[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denise_Storm

Berichten: 2375
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:00

Jildau schreef:
SophievdV schreef:
Studieschuld is niet bij het bkr geregistreerd maar er wordt wel naar gevraagd en je wordt geacht eerlijk antwoord te geven. Het kan zeker invloed hebben op het bedrag wat je kunt lenen.


Maar ik denk dat ze wil weten of de prestatiebeurs ook meegerekend wordt zolang hij nog niet kwijtgescholden is.. Ik weet het niet! Bij mij was het al kwijtgescholden toen we de hypotheek gingen regelen.


Ja, dat bedoel ik inderdaad :j Het is echt lastig. Er is ook gewoon nog geen hypotheekverstrekker die mij daar antwoord op kon geven. Dus ben erg benieuwd naar wat onze hypotheekadviseur morgen erover te zeggen heeft en of er hier iemand was met ervaringen :o

Queelens

Berichten: 8034
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:13

Dat is wel bijzonder dat een hypotheekadviseur daar niks van weet.
Bij welke en hoeveel partijen/personen ben je geweest?
Ik ben gisteren na twee keer bij een bank te zijn geweest bij een onafhankelijke geweest en dat kan ik desondanks de hogere advieskosten zeker aanraden!

Denise_Storm

Berichten: 2375
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:15

Queelens schreef:
Dat is wel bijzonder dat een hypotheekadviseur daar niks van weet.
Bij welke en hoeveel partijen/personen ben je geweest?
Ik ben gisteren na twee keer bij een bank te zijn geweest bij een onafhankelijke geweest en dat kan ik desondanks de hogere advieskosten zeker aanraden!


Ik heb nu Obvion, Rabobank en ING gesproken. Maar daar werd ik dus niks wijzer. Wij hebben inderdaad ook een onafhankelijke adviseur :j

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:39

Als hij door het behalen van je studie sowieso kwijtgescholden gaat worden zou ik de prestatiebeurs niet benoemen naar de verstrekker toe

Studieschuld is sowieso iets wat ze niet zo terug kunnen vinden/kunnen zien
Dus moet je zelf aangeven
Maar je prestatiebeurs word om gezet in een gift
Dus dat is in principe een Schuld niet meer bestaat zodra iemand een Hokje heeft aangevinkt in de administratie


(Even hem veranderd in prestatiebeurs en laatste stukje toegevoegd )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 02-04-19 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Jildau

Berichten: 9444
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:40

Sonja_vR schreef:
Als hij door het behalen van je studie sowieso kwijtgescholden gaat worden zou ik hem niet benoemen naar de verstrekker toe


Nee inderdaad zo zou ik het ook doen. Alleen de uiteindelijke/daadwerkelijke schuld benoemen.

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:54

Hoe kijken jullie tegen deze situatieaan?
Begin februari heeft mijn vriend zijn appartement verkocht, begin maart kreeg hij een bericht van de koopster dat zij een lekkage had. Mijn vriend heeft deze lekkage nooit gehad maar kon zich wel voorstellen waar deze vandaan kwam (kitwerk, aangezien dit al oud was en niet heel netjes meer bij verkoop). Mijn vriend vond het erg vervelend voor haar en wilde uit coulance een kitter op eigen kosten langs laten komen. Mevrouw is hier niet op in gegaan en heeft eigenhandig een loodgieter laten langskomen die heeft geschreven dat er diverse tegels vernieuwd/veranderd moeten worden, en er zelfs aan de andere kant van de badkamer (waar niet eens een lekkage is) tegels vernieuwd moeten worden.
Mijn vriend is het hier niet mee eens, mevrouw had bij de bezichtigingen zelf kunnen zien hoe de kitwerken erbij lagen, het is een oud appartement en tevens heeft zij geen aankoop/bouwkundigekeuring laten doen.
Mevrouw legt nu erg veel druk op mijn vriend omdat ze zogezegd niet kan douchen (zal dan wel stinken gezien ze al een maand lang niet kan douchen). Ze heeft zelfs mijn vriend zijn verkoop makelaar naar mijn vriend laten bellen om het maar snel opgelost te krijgen.
Mijn vriend heeft rechtsbijstand ingeschakeld om te kijken wat zijn rechten en plichten hier in zijn. Maar aangezien rechtsbijstand niet erg snel reageert rn hij er vanaf wil zijn heeft hij voorgesteld een x-bedrag te betalen aan haar en dan overal vanaf te zijn. Hier gaat ze echter ook niet op in.

