Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:18

Oh en ik wil niemands plezier bederven, maar wij hebben ook bezichtig-afspraken gemaakt (voor nieuw huis kopen) die tot een paar uur van te voren werden afgebeld want huis al verkocht. Dus dat was soms wel erg teleurstellend.
Wij hielden ook Funda meerdere keren per dag in de gaten. Toch lukte het dan soms niet om een bezichtiging te plannen en soms dus wel, maar als je niet de eerste bent kan het huis toch al weg zijn. Behalve kluswoningen, die gaan minder hard.
Wij hebben uiteindelijk zonder bezichtiging (werd afgebeld dat er al teveel biedingen waren en dat ze eerst gingen kijken of daar wat uitkwam) een bod uitgebracht. En omdat dat bod de interesse wekte konden we toch komen kijken. Dus dat is ook nog een optie :)

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:20

Gefeliciteerd Nayomie!

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:26

ons oude huis was ook klein.
wel drie slaapkamers, maar de kleinste pastte net een bed en een kast in.
kwam er een kijker..
en die was boos. want het huis had niet drie, maar twee slaapkamers.
nee meneer. alleen 1 is gewoon klein en dat had je kunnen zien op de foto's.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:26

Dank je wel!

Nikass, dat lijkt me heel spannend. Soms kom je met een bezichtiging achter meer dingen dan je in eerste instantie dacht. Zo zagen wij een leuk huis, waren helemaal enthousiast toen we het zagen. Bezichtiging aangevraagd, bleek het hele dak vol asbest te liggen (stond nergens aangegeven) en moest toch wel, gezien het dak ook lekkage gaf, direct een nieuw dak erop. Maargoed, dan praten we ook wel over een klushuis.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:35

Gefeliciteerd Nayomie!

Ik heb denk ik wel mazzel gehad. 1 huis bekeken, en mijn bod werd geaccepteerd.
Nu volgde ik de makelaar op fb en zag in zijn verhaal dat er nieuwe woningen kwamen. Meteen interesse aangegeven, en toen die online stond meteen afspraak gemaakt.
Ik heb mijn bod wel moeten verhogen, ik bood 15 boven de vraagprijs. Maar was nog iemand met nagenoeg hetzelfde bod. Dus met 5 verhoogd. De verkopers gunden het mij meer omdat mijn verhaal herkenbaar overkwam voor ze. Ik had er dus een briefje bijgedaan met foto etc.

Op mijn woning kreeg ik bij de 2e verkoop ook een briefje met foto met een verhaaltje. Alleen die mensen boden dus bijna 20 onder de vraagprijs.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:36

In een tijdperk waarin de huizenmarkt niet zo verhit was hebben wij 151 kijkers voor ons appartement gehad, waarvan er 150 kijkers aangaven toch liever een appartement te kopen met meer dan 1 slaapkamer. Echt horendol werden we ervan. Na 150 bezichtigingen zijn we overgestapt naar een andere makelaar en toen was hij direct bij de eerste bezichtiging verkocht.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:37

Haha dat is toch ook erg.
Dat zie je toch van te voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:39

Wij zijn dus nieuw op de woningmarkt (vorige huis hebben we 4 jaar geleden voor iets onder de vragenlijst gekocht).
Maar als je bied moet je er dan ook een persoonlijk verhaal bij doen waarom je het huis wil en wat je er mee wil doen etc?
Een soort sollicitatie voor de woning?

Als ik lees dat mensen bieden zonder kijken of zonder voorbehoud van financiering bieden, zakt de moed wel in de schoenen.

Hebben jullie ook een aankoopmakelaar?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:41

Ik heb gekocht zonder aankoop makelaar.
Had er wel een briefje bij ja. Met wie ik was en fotootje.
Ik had op m’n huis wat ik verkocht heb maar 1 briefje bij het bod. Verder zonder.
Ik heb geboden onder voorbehoud financiering en zonder bouwkundige keuring.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:55

Wij hebben wel bij het bod elke keer iets verteld over onszelf en waarom we het huis graag wilden, niet te lang, als er gelijke biedingen zijn kan dat toch wat uitmaken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 15:03

Ik had een aankoopmakelaar. En dat was hier ook geen overbodige luxe. Heel weinig starterswoningen... En wat pech met werk destijds. Inmiddels wel een heel fijn plekje :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 15:06

Dat hoeft niet perse, vaak kiezen verkopers toch voor het hoogste bod en de beste voorwaarden, lig je toevallig allemaal dicht bij elkaar dan kan het verschil maken maar dat is ook afhankelijk van de verkoper. Ik denk dat als je vijf biedingen met briefjes krijgt je er ook niet meer zoveel mee doet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 15:45

Wat is het voordeel van een aankoopmakelaar?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 15:49

Hier aankoop makelaar, en motivatie brief met foto van mijn 2 dochters. Oude bewoonster moest naar verzorgingstehuis, dus motivatie brief heeft de doorslag gegeven.
Onze aankoop makelaar hielp mee met bepalen wat er geboden moest worden en zette alles netjes op papier. Deed het bod laatste minuut voor sluitingstijd, en regelde al het papierwerk.
Volgende keer neem ik zeker weer een aankoop makelaar!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 15:50

Wat ben je dan kwijt als ik mag vragen? Wij hebben het nu zelf gedaan.
Gaat hij ook mee naar de bezichtiging?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 15:54

Hier ook echt volledig ontzorgd door de aankoopmakelaar, en dat was zeker met de bezichtigingen ook erg handig, die let net op andere details en was bijvoorbeeld ook aanwezig bij de aankoop keuring.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:17

Wij hebben ons huis gekocht eind 2020, 15k boven de vraagprijs en zonder voorbehoud van financiering. Ook met persoonlijk bericht, mede door ons mooie bod het geworden. Maar het bericht heeft veel geholpen!

