Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:25

ze wacht nu op het rapport van de elektricien, die heeft al aangegeven dat er iets niet normaal was. Dus ze is even afhankelijk van hem. (van zijn rapportje dan)
We moeten gewoon even geduld hebben.....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 19:36

Exact. Mijn verbruik is niet normaal, ook niet nu. Ik verbruik nog steeds ca 10 kWh per dag wat veel te hoog is, maar ik zou 32 kWh per dag moeten verbruiken om zo een meterstand te krijgen. Wat dus betekend dat er een heeeel grote piek moet zijn geweest.Wat dus inhoud dat er gewoon iets fout MOET zijn.

pipo

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:14

ik "let it wel go" hoor... ben alleen erg bang dat het als Laks gezien word en dat er te lang geen actie ondernomen is volgens de mensen die hun geld niet willen mislopen. Je kan niet 3 maanden doen over een vage hoge verbruikskosten. Maar mij boeit t verder niet. Ik heb een waterlek gehad en dus een kapotte energie meter. Ik denk wel een beetje te weten waar ik over praat.
Ts kan heus wel dingen uitzoeken, maar elke maand dat de meter draait en niet geijkt is zal dus een maand extra zijn die haar bankrekening leeg slurpt. Zelfs als de meter na de ijking idd kapot blijkt. Ook is er nog steeds geen aangifte gedaan,
Als "gedupeerde" zal je alles op alles moeten stellen om je ongelijk te bewijzen. Ts doet heus haar best, maar niet snel genoeg. Dat zal echt meespelen. Denk, nee weet zeker dat de andere kant een langere adem heeft en dan ook bv rente gaat rekenen of zelfs de deurwaarder op haar stoepje staat..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:16

pipo schreef:
ik "let it wel go" hoor... ben alleen erg bang dat het als Laks gezien word en dat er te lang geen actie ondernomen is volgens de mensen die hun geld niet willen mislopen. Je kan niet 3 maanden doen over een vage hoge verbruikskosten. Maar mij boeit t verder niet. Ik heb een waterlek gehad en dus een kapotte energie meter. Ik denk wel een beetje te weten waar ik over praat.
Ts kan heus wel dingen uitzoeken, maar elke maand dat de meter draait en niet geijkt is zal dus een maand extra zijn die haar bankrekening leeg slurpt. Zelfs als de meter na de ijking idd kapot blijkt. Ook is er nog steeds geen aangifte gedaan,
Als "gedupeerde" zal je alles op alles moeten stellen om je ongelijk te bewijzen. Ts doet heus haar best, maar niet snel genoeg. Dat zal echt meespelen. Denk, nee weet zeker dat de andere kant een langere adem heeft en dan ook bv rente gaat rekenen of zelfs de deurwaarder op haar stoepje staat..

Als je let it go had gedaan had je dit verhaal niet getypt en toch even benadrukt dat het te lang duurt naar jouw zin. Zo jammer!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:24

Ze heeft toch een electricien laten komen die zegt dat het niet klopt, en dat rapport stuurt ze op en dan laat ze het ijken. Maar dat rapport duurde ook langer voor ze het had, kan ze ook niks aan doen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:53

Het is geen commentaar zoals jullie t opvatten, maar gewoon hoe de boze buitenwereld werkt. Mag dat niet ook gezegd worden?? Lijkt me meer waarde hebben dan benieuwd zijn hoe zoiets afloopt. Laatst ook een gat in mn gasmeter. Gelukkig ook netjes opgelost. Voor de onwetende, onze gasmeter zit buiten. () Iets wat de mevrouwen aan de lijn ook niet kennen dus ja ervaring genoeg met rare dingen met meters, lekkage en zoqls bij onz waterleiding breuk... maar goed. Ts wil de tijd nemen , maar tijd is geld. Dat is nu, was vroeger en zal strakjes niets anders zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 21:18

