[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:49

Ai ziek zijn als je moet klussen is alles behalve fijn! Beterschap Nelleke! Plaats je ook foto's als het klaar is?

_Nelleke_ schreef:
Sayangki, ik moet ook kritischer zijn bij het bezichtigen van huizen. Ik zie in elke bouwval een paleisje. Dat soms de hele fundering, dak, kozijnen etc. vervangen moeten worden staat er vaak nieteens bij. Wel dat er 'wat werk' aan zit. :')

Wel spannend, heb je linkjes van de huizen waar je gaat kijken of wil je dat liever niet?

De linkjes staan al ergens in het topic (1 of 2 pagina's terug), behalve van het derde huis
Van het derde huis geen directe link: http://www.jacobs-makelaardij.nl/woningaanbod/ --> plaats rijkevoort de walsert en dan het enige huis wat te voorschijn komt.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:43

@Symbeami. Wat een rotnieuws!

@Liselot. Gefeliciteerd!! Eindelijk het lange wachten heeft geloond!!

@Nelleke. Beterschap en succes met klussen!

Ik ben echt kapot. De stress van de koop, hypotheekgedoe en dan de uiteindelijke sleuteloverdracht en dan nu het klussen. Het was wel even schrikken toen ik het appartment leeg zag. Er zit veel meer schilder- en poetswerk in dan gedacht. Gisteren ben ik in mijn uppie aan de klus begonnen dan toen zag ik het echt niet meer zitten. Vandaag zijn mijn ouders komen helpen en we zijn super opgeschoten. Morgen nog de keuken en het plafond in de woonkamer en dat zit alles weer strak in de verf. De deuren komen een voor een aan de beurt. De groene deur is gelukkig weer mooi wit. Morgen het verfwerk afmaken en nog naar de bouwmarkt voor radiatorenombouw, vensterbanken en wat al niet meer. Samen met mijn vader gaan we deze vrijdag monteren. Mijn moeder neemt een dagje vrij voor de grote poets. Afspraak gemaakt voor plaatsing van een nieuwe cv ketel. En dan zaterdag de grote verhuisdag. Het voelt nog een beetje alsof ik aan het klussen ben in andermans huis maar stapje voor stapje wordt het mijn thuis!!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:18

Caballo77 schreef:
@Symbeami. Wat een rotnieuws!

@Liselot. Gefeliciteerd!! Eindelijk het lange wachten heeft geloond!!

@Nelleke. Beterschap en succes met klussen!

Ik ben echt kapot. De stress van de koop, hypotheekgedoe en dan de uiteindelijke sleuteloverdracht en dan nu het klussen. Het was wel even schrikken toen ik het appartment leeg zag. Er zit veel meer schilder- en poetswerk in dan gedacht. Gisteren ben ik in mijn uppie aan de klus begonnen dan toen zag ik het echt niet meer zitten. Vandaag zijn mijn ouders komen helpen en we zijn super opgeschoten. Morgen nog de keuken en het plafond in de woonkamer en dat zit alles weer strak in de verf. De deuren komen een voor een aan de beurt. De groene deur is gelukkig weer mooi wit. Morgen het verfwerk afmaken en nog naar de bouwmarkt voor radiatorenombouw, vensterbanken en wat al niet meer. Samen met mijn vader gaan we deze vrijdag monteren. Mijn moeder neemt een dagje vrij voor de grote poets. Afspraak gemaakt voor plaatsing van een nieuwe cv ketel. En dan zaterdag de grote verhuisdag. Het voelt nog een beetje alsof ik aan het klussen ben in andermans huis maar stapje voor stapje wordt het mijn thuis!!

Je bent toch niet toevallig mijn nieuwe buren van het portiek hiernaast := Die arme mensen zijn al 3 weekenden aan het schuren... er blijft geen hout meer over _O-

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:08

caballo: Kan me goed voorstellen dat je helemaal kapot bent! Eerst inderdaad al dat geregel en gedoe en dan ook nog flink aan de klus. Wel mooi dat je goed opgeschoten bent met je ouders.

Ik heb nog een vraagje; mag de verkopende partij zomaar de passeerdatum aanpassen terwijl er een datum vermeld staat in het voorlopige koopcontract?
Toen ik de makelaar namelijk belde vrijdag om te zeggen dat de hypotheek rond was zei hij mij dat de datum wel ietsje later kon worden omdat de verkopende partij nog woonruimte moet vinden. Heb ook direct gemeld dat ik het daar eigenlijk niet mee eens ben en dat het mij bijzonder slecht uit komt.
Maar daar komt ook nog bij dat ik al afspraken heb gemaakt met de notaris en de CV-boer en heb ook al een week vrij genomen van mijn werk wat ik niet zomaar kan aanpassen. Moet nu ook op de aanvraag van de bankgarantie weer de passeerdatum invullen en ik hou het maar steeds gewoon bij de datum die in de koopovereenkomst stond.
Wil de makelaar eigenlijk even een mail sturen dat ik het gewoon op die datum wil laten passeren, sta ik dan in mijn recht? Misschien een beetje banketstaaf tegenover de verkopende partij, maar hun zijn er toch mee akkoord gegaan door te tekenen lijkt mij

