Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:35

Als je kweekpot en hydrokorrels gebruikt dan valt er niet veel te verzuipen, toch?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:55

En anders een waterbol erin steken?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 23:33

Jis_ schreef:
Ik ben bang dat ik ze verzuip, dat is mijn probleem denk ik. Mijn Jacklyn op mos komt weer met nieuw blad aan en mijn Jacklyn op grove grond doet niks maar wordt ook niet slechter.

Mijn Tiny dancer doet het trouwens wel heel goed <3

Hoe vaak geef jij je Zebrina water in zomer en winter?

Een keer per week een flinke plens. In de zomer wat meer water dan in de winter en dan ook wat pokon erbij.

Mijne staat overigens direct in de pot := #LivingOnTheEdge

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:30

Hahaha! Ik vind het knap

_San87_ schreef:
Als je kweekpot en hydrokorrels gebruikt dan valt er niet veel te verzuipen, toch?

Kweekpotten :j en ik heb onderin een laagje hydrokorrels en door de grond heen, ook boomschors en perliet. Ik ben snel te voorzichtig met water.

Mri schreef:
En anders een waterbol erin steken?

Misschien eens proberen ja

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:59

Ik heb sowieso wel 1 héél tevreden plant :D

Eerste foto had ik hem net gekocht, februari dit jaar, en de tweede foto vandaag gemaakt en vandaag voor de 2e keer verpot <3

Op die plek krijgt hij best wat zon eind van de dag, alleen maand Juli nauwelijks, en vindt het prima, en dat voor een Calathea.

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:28

Oh ja die is blij! Duidelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:44

Zo, inderdaad! Mooie plant!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:51

Ohhh die is heeeeeel blij! Mooi

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:57

Hij is heeeeel erg gaaf!

Zou je zeggen dat dat een makkelijke calathea is? Of ligt het gewoon aan jouw vreselijk groene vingers?

Ik begin namelijk een beetje klaar te raken met mijn ornata, ik kan nog zoveel de luchtvochtigheid verhogen en nog zo braaf water geven, hij blijft maar slechte punten aan nieuwe bladeren geven. :\

En de Crimson die ik sinds kort heb heeft nergens last van :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:05

Wellicht een makkelijke want groene vingers heb ik niet. Calathea’s doen het bij mij wel beter dan Alocasia’s. Maar ik ben aan het leren :D

Geen zon is het advies voor Calathea’s maar deze lijkt een beetje zon zelfs prettig te vinden. Heeft wel meer water nodig.

De hele dag zon is natuurlijk geen goed plan. En met sommige Calathea’s zou ik ook geen uurtje zon doen, zoals de Warscewiczii. Die vind ik ook een beetje lastiger dan mijn andere Calathea’s.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 17:33

@Machie: Prachtig die Monstera! Ze worden alleen zo 'monsterlijk' groot :D
@ _San87_: Wat een mooie plant! Zo'n luchtbevochtiger is toch sowieso ook voor jezelf goed @ huisklimaat met centrale verwarming aan enzo? Wat voor mij nu met al die hoya's... :+
@Jis_: Je Calathea is echt blij ja zo te zien!

Ik las binnenpotjes én hydrokorrels... Nou deed ik dat eerst en twijfelde toen, dan kunnen ze ook minder goed zelf water opzuigen als ze nog klein zijn met eerst die korrels? Korrels doe ik sowieso altijd in een sierpot als de plant er direct ingaat. Laatste plantjes direct in een binnenpotje gedaan zonder korrels.

Zie foto's voor mijn nieuwe aanwinsten toen ze net binnen waren <3

Afbeelding
Hoya set

Afbeelding
Hoya Heuschkeliana Variegata

Afbeelding
Tradescantia Pink Paradise

Afbeelding
Tradescantia Pallida Pink Stripe

De laatste drie had ik het eerste besteld na heel lang vergelijken, kijken en nadenken haha. De Pink Stripe wilde ik sowieso, maar wel betaalbaar e.d. en de verkoopster had ook een erg mooie Heuschkeliana stek dus dat was mooi meegenomen. Mijn eerste heeft nog steeds maar 1 blaadje... Hopelijk komt er binnenkort nog een blaadje bij...