Waarom zou ik aangifte doen? De electricien vond geen bewijs van aftappen, dus als het is gedaan, dan is dat nu opgehouden en heeft aangifte voor nu geen zin. Er is momenteel geen bewijs dat er is afgetapt. Ik ben niet laks gezien ik oxxio nog 3 mails heb gestuurd sinds de electricien. Helaas niks meer van hen vernomen maar ik heb iig van mijn kant gewoon duidelijk gemaakt wat er allemaal gebeurd. En als de meter kapot is hoef ik uiteraard niet de rekeningen te betalen en gaan ze berekenen wat ik echt heb verbruikt. Zou een beetje raar zijn dat ik moet betalen voor electra wat nooit geleverd is niet? Want als de meter kapot is en een veel hoger verbruik aangeeft dan wat er werkelijk verbruikt is, dan ligt de fout daar en niet bij mij. ;)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:06

Sorry lifaya, je hebt 1 denk fout. waarvan ik hoop dat Oxxio idd zo coulant is als jij denkt.
Je zegt als de meter kapot is hoef ik niet te betalen? Tja dat hoop ik dan maar. dan moet wel het bewijs liggen dat jij niet de stroom hebt gebruikt die volgens hun wel weg is. En ja ik weet dat als de meter kapot is, dat dat 1 bewijs is, Maar oxxio wil geld zien, want het Liander ? wil ook geld zien. Oxxio is maar een tussenstation, Liander staat weer bij hun met de hand open om geld te zien....
Neemt niet weg, dat ik het goed vind dat je zo`n rust bewaard, en niet als een kip zonder kop ALLE adviezen volgt. Want de een doet het zo en de ander zus, en bij iedereen is/was de situatie weer anders...
Jij doet wat bij jou past.
Maar ik hoop echt oprecht voor je dat het goed afloopt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 00:52

Als de meter stuk is, is er niet zoveel stroom verbruikt ;) oxxio zal dus een herberekening moeten doen van mijn verbruik dan. beetje raar dat zij dan alsnog de rekening betaald willen zien, waar voor moet er betaald worden, gebakken lucht? Nee ik heb er iig vertrouwen in dat als de meter inderdaad stuk is, het op een nette manier word opgelost :) het enige wat liander moet betalen dan is de ijking. Dat is logisch gezien het op basis van gelijk is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:08

ik speel nu even advocaat van de duivel: je hebt de meterstanden(begin- en eindstand) doorgegeven en wss je handtekening eronder gezet. Zo heb je je toen wel akkoord verklaard met dat veel te hoge verbruik. Het feit dat de energieleverancier het wil uitzoeken/oplossen, is wettelijk gezien enkel goodwill van zijn kant. Dus ik zou toch zoveel mogelijk centjes aan de kant zetten voor het worst case scenario.

Dus tenzij je idd (via ijking) bewijs hebt dat de meter stuk is, vrees ik dat je toch moet betalen.

Heb trouwens op basis van de gegevens op één van de eerste pagina's es een berekening gemaakt ivm je koelkast:

Koelkast gaf 1 rondje per 10 seconden.
1 kwH = 600 rondjes komt dan overeen met 6000 sec = 100 minuten
In een dag zijn er 24 x 60 minuten = 1440 minuten, dat is 14,4 x 100 minuten, dus dit betekent 14,4 kwH per dag. Dus dan kom je jaarlijks al op 5184 kwH voor de koelkast alleen.

Ik had vroeger trouwens ook een hoge gas- en elektra rekening (vooral gas dan). Vorig jaar een schoorsteenverstopping gehad door een nest kraaien, en gelijk mijn warmwaterketel es laten reinigen. Het rendement was direct een pak hoger, en mijn energiefactuur is met 50 euro gedaald per maand!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:34

Mijn koelkast gaf niet zover verbruik aan, mijn grillapparaat. En die heb ik hooguit 5 minuten per dag aan :+ mijn koelkast daarintegen is erg zuinig, daar heb ik de verbruiksmeter op gehad en hij verbruikte precies wat dit model hoorde te gebruiken, 1 kWh per dag.

