[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:44

SophievdV schreef:
Florius is een dochteronderneming van ABN AMRO. Dus zit je alsnog bij dezelfde :P

Zelfs geen dochter maar gewoon een handelsnaam ;)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:53

Mijn vader is hypotheekadviseur, en die kon ook zeggen dat bepaalde hypotheekaanbieders gewoon veel lastiger doen dan andere, vaak aanvullende info willen en dus te laat de hypotheek goedkeuren. Hier dus ook niet gekozen voor de goedkoopste, maar voor een fijne aanbieder. Scheelt een hoop stress.

superpony

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 00:24

Pff, mijn man belt altijd voor de afspraken, zodat hij het met zijn werk kan plannen.

De ene makelaar moet nog terugbellen..........Als ze dat nog gaan doen.

En de ander heeft half Mei wel tijd voor bezichtigen. Denk niet dat het dan nog hoeft. ML kan maandag weer overleg voor vrij en dan misschien toch tot een afspraak komen, want bezichtigen is steeds heel lastig. Hadden er 2 of 3 op 1 dag gewild, maar dat kunnen we helemaal schudden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:47

Onze eerste hypotheek adviseur was echt een eikel, duurde allemaal een eeuwigheid. Op een gegeven moment besloten dat we daar helemaal klaar mee waren en met de rabobank in ze gegaan. Was nog even door pezen want binnen een week liep voorbehoud financiering af. Mijn man heeft ook een aantal eigen bedrijven dus niet heel makkelijk. We hadden wel al eerder contact gehad met de rabobank.

Uiteindelijk is het daar allemaal geregeld (dus binnen die week). Toen het voorbehoud financiering af liep, hadden we nog steeds niks gehoord van die eerste adviseur... Dus maar een mail gestuurd dat we van zijn diensten af zagen en ook niks gingen betalen. Oja, en dat het dus een prutser eerste klas was.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:10

Kleine vraag over de belasting. Ik heb in feb 2019 mijn huis aangekocht, kan ik pas belasting terugvragen in de aangifte in 2019 of kan ik dat nu ook al doen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:39

Je kunt een voorlopige aanslag 2019 aanvragen. Dan krijg je het maandelijks al vooruit betaald. Dan ga je in 2020 de aangifte over 2019 invullen en dan wordt gecontroleerd of dat wat je ontvangen hebt ook klopt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:15

Dankje. Ik kan het ook allemaal in 1 keer regelen wanneer ik mijn belastingaangifte 2019 doe in 2020?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:28

Ja dan doe je gewoon aangifte en dan kan je inderdaad de aftrekposten gewoon opvoeren :)

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:06

Nou ik mag me ook weer melden. Ons huis is waarsc. Verkocht krijgen we deze week te horen. Nu wij opzoek naar ander huis maar wauw wat een markt zeg bizar hoe kom ik hier ooit tussen? Moeten binnen 6 maanden ons huis uit hoop dat we toch wel snel iets vinden

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:14

Ja het is echt moeilijk nu. Zijn nu 5 maandjes aan het zoeken en ongeveer 10 huizen bezichtigd. Veel huizen staan net online en als je belt en niet de dag erna om 14.00 op de stoep kan staan dan kun je het bezichtigen al vergeten..

Hier gelukkig geen deadline, maar het zou toch fijn zijn als we eens iets concreets kunnen doen. Verder dan 1 keer een bod doen zijn we nog niet gekomen. En dat huis stond net te koop en net voor ons had een andere partij blijkbaar ook een bod gedaan en 2 dagen daarna was het verkocht.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:34

xJurdyWonanx schreef:
Ja het is echt moeilijk nu. Zijn nu 5 maandjes aan het zoeken en ongeveer 10 huizen bezichtigd. Veel huizen staan net online en als je belt en niet de dag erna om 14.00 op de stoep kan staan dan kun je het bezichtigen al vergeten..

Hier gelukkig geen deadline, maar het zou toch fijn zijn als we eens iets concreets kunnen doen. Verder dan 1 keer een bod doen zijn we nog niet gekomen. En dat huis stond net te koop en net voor ons had een andere partij blijkbaar ook een bod gedaan en 2 dagen daarna was het verkocht.

