Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:14

@ Karlijn: Haha ja cute is die hè? Die blijft nog wel even veilig in de kas, met 1 hap van mijn katten is die weg :D

@Puera: Geen Crassula Globularoides soort? Nou ja, ik zie wel hoe hij uitgroeit :D Het plantje paste in ieder geval precies met een iets grotere pot dan het kweekpotje waar hij in kwam in mijn overpotje (handgemaakt keramieken koffiepotje :) ) Daar zat eerst mijn Hoya Heuschkeliana in, maar die is zit nu in een kweekpotje weer.

Sugar-versie? Leuk plantje. Die gaat meer variegata bladeren ontwikkelen?

@Janine1990: Wel even showen hier hè? De kasjes werken goed. Mijn katten hebben nog geen plantje aangevreten :D Maar ze doen het er ook goed in :) Een aantal plantjes gaan als ze flink gegroeid zijn verhuizen naar een hangpot bij het raam is het idee en ik wil nog wat kleine plankjes aan de muur vlakbij het raam om daar ook wat plantjes neer te kunnen zetten.

Naar mij onderweg een Disschidia Ruscifolia Varigated Million of Hearts stek en een Disschidia Ovata (watermelon) :)

En deze week ook 3 cactusjes gekocht bij de AH :D Ik heb nog een leuke waxinelichthouder waar ook heel goed plantjes in kunnen. Denk dat ze wel veilig zijn voor mijn katten vanwege de stekels (dat kan je beide kanten op opvatten :D )

Van mijn grootmoedersstoel, o schoonmoedersstoel is het lees ik haha, die vanuit een kasje verhuisd is naar een plank boven de bank blijven ze tot nu toe ook af (die heeft dan ook enorme stekels...).

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 18:29

Janine1990 schreef:
Ons tuincentrum heeft verrassingpakketten voor 15 euro.

Drie keer raden wat ik morgen ophaal... O:)

Oh delen!!

_Karlijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:09

Ben benieuwd Janine!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 10:03

Ik ben ook benieuwd Janine!

Puera schreef:
M’n pannenkoekje. <3 In het ene blad zit wat variegata, ben benieuwd hoe de nieuwe bladeren eruit komen te zien.
[ [url=m/jPJ0qc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fP1hni.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

Blijft 1 van mijn favorieten, de Pannenkoekenplant. Kende deze vorm nog niet

Hier gaat mijn Begonia amphioxus ineens niet zo lekker. Geen idee waar het aan ligt, misschien net wat te nat gehouden. Las dat deze plant ineens een ''trantrum'' kan hebben en rap al zijn blad laat vallen :') Hopelijk herpakt hij zich :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:40

Afbeelding

Tadaaa, 7 stuks voor 15 euro. En geen enorme zielepootjes naar mijn idee....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:25

Wat leuk!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:08

Oeh leuk Janine! Ze zien er goed uit :j

Gaaf die Calathea en ik zie een philo. lemon lime, denk ik? Zo mooi die fris groen gele kleur.
Ik heb hem sinds een paar weken ook <3

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:12

Mooi!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:18

Afbeelding

Helaas waarschijnlijk toch trips |(

Iemand tips?
Dit planthoekje is maar 4 planten, dus hopelijk valt het mee. Ik denk dat deze plant even tijdelijk naar de douche van de logeerkamer gaat verhuizen

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 08:29

@Janine1990: Leuk! Vooral die met de roze bladeren <3 En de alocasia zebrina is ook erg leuk. Staat er nou een lantarenplantje (String of Hearts) bij de voet?

Kalanchoë's daar heb ik dan weer niks mee. Ik heb er wel eentje... Gekregen. Maar die is nu wel heeeel lelijk geworden. Wel goed in leven gehouden, dat wel :D

Mijn stekjes zijn gisteren gekomen *\o/* Eentje moet nog wortelen, hopelijk gaat die het goed doen! En de andere, de Dischidia Ovata is al wel geworteld, maar moet nog flink groeien, 2 blaadjes.

Cactusjes gisteren ook in de potjes gedaan en de katten zijn er afgebleven :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:45

Mri schreef:
[ [url=m/0UWSR6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas waarschijnlijk toch trips |(

Iemand tips?
Dit planthoekje is maar 4 planten, dus hopelijk valt het mee. Ik denk dat deze plant even tijdelijk naar de douche van de logeerkamer gaat verhuizen

Ik heb nooit trips gehad, maar tegen rouwvliegjes zette ik aaltjes in en dat werkte super. Misschien voor jou een optie? Je hebt ze ook tegen trips.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:47

Ik heb vandaag mijn Strelitzia en m'n Epipremnum verpot. Beide waren toe aan een groter huisje. De Strelitzia mag over een half jaartje weer, denk ik :=. Die groeit hard!

Afbeelding
Lizzie. Ze heeft er afgelopen maand twee grote bladeren uit geperst, een kleiner blad is net uit en een volgende groot bad komt er weer aan.

Afbeelding
Perry. Mosstok erbij op gezet, het geheel is, zonder kruk, 2 meter hoog ongeveer. De langste ranken zijn 3 meter.