De Hoya set was te mooi om te laten lopen, mooie stekjes voor een kleine prijs met 3 wishlist hoya's. Ik kreeg er nog een ongewortelde stek extra bij, heel aardig. :)

En nou wilde ik naast de Queen, zie hoya set, ook de Princess, die zat er niet bij... Dus die is onderweg met een 'Splash Queen', kwam er van de week achter dat die ook bestond en toen kwam er eentje voorbij op MP zonder het ingetikt te hebben :) Dus ja, die erbij uiteraard. :D

Dus voorlopig mag ik helemaal geen ene plant meer kopen :') Alles maar goed verzorgen wat ik nu heb en zien groeien <3

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:34

Tradescantia heb ik opgegeven, al eens eerder vermoord, ik wist niet meer hoe, maar vind ze wel mooi. Dus toen ik er eentje in de afprijsbak zag, meegenomen. Ik dacht nu doe ik m'n best, niet verzuipen, niet uit laten drogen, niet in de felle zon. Moet goed komen dacht ik. Nou geen idee wat 'm genekt heeft, maar ineens hartstikke slap en vervolgens verdroogd. Stond geen water in de pot, grond was iets vochtig dus ook niet uitgedroogd. Ik had de binnenpot na koop op korrels gezet om goed in de gaten te kunnen houden dat ik 'm niet verzuip, dus wat het nou was...

Zijn er veel planten die niet van natte voetjes houden? Omdat ik alles van lechuza terug op grond (of mengsel) wil zetten, overweeg ik van dat kokos spul, ik las ook dat dat wordt aangeraden voor monstera's, maar ik weet niet of er ook planten zijn die dat drie keer niks vinden?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:51

Wat een beauty die Hoya Heuschkeliana Variegata! :wow:

Het gaat ineens heel goed met mijn Christia Obcordata's. De eerste van de 2e poging die al zijn blad aan het verliezen was knap weer op. Het verschil is een nog wat hogere luchtvochtigheid door de ventilatiegaten van de kweekbak helemaal dicht te houden. En dat in een kamer met al een luchtvochtigheid van rond de 75% :=

Niet te vroeg juichen maar toch een klein beetje wel *\o/*
Afbeelding

Nog een nakomer, nr 4
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:19

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:05

Heerlijk! :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:17

I love it :') _O-

Worden jullie ook helemaal plat gespamd met 'Sybotanica'?
Ik vind het oprecht interessant namelijk :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:52

Haha, die Monstera :)).

Wat is Sybotanica?

Lizzy is er een groot blad aan het uitpersen :'). Het vorige was 60 cm, deze is bijna 70 cm :wow:

Afbeelding
Niet goed te zien, maar 67 cm schoon aan de haak :)). Denk dat er in t voorjaar een nieuwe pot omheen moet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:38

Ze wordt groot, prachtig!

Ik zie ‘m ook telkens voorbij komen, Janine1990. Is potgrondmix, toch? Klik altijd door, ik gebruik orchideeëngrond voor vrijwel al m’n planten, voldoet me prima.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:42

Janine1990 schreef:

Ik bestel mijn potgrond daar altijd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:34

Machie schreef:
Janine1990 schreef:

Ik bestel mijn potgrond daar altijd.

Is het wat?? Ik vind de calathea mix interessant nl...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:53

@Jis: Ja, mooi is die hè? <3 Hopelijk gaat ze het naar haar zin hebben bij mij :)
O fijn zeg als de plantjes het (weer) goed doen :)
_Christina: O dat is balen als ze het niet goed doen. Ik heb ook weleens een Zebrina, zo'n standaard paars/zilveren om zeep geholpen. Die plant kwam ook bij de Aldi vandaan net als mijn Quadricolor, alleen houdt mijn Quadricolor het al veel langer uit dan die gewone Zebrina deed.

De kat had die plant mishandeld en ik heb eerst te weinig water gegeven en toen te veel... :')

Ik heb verder niet echt ervaring met kokos spul. Ik heb momenteel gewone potgrond, orchideeëngrond en succulentengrond. Ik had ook nog een cactus/bonsai potgrond, maar die is bijna op. Die is wel lichter dan de succulentenpotgrond die ik heb gekocht bij: Ik heb een cactus. Ik vind hun grond wat lastig te beoordelen of het nu nat of droog is. Op het oog niet goed te zien, dus je moet echt voelen. Denk dat ik nog wat van die lichtere cactusgrond erbij ga kopen om wat te mengen. Nog veel plantjes staan die straks ook in de grond moeten.

@Janine1990: Die van stop met je planten vermoorden/doodmaken? Ik zie het steeds voorbij komen op Facebook...

@_San87_: Moooooi!

@Puera: Alleen orchideeëngrond? Voor planten die niet te veel water hoeven dus/snel wortelrot kunnen krijgen?

@Machie: Tevreden mee? En wat voor soort planten(grond) heb jij?

