Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:13

Wat gaaf weer <3 Die monstera ook, prachtig!

Hier is het asiel deze week open gesteld voor mn broer z'n pannekoekenplant _O- begin juli kreeg ik de vraag van hem wat er mis was met z'n plant. Toen ik bij hem op bezoek was en de plant even zou bekijken, bleek ik de pot op z'n kant te mogen leggen om uit te laten lekken. Zoveel water had hij de plant gegeven :+ Deze week heeft de plant het zo'n beetje begeven, en ik heb de plant in huis genomen om te kijken of ik hem weer opnieuw leven kan geven.
Ik heb de potgrond uit kunnen knijpen;
Afbeelding
En mag goed aan de slag met de wortels, want er zit al wortelrot.
Afbeelding
Afbeelding

Als het niet meer gaat lukken, heb ik gezonde en gewortelde stekjes voor hem. Maar ik hoop dat we er een mix van kunnen maken om de boel weer mooi op te vullen:D
M'n eigen doet het nog altijd goed, heel blij mee <3 Moederplant op de achtergrond is nog altijd een wat zielig ding, maar ze maakt mooie kinderen _O-
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 03:17

Trips kun je wel zien met het blote oog hoor, Puera. Ze zijn 2 mm groot dus dat zie je wel. Ze zijn langwerpig, larven zijn wit, volwassen tripsen zijn zwart, soms gestreept.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:30

Ik weet het, die krengen heb ik hier ook. :=
Maar in vergelijking met bv. wolluis zijn ze veel minder goed te zien.

Suzanne F.

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:09

Wolluis heb ik gehad buiten in mijn hortensia. Wat een ramp was dat. Gelukkig dit jaar niks.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:16

Puera schreef:
Ik weet het, die krengen heb ik hier ook. :=
Maar in vergelijking met bv. wolluis zijn ze veel minder goed te zien.

Oh ik dacht dat je het letterlijk bedoelde :D ik heb momenteel ook trips maar ik kijk er gewoon niet naar, dan is het er ook niet toch? :Y) :wave: en ja m'n planten doen het er niet best op maar ik heb toch niet echt iets bijzonders staan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:24

Ik vind tripsen lastiger te signaleren. Meestal kom ik er pas achter als een plant wat sneu wordt of gekke vlekken krijgt. De tripsen die ik momenteel heb, laten mijn Hoya gelukkig met rust maar andere planten zijn er wel gevoelig voor. Heb nu iets besteld wat de plant weerbaarder zou moeten maken van binnenuit, ben benieuwd. Ik krijg de cyclus niet doorbroken.
Dit typende bedenk ik me dat ik ook nog wel eens aaltjes kan proberen (thanks voor het benoemen _San87_).

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:03

Nog nooit trips gehad gelukkig.

Wel nog steeds wolluis. Mijn Syngonium heb ik wolluis vrij gekregen maar mijn Strelitzia nog niet. Maar nu ik rupsen op de kamer heb staan durf ik geen neemolie mix meer te spuiten. Denk dat ik roofmijten aan ga schaffen.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:20

Ik kom even met een vraagje binnenvallen. Ik kijk net in de pot van mijn sterlitzia en kom dit tegen := Iemand die weet wat dit is en wat ik ermee moet doen?

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:03

Paddenstoeltje denk ik

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:10

@_San87_: Wat zien je planten er goed uit! Prachtig ook die Monstera! Het is dat ik er geen ruimte voor heb en geen plantvriendelijke katten... Ik vind die Variegated versies met wit met groen blad ook altijd zo mooi. <3

@Tigress: Wat een grote pannenkoeken! Ik heb een baby pannenkoekje en hij doet het nu weer goed, 3 nieuwe blaadjes in de maak :) Mijn schoonmoeder had ik er ook eentje gegeven en die van haar is al veel groter geworden dan die van mij :)) Maakt ook zo'n stengel aan, dat heeft die van mij nog niet. Eerlijk gezegd vind ik ze ook wel leuker zonder stengel, gewoon allemaal blaadjes die uit de grond blijven komen, dat zou mooi zijn.

