[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:05

Bloem, hoe gaat het nu met de onderhandeling? Is die er überhaupt nog?
Selina, balen! :(

Ik had vanmorgen discussie bij de makelaar.. Het huis wat ik heb gekocht kwam na het verlopen van de 3 dagen bedenktijd op Funda op Verkocht onder voorbehoud te staan. De bedenktijd op ons huis wat we hebben verkocht was ook verlopen, dus ik verwachtte dat deze ook op verkocht ovb zou komen. Was nog niet gebeurd, dus vanmorgen gebeld en gezegd dat ik dat graag wou. Wou ze niet doen, want dat was niet gebruikelijk... Toen nog maar eens haarfijn uitgelegd waarom ik hem op verkocht wil hebben, omdat hij door hun verkeerd op Funda staat. Toen kon het ineens toch wel.. De foute plattegrond is ook weggehaald en maandag belt de makelaar me zelf nog ff over het compenseren van hun fouten ;) Verder nu afwachten op de financieringen van de kopers en de kopers daar weer van..

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:40

Selina schreef:
Ik ga voortaan hier niks meer zeggen totdat ik daadwerkelijk een huis heb, want waar er gister nog geen geïnteresseerden en biedingen waren, is dat ene huis ineens verkocht. :=

Hoop dat jullie biedingen geaccepteerd worden! ^

He balen selina!!

bij ons vlot het toch al een beetje.. huis is een erfenis van 7 kinderen..
4 zijn akkoord met ons bod andere had makelaar nog niks van gehoord dus uitgesteld tot maandag -O-

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:45

Mien god, moeten die alle 7 akkoord gaan? Hopen dat ze dan allemaal een beetje meewerken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:20

Is er geen executeur-testamentair?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:21

Relaxed schreef:
Mien god, moeten die alle 7 akkoord gaan? Hopen dat ze dan allemaal een beetje meewerken...

helaas wel ;( komt er nog eens bij dat 1 er van in het buitenland woont en moeilijk mee contact te krijgen is..

Maar de makelaar was positief gelukkig dus er is goed hoop op maandag een positief antwoord!!
hij heeft trouwens al de geplande bezichtigingen van andere mensen al geannuleerd dus we hebben er een goed gevoel over *\o/*

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:23

Sammie schreef:
Is er geen executeur-testamentair?

Nooit van gehoord maar google doet wonderen :P

maar nee er moet echt gehandeld worden met alle 7 de kinderen die onderling ook nog niet goed overweg kunnen dus... je kan het al raden hoe dat gaat :')

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:27

Wel fijn dat de makelaar alle andere bezichtigingen heeft geannuleerd.
Dat geeft je iets meer rust.
Hopelijk heb je wel een lange adem? Zaken met erfenissen en erfgenamen staan haaks op het woord meewerken -O-

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:59

Spannend zeg!!

Hier net even met mijn vader wezen kijken in het huis. Moesten even kijken of we de openhaard zelf kunnen renoveren of dat we iemand zouden moeten inhuren. Toch ook nog even een rondje gemaakt door het hele huis.
Heel anders als dat ik het de vorige keer bekeek, maar nog steeds helemaal blij. :)
Nog een kleine 3 weken. Dan krijgen we de sleutel.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:40

zijn er hier mensen uit de op van noord holland?
wij moeten een notaris gaan zoeken
we hebben nu 2 opties die het goedkoopste eruit komen: notaris ijmond noord en uitgeester notariaat.
iemand daar ervaringen mee of andere notaristips?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:44

Relaxed schreef:

Haha, dat hebben wij hier ook aan de hand gehad, 6 hadden getekend, maar de 7e wilde niet.
Heeft heel lang geduurd hier, wij hadden in mei een koopcontract, konden (na heel veel inzet van de makelaar!) in december passeren bij de notaris.
Heeft nog wat voeten in aarde gehad...maar eind goed, al goed :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:46

JenniferU, vanuit mijn werk heb ik goede ervaringen met een notaris uit Alkmaar. Goedkoper is niet altijd beter :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:14

Berdien schreef:
JenniferU, vanuit mijn werk heb ik goede ervaringen met een notaris uit Alkmaar. Goedkoper is niet altijd beter :)

Je heb een pbtje :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:53

Berdien schreef:

Heb je gelijk in... maar ook niet altijd slechter hebben wij gemerkt.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:56

Daarom vraag ik ook via deze weg ervaringen ;) regio alkmaar :p
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 28-05-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:59

Wij hebben een hele goede ervaring met 123 notaris uit Enschede :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:04

Goedkoper staat ook niet gelijk aan slecht! Maar je moet wel weten wat je waarvoor moet betalen. Als je voor elke extra handeling (aanpassen akte, verzetten afspraak, hogere inschrijving) moet betalen, is goedkoop ineens niet meer zo goedkoop :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:08

Klopt :j en dat was juist het mooie bij de notaris die wij hadden. Het was gewoon een vast tarief. Ondanks alle gedoe etc hebben ze zich daar keurig aan gehouden en dus flink wat meer werk verzet dan normaal. Heel netjes, heb net meteen maar een positieve recensie op hun facebook pagina gezet :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:08

Wij hebben ook niet voor de goedkope notaris gekozen, inderdaad omdat je daar voor alles moest bijbetalen en het vaak ineens niet meer zo goedkoop is. Wij hebben ook voor een notaris gekomen met een vast tarief die all-in was. :j