Als er niks uit de ijking komt stap ik naar de geschillencommissie. Nogmaals, het is onmogelijk dat ik, met de aparaten die ik heb, dit verbruikt heb. Onmogelijk.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:57

Ik hoop dat alles wordt opgelost lifaya.

Toch wel even een dingetje, je hebt al meerdere keren aangegeven dat je 10KwH ook geen normaal verbruik vind, maar op zich is het niet zo heel gek verbruik hoor.
Ik: Appartement tussen 50 en 60 m2. (toen) geen verwarming aan en geen wasmachine in huis. Enige verbruik was: tv en computer (2 uurtjes per dag max) , koelkast, douchen (iedere dag) , koken (om de 2 dagen, soms minder), wekker en misschien nog wat kleine dingetje zoals telefoonoplader.
Ik woon in een gasloos huis, dus alles wordt op elektra gedaan. Dan zou je waarschijnlijk denken dat mijn verbruik in elektra veel hoger is dan een huis waarin wel gas is, maar dat valt toch echt wel mee. Ik denk dat dat ook komt omdat ik in een nieuw huis woon (complex pas 4 jaar oud) en dus energiezuinig doordat ik geen/weinig energieverlies heb.
Ik betaal 55,- per maand voorschot per maand en heb over afgelopen jaar teruggekregen. Mijn verbruik kwam neer op zon 9,5 KwH per maand.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:59

Fijn dat je nog post ik ben benieuwd wat hier uit komt.ben je wel nog steeds bij oxxio.heb je dat andere kunnen annuleren?
op bokt heb je altijd de beter weters of de bemeizuchtige mensen.ts gewoon doen zoals jij het wilt,succes

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:42

PowerReiner schreef:
Ik betaal 55,- per maand voorschot per maand en heb over afgelopen jaar teruggekregen. Mijn verbruik kwam neer op zon 9,5 KwH per maand.

Per maand? Per dag zal je misschien bedoelen? Anders moet je dringend héél wat geld gaan terugvragen :)

Wij zitten in een nieuwbouw met 2 personen nu ook aan +/- 8 kWh/dag; in de winter is dit +/- 12 kWh/dag omdat dan onze warmtepomp draait.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:44

miezelke schreef:
PowerReiner schreef:

Per maand? Per dag zal je misschien bedoelen? Anders moet je dringend héél wat geld gaan terugvragen :)

Wij zitten in een nieuwbouw met 2 personen nu ook aan +/- 8 kWh/dag; in de winter is dit +/- 12 kWh/dag omdat dan onze warmtepomp draait.

oh hahaha, ja ik bedoel inderdaad per dag :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:18

Het is meer dat ik 10 kWh per dag heb zonder iets veel te hebben gedaan. Als ik tv heb gekeken of op de computer heb gezeten is het meer. Waar zou die 10 kWh dan vandaan komen? Opzich kan 10kwh per dag prima, als je gewoon normaal leeft. Als ik 9 uur werk en de meter 6 kWh gestegen is in die tijd, is dat gewoon heel raar. Ik heb al mijn lichten namelijk uit staan en verder niks aan, alleen internet en pc op slaapstand

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:23

Heb je niet een apparaat zoals een stofzuiger of ventilatiesysteem/ afzuigkap wat ongemerkt heel veel stroom vreet ook al gebruik je dat maar korte momenten? Dat soort apparaten ook al uitgesloten?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:27

Haha ik verschiet er ook altijd van hoe we toch aan die 8 kWh komen, terwijl we allebei fulltime gaan werken en dus enkel 's avonds en 's morgens even in huis doorbrengen :P .
Veel toestellen verbruiken toch wel meer dan je eigenlijk denkt hoor, ook al gebruik je ze niet. Denk maar aan je pc en tv in slaapstand. Ook zijn er meer en meer toestellen met ledjes zoals een microgolf waar het uur digitaal wordt vermeld, de kookplaat waarvan het op-slot-lichtje brandt,...
Ook heb ik recent ontdekt (na een tip van een collega) dat een wasmachine gewoon elektriciteit verbruikt - weliswaar niet veel, zo'n 2kWh/week - terwijl hij niet draait!
Vele stiekeme kleine dingen samen maken één groot....