Ik heb vanmorgen weer even wat plantjes verpot. Het standaard lantarentje stond toch wat klein vond ik, droogt dan snel uit zo in het kasje aan de zonkant. Nu in een binnenpotje, ik ga nog wel shoppen voor nieuwe buitenpotjes... Mijn mooie roze potje nu leeg... Jammer dat ze iets taps toelopen, toch niet handig met binnenpotten, dus ik ga kijken voor voor een rechter model in o.a. zachtroze.

Verder nog wat gesproeid en ook mijn Hoya Carnosa Flamingo Dream weer gesproeid. Hij groeit heel goed, maakt al een tweede stengel erbij aan. :) Ik had deze eigenlijk een soort van spontaan meebesteld, maar ook zeker één van mijn favorieten nu. Die roze blaadjes.... <3

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:27

Wat een schatje <3

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:21

Zo wat een mooie bladeren <3. Ik heb regelmatig in de winkel een Hoya in m'n handen, maar zet ze toch elke keer terug. Zonde eigenlijk.

@Pareltje, volgensmij zijn dat ook paddenstoelen? Op zich niet erg, duidt geloof ik er op dat er veel voedingstoffen in je grond zitten. Je kan ze weg halen, maar is an sich niet schadelijk voor de plant. Ik vind ze altijd wel schattig staan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:39

Wat een schatje die met de roze bladeren!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:38

Ik heb geen zin om de baby's weg te halen, alleen nemen ze volgens mij wel veel energie weg bij de moederplant, die groeit nauwelijks

Afbeelding

Ik ben een nog opgerold blad verloren door het spuiten van de neemoliemix op mijn Philo. Splendid tegen Wollius, er zat ook nog Wolluis tussen, nu net Crymo larven bestelt, die eten verschillende soorten Wolluis. Even aankijken of ik ze zo weg ga krijgen

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:27

Afbeelding
Ik kan normaalgesproken redelijk goed impulsaankopen afweren.
Maar deze schoonheid heeft mij de hele winkel door achtervolgd om in mijn mandje te springen.
Dus dit is echt niet mijn schuld! O:)

De leverancier heeft er een fancy verkoopnaam voor. maar ik ben er redelijk zeker van dat dit een Anoectochilus albolineatus 'Variegata' is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:39

Ik had eind juni een plantenstandaard besteld, duurde ff voor hij binnen was (10 augustus) en toen was het mij vervolgens te warm om hem in elkaar te zetten.
Maar vrijdag stond hij dan in elkaar:
Afbeelding
Inmiddels is de indeling iets veranderd, oa de opbergbak met babyplantjes staat nu in de stellage en naast de lamp onderin staan nu een baby sansevieria en 2 hoya kerrii's, de spathiphyllum is omgeruild voor een andere plant etc. :)
En ja, het is een joekel van ±140cm breed en ±120cm hoog. :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 00:02

lor1_1984 schreef:
Ik had eind juni een plantenstandaard besteld, duurde ff voor hij binnen was (10 augustus) en toen was het mij vervolgens te warm om hem in elkaar te zetten.
Maar vrijdag stond hij dan in elkaar:
[ Afbeelding ]
Inmiddels is de indeling iets veranderd, oa de opbergbak met babyplantjes staat nu in de stellage en naast de lamp onderin staan nu een baby sansevieria en 2 hoya kerrii's, de spathiphyllum is omgeruild voor een andere plant etc. :)
En ja, het is een joekel van ±140cm breed en ±120cm hoog. :')

Wat een grappig idee. Van wat voor materiaal is het gemaakt? Deze is mij te groot, maar zoiets biedt wel mogelijkheden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 00:09

Het is van hout met kunststof connectoren.
Er zijn verschillende modellen van, als je googlet of bij bijvoorbeeld Temu zoekt op octagon plantenrek kom je al een heel eind. :)
De standaard diepte is 25cm trouwens, mijn vensterbank is 30cm diep dus dat past perfect.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 06:34

Wat een gaaf rek! Staat mooi in je vensterbank. :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:15

Leuke plantenstandaard :j

axel_1997 schreef:
[ Afbeelding ]
Ik kan normaalgesproken redelijk goed impulsaankopen afweren.
Maar deze schoonheid heeft mij de hele winkel door achtervolgd om in mijn mandje te springen.
Dus dit is echt niet mijn schuld! O:)

De leverancier heeft er een fancy verkoopnaam voor. maar ik ben er redelijk zeker van dat dit een Anoectochilus albolineatus 'Variegata' is.

