Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:24

Mri jij gaat toch naar de haagse markt? Altijd op vrijdag?

En welke tent moet je zijn dan?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:47

Ik dacht genoeg in te hebben gekocht qua groente op de markt, maar ben nu al bijna door alles heen -O-
Minder vlees, maar wel meer groente dus. Bevalt tot nu toe goed!
Volgende keer meer de tas vullen op de markt! :Y)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:47

Pff als ik dat zo lees is het op de markt zoooo veel goedkoper. Vraag me af of dat hier in Amersfoort ook zo is!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:55

Goedkoper en verser! Het komt direct vanaf de veiling de markt op zeg maar.
Dus niet via distributiecentra etc.
Voorbeeld zijn al de champignons, mooi wit en stevig. Terwijl die van de supermarkt al niet zo goed zijn als je ze koopt!
Daarbij zitten vaak paprika's en ander groenten voorverpakt in plastic dingen. Op de markt niet, dat scheelt ook geld.
Van mij hoeft zo'n komkommer geen condoompje aan hoor! :+

Probeer het gewoon eens! :Y)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:57

Hier geen markt...... al heb ik geen klagen over groenten uit de supermarkt.
Kan ze rustig voor de hele week kopen zonder dat ze vroegtijdig bederven ofzo.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:26

Dat vind ik ook zo grappig bij de Lidl, de champignons zijn goedkoper dan bij de Appie, maar zien er wel 10x beter uit!

Ik zal toch eens kijken wanneer er hier in A'foort markt is en of het ook zo goedkoop is als bij jullie.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:00

Bij onze Ah zijn ze gelukkig spierwit en stevig. Ik eet ze graag rauw, maar dan moeten ze wel wit en knapperig zijn :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:23

He, nog iemand die ze rauw eet! Ik vind dat ook heerlijk, maar hier kijken ze me maar raar aan! Moet toch ook echt eens naar de markt hier in de buurt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:46

Tijdens het snijden verdwijnt hier ook altijd wel 1-2 champignons rauw naar binnen! Inderdaad ook erg lekker! Hier bij GB (de grote, kleine is alle groente frut) zien ze er ook bijna altijd goed uit. En gelukkig geen komkommers etc in plastic. Dat vind ik ook echt de grootste onzin. Zie het nut er niet van in en is verspilling van plastic.

Mijn weekmenu:

Di: pannenkoeken met kaneelappelschijfjes (kookvuur appartement wintersport was kapot, dus pak mix over waar enkel water bij moet)
Woe: groentelasagne (vriezer)
Do: wereldgerecht, nog even zien morgen welke (deel om in te vriezen)
Vrij en za: thuis
Zo: bezoek aan de Mac ("hoort" na het jaarlijkse dagje Efteling)
Ma: aardappeltoefjes met vis en doperwtjes/worteltjes (gekookt lust ik ze alleen uit pot, verse wortels koken vind ik smerig)

Boodschappen deze week:
- yoghurt (cruesli, muesli en rozijnen voor erin nog op voorraad)
- bakboter (voor pannenkoeken bakken + apple crumble van "oude" appels)
- brood (kleintje, want past niet in de vriezer)
- groente ingrediënten wereldgerecht (gehakt en kip nog in de vriezer, pakken wereldgerecht in voorraad van 1+1 actie toen)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:53

Rauwe champignons zijn heerlijk, al staat op verschillende voedingswijzers dat je champignons niet rauw mag eten... Als ik broccoli rauw eet word ik vaak ook al zo raar aangekeken, terwijl dat prima kan, rauwe broccoli vind ik zelfs lekkerder dan gekookte! Eigenlijk vind ik alle groenten rauw lekkerder dan gekookt.

5 dagen eten voor een tientje betekent vooral, als je geen vriezer hebt, niet echt gevarieerd eten en geen vlees of vleesvervanger. Of hooguit 1x als het in de aanbieding is ofzo, of anderszins heel goedkoop. Met een blok tofu doe ik trouwens wel meerdere dagen.