Afbeelding
Monster. Staat goed op z'n plek, denk ik. Iedere week wel 1 of 2 nieuwe bladeren.

Afbeelding
En mijn string of hearts is weer aan het bloeien <3.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:12

Wat doen jouw planten het goed zeg! Prachtig.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:35

Wooow, waar heb jij ze in staan? Ik overweg om de steentjes waar ik alles in heb gezet een tijd geleden, toch te mengen met iets van grond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:28

Suzanne F. schreef:
Wat doen jouw planten het goed zeg! Prachtig.

Thanks <3.

_Christina schreef:
Wooow, waar heb jij ze in staan? Ik overweg om de steentjes waar ik alles in heb gezet een tijd geleden, toch te mengen met iets van grond.

Gewoon in potgrond :=. Wel met hydrokorrels onderin. En in een kweekpot zodat het water weg kan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 01:38

Ik heb een farao's mask plant gekocht. Die is eigenlijk bedoeld voor iemand die heel goed is met planten, ik zou bij haar op ziekenbezoek gaan maar helaas moeten we dit uitstellen vanwege ziekenhuisopname. Nu zijn de stengela geknakt en zien de bladeren er echt triest uit. Wat heeft die rotplant nodig?! In de zon, half in de zon, uit de zon, veel water, moet ik ervoor zingen...ik kan het gewoon niet. Hoe hou ik dat ding levend tot mn bezoek?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 07:13

Licht/ half schaduw en wil in de zomer heeel veeeel water.

Als ie in een kweekpot zit zou ik m dompelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:02

Ik sta nog wel voor een uitdaging. Ik wil een andere pot voor Monster. Hij staat nu in een plastic bloempot, zonder kweekpot erom.

Ik wil hem graag weer in een kweekpot hebben, en gezien de huidige pot 40 cm is, moet de kweekpot 42/44 cm zijn (kan wel wat meer ruimte gebruiken). En dan moet er nog een pot om _O-.

Ik heb m'n vaste tuincentrum gemaild of ze kweekpotten hebben die groter zijn dan 40 cm. En de pot die ik gisteren voor Perry kocht, zou ik graag een maat groter hebben voor t Monster. Dus ook maar gevraagd of dat bestaat :=.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:05

Ik wil voor mijn strelizia ook een mooie pot ergens vandaan halen.

Momenteel zit die in een 40 diameter, 25 cm hoogte kweekpot. Maar die 25 is voor mijn gevoel niet hoog genoeg en de 40 kan kleiner (zegt mijn gevoel). Maar zolang ik niks heb om hem in te zetten ga ik hem hier ook niet uithalen :=

Morgen dus maar opzoek, en anders vraag ik mijn mams of ze de Stephanie plantenpot (rotan mand) bij de leen bakker kan/wil halen voor mij. Dan ga ik zelf opzoek naar een hogere kweekpot

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:11

Ik heb voor Perry en Lizzy stalen potten, die wil ik voor Monster ook :D.

Een hogere kweekpot moet wel te vinden zijn, toch?

Perry staat nu in diameter 35, die is 32 cm hoog, geloof ik. Ompot is 38 cm.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:16

Sommige boompjes komen ook wel in een kweekpot maar 40+ cm is flink! Een emmer waar je gaten in boort, kan dat niet? Of zo’n kunststof buitenpot? Daar zitten vaak ook gaten in. Maar dat moet wel net passen in de sierpot natuurlijk.

Mooie planten, San!

Mri, op jouw foto zie ik zo niets wat lijkt op trips. Die beige/bruine dingetjes zijn de boosdoeners? Dat lijkt meer op luis dan op trips. Ook omdat je zei dat de bladeren plakkerig zijn.

Je hebt de smaak maar te pakken, Dagmar. :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:19

Puera schreef:
Mri, op jouw foto zie ik zo niets wat lijkt op trips. Die beige/bruine dingetjes zijn de boosdoeners? Dat lijkt meer op luis dan op trips. Ook omdat je zei dat de bladeren plakkerig zijn.

Je hebt de smaak maar te pakken, Dagmar. :D

Is dat meer luis? En wat is de gouden tip om dat te bestrijden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:20

Ja, 40+ is heel groot! Maar goed, dat is Monster ook :=.

En als ik nu nog kan ompotten, zit ik weer voor een paar jaar gebakken hoop ik. Ik wacht antwoord van t tuincentrum af, anders ga ik idd kijken naar een emmer/speciekuip oid :j.

Een sierpot moet ik ook nog kopen, dat scheelt weer. Kan ik m uitzoeken op formaat van de kweekpot :').

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:23

Monster doet z’n naam eer aan. :D

Tripsen zie je eigenlijk niet met het blote oog. Die laten ook hele andere schade zien.

Er zijn verschillende middelen om luit te bestrijden. Van Ecostyle heb je wel flacons om de plant te sproeien en je hebt ook beestjes om luis te bestrijden. Even wat zoeken via Google en kies dan wat het beste bij jou past v

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:33

Prachtig San! Wat hou jij je Monstera goed _/-\o_