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:20

Getsie. Vrijdag bod laten doen, werd direct afgeketst. Om tegenbod gevraagd, €5000 onder vp... Later nog een bod gedaan, ook gezegd dat dit direct eindbod was, maar hij wilde niet zakken. Nouja, meer wil ik er eigenlijk niet voor betalen, en gezien de situatie denk ik dat ze blij met mijn bod moeten zijn.
Nu krijg ik net een mailtje of ik nog geïnteresseerd ben.. JA! Maar dat laatste stukje verschil moet hij eigenlijk zakken... Wat een irritant spelletje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:28

Is toch rap gegaan nog. Wij kregen een dergelijk telefoontje een half jaar na ons bod toen. :+

En ik ben inmiddels flink gefrustreerd. -O- van alle zich niet aan afspraken houdende banken, makelaars, bedrijven, instanties enz. En het steeds wisselen van wel niet wel o nee toch maar niet of was het toch misschien. En de continue wisselende hoogte van de mogelijke hypotheek. Weet gewoon potdorie na ruim een half jaar nog steeds niet waar ik aan toe ben. Grrrr. ;(

Zo dat moest er even uit.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:31

Scheelt denk ik dat ze het zonder makelaar verkopen en ik geen aankoopmakelaar heb, zitten geen contactpersonen weer tussen..

Waardeloos dat zoiets zo lang kan duren zeg!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:35

Ellende is dat die k regels continue wijzigen ook. En allimentatie niet de meest gebruikelijkw vorm van inkomen is. Daar zijn de regels steeds over in verandering. Maar elke tussenpersoon zegt ook weer iets anders wat moet voor een hypotheek er kan komen. Sommige dingen zijn haalbaar anderen totaal niet. -O-

En als ik niet teruggebeld wordt of krijg zwart op wit een garantie die dan even later weer wordt ingetrokken. -O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:39

Een garantie zegt niks :) Ook als adviseur lopen we daar tegenaan. Garantie van de bank dat het kan is momenteel bij sommige banken niet heel veel waard helaas. Ik heb zelf momenteel een heel complex dossier lopen, al maanden aan het trekken, regelen, praten, nog net niet bedreigen :+ en net nu alles zo goed als rond was legt het systeem het dossier af.

Daarnaast veranderen de regels inderdaad, maar voornamelijk de acceptatienormen bij banken. Wat ik een paar maanden geleden nog zonder problemen kon financieren, lukt me nou absolúút niet meer bij een bepaalde bank.

Als alimentatie langer dan 10 jaar ontvangen wordt vanaf het moment van ingaan van de hypotheek mag het meegenomen worden als inkomen. Dat zegt de landelijke regelgeving (GHF). Maar een bank mag daar vanaf wijken. Ik heb situaties gehad waarbij partneralimentatie het enige inkomen was. Valt een hypotheek op te regelen, maar je moet wel weten hoe en bij welke banken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:15

Klopt en daar loop ik dus tegenaan. Zowel in nl als buitenland. Adviseurs kunnen er weinig aan doen. Behalve hun afspraken nakomen, terugbellen als ze dat zouden doen enz. Zodat ik niet blijf sleuren aan een afspraak.

En de duur is geen probleem, vandaar dat ik twee jaar de tijd heb iets te vinden, dan of niet meer. Alleen heel veel banken wijken ervan af, of verlagen opeens hun budget en gaan onder de redelijke norm zitten waardoor hypotheek opeens met 20 of 30 duizend naar beneden klapt. Maar wat vooral ook daarnaast nogal verwarrend en irritant is dat wat ik moet doen voor ik een hypotheek krijg dat wijzigd per tussenpersoon maar ook bij een tussenpersoon wijzigd daarin ook nogal. Wat eerst niet hoefde moet dan opeens wel enz.

Ellende is ik kan niet eerst huis verkocht hebben voor ik ga zoeken. Omdat wat ik zoek nagenoeg niet te krijgen is. En ik geen vervangende woning heb of kan krijgen als ik eerder huis uitmoet dan dat ik iets gevonden heb. Huis verkopen met een voor de kopers onbekende tijd dat ze er in mogen is ook volstrekt kansloos. Geen koper die daar in trapt. -O- ik sta voor jan doedel op de eigendoms en hypotheek acte maar heb daar nooit iets aan bijgedragen kwa inkomen. Maar mij schrappen kan ook niet omdat ex woning niet volledig op zijn naam krijgt omdat banken dat ook niet willen. Kan daarom nu geen enkele kant op lijkt wel en dat maakt me langzaam toch wel behoorlijk zenuwachtig.

Ik wil niet eindigen in eenprogramma als uitstel van executie of dubbeltje op zijn kant door omstandigheden waar ik niets aan kan doen. Maar die alleen te voorkomen zijn door woonlasten drukken. ;(

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:27

Zolang je als schuldenaar op de huidige hypotheek staat wordt het wel lastiger ja, maar niet zozeer onmogelijk. Voorwaarde is wel dat de huidige woning in de verkoop staat.

Eerder was het aanvragen van een hypotheek redelijk simpel, sinds april is er het een en ander gewijzigd in Europese wetgeving. MCD, oftewel het vooraf moeten overhandigen van bepaalde documenten aan de bank vóór er een aanbod komt. Dat maakt het ook nog weer anders voor ons als adviseur.

Heeft je ex-partner wel eens goed naar de mogelijkheden laten kijken? Er is vaak wel het een ander mogelijk, maar je moet net de juiste adviseur er voor hebben. En niet eentje die 'echtscheiding' of 'ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid' een vies woord vindt. En geloof me, daar zijn er (helaas!) veel van.