Bezuinigen op boodschappen - deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:04

Het is vanavond al :')
Ik had het niet bij de uitnodiging gezet omdat ik zelf nooit van iemand zou verwachten dat hij of zij alle drankjes zou betalen (sommige mensen drinken zoveel!). Maar 1 drankje zou ik zelf wel verwachten. Dat doe ik dan dus ook :j

Ik ben het overigens niet eens met de opvatting 'je verjaardag vieren kost gewoon geld'. Maar dat komt misschien omdat 'iets vieren' voor mij niet samenhangt met vooral veel eten en drinken, maar met gezellig samenzijn. En als jij een feestje geeft, dan geef jij een gelegenheid om samen te zijn. En ik organiseer ook al bittergarnituurtjes, mooi versierde muffins, pepernoten en cake :D

Voor verrassingen zet ik ze ook niet hoor, ik zou dan zeker zeggen dat het eerste rondje van mij is :) En Sammy, betaalde de jarige dan ook alle drankjes als jullie op stap waren? :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:11

Ja hoor, de jarige betaalde gewoon zelf :j Er kwam wel eigenlijk de "traditie" dat er een coctail of een emmer sangria gekocht werd voor de jarige, maar verder gewoon zelf betalen :j

Ik vind het netjes zoals je het doet hoor :j Ik denk niet dat als ik dan bij jou op het feestje zou komen gelijk rechts om keert zou maken hihi.

Enne, wanneer ben je jarig? Echt vandaag? :)

Sheran

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:14

Haha nee, ik was op 9 november jarig maar had eerder geen tijd om het te vieren. Ik vier vanavond mijn verjaardag én mijn afstuderen!

En nu staan er muffins & brownies in de oven :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:17

Ja, verjaardagen vieren kost geld, maar als student is het wel echt iets anders. Ik heb als student vaak verjaardagen in de kroeg gevierd op eigen kosten. Ik heb bij een studentenvereniging gezeten en bij ons dispuut (en daar waren we niet de enige in) is het zelfs zo dat als je afstudeert en een borrel geeft je naast de standaard kado's van ieder lid dat komt wat geld geeft voor de borrel en een oudlid dat al werkt iets meer. Daardoor kan iedereen een afstudeerborrel geven. Het moet namelijk wel een beetje leuk blijven als arme student ;)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:36

Haha, alsnog gefeliciteerd dan :D

Ik moet dinsdag aan het bakken. Morgen is mijn dochter jarig, en heb besloten om muffins uit te delen met een lolly erin geprikt en daaromheen een snoepje oid. Daarbij een pakje drinken, en dan vind ik het wel prima eigenlijk :o Woensdag komt er een en ander aan familie op bezoek, maar ze doen het maar met een goedkope slagroomtaart van de Aldi hoor :+ Koffie thee en fris, wat chippies op tafel en ik vind het wel prima :j Kind geeft niets om duur gebak oid, en mensen die het niet aanstaan, draaien zich maar weer om :=

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:53

Thuis zou je ook drinken en alles hebben gehaald, dat kost toch ook gewoon geld..

Ik zou ook niet hele avond betalen, maar 1 biertje zou ik wel karig vinden als je echt verjaardag viert ivm afstuderen ook. Maar als het echt om het geld gaat is een kroeg ook beetje tegenstrijdig, daar zijn biertjes duurder betaald dan thuis.
Maar gewoon doen wat jij denkt dat je goed is toch, gewoon duidelijk over zijn bij ieder die binnenkomt en geen probleem van maken :) veel plezier alvast!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:58

Idd, in een kroeg ben je al snel veel meer kwijt dan uit de supermarkt. Dan is het natuurlijk wel ook een verschil of je Amstel oid wilt, of dat je genoegen neemt met een B of C merk :) Zelf nam ik altijd een aantal flessen van de aldi of lidl met fris, wat gebak van de zelfde supermarkten en eventueel wat chips. En eigenlijk waren we na een uurtje toch altijd wel onderweg naar de discotheek. Ik heb 1 jaar een groepje uitgenodigd, en voor iedereen de entree betaald ( a €6 pp ) maar dat was ook gelijk de laatste keer haha. Mensen zijn mee naar binnen gekomen om ze vervolgens heel de avond niet meer te zien. Vind ik dan ook weer beetje zonde :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:06

Bienotje schreef:
Thuis zou je ook drinken en alles hebben gehaald, dat kost toch ook gewoon geld..

Ik zou ook niet hele avond betalen, maar 1 biertje zou ik wel karig vinden als je echt verjaardag viert ivm afstuderen ook. Maar als het echt om het geld gaat is een kroeg ook beetje tegenstrijdig, daar zijn biertjes duurder betaald dan thuis.
Maar gewoon doen wat jij denkt dat je goed is toch, gewoon duidelijk over zijn bij ieder die binnenkomt en geen probleem van maken :) veel plezier alvast!