Vanavond heb ik voor het sociale aspect maar weer eens een rondje gegeven in de kroeg, omdat ik een hele tijd niet was geweest en nooit rondjes geef :'). Was 8 euro 20 kwijt. Toch wel sneu geld, maar ja.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:40

Ach, dan heb je je weer van de goede kant laten zien toch?

Gister geen vlees gegeten (geroerbakt) en dat beviel prima. Alleen wel wat honger halverwege de avond :o maar een blokje kaas lost dat weer op. Het is ook goed voor de lijn om secuur bezig te zijn met je eten *\o/*

Vanavond uit eten, vriendlief is jareig en trakteert. :Y)

Ben nu bij lidl geweest omdat ik in de buurt was (en dus niet hoef om te rijden) 35 euro uit gegeven en wat dingen voor in de vriezer (vlees) en veel groente. Zag er goed uit! Verder koekjes, limo en snoepjes voor de kids. Scheelt erg veel met de Deen! Dus ja, ik reis vaker af naar de Deen want ik zag van alles wat ik net had gekocht, maar daar echt veel goedkoper was.

Rauwe champs....... :r

:D :D

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:11

Hm... misschien moet ik dan toch maar eens naar de markt. Waarschijnlijk een beetje aan het einde van de dag, dan? Of maakt dat verder niet zoveel uit? Afdingen kan ik alleen echt niet. Jammer genoeg heb ik die eigenschap dan weer niet van mijn vader geërfd. :(

Zojuist trouwens wel uitgevogeld dat ik met de spullen die ik nog had liggen zaterdag nog best een lekkere risotto kan maken, dus waarschijnlijk hoef ik dan alleen nog brood te halen. En dan ben ik deze hele week voor €15,- klaar. Achteraf toch best netjes, want normaal gesproken red ik het daar nooit zeven dagen van. Ik leer het nog wel!
Vlees eet ik trouwens al niet zoveel. Vleesvervangers zo nu en dan wel, maar ik eet voornamelijk kaas en eieren. Al is kaas natuurlijk ook niet echt goedkoop. Alleen maar iets van rijst of pasta en groente vind ik toch een beetje karig. Kom je dan geen voedingsstoffen te kort? Dan maar iets meer kwijt aan de boodschappen, hoor.
Aardappelen gaan bij mij nooit zo snel op, zeker omdat ik alleen ben, dus ik koop meestal maar een kilootje tegelijk. Wat dat betreft is alleen wonen wel weer lastig. Je kunt niet profiteren van de bulk aanbiedingen, want ik heb ook geen vriezer. Alleen een vriesvakje. :(

Gelukkig ga ik bijna nooit naar de kroeg, scheelt een heleboel geld. Voor die €8,20 had je inderdaad ook lekker kunnen eten. Maar zo vaak gebeurt dat denk ik niet?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:14

Kan je niet ergens een klein vriezertje kwijt? Ik zweer echt bij invriezen!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:17

Helaas, zoveel ruimte heb ik niet. Zal toch echt moeten wachten tot ik wat groter woon.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:53

Zojuist weer een weekoverzichtje van Rob's budget menu's ontvangen. Er staat ook een hoofdstukje 'Tips en Trucs' op de site met o.a. bespaartips!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:40

Hoi!

Ik kom heel even binnenvallen, lees normaal alleen mee (leuk topic :D ) maar las iets over rauwe champignons eten. Ik heb pas gehoord dat dat niet slim is omdat ze op mest gekweekt worden en daardoor is het niet zo hygiënisch zeg maar. Weet niet wat er waar van is, maar het kan dus een reden zijn. ;) Zelf vind ik ze rauw ook echt niet lekker, maar anders: Heeerlijk!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:05

Champignons worden inderdaad op mest gekweekt. Paardenmest om precies te zijn. Maar hoeveel problemen het geeft? Ik weet het niet, waarschijnlijk relatief gezien heel weinig. Zeker als je vergelijkt met hoe de meeste mensen met vlees om gaan.

