[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:28

Geloof me, we hebben makelaarsland aan de telefoon gehad en het is een vreselijke organisatie. Kan me ook niet schelen met wie ze samenwerken. Dezelfde ervaring hebben we met ING aan de telefoon, dus kan me er wel iets bij voorstellen.

Dat iets te koop blijft staat is prima. Maar zeggen dat een huis verkocht is, terwijl dat niet zo is om hypotheken aan te smeren, is niet correct. Dat zouden verkopers ook wel mogen weten dat ze alleen bezichtigingen inplannen met mensen die in het verkoop praatje van de hypotheek trappen.

En buiten dat, als verkoper bepalen wij. Als ons huis verkocht is, wil ik het weer van de markt hebben ook. Gebeurt hier in de omgeving doorgaans ook.

Danii_

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:46

Hoi! Ik ben sinds kort aan het rond kijken in de omgeving van Nijmegen. Momenteel huren we nog dus rustig Funda in de gaten aan het houden. Wat vinden jullie van dit huis qua prijs verhouding? https://www.funda.nl/koop/nijmegen/huis ... straat-45/

Helaas zag ik te laat dat er vrijdag open huis was, hopelijk is het nog mogelijk om komende week te gaan kijken.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:20

Wij hebben komende week 2x bezichtigingen. Iemand nog goede tips? Ik heb dit lijstje sowieso doorgenomen https://www.woneninonshuis.nl/kijker-bereid-huis-goed/. Lastige is alleen dat we beiden om 6u de deur uit gaan en de bezichtigingen pas halverwege de ochtend zijn. Dus die verse pot koffie wordt lastig..

En ik was eerst van plan de kat gewoon thuis te laten, maar die is ivm een huidprobleem nu half geschoren dus ik ga toch proberen of hij even naar m'n zusje kan :+

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:44

Danii_ schreef:
Hoi! Ik ben sinds kort aan het rond kijken in de omgeving van Nijmegen. Momenteel huren we nog dus rustig Funda in de gaten aan het houden. Wat vinden jullie van dit huis qua prijs verhouding? https://www.funda.nl/koop/nijmegen/huis ... straat-45/

Helaas zag ik te laat dat er vrijdag open huis was, hopelijk is het nog mogelijk om komende week te gaan kijken.


Ik ken de markt in Nijmegen niet maar het is daar vast duurder dan hier om de omgeving. Lijkt me een keurig huis maar niet heel groot. Ligging en tuin lijken mij prima.

Zijn jullie met z'n tweetjes of heb je ook nog kinderen?

Queelens

Berichten: 8034
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:05

SophievdV schreef:
Danii_ schreef:
Hoi! Ik ben sinds kort aan het rond kijken in de omgeving van Nijmegen. Momenteel huren we nog dus rustig Funda in de gaten aan het houden. Wat vinden jullie van dit huis qua prijs verhouding? https://www.funda.nl/koop/nijmegen/huis ... straat-45/

Helaas zag ik te laat dat er vrijdag open huis was, hopelijk is het nog mogelijk om komende week te gaan kijken.


Ik ken de markt in Nijmegen niet maar het is daar vast duurder dan hier om de omgeving. Lijkt me een keurig huis maar niet heel groot. Ligging en tuin lijken mij prima.

Zijn jullie met z'n tweetjes of heb je ook nog kinderen?


Indd lastig om te zeggen. Is in elke regio anders. Ik zou er voor tekenen als ik zon huis voor dat geld hier zou kunnen kopen :+

Danii_

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:41

SophievdV schreef:
Danii_ schreef:
Hoi! Ik ben sinds kort aan het rond kijken in de omgeving van Nijmegen. Momenteel huren we nog dus rustig Funda in de gaten aan het houden. Wat vinden jullie van dit huis qua prijs verhouding? https://www.funda.nl/koop/nijmegen/huis ... straat-45/

Helaas zag ik te laat dat er vrijdag open huis was, hopelijk is het nog mogelijk om komende week te gaan kijken.