Hier gaan de huizen inmiddels als warme (hete) broodjes over de toonbank. 2 woningen in mijn straat nu met +40 en +55k overboden verkocht. Beiden ouder (jaren 60) en een stuk kleiner dan ons huis.. Bizar!

Voor de zoekers in/rondom Den Bosch, waar zoeken jullie precies? Wellicht kan ik nog iets betekenen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:30

Zonnetje81 schreef:
Wendy_Komen schreef:
Qua huisdieren, wel een extra reden dat we ons huis verkocht hebben zonder bezichtigingen. 2 katten kan wellicht nog. Maar denk dat de 9 terraria niet eens aangesproken hadden :o

Succes Zonnebloem!

:') :')

Mijn 12 katten in huis en een hondje ook niet denk ik.

Hier hebben we 40+ reptielen eerst verhuisd en ook de bijbehorende knaagdieren en insecten :')

Bij ons worden volgende week maandag de foto's gemaakt. Hebben toch besloten om het gehele appartement eerst leeg te trekken voor de foto's. Vind het best wel spannend wat er gaat gebeuren.
We verkopen straks een appartementje van 56 m2 op 11 hoog in Kanaleneiland (Utrecht). De boel is erg verouderd en mag best wel opgeknapt worden. Ik hoop dat er ondanks dat ook wat starters willen komen kijken. Daar verkopen we liever aan dan aan een aannemer :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:35

CCCCC schreef:
Wij hebben ons huis gekocht eind 2020, 15k boven de vraagprijs en zonder voorbehoud van financiering. Ook met persoonlijk bericht, mede door ons mooie bod het geworden. Maar het bericht heeft veel geholpen!

Hier gaan de huizen inmiddels als warme (hete) broodjes over de toonbank. 2 woningen in mijn straat nu met +40 en +55k overboden verkocht. Beiden ouder (jaren 60) en een stuk kleiner dan ons huis.. Bizar!

Voor de zoekers in/rondom Den Bosch, waar zoeken jullie precies? Wellicht kan ik nog iets betekenen.

Wij zoeken in een straal van 30 km fietsen rondom de Sint Jan :D
En dan het liefst iets meer landelijk gelegen/groter perceel.

Bieden zonder financieringsvoorbehoud zou ons ook moeten lukken, maar ik durf dat, ondanks de goede vooruitzichten, toch niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:41

Bieden jullie zonder behoud van financiering omdat jullie bijvoorbeeld 5 ton op de plank hebben liggen of zullen krijgen uit overwaarde? Of omdat jullie er zeker van zijn dat de financiering rond komt?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:50

Ik heb op het laatste moment een aankoopmakelaar genomen en daardoor heb ik het huis kunnen kopen. Wel fiks overboden (meer dan 15 % := ) en zonder voorbehoud. Zowel de makelaar die mijn huis zou verkopen als de financieel adviseur zeiden dat dat makkelijk kon. En daarbij heb ik voldoende spaargeld om de evt. boete te betalen. (de 10 % ).

Bij mij al 2 bezichtigingen afgezegd en 1 kijker heeft al aangegeven niet verder te willen. -O- Wat nou, je huis is zo verkocht :+

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:04

Nayomie schreef:
stitchlover schreef:
Wij hadden op aanraden van de financieel adviseur ingeschreven bij diverse makelaars om zo push mails te krijgen. Echter, die mails kwamen niet altijd even snel binnen. Stond soms al dagen op Funda voor we de mails binnen kregen. Dus wij hebben meerdere keren per dag op Funda gekeken en zo snel mogelijk gebeld voor een bezichtiging.

Wij hebben trouwens mooi nieuws gehad vandaag. Wij hadden een bieding gedaan en hebben nu een huis. *\o/*

Thanks, ik heb een makelaar in mijn kennisenkring, dus daar ingeschreven. Daarnaast bij een ander groot regionaal kantoor ook ingeschreven. Zoekopdracht op Funda aangezet.
Het valt mij vooral op dat er héél weinig te koop staat, in welke categorie huizen je ook zoekt in onze regio.
Ik lees ook ervaringen over aankoopmakelaars en de voordelen daarvan. Aan welke extra kosten moet je dan denken?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:12

Wij vonden een aankoopmakelaar niet nodig, waren zelf altijd op tijd bij voor bezichtiging en hebben binnen drie maanden een huis gekocht dus dat lukte prima.
Wij hadden al een financieel adviseur en alles berekend met veilige marge dus wisten wat we konden uitgeven.

Wij hebben inmiddels 4 kijkdagen en een reserve lijst dus dat gaat goed!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:04

Ik heb gekocht en waarschijnlijk verkocht met een financieel voorbehoud. Als je keuze hebt is zonder interessant.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:07

stitchlover schreef:
Hoe zorgen jullie dat je zo vroeg mogelijk op de hoogte bent van wat er te koop komt in je zoekgebied?

De Funda app downloaden, een zoekopdracht invoeren en daarvoor de pushmeldingen aanzetten. :j Wij waren hierdoor eigenlijk altijd één van de eersten en hoewel sommige huizen 100+ aanvragen hadden, hebben wij nooit op de wachtlijst gestaan. Geen idee of dit in andere regio's ook opgaat, maar zeker het proberen waard. :)