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:14

In rauwe champignons zit een stof die licht giftig is en mogelijk kankerverwekkend. Die stof verdwijnt als de champignons verwarmd worden.
In kleine hoeveelheden is het geen probleem, maar er wordt door het Voedingscentrum afgeraden om grote hoeveelheden rauw te eten.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:25

Jannepauli schreef:
Zojuist weer een weekoverzichtje van Rob's budget menu's ontvangen. Er staat ook een hoofdstukje 'Tips en Trucs' op de site met o.a. bespaartips!

Hebbuh!!! Mag het? Lijkt me super handig. Of kan ik het ergens vinden?

Kan me herinneren dat AH vroeger in hun blad ook zo'n weekmenu zette van onder de 50 euro. Is dat nog steeds zo?

(sorry van de PB JanneP...........was verkeerde knopje :o )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:29

Here you go: http://www.robsbudgetmenus.nl/

Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief krijg je iedere week een menu waarbij aangegeven is welke onderdelen her en der in de aanbieding zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:53

Thuis heb ik op mijn magneetbord ook een lijstje gemaakt van dingen die ik niet moet vergeten NOOIT meer te kopen, want sommige dingen koop ik steeds weer terwijl dat niet verstandig is! Is ook een bezuiniging. Nu staat erop:

- GEEN Jonagold appels (elke keer denk ik: valt wel mee. Maar elke keer vind ik ze weer vies)
- GEEN yoghurt (komt toch niet op, ook al denk ik in de winkel van wel en maak ik allerlei yoghurtplannen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:10

Dat rauwe champs niet gezond zijn weet ik wel ... maar ach in de randstad wonen of vlakbij de ring van Antwerpen is dat ook niet .. dus die paar champignons kunnen er dan nog wel bij :')

Ik ben vandaag wezen boodschappen doen ... hebben ze m'n discount yoghurt niet meer (verpakking met 8 kleine bakjes in totaal 1L a 99 cent) ... ze hebben wel nog carrefourmerk van €2,60 .. ben toch zeker niet gek! Dus maar een liter pak meegenomen van 99 cent. Maar betekend dus wel dat ik voortaan echt op vrijdagochtend de yoghurt op moet maken en op maandagochtend geen yoghurt kan eten als ontbijt, want het pak blijft dan over het weekend niet goed. Bah baal er echt van, hopelijk komt het nog terug of hebben ze bij de kleine GB die nog wel gewoon staan. Anders ga ik over op dezelfde bakjes maar dan met vruchtenyoghurt, want die is goedkoper als het carrefour merk dat ze nu hebben.

Verder bijna aan mijn boodschappenlijstje gehouden, maar ik heb de koekjes vervangen voor een kilo wortels van €1 .. lekker tussendoor wegeten met dipsaus die ik nog heb liggen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:14

hier gaat een literpak yoghurt meestal wel een anderhalve week mee, inclusief een weekend maar heb eigenlijk nog nooit bedorven yoghurt gehad ?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:23

Goeie zet, Sheran! Zo 'n lijst scheelt inderdaad geld, als je die dingen anders toch mee zou nemen. Zal er aan denken, de volgende keer dat ik iets meeneem dat bij nader inzien toch niet bevalt.

Yoghurt blijft toch best lang goed? Zeker wel een week. Al hangt dat geloof ik ook af van de winkel waar je het koopt. Zo is de melk van de Lidl langer houdbaar dan die van de AH. Ik houd meestal de houdbaarheidsdatum op de verpakking aan. Vaak is het, geopend of ongeopend, tot die datum wel goed. ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:37

Ik heb die yoghurt al een week in huis en hij is nog niet eens open, ik heb er gewoon nooit zin in :P