:~ Wat een plaatje! Die was er bij mij ook ingesprongen <3

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:49

Mijn schefflera heeft dus bladluis. Maar ik krijg het er niet uit :×

Ik kom elke keer weer takken tegen met luizen. Hij heeft nu een paar weken in de badkamer gestaan. Aan het begin alle bladeren afgenomen met water met afwasmiddel. Na een week nog een keer.
Tussendoor een paar keer goed de straal van de douche op de bladeren maar alsnog luis erop
Ik heb hem nu buiten gezet, theedoek over de aarde heen, plantenspuit met azijn en met een oude tandenborstel over de bladeren heen....

Vanavond nog een azijn sproei douche met de plantenspuit. Komende nacht in de bijkeuken en morgen weer naar buiten en azijn sproei douche

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:12

Nieuwe potgrond lijkt mij een betere oplossing dan azijn.
Ik besproei bij een luizenplaag met een old school mengsel van een beetje groene zeep en spiritus.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:51

Ik heb bij bladluis ook wel eens de spray van EcoStyle gebruikt. Weet niet of het een bewuste keuze is dat je nog niet met zoiets aan de slag bent gegaan? Die sprays hebben meerdere planten van mij gered van ofwel bladluis, spint, trips, en wolluis.. Recentelijk een giga spint infectie gehad over meerdere planten, eerst inderdaad ook met zeep en spiritus geprobeerd. Maar leken de planten het nog slechter op te doen. Daarna toch over gegaan op EcoStyle spray, en alles klaarde in no time weer op

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:38

@Axel_1997: Wat een mooi getekend blad <3 Waarom weer zo'n Fancy verkoopnaam en niet gewoon de originele naam?

Ik heb zelf ook weleens verkeerde labeltjes gehad op tuinplanten... Soms gewoon hele andere planten ook :')

@Jis: Die banaan gaat lekker :D

@lori_1984: Leuk die standaard! Kan je lekker veel plantjes op kwijt :) Gelukkig past je hondje ook nog op de vensterbank :D Ik heb hier ook altijd ruimte vrij op de vensterbank voor de katten en de hond (ook een klein exemplaar).

@Mri: Wat irritant zeg die beestjes :( Geen ervaring mee gelukkig, dus helaas ook geen goede tips...

Ik ging gisteravond een rondje doen met het hondje en toen zag ik deze op de gratis tafel bij de buren :) Keer twee :)

Afbeelding

Best ruime potten, 14 cm hoog en bovenaan 16 cm breed.

Wat ik heb aan planten is allemaal nog wat (tot veel) te klein. Alleen mijn Tradescantia Quadricolor zal wel passen. Krijgt hij ook meer licht aangezien hij nu niet 4 kleuren heeft, maar twee... Maakt de plant veel minder mooi.

Ik ben wel even aan het bedenken wat ik ook nog leuk vind voor een hangpot, maar keuzestress.... Er is te veel moois... Een Tradescantia Pallida Pink Stripe lijkt mij ook erg mooi en past ook bij deze potten goed, dat roze steekt dan mooi af. Ik zie daar alleen niet echt grote (betaalbare) planten van, dus dat wordt ook eerst groeien.

Ik heb ook nog twee kleinere hangpotten...

Er zijn ook erg veel leuke Hoya's... Nog even rondsnuffelen....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:45

Een epipremnumsoort zou er denk ik ook mooi in staan of een grote bonte graslelie ofzo. :)

Dat plekje links op de vensterbank is de uitkijkpost van Mahdutje, daar is ook bewust een stukje raam vrijgehouden zodat hij naar buiten kan kijken.
Soms liggen er 2 honden daar, mijn oppashond vindt het ook een fijne plek. :D
En omdat het een stenen vensterbank is is hij in de zomer heerlijk koel en wanneer de verwarming aan staat wat warmer.
Ik overweeg nog om er met klittenband een kleedje ofzo neer te leggen in de koudere maanden. :)
Toen ik nog katten had lagen die ook vaak daar idd.