Inderdaad, maar thuis was geen optie bij mij :). Anders had ik het gewoon thuis gevierd en alles betaald. Maar in de kroeg is een colaatje 2 euro voor 200 ml, terwijl je thuis voor dezelfde hoeveelheid ongeveer 20 cent betaalt.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:26

Uitgenodigd worden voor een verjaardag en dan m'n eigen drinken moeten betalen? Nee dat snap ik dus echt niet. Persoonlijk vind ik het gierig... Als je vantevoren weet dat je je verjaardag niet thuis kan vieren, zou ik er voor gaan sparen of niet vieren. Als je mensen thuis uitnodigt vraag je toch ook niet of ze hun eigen drinken meenemen? Ik zou dus niet gaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:11

Maar waar gaat een verjaardag voor jou dan om? :)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:17

Dat is niet het discussiepunt lijkt me, als je iemand uitnodigt laat je diegene niet opdraaien voor z'n eigen drinken. Het minste wat je op een verjaardag kan verwachten lijkt mij koffie/thee met gebak en voor de rest van de avond diverse dankjes met hapjes. Ik vergelijk het bijvoorbeeld met ons trouwen, 80 man kan ik niet in de woonkamer kwijt dus ik huur een accomodatie, dan laat ik gasten toch ook niet hun eigen drinken betalen? Maar dit is mijn mening hoor, wat jij doet moet je helemaal zelf weten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:24

Dat weet ik, maar ik ben natuurlijk ook niet het ultieme referentiepunt.

Dus als je krap bij kas zit, zou je in mijn geval zeggen: vier geen verjaardag (dus bij onvoldoende ruimte thuis)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:26

Ik ben ooit op een bruiloft geweest waar iedereen 3 consumptiebonnen kreeg, daarna moest je zelf je drank betalen :')
Ik heb gedag gezegd en ben weggegaan..... het spijt mij zeer maar als je dus op een andere manier je bruiloft niet kunt betalen dan kun je een paar dingen doen maar consumptiebonnen zouden bij mij niet opkomen _O-

Ik zou inderdaad zeggen, bij geen geld, geen verjaardag vieren..... Of het althans niet zo noemen.....
dan is het gewoon een avondje uit zoals andere avonden waarbij iedereen zijn eigen drankjes betaald :)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:32

Idd krap bij kas = geen verjaardag vieren. Of toch bij je thuis en dan bijvoorbeeld 's avonds een paar vrienden en de volgende dag je familie. Zo splits je de groep. Zo doen wij het ook. Als ik alles tegelijk laat komen vind ik het veel te druk en chaotisch. En ik denk dat het voor o.a. mijn oma en schoonmoeder niet leuk is als ze tussen mijn vrienden zitten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:37

Hm dan zien jullie een verjaardag vieren toch heel anders dan ik :). Ik zie het meer als uitgaan 'ter ere van je verjaardag'. En omdat je dan jarig bent verzorg je wat extra dingen, zoals hapjes en het eerste rondje. Ik zou zelf ook niet verwachten dat de jarige al mijn drankjes betaalt als ik er 5 neem.
Het is toch gewoon gezellig als iemand zijn verjaardag viert? En iedereen doet dat dan op zijn eigen manier. Of zie ik dat verkeerd? Als ik op een verjaardag zonder hapjes en drankjes zou zijn zou ik het wel bijzonder vinden, maar ik zou het vooral leuk vinden dat diegene toch zijn of haar verjaardag viert.

Bij mij thuis past echt echt echt niet, ik kan mezelf net tussen mijn bed en mijn digitale piano wurmen en dan is het over :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:43

Bij mijn oude vriendengroep was het toch heel normaal om zo je verjaardag te vieren.
Eerst verzamelen bij het studentenhuis, samen naar de kroeg en daar het eerste drankje op kosten van de jarige en daarna zelf maar zo deed bijna iedereen dan eigenlijk

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:44

Maar stel dat je wel de ruimte zou hebben? Dan neem ik aan dat je wel alles voor iedereen betaald die bij je thuis komt. Nu verschuif je dus eigenlijk jouw probleem naar je gasten. Jij hebt niet het buget om je gasten buiten de deur te kunnen verzorgen dus moeten ze dat zelf doen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar het idee van je verjaardag in de kroeg vieren en dan 1 drankje betalen vind ik meer passen bij iemand van 18.

Edit: ik heb nooit dusdanig klein gewoond dat ik geen gasten kon ontvangen. Toen ik jonger was had ik wel genoeg vrienden die hun verjaardag nog bij pa en ma thuis vierden. Maar toen waren we wel 18-20 jaar oud en geen 25-30.
Laatst bijgewerkt door saroanda op 24-11-12 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:49

Als ik zelf de ruimte zou hebben zou ik iedereen inderdaad zelf trakteren. Maar in de kroeg betaal je al snel het tienvoudige en ik vind het niet vreemd dat iedereen dat kan.