Ik ken de markt in Nijmegen niet maar het is daar vast duurder dan hier om de omgeving. Lijkt me een keurig huis maar niet heel groot. Ligging en tuin lijken mij prima.

Zijn jullie met z'n tweetjes of heb je ook nog kinderen?


Ja we zijn met zijn tweetjes ook geen kinderwens voorlopig. We huren nu een appartement en ik zou heel graag een tuin willen en iets meer ruimte. Ik heb de makelaar gemaild voor een bezichtiging als het nog niet verkocht is.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:28

Hallo allemaal, ik ga het topic eens goed doorspitten want overweeg deze week een kluswoning te kopen via 'kopen naar wens' via een woonstichting. Financiering moet ik nog goed in duiken, iemand nog tips voor als je als ZZP'er aankomt voor een hypotheek. Las dat er ook veel verschil is in de voorwaarden, afgezien van de rentes.

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 13:08

Wohoooo van geen huis te vinden gaan we ineens naar 2 huizen bekijken op aanstaande maandag :D 1tje vinden we echt bijzonder mooi dus hoop dat dat echt wat is.

Denise_Storm

Berichten: 2375
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:12

Wij hebben zojuist het voorlopig koopcontract getekend *\o/*

Was nog even spannend. Uit de bouwkundige keuring bleken betonelementen onder de vloer niet goed te zijn. Aanvullende keuring laten doen en daar kwam een behoorlijk kostenplaatje uit voor het herstel. Maar we zijn er na onderhandelingen uitgekomen met de verkopende partij en hebben dus net het voorlopig koopcontract getekend :):)

Het kan snel gaan. Dit was ons eerste huis was we serieus gingen bezichtigen. We zijn heel blij :D

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 01:16

Wij hebben vandaag een huis bekeken in Dld, maar denk ook niet dat deze het wordt.

Vandaag verder nog niet online geweest, dus het nieuwe aanbod nog niet bekeken. Maar meestal zijn we toch te laat als er echt iets leuks voorbij komt.

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:09

Als je nou een zoek opdracht aanmaakt dan krijg je een mailtje (meestal) als er iets aangemeld is met jouw voorkeuren. Dan ben je er misschien net iets eerder bij...

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:56

Prairy schreef:
Als je nou een zoek opdracht aanmaakt dan krijg je een mailtje (meestal) als er iets aangemeld is met jouw voorkeuren. Dan ben je er misschien net iets eerder bij...


Dat had ik dan ook niet gelezen :o :D Ik doe niet veel op mn telefoon, dus als ik de laptop niet open, lees ik amper wat.

Funda loopt vaak achter, dus als je alleen daar kijkt, ben je vaak te laat.

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:14

Heel mooi huis!

Wij gaan morgen weer kijken. De huizen van maandag waren het toch net niet. En nu gaan we bij heel wat anders kijken. Ben benieuwd :)

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:09

Misschien een meevaller, een kennis van een vriend van mij die wil zijn huis verkopen, nog geen makelaar in handen genomen. In de juiste buurt, 70m2, allemaal 8 jaar geleden geloof ik volledig gerenoveerd, 1 verdieping portiek appartement en hoekwoning met 3 slaapkamers en 2 balkons. Hoop dat we een goede deal kunnen maken zodat ik de koste koper niet heb en niet hoef op te bieden :+ en dan hebben zij ook geen haast met een nieuwe woning kopen en geen makelaarskosten. Win win is het dan :D hoop dat hij het voor ca 155.000 of 160.000 wilt verkopen.

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:34

Hoezo zou je geen kosten koper hebben? Notaris en overdrachtsbelasting zal je gewoon moeten betalen lijkt me?

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:49

Taxatie kosten, notaris, overdrachtsbelasting, afsluit kosten hypotheek, dat moet je gewoon betalen inderdaad. Het enige dat je misschien bespaart zijn de kosten voor een aankoopmakelaar.