Sayangki

Re: [Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:12

Als het goed is kunnen ze dat niet zomaar wijzigen en is het contractbreuk. Je zou ze dan in gebreke kunnen stellen. Wij hebben namelijk het tegenovergestelde gehad. De koper die zijn zaken niet rond had en hebben het toen onderhands kunnen oplossen door te dreigen met in gebreke stelling (een maand later gepasseerd dan in het VKC vermeld stond). Voorlopig koopcontract is er niet voor niets. Het is een contract en daar dien je je aan te houden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:18

Ja dat leek mij ook. Heb toen ik het bod deed wel gezegd dat ik ze er niet uit wilde jagen en dat de datum best in overleg kon. Maar toen ik ging tekenen stond deze datum ineens in het contract en ga er dus vanuit dat hun die gekozen hebben. Dan moeten ze zich er ook maar aan houden vind ik.

Wil gewoon weten waar ik aan toe ben, helemaal omdat 2 april al over 4 weken is

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:43

Kan ik nu trouwens ook weer mijn rood staan op mijn betaalrekening activeren? Die heb ik namelijk moeten opzeggen voor het verkrijgen van de hypotheek. Nu is de hypotheek akkoord, dus ga er van uit dat er geen BKR check meer komt. Of moet ik wachten tot na het passeren om dit weer aan te vragen?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:44

Zo ie zo checkt de bkr niet jouw bank! Ik sta ook rood maar dat staat niet op mijn bkr papieren!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:49

Is dat zo? Waarom moest ik hem dan opzeggen van mijn hypotheekadviseur? Er wordt namelijk gezegd dat het gezien wordt als een doorlopend krediet

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:51

Liselot schreef:
Is dat zo? Waarom moest ik hem dan opzeggen van mijn hypotheekadviseur? Er wordt namelijk gezegd dat het gezien wordt als een doorlopend krediet

Ik heb deze ook op moeten zeggen. Pas gedaan toen ik een opmerking kreeg van de hypotheekverstrekker nav BKR check. Ik heb het daarna niet meer teruggezet maar ik zou wachten tot na het passeren. Dan weet je zeker dat het geen invloed meer heeft.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:07

Wat raar ik heb tijd terug mijn bkr opgevraagd en ik kan gewoon rood staan maar dat stond er niet op vermeld idem bij mijn vriend!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:09

Kan ook van wel/niet nhg afhangen. Ik moest het de eerste keer ook opzeggen (en dat werd automatisch de dag van oplevering weer teruggedraaid door de bank) en de tweede keer niet. Voor het tweede huis hebben we geen nhg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:14

Het ligt ook aan de manier van rood staan, je hebt verschillende opties en niet alles wordt gemeld bij het BKR. Wel/niet op moeten zeggen kan inderdaad te maken hebben met NHG maar het zit 'm voornamelijk in de betaalbaarheid van de hypotheek die fors gedrukt worden door kredietmogelijkheden.
Zou, als je hem perse weer aan wilt hebben, daarmee wachten tot passeren. Op het moment dat op wat voor reden dan ook jouw aanvraag nog een keer beken wordt, pakken ze het BKR er weer bij. En dan is de bank niet te beroerd om de boel alsnog te laten crashen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:02

Lijkt me ook niet dat ze dit zomaar kunnen wijziging, dat heb je vast gelegd. In overleg kun je het wel weer aanpassen maar dat lijkt me niet ana de orde hier. Vakantiebungalowtje is zo geboekt hoor! Wij zaten dus met hetzelfde maar dan aan verkopende kant. We hadden 28 maart staan (stomme paas) maar uiteindelijk duurde het zo lang voordat de financiering van die mensen rond was dat we gezegd hebben prima dat je zo laat komt maar (na 3 x uitsellen) nu wordt de oplever datum 4 april. Hebben we toch lekker het paasweekend erbij weten te frutten. Toen dat eenmaal rond was direct tijdelijke woonruimte geregeld.

Mn zolder is in ieder geval ingepakt, nu de rest nog. Jammer dat ik waarschijnlijk net met de paas moet werken.

Dat van de BKR wist ik ook niet, NHG is wel een goeie verklaring.

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:54

veerledec schreef:
Kan ook van wel/niet nhg afhangen. Ik moest het de eerste keer ook opzeggen (en dat werd automatisch de dag van oplevering weer teruggedraaid door de bank) en de tweede keer niet. Voor het tweede huis hebben we geen nhg.

Ik had inderdaad NHG toen de BKR check gedaan werd.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:19

Ziviaantje schreef:
Je bent toch niet toevallig mijn nieuwe buren van het portiek hiernaast := Die arme mensen zijn al 3 weekenden aan het schuren... er blijft geen hout meer over _O-

Nee gelukkig niet, daar zou ik al helemaal moedeloos van worden. Alle plafonds en muren zitten weer mooi in de verf. Voor mijn eigen overzicht heb ik een kluslijst opgesteld en dan gaan we die maar gewoon punt voor punt afwerken. Donderdag alvast een begin maken met de grote poets. Vrijdag samen met pap aan de slag. Die dag moeten we de plinten vastzetten, de schouw netjes afwerken en om drie radiatoren een ombouw plaatsen. En dan zaterdag de echte verhuisdag. Dan komen genoeg mensen helpen en zij zullen ook hier en daar wat klusjes doen. En dan ben ik officieel verhuisd *\o/* *\o/* !