Even weer wat kiekjes van mijn plantjes, ik vind het zelf ook altijd leuk als mensen foto's posten :D

Afbeelding
Stekjes

Afbeelding
Peperomia Prostata, schildpadplantje in bloei :)

Afbeelding
Mijn Hoya Carnosa Flamingo Dream gaat hard met de nieuwe blaadjes aan de nieuwe stengel

Afbeelding
<3

De stekjes zijn mijn nieuwe Hoya's met Tradescantia, de Pink Paradise en de Quadricolor die dus niet op kleur is. Hij staat nu al klaar in de hangpot om straks naast de Pink Paradise een lichtere plek te krijgen voor het raam op het oosten.

Ik kreeg de tip dat het kan helpen met wortelen om een Tradescantia stengel bij een Hoya stek, of andere stek in te doen. Baat het niet dan schaadt het niet.

Ik heb nu ook de Princess binnen <3 Zij is al geworteld, dus al verpot. Stek met twee blaadjes, dus moet nog wel even groeien... Hopelijk gaat ze het naar haar zin hebben.... Foto later, ik moet nu echt aan het werk :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:10

Moest Sybotanica even opzoeken, kende het niet. en ga eens kijken wat de prijsverschillen zijn met dit of zelfs mixen.

Nice San! <3

Ik ook Dagmar. Altijd leuk om te zien wat andere bokkers hebben staan aan planten :j

Ik vind je Hoya Carnosa Flamingo Dream geweldig! <3

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:28

Mooie foto’s weer, Dagmar! Werk ze vandaag.

Die Flamingo Dream is eigenlijk een ‘gewone’ Hoya carnosa outer variagated, alleen met een fancy naam kun je er meer geld voor vragen. :=

Ik heb ook wel eens gelezen dat een stekje van de Tradescantia bij een andere stek in, het wortelen bespoedigt. :j

Dagmar80 schreef:
@Puera: Alleen orchideeëngrond? Voor planten die niet te veel water hoeven dus/snel wortelrot kunnen krijgen?
Ik gebruikt het voor vrijwel al m’n planten, dit is veel luchtiger. :j Gewone potgrond slaat op den duur dicht. Het grootste deel van m’n planten zijn Hoya, en die houden van niet al te veel water en een luchtige potgrondmix, over het algemeen.

Ik ben gisteren bijna de hele dag aan het verpotten geweest. M’n Ficus elastica heb ik gehalveerd want die werd veeeel te groot. De stekken staan lekker te wortelen, en de onderkant heeft gisteren nieuwe aarde gekregen, was helemaal dichtgeslagen. De wortelkluit rook helemaal muf. :=
Twee Dischidia behandeld tegen bladluis, vooral de watermelon (naam even kwijt) had er toch wat onder geleden.
Verder nog een Hoya ‘Sunrise’ onder handen genomen, helaas flink wortelrot. De ene helft heb ik op water staan om opnieuw te wortelen en de andere helft had naar mijn idee nog genoeg gezonde wortels over.
Ik had drie nieuwe Zamioculcas Raven (weet zo de juiste naam niet) gekocht voor in m’n vensterbanken… waren ze te groot voor de sierpot. 8)7 Aarde rond de kluit weggehaald en toen paste het wel.
De Strelitzia heeft ook een ruimere woning gekregen, moest ‘m uit de pot knippen want de wortels waren door de kweekpot heen gegroeid. := Vandaag lekker de hort op (vakantie :):)) en morgen weer vrolijk verder. Dan zal ik ook weer even wat foto’s maken.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:00

Wat grappig dat sybotanica, interessant om te zien wat zij voor verschillende samenstellingen gebruiken. Ik zie daar veel kokosvezel, dat geeft mij hoop dat daarvoor kiezen (en mengen) geen slecht idee is. Maar even over nadenken of ik daar ook wat actieve kool en wormenmest bij doe, dat zie ik er ook meestal bij in zitten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:47

Je kunt het ook allemaal los kopen ja, ik vraag me af wat nou voordeliger is.

Mijn Jacklyn op mos, als laatste redmiddel, doet het goed en geeft nieuw blad alweer dus vandaag al mijn Alocasia's (op 2 na in de tuin) een ''mosbed'' gegeven.

Nieuw blad en een baby die ik laat zitten
Afbeelding

Afbeelding

Mijn andere Jacklyn, geen nieuw blad al een tijd en vergeling van de onderste bladeren nu ook in mos. 5 baby's eraf gehaald. Staan in mos in de kweekbak.
Afbeelding

Tiny dancer met gezonde wortels <3
Afbeelding

Ik ben niet zo zeker van de naam van deze Alocasia. Ik dacht eerste Regal Shield maar volgens mij is daar het blad donkerder van. De bladeren worden snel groter <3 De grootste is 45 cm lang :D
Afbeelding

En ik heb onlangs dit handige douche ding gekocht. Het nabootsen van regen, handig voor de wat kleinere potten
Afbeelding