Zij besparen de kosten van een verkoop makelaar.

Voor 160k ben je dus nog ongeveer kwijt :

3200 ovb
500 taxatie
1200 notaris
2000 afsluit kosten
Afsluit provisie NHG (weet niet hoeveel dat nu is, heb ik niks mee te maken gehad de laatste tijd).

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 23:03

Ik dacht dat het ongeveer 6000 zou schelen in vergelijking met een woning die al te koop is aangeboden via aankoopmakelaar? XD voel mij nu een dipshit. Wist wel dat ik alsnog nog de notaris kosten en taxatie enzo had, maar dacht dat het rond de 4.000 bij elkaar zou zijn?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 00:14

Wij hadden geen aankoopmakelaar en waren €10.000 kwijt

Overdrachtsbelasting is al 2% van de woning. Dan nog NHG, kosten hypotheekadvies was ook €2000 taxatie en dan nog notaris €10.000 ben je zo kwijt.

NHG is 1% lijstje hierboven klopt je zou dan rond de 8500 kwijt zijn met NHG erbij. Ons huis was duurder dus wij betaalden ongeveer 1500 meer aan belasting en NHG.

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 00:31

Dat hypotheekadvies, hoe zit dat precies? Ik vermoed dat ik bij mijn eigen bank ga, maar moet je die 2000 alleen al betalen om een hypotheek te krijgen standaard?

Jildau

Berichten: 9444
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 05:50

lifaya schreef:
Dat hypotheekadvies, hoe zit dat precies? Ik vermoed dat ik bij mijn eigen bank ga, maar moet je die 2000 alleen al betalen om een hypotheek te krijgen standaard?


Wij hebben de hypotheek ook gewoon bij onze eigen bank maar hebben alsnog €1500 betaald geloof ik. We hebben het huis zonder aankoop makelaar en zonder onafhankelijk adviseur gekocht en waren ongeveer €10.000 kosten koper kwijt.

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:17

lifaya schreef:
Dat hypotheekadvies, hoe zit dat precies? Ik vermoed dat ik bij mijn eigen bank ga, maar moet je die 2000 alleen al betalen om een hypotheek te krijgen standaard?

Ja.

Wij waren 2500 kwijt bij onze eigen bank. 2000 als je geen ondernemer was maar simpele (vaste) contracten hebt.

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:25

Dus financieel gezien is er eigenlijk geen voordeel voor mij? Dat huis word sowieso als die op funda staat voor rond de 170-180k verkocht, de hele buurt word gerenoveerd, de straten alles.Den Haag zuid is in opkomst :+ dus niet hoeven opbieden scheelt al een hoop.

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:29

Kosten koper heb je altijd, hoe je ook koopt. Enige verschil maakt of een woning vrij op naam is, voor de overdrachtsbelasting.

Jouw voordeel zit toch in een lagere prijs en zekerheid dat je de woning kunt kopen zonder dat je boven de vraagprijs uit hoeft te bieden?

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:53

Het scheelt sowieso geld, maar ik dacht dus dat het ook in k.k zou schelen maar dat is dus niet zo. Ga maandag in elk geval kijken en hoop komende week met Mn moeder te kijken. Zij zou mij evt wat financieel kunnen helpen maar ze denkt dat het een pauperwijk is :+ maar dat gedeelte is juist heel rustig, kom er nu al 2 jaar

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:36

Hier ook een woning gekocht zonder aankoopmakelaar en verkoopmakelaar. Kosten koper blijven idd gewoon en ook de advieskosten voor de hypotheek komen er gewoon bij, bij mij 2100 euro en nog 1200 NHG kosten.

Voor de verkoper scheelde het alleen makelaarskosten en daardoor heb ik de woning iets voordeliger kunnen kopen. Zo hadden zij er geen gedoe mee met bezichtigingen etc. Ik denk alleen wel dat als ze hem wel op funda hadden gezet, de woning voor veel meer was weggegaan.