Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:54

Bij de beukhaag blijft het verdorde blad er in de winter aan zitten. Daar moet je van houden, maar hij wordt niet kaal. Het blad valt af als hij gaat uitlopen. Dan duwt her nieuwe blad her verdorde eraf.

Magnolia vind ik mooi. Wel een nadeel dat hij zo vroeg bloeit. Vaak heb je dan nog kans op nachtvorst en dan ben je als je pech hebt meteen van je bloemen af.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:05

Farjen schreef:
Dat is wel een mooie optie :) Verliest beulhaag zijn bladeren in de winter?

blad verkleurt en verdort wel, maar het blijft zitten :j
dus in de winter een bruine haag, in het voorjaar word ie weer groen en valt het oude blad af.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:22

vonneke schreef:
De voortuin.

Gisteren alle beplanting erin gezet. Ben tevreden. (inmiddels zijn de labels eraf hihi)

[ Afbeelding ]

Ziet er leuk uit Vonneke, en nu maar hopen dat het mooi weer wordt, kan het lekker groeien.

Lees straks even bij, ben het weekend met de paarden op stap geweest.
Morgen komt de tuinman de hele dag, snoeien, bijwerken, een paar borders moeten wat veranderd worden, yeahhhhh.

Naath86

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:53

Ik dacht ook al dat dat de reden was hoor Vonneke! Geef je groot gelijk!!

LauraBram, ik zoek ook juist iets wat al vroeg bloeit! En idd risico is dan wel de vorst.. Maar het is nu nog zo dor in de tuin, dus ben nu op zoek naar planten die al wat eerder bloeien. Vorig jaar hebben we alle planten in de nazomer erin gezet, dus dan heb je vooral bloeiende planten die in de nazomer bloeien. Ben nu op zoek naar mooie planten voor deze periode!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:36

Vonneke strakke voortuin!

Ik vind buxusjes op die manier ook wel leuk, Wij hebben rond de zijtuin ook een hoop buxusjes staan. Taxus ben ik niet zo'n fan van, helemaal niet met kleine kinderen die die mooie rode besjes als lekkere snoepjes zien. We hebben hier ook meerdere taxussen in de tuin staan en die gaan er allemaal uit.

Naath wel mooi die magnolia!

Hier is net een vriend van een vriend een lading steentjes komen lossen hij is hovenier en moest ze uit een andere tuin weghalen, nou stort dan maar hier. 36m2 aan kleine steentjes is toch wel een hoop :=

Heerlijk door die regen en zon van de afgelopen dagen is alles aan het uitlopen. Mijn mooie roodbladerige boom loopt roze uit, zo mooi <3

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:34

Hey, Kaygee, wij wonen vlak bij elkaar....

Als je nog steentjes kwijt moet ;)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:38

Inderdaad! Zal aan je denken als we over hebben!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:44

Handig topic hier! Dat ik dit nog niet eerder tegen ben gekomen.. Ik ben ook druk bezig met mijn tuin. Ik ben twee jaar geleden verhuisd, en ik heb een grote berg puin-zand moeten omtoveren tot een mooie tuin.. Pfoe! Nu heb ik een groot stuk gras, een vijver die nog afgewerkt moet worden, en een boel fruitboompjes die hopelijk niet zijn bevroren met die vorst.. En een moestuintje. Maar dit jaar moeten we eerst de trap naar de voordeur metselen, een pad aanleggen, het terras afgraven en deels betegelen en dan de borders afwerken en inzaaien.. Heel veel werk, dus dit topic komt goed van pas!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:48

Maar wat voor steentjes zijn het dan Kaygee?? :P

Voor bestrating of grind steentjes??

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:58

Voor bestrating, dit soort tegeltjes. Ene kant grind achtig, andere kant glad. Kunnen we een mooi terrasje van aanleggen. Waarschijnlijk ergens in de zijtuin. Want links achter wil ik eigenlijk een zithoekje met wat grotere tegels net als voor. Ik vind het zo lastig om te bedenken hoe ik het allemaal wil. Ik moet eigenlijk een ontwerp tekening maken..
Afbeelding

Dit is nu mijn uitzicht vanuit de keuken, wordt ik een beetje verdrietig van zo :P en die linksachter bedoel ik, daar staat altijd de zon op.
Afbeelding

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:23

Zo dat is mooi zoveel steentjes zeg! Ik kan me voorstellen dat je Iers aan het uitzicht wilt doen.

Ik kan het mishebben maar volgens mij heb ik heeeel veel zaailingen van m'n Helleborus :=

Afbeelding

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:12

Oh dat zou leuk zijn! Heb er nu ook een even in pot staan nog, staat ook op de foto. Ik vind ze zo gaaf!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:22

Die aan de rechterkant achterin?
Zijn die roze van zichzelf of al verkleurd?

Ik ben benieuwd wat het wordt. Ik heb ooit eens zaailingen van een collega gehad en die kregen de meest prachtige kleuren.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:13

Ja die roze, zo waren ze al toen we ze kregen. Ben benieuwd hoe ze worden.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:20

Leuk Laura!

