van dat mansvolk op de eerste foto mag je ook gerust wat meer spammen. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 13:48

_O- dat is mijn vader :+

Maar hij heeft van m'n vrienden de bijnaam George Clooney gekregen dus ik snap het wel :')

(of begrijp ik je verkeerd? :D )

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:45

Mooi zo die omheining!
Triopsjes zijn zo leuk, blijven bijzondere wezentjes.
Hier hebben we ook wel allerlei plantjes op de wei maar geen idee wat, volgens mij het gewone onkruid. :P
Je mag beter wat meer spammen van de paarden. _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:21

Ohhh jij/jullie motiveren mij zo om niet elk onkruid plantje uit m'n wei te rukken _O- Wij hebben het net opnieuw ingezaaid, althans.. net.. vorig najaar.. en ik ben er zo op gebrand dat het gras goed gaat groeien, dat ik eigenlijk al het andere gelijk tot de grond gelijk maak _O- Vind het hartstikke leuk als er andere plantjes in komen, maar ik ben eigenlijk vooral bang dat het gelijk al het gras gaat overstemmen en er straks alleen nog maar 'andere plantjes' zijn en heel m'n gras is verdwenen :') Waar we zo ons best voor hebben gedaan hahaha.. Aan de andere kant heb ik wel weer extra graszaad kruidenmix gekocht :') Maar nog niet gezaaid, want weet niet wat wijsheid is: gewoon random in het weiland uitstrooien of in bakken zetten, zodat ze soms kunnen snacken...

Zal eens kijken of ik ook nog wat meer plantjes op de foto kan krijgen! :D Mede ook omdat ik ze 9 van de 10x niet herken, ook niet met app _O- Deze had ik laatst al gespot:

De enige die mijn app wel herkende, en ik terugherkende van de suggesties van mij app :') De weideviool :D Als het goed is :P

Afbeelding

Deze al geplukt :o

Afbeelding

En nog wat meer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zitten hele kleine blauwe bloemetjes in:

Afbeelding

Vind jouw topic zó leuk om te lezen!! De freak-foto's van de biologen en jouw verhaal erbij, fantastisch!! :') En wat hebben jullie de vijver mooi aangekleed zo! En dan issie nog niet eens af :+: En die stoere dino-visjes! :oo 8-) Zo leerzaam en inspirerend :D Oh! En jullie hek is ook helemaal geweldig!! :D <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 15:44

Speciaal voor Miranda dan :D Ze doen momenteel niet veel speciaals, buiten verharen en zich volvreten :') mijn paardenkind is wel zo knap aan het worden, anderhalf jaar oud nu en al even groot als mama <3

Afbeelding

@Utopia: haha keigoed, daarvoor doen we het *\o/*

Je plantjes zijn van boven naar onder (voor zover ik kan zien vanop de foto's): viooltje - gekroesde melkdistel - postelein - soort wikke, ik denk voederwikke - ? (overzichtsfoto nodig) - veldzuring - soort ereprijs.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:28

Het vosje op de voorgrond is 1.5 jaar?! :oo Wat een knap kind! En die noem jij steeds veulen?! :P

Oké! :D Viooltje had ik *\o/* En, welke kan ik vrijuit laten groeien en welke heb je er liever niet? Haha.. van de postelein en veldzuring heb ik op sommige delen best veel staan..

Net weer een rondje gelopen, en toen zag ik toch wat moois! Van de week compleet overheen gekeken, of ze bloeiden nog niet...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog deze twee kleine plantjes, volgens mij allebei anders :? Maar wel ook witte bloemetjes :P

Afbeelding

Afbeelding

Zal eens wat vaker in freak-modus door het weiland schuifelen :D

Edit:

Volgens mij is die waar je een overzichtsfoto van nodig had, deze:
https://www.google.com/search?q=slaapbo ... NL823NL823

Meen mij te herinneren dat ik die vorig jaar ook heb zien bloeien toen we het huis kwamen bezichtigen.. al waren we toen met andere dingen bezig :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:32

Aaah Gewone vogelmelk <3 hoe mooi! En jaloers, die wil ik ook al lang heel graag maar hij komt maar niet.

De andere witte bloempjes zijn Muur-soorten. Ik dénk Gewone hoornbloem.

Veldzuring kan je eventueel wel wat tegen kalken.. ik vind hem minder 'storend' in een weiland dan Ridderzuring (dat zijn die hele grote bossen zuring :P ). Distels worden hier graag gegeten door de paarden. De Vogelmelk zou ik zeker laten staan, zo prachtig. En normaal blijven ze daar wel vanaf.