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:40

Ik vind 10 kwh per dag ook wel veel.
Ik heb ook alles elektrisch, alles, ook de boiler. Wij verbruiken nu ongeveer 8 kwh per dag, soms minder, soms meer.

Maar ook met 10 kwh kom je nog niet aan het verbruik wat jij zou hebben verbruikt. Ben heel benieuwd.

Ps: werken allebei overdag. Dus dan alleen het noodzakelijke aan, zoals koelkast en vriezer

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:43

10 kw per dag is dus 3650 kw per jaar, dat is veel, heel veel voor een een/tweepersoonshuishouden. Zoals ik eerder aangaf verbruiken wij ong.4500 per jaar, met heel veel electronische apparaten.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:43

Maar Lifaya, jij zegt dat het met de apparaten die jij hebt niet kan. Maar welk bewijs heb jij dat dit de enige apparaten zijn die je toen had? Het feit dat het nu een normaler verbruik geeft spreekt namelijk erg in je nadeel kwa hoe sterk je staat (niet voor mijn geloofwaardigheid, laat dat duidelijk zijn).
Tip die ik je nog mee wil geven, zet je verwarming eens een dag aan op de hoogte waarop hij in de winter max komt. Het kan zomaar zijn dat je boiler ergens een warmtelek of stroomlek heeft waardoor deze de stroom vreet, ookal is hij net nieuw (wat zeg ik, dan komt het vaker voor juist). Kijk eens of je dan in een dag ineens aan zo'n absurt aantal komt? Zo ja, weet je waar het probleem zit en kun je daar geld gaan verhalen, en weet je dit voordat er geijkt is met een eventueel (wat ik door het lagere verbruik nu wel verwacht) negatieve uitkomst!

Mijn verbruik is max 4.5 kwh per dag in de zomer, winter max 5.5, en hier loopt alles behalve het fornuis en ik geloof de boiler op elektriciteit. Ik heb warmtelucht ipv kachels

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:46

xFioon schreef:
Heb je niet een apparaat zoals een stofzuiger of ventilatiesysteem/ afzuigkap wat ongemerkt heel veel stroom vreet ook al gebruik je dat maar korte momenten? Dat soort apparaten ook al uitgesloten?

Stofzuiger ja, maar gebruik ik weinig. Afzuigkap gebruik ik nooit.
Tv staat altijd helemaal uit als ik hem niet gebruik :)

Mijn verwarming staat zelden aan, in de winter ben ik een maand weg geweest (16 dec tot 10 jan) en als die aanstaat is het 18 graden :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:52

Cv ketel verbruikt altijd stroom, heb je nog op het etiket van de ketel gekeken wat voor verbruik daar bij staat??

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:59

Zou het toch proberen hoor, kan heel goed daar vandaan komen. Ouders hebben het ook gehad vorig jaar, nieuwe ketel, iets had letterlijk 3mm verder aangeduwd moeten worden, energiekosten dat jaar op de ketel enkel? 3978 euro. Terug gekregen van dat bedrijf omdat het hun fout is geweest, maar voor ze erachter waren dat het de ketel was geweest...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 14:07

knabbelgirl schreef:
Zou het toch proberen hoor, kan heel goed daar vandaan komen. Ouders hebben het ook gehad vorig jaar, nieuwe ketel, iets had letterlijk 3mm verder aangeduwd moeten worden, energiekosten dat jaar op de ketel enkel? 3978 euro. Terug gekregen van dat bedrijf omdat het hun fout is geweest, maar voor ze erachter waren dat het de ketel was geweest...

Oef dat is wel heel heftig! En dit uit zich in stroomkosten? maar dan zou ik nu toch ook een hoger verbruik moeten hebben lijkt mij?