Denk ook zeker dat ik Helleborus in de borders ga zetten. Tenminste, afhankelijk van wat ik in de tuincentra tegen ga komen haha

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:59

Ik ben dit weekend ook weer lekker aan het werk gegaan. Heerlijk in het zonnetje in de tuin aan de slag en kijken hoe alles groeit. <3
Heb een put gegraven in de voortuin; daar komt een stermagnolia (magnolia stellata) in. Verder de narcissen en tulpen die enkel blad en geen bloem geven uitgegraven. Die jaarlijkse teleurstelling hoef ik niet!

Verder heb ik in de tuin een beetje het zelfde probleem als Farjjen: een lelijke tuinafscheiding met Bekaert draad en nieuwsgierige (en bemoeizuchtige -O- ) buren. Ik los het op door elk jaar wat bij te planten in de border. Die border heb ik overigens ook zelf aangelegd; toen we er kwamen wonen was er niets. Nu zet ik elk jaar een paar planten en krijg zo een brede, gemengde haag met bloeiende planten in paars, rood, blauw en wit. Ik heb nu: seringen paars en wit, rode sierahorn, vlinderstruiken paars en wit, rode bes, jostabes, rhododendron rood, azalea rood en rozen. Allemaal door elkaar en dicht bijeen. Zo bloeit er het hele jaar door wel wat en groeit het beetje bij beetje toe. Het duurt enkele jaren maar het resultaat mag er zijn! Ik heb er trouwens ook drie kerria japonica in staan. Die passen helaas niet in het kleurbeleid maar ik ben weg van de bloemen en het is een geweldige heggenplant! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:34

Gisteren en vanmorgen in de tuin gewerkt. Vorige week compost gestrooid en dan heerlijk een paar buien regen er overheen. Dit jaar alleen maar met kalk gegooid en niet gemest. Koukleumen naar buiten geschopt. Als er nachtvorst komt gaan ze de schuur in. Een heel berg plantjes bij de Lidl gekocht vorige week (voor weinig geld). Alleen de zomerbollen moeten nog de tuin in. Niet te geloven maar mijn Clematis Armandii heeft de winter overleefd, wel met wat schade, maar er zitten een hele berg nieuwe groene punten in.Camelia's staan op springen. Kwam ook de Codonopsis weer tegen. Vorig jaar gezaaid, beetje
zielig met maar een bloem. Hoop dat ie nu wat meer bloemen geeft. Mijn irissen (de vroege) staan dik in knop. Nog een paar mooie dagen en het is weer en groene oase.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:39

Ja het gaat hard nu he. Een paar regen buitjes en hogere temperaturen doen wonderen.
Ik heb gisteren ook al knoppen ontdekt aan m'n Annabelles, m'n roos krijgt blad en ik zag ook hele kleine puntjes bij m'n wilde Wingerd *\o/*

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:52

Leuk dat alles nu weer begint te groeien en bloeien hè?
Ik heb gisteren alle ramen gelapt rondom mijn terras, want als er eenmaal potten staan heb ik een half uur werk aan ruimte maken voor de trap :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:00

De grootste verassing dit jaar was mijn witte hondstand. Heb m nu drie jaar en heb nu voor het eerst bloemen. De rode had na een jaar al 1 bloem, de gele bloeit vanzelf, net onkruid, heb de hele buurt al voorzien.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:24

Michelle77 schreef:
Denk ook zeker dat ik Helleborus in de borders ga zetten. Tenminste, afhankelijk van wat ik in de tuincentra tegen ga komen haha

De Welkoop/ Boerenbond had hier Helleborus staan, ik heb er eentje gekocht (2.99).

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:28

Afbeelding

Zo is mijn border geworden, er moet nog een afdekplank op..

De vlinderstruiken staan er al in, die staan aan weerskanten op +/- 90 cm uit de zijkant, tegen de schutting aan (de totale breedte is +/- 400 cm).

Zometeen ga ik 6 witte hortensia's halen, die zet ik denk ik in "bosjes" van 3 op de kopse kanten.

Hebben jullie verder nog suggesties? Het wordt dus blauw/paars/wit. Ik zoek voor tegen de schutting een beetje hoogte, en voorin wat lager. Liefst ook al snel een beetje kleur/bloei O:) .

Ik vind het vooral moeilijk inschatten hoeveel ik van alles moet nemen, hoe vol ik het moet zetten..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:36

Misschien nog een clematis tegen de schutting aan?
En anders niet tegen vorst kunnende grote planten als de oleander, sundaville?
Ik heb laatst foto's van een tuin bestaande uit hortensia's icm verschillende hosta's gezien. Dat vond ik echt prachtig, maar je moet er wel van houden.
Verder voorin misschien klein perkspul? Campanula kan mooi over de kant van de border hangen.
Haagje lavendel?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:58

Als je er 6 hortensia's in zet valt er weinig meer met hoog/laag te spelen. Border is niet al te diep, hortensia's worden toch struiken die meer dan een meter doorsnede hebben. Gezien de foto heb je die meter al niet aan diepte in de border, struiken komen dan aan de voorkant over de rand heen.
Ik heb zelf 6 hortensia's staan op een stuk dat meer dan 3 keer zo groot is, en dat stuk is helemaal aaneensgesloten hortensia.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:06

Diepte is 80 cm. Hoeveel zou je er dan neer zetten?