Haha ja, da's mijn veulentje. 26 juli worden ze twee jaar. Het is nog een echte baby :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:37

Gewone vogelmelk hahaha hoe verzinnen ze 't :') Jaaa, deze mogen van mij de hele wei overnemen <3 Vind ze zó mooi!! Kan ik zaadjes winnen voor je? :D Blaas ik ze de grens over :D

Waar die veldzuring staat hebben we ons rotgekalkt := Even ridderzuring opgezocht, ohja... nee dan is deze mini-zuring veel minder erg.. en wel leuk, een beetje een kleurenzweem over het land :D

Haha 'veulentje' :+: Ze is knap!! <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:43

Haha blaas gerust wat zaadjes deze kant op, heel graag :))

Ja, als je veldzuring wat al te enthousiast begint te worden, kan je ze uitsteken. Paarden gaan ze normaal gezien niet opeten dus het zal blijven staan :)

Dankje, ik denk dat ze een hele leuke gaat worden! Ze zou een kans moeten hebben om het goed te gaan doen in telgang proeven (even op de zaken vooruitlopen :P )

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:46

Dankjewel! Voor je wijsheid :D Vind ik leuk!!
Zou wel heel leuk zijn! :):) Ze is nu in ieder geval al heel erg knap :+: Dat heeft ze in ieder geval al mee haha

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:53

Haha graag gedaan! Maarreh, wijsheid, tegenover die wandelende encyclopedieën (ook bekend als mijn collega's) weet ik echt amper wat _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:00

Hahahaha altijd baas boven baas toch :P Wie weet sta jij daar ook zo over een paar jaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:14

Ik wist al wel dat “kruiden” of plantjes in de wei leuk waren. Maar door dit topic word ik inderdaad ook steeds blijer en kijk ik steeds naar wat er in de wei staat.. Er is heel lang niet echt bemest, je met compost van degen die daar woont. Af en toe :+ .
Ik laat eigenlijk alles staan. Behalve de giftige jacobskruid/kruiskruid (raak er steeds mee in de war _-:( ) wel weggehaald, al eten de paarden er niet van. Heeft die nog een belangrijk nut? Of zegt dat iets over de bodem? Ik zal kijken of ik in dezer dagen ook wat foto’s kan maken.
Wel heb ik nog “monsters” in de mesthoop gevonden. Die heb ik gespaard en teruggegooid, want ze leken me handig ofzo, ze zaten er niet voor niets leek me. Zou het de larve van een neushoornkever kunnen zijn? Ze waren echt huge.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 20:23

Wow :wow: zo groot kan inderdaad neushoornkever zijn! Ik vraag het even na aan onze kever-collega (jep, ook die bestaat :') )

JKK is helaas wel van groot nut voor de Sint-jacobsvlinder, dit is een dagactieve nachtvlinder en de rupsen eten het JKK. Nu, ik heb het hier ook staan, maar uit de weilanden haal ik het wel weg hoor! In de tuin mag het wel staan. Het zegt ook wel iets over de bodem, JKK kiemt moeilijk in een dichte grasmat, dus groeit vaker op plekken met verstoring (korte begrazing, kapot lopen wei, enz)

Het rupsje

Afbeelding

en de vlinder!

Afbeelding

Heel leuk dat jullie allemaal enthousiast worden over jullie weide plantjes :D :D

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:59

Humpiedumpie schreef:
Ik wist al wel dat “kruiden” of plantjes in de wei leuk waren. Maar door dit topic word ik inderdaad ook steeds blijer en kijk ik steeds naar wat er in de wei staat.. Er is heel lang niet echt bemest, je met compost van degen die daar woont. Af en toe :+ .
Ik laat eigenlijk alles staan. Behalve de giftige jacobskruid/kruiskruid (raak er steeds mee in de war _-:( ) wel weggehaald, al eten de paarden er niet van. Heeft die nog een belangrijk nut? Of zegt dat iets over de bodem? Ik zal kijken of ik in dezer dagen ook wat foto’s kan maken.
Wel heb ik nog “monsters” in de mesthoop gevonden. Die heb ik gespaard en teruggegooid, want ze leken me handig ofzo, ze zaten er niet voor niets leek me. Zou het de larve van een neushoornkever kunnen zijn? Ze waren echt huge.

[ [url=m/UrNIJY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kom even binnenvallen. Ik lees normaal stil mee. Het kan ook een meikever larf zijn.