@Liselot. De verkopers van mijn appartement moesten zelf nog op zoek naar een nieuwe woning. Wij hebben de passeerdatum in onderling overleg gekozen. Daar kon niet zomaar van afgeweken worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:23

BKR-check wordt altijd gedaan :) Voor het aangaan van een nieuwe hypotheek, een verhoging en een omzetting van de hypotheek.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:36

Heb je de makelaar nog gemaild Liselot? Ik ben wel benieuwd na de reactie namelijk :D.
Nog 18 dagen tot de sleutel overdracht voor mij :)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:41

Oh dames wou dat ik ook kon aftellen! Enige waar ik naar kan aftellen is mijn bkr vrij datum! En dat zijn er nog welgeteld 147!!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:51

bkr vrij datum? BKR zegt me al niets eigenlijk :o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:30

Heb gemaild mjetterd, ben zelf ook erg benieuwd naar de reactie.
BKR is bureau krediet registratie; als je een lening hebt, rood kan staan of iets op afbetaling hebt gekocht sta je hier geregistreerd. Dat laatste wil trouwens nieteteen zeggen dat je een negatieve registratie hebt

Dat aftellen is fijn he! Ik durf het alleen nog niet helemaal te doen omdat er nu dus gezeur over die datum is. Wil het zo graag gewoon vast hebben staan!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:32

Niet altijd, je studieschuld staat hier bijvoorbeeld niet geregistreerd en wordt ook niet in je BKR meegenomen. Maar goed, die datum mag nog steeds niet zomaar worden aangepast zonder jouw toestemming. Ik wilde dit ook een keer aanpassen en dat moest ik echt na laten vragen bij de verkopende partij.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:37

_Nelleke_ schreef:
Sayangki, ik moet ook kritischer zijn bij het bezichtigen van huizen. Ik zie in elke bouwval een paleisje. Dat soms de hele fundering, dak, kozijnen etc. vervangen moeten worden staat er vaak nieteens bij. Wel dat er 'wat werk' aan zit. :')

Wel spannend, heb je linkjes van de huizen waar je gaat kijken of wil je dat liever niet?

Symbeami, chapeau voor je positieve instelling. :)

Nou, ik heb gister en eergister met m'n zieke hoofd muurtjes staan witten. Dat is ook echt alles wat ik gedaan heb in 3 dagen. Was echt helemaal kapot, koorts etc.
Vriendlief heeft een muurtje gebouwd in de badkamer. Is erg mooi geworden. Mag nu alleen even niet douchen en dat is wel even balen. Ga zo lekker m'n haren in de gootsteen wassen... :')

Dan moet ik in ene aan het huis hier tegenover denken! Dat is ook zo'n huisje. Ik ben wel heel benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn. Hij pakt het hele huisje aan! Ergens heel knap, maar hij is timmerman, dus weet wat ie doet. ik zou dat niet durven!

Liselot: afspraak is afspraak! Dat de verkoper nog geen andere woonruimte heeft, is zijn probleem, niet het jouwe. Wij hadden hetzelfde euvel. We moesten echt binnen 2 weken verkassen.
Volgens mij was het vroeger zo, dat je bij de BKR ook kredieten op betaalrekeningen kan zien. Dus dan wordt het wel gecheckt. Naar mijn idee is dat niet veranderd. Volgens mij wilden ze er nu ook hypotheken aan gaan toevoegen toch? Zal alleen maar uitgebreider geworden zijn.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:24

Hypo pipo heeft bevestigd dat hij de constructie wel van de grond gaat krijgen, met een deel van pand verhuren. Dus we kunnen nu in onderhandeling met de verkoopster. vrijdag nog gesprekje bij de Rabobank, die zei ook niet gelijk nee. Dus ik heb hoop! *\o/*
Huis is geen bouwval maar wil er wel ongeveer alles aan gedaan hebben :+ Eerst de structurele dingen maar aanpakken zoals dak en gevel. Die keuken en badkamer die komen nog wel

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:34

DUO staat inderdaad niet bij het BKR geregistreerd. Overigens heeft bijna iedereen wel een BKR registratie, dat is helemaal niet zo spannend. Creditcard, rood staan, dat is vaak het probleem niet. Het wordt problematisch als er een codering staat, dat betekend dat er een of meerdere achterstand(en) zijn geweest. En daar worden banken over het algemeen niet heel blij van, en dat kan een hypotheekaanvraag wel de nek om draaien. Meeste mensen weten alleen het verschil tussen een BKR-registratie en een BKR-codering niet.

Een hypotheek wordt pas in het BKR gemeld als er langer dan 4 maanden een achterstand op is. Dan heb je ook wel echt een groot probleem.