Ohjee moet ik me nu zorgen maken? Hahaha hoop dat bij ons wel iets sneller gaat wel al 2 huizen aan onze neus voorbij gegaan je moet idd mega snel zijn

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:40

Haha nou het ligt er natuurlijk ook net aan hoe snel je een geschikt huis tegenkomt:D
Voor ons is dit beiden het eerste koophuis en de eerste huizen die we gingen bekijken leken op foto's aan onze eisen te voldoen, maar dat deden ze dan toch niet. Inmiddels wat huizen kijken verder en kan ik langzaam vanaf foto's wel inschatten of de ruimtes groot genoeg zijn of niet. Daarbij werken wij beiden fulltime en is het altijd heel lastig om iets vrij te plannen voor bezichtigingen dus dat werkt ook een beetje tegen. Inmiddels gaan we dus vaak ook alleen kijken als de ander niet kan.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:39

Ja wij ook weekeinde en savonds willen ze liever niet. Moeilijk is het dan wel. Wij zinn gelukkig niet veel eisend. Willen goede tuin zolder met vaste trap en 4 slaapkamers. Ruime woonkamer thats all! De rest kan je mooi maken denk ik dan maar

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:28

Oh ja hier ook niet veel gekke eisen. 3 slaapkamers, redelijk tuintje, oprit en eventueel garage is groot genoeg zijnde badkamer om er iets leuks van te maken. Mag allemaal oud zijn of lelijk, alleen maar beter haha. Mooi maken kun je inderdaad zelf.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:35

xJurdyWonanx schreef:

Jep hier ook. Wij zijn rond november/december begonnen. Ik denk ook 10 huizen en een bod verder en begin inmiddels de moed op te geven :+
We wilden vanwege een eventueel huis niet op vakantie gaan (geld sparen voor interieur haha) maar denk dat we nu toch maar wat gaan boeken hoor. :Z

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 01:51

Vraagje;

Hoe bepalen jullie een beetje de waarde van een woning op de huidige markt? Betreft een vrijstaande woning waar we naar hebben gekeken en momenteel geen vergelijkbare objecten.

Zonder specifiek een huis te noemen, denk ik niet dat het huis getaxeerd gaat worden op de vrpr, maar de markt is gek en misschien stijgt het voldoende mee.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 04:56

superpony schreef:
Vraagje;

Hoe bepalen jullie een beetje de waarde van een woning op de huidige markt? Betreft een vrijstaande woning waar we naar hebben gekeken en momenteel geen vergelijkbare objecten.

Zonder specifiek een huis te noemen, denk ik niet dat het huis getaxeerd gaat worden op de vrpr, maar de markt is gek en misschien stijgt het voldoende mee.

Een aankoop makelaar mee laten kijken die dan weet wat het waard is?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:40

Wij hebben, dachten we, ook geen super ingewikkelde wensenlijst. Namelijk: 4 slaapkamers, een tuin, wat ruimte in het huis, vrijstaand of geschakeld en dan in een dorp rondom Leeuwarden.

Budget is best ruim maar de prijzen zijn ook in deze regio nog astronomisch hoog. Zijn laatst wezen kijken bij een huis wat ook echt verbouwd moest worden, waarbij de trein bijna door de tuin reed en waar ook nog beklemming op zat (eeuwigdurende erfpacht) voor verdorie 260k! Viel wel binnen het budget maar door de verbouwing die wij in gedachten hebben stijgt de waarde niet zoveel als dat je er dan in moet pompen. Een scheve verhouding dus. Echt bizar..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:45

Wat ik me dan ook afvraag.. Worden al die huizen dan ook op dat bedrag getaxeerd? Anders zit je alsnog met een probleem lijkt me? Of worden de huizen op dit moment ook gewoon flink hoog getaxeerd..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:29

LinsxDot schreef:
superpony schreef:
Vraagje;

Een aankoop makelaar mee laten kijken die dan weet wat het waard is?

Wij nemen geen aankoop makelaar en hebben wel eerder huizen gekocht .

Het gaat me puur om, hoe bepaal je wat jij een huis waard vindt. Waar leg je in de huidige markt je grens en in hoeverre kijk je naar de toekomst.

Het huis zal gewoon getaxeerd worden als we verder gaan. Maar ik vraag me echt af of de huidige taxatie waarde ook overal zo hoog ligt als de markt wil. Kan dat me soms namelijk echt niet voorstellen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:38

Wij hebben vrijdag ons huis laten taxeren ivm de hypotheek. Als ik het rapport binnen heb, heb ik een antwoord op de vraag of ons huis ook zo hoog wordt getaxeerd. Maar ik denk eigenlijk van wel. Het gaat immers om marktwaarde op dat moment...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:57

Dat is zo. De marktwaarde fluctueert en de prijzen liggen nu hoger dan eerst.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:06

Toch komt het nog regelmatig voor dat een huis niet voor het bedrag getaxeerd wordt als waarvoor het gekocht is. Zeker als er fors boven de vraagprijs geboden is. Dan moet je als koper wel over de middelen beschikken om het verschil bij te leggen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:08

Ja, alleen als de koper besluit meer te betalen dan zegt dat niks over de getaxeerde waarde.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:16

Ons huis is verkocht yeeeeyy