Overigens vind ik 1 drankje en de hapjes betalen niet vallen onder 'niet kunnen verzorgen'. Als iemand bij wijze van spreken acht drankjes neemt, zou je die dan allemaal betalen? Misschien wel hoor, en dat vind ik knap :j

Het is het maken van een afweging - is een verjaardag voor de gezelligheid of is het ook heel belangrijk dat er veel te eten en te drinken is op kosten van de jarige? Ik persoonlijk vind een verjaardag niet bedoeld om een jarige op kosten te jagen. Wel zou ik verwachten dat de jarige iéts regelt, omdat je tenslotte wel voor die persoon komt. Het scheelt ook wel van hoe ver je moet komen. De mensen die ik uitgenodigd heb hoeven niet heel veel moeite te doen om bij me te komen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:54

Ik vind 't prima kunnen hoor, Sheran. Zeker als student is dat echt niet raar, zo was het afstudeerfeestje va n m'n nicht ook geregeld, en niemand die er problemen mee had hoor. Ik vind het juist raar, als iemand een goede vriend/vriendin van je is en je wéét dat diegene krap bij kas zit, dat je dan om deze reden niet zo komen. Beetje jammer zou ik dat vinden, dat soort mensen vind ik ook niet echt goede vrienden/vriendinnen/familie. Tenminste, de mensen die ik op mijn feestje zou willen die zouden daar geen probleem van maken, dat weet ik wel zeker.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:06

Als ik naar een verjaardag ga zou ik er absoluut niet over na denken of ik iemand wel/niet op kosten jaag, ik word uitgenodigt dus neem ik aan dat diegene voldoende in huis heeft of voldoende budget om alles e kunnen betalen. Een feestje geven kost nou eenmaal geld. Ik snap dat er een groot verschil is tussen de prijzen in de kroeg en een fles cola uit de supermarkt. Maar ik vind dat dat jouw probleem is en niet die van je gasten. Hoeveel mensen komen er? Soms kan je wel een deal met een kroeg sluiten, als het je stamkroeg is bijv. Dan kan je misschien de drankjes voor 1,50 inkopen met consumptiebonnen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:08

Ik hou om die reden dus niet van feestjes in de kroeg :o

ze hadden eindelijk eens inzameling van de voedselbank bij mijn AH. Ze waren al aan het inpakken, maar kon ze nog mooi 3 producten toestoppen :)

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:10

Voor een studentenfeestje vind ik dit helemaal niet zo raar. Ik zou het zelf niet meer zo doen, maar heb zelf ruimte genoeg om mensen thuis uit te nodigen. Maar het gaat toch inderdaad om gezellig samen zijn? Je hoeft trouwens toch geen 2e/3e/4e drankje te nemen? Dus dan kost het de gast alsnog niets of weinig. Thuis let je toch ook een beetje op de kosten als je een feestje houd. (tenminste als dat nodig is).

En Sheran regelt toch niet alleen maar een drankje? Er zijn ook hapjes. Ik kom ook wel eens op verjaardagen bij mensen thuis, waar met moeite een bak chips op tafel komt en een 2e drankje ook op zich laat wachten. Terwijl ik zelf altijd de tafel vol heb staan. Wat zouden jullie dan doen? Ook weggaan?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:31

zonnebloem18 schreef:
Bij mijn oude vriendengroep was het toch heel normaal om zo je verjaardag te vieren.
Eerst verzamelen bij het studentenhuis, samen naar de kroeg en daar het eerste drankje op kosten van de jarige en daarna zelf maar zo deed bijna iedereen dan eigenlijk

Zo ken ik het inderdaad ook van toen ik nog studeerde!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:38

imd schreef:
Ik vind 't prima kunnen hoor, Sheran. Zeker als student is dat echt niet raar, zo was het afstudeerfeestje va n m'n nicht ook geregeld, en niemand die er problemen mee had hoor. Ik vind het juist raar, als iemand een goede vriend/vriendin van je is en je wéét dat diegene krap bij kas zit, dat je dan om deze reden niet zo komen. Beetje jammer zou ik dat vinden, dat soort mensen vind ik ook niet echt goede vrienden/vriendinnen/familie. Tenminste, de mensen die ik op mijn feestje zou willen die zouden daar geen probleem van maken, dat weet ik wel zeker.

Vind ik ook, als je dan bv. je baan verliest of ziek wordt en minder geld hebt zou je ineens je verjaardag niet meer kunnen vieren? Het zou juist heel leuk zijn je vrienden en familie dan zeggen we verassen je met een verjaardagsfeest en we nemen allemaal iets te eten of te drinken mee.
Met studenten is het trouwens ook zo dat bijna iedereen hetzelfde probleem heeft, weinig ruimte en weinig geld, dus dan is zo je verjaardag vieren doodnormaal, heb het heel vaak zo meegemaakt (ook dat je niets kreeg als 'gast') en niemand ging er ooit vanuit om meer te krijgen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:59

nientje78 schreef:
Ik heb het dan nog goedkoper :=
Bruine bonen,gehakt en zo'n mixje van Honig en klaar.
We eten hier met z'n 3-en van.

dat is toch geen gezonde maaltijd, de groente mist!