tyleysmiley

Berichten: 1899
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:08

Eerlijk, die dame kon bij mij de pot op, vind je vriend nog zeer coulant reageren

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:19

Ik vind mijn vriend ook erg coulant, ik heb al een aantal keer gezegd tegen hem dat hij het maar door rechtsbijstand of de verzekering (daar “dreigt” de koopster mee) moet laten uitzoeken. Maar het geeft hem dusdanig veel onrust dat hij er liever vandaag dan morgen mee klaar is. Het lijkt alleen dat mevrouw hoopt er een nieuwe badkamer uit te slepen. Mijn vriend is overigens zelf tegelzetter, dus wij hebben het idee dat daarom ineens heel veel andere tegels die niet goed zijn/ontbreken erbij worden gehaald. Maar dat had ze met eigen ogen kunnen zien bij het bezichtigen van de woning.
Nogmaals, mijn vriend heeft nooit iets gemerkt van een lekkage.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:42

Niks betalen hoor en ook niks meer aanbieden. Ook direct aangeven als ze weer belt, dat rechtsbijstand contact opneemt en alles via die weg gaat verder.

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:50

superpony schreef:
Niks betalen hoor en ook niks meer aanbieden. Ook direct aangeven als ze weer belt, dat rechtsbijstand contact opneemt en alles via die weg gaat verder.


Inderdaad.. zou ook mooi niets betalen. Zij heeft eigenlijk al haar rechten al verspeeld door geen bouwkundige keuring uit te laten voeren; ze heeft recht op niets.. en mag alles zelf lappen!

Anoniem

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:53

Ik zou als ik je vriend was bij haar aangeven dat het via rechtsbijstand gaat lopen :)

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:11

Ik ben ook voorstander van rechtsbijstand maar aangezien hij er echt slecht van slaapt ondertussen snap ik dat hij het zo snel mogelijk wil oplossen. Heb hem geadviseerd nog eenmalig het x-bedrag aan te bieden en anders vermelden dat je op rechtsbijstand wacht en ze dus geduld moet hebben (en hij dan ook gewoon nie moet reageren totdat rechtsbijstand alles heeft uitgezocht).
Aangezien mevrouw alles snel wil afhandelen zodat ze weer kan douchen lijkt me dat ze het x-bedrag aanneemt, doet ze dat niet dan zal ze wel minder haast hebben dan ze zegt.

Eef_Bam

Berichten: 4137
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:04

Denise_Storm schreef:
Jildau schreef:
[quote="SophievdV"
Studieschuld is niet bij het bkr geregistreerd maar er wordt wel naar gevraagd en je wordt geacht eerlijk antwoord te geven. Het kan zeker invloed hebben op het bedrag wat je kunt lenen.
[/quote

Maar ik denk dat ze wil weten of de prestatiebeurs ook meegerekend wordt zolang hij nog niet kwijtgescholden is.. Ik weet het niet! Bij mij was het al kwijtgescholden toen we de hypotheek gingen regelen.


Ja, dat bedoel ik inderdaad :j Het is echt lastig. Er is ook gewoon nog geen hypotheekverstrekker die mij daar antwoord op kon geven. Dus ben erg benieuwd naar wat onze hypotheekadviseur morgen erover te zeggen heeft en of er hier iemand was met ervaringen :o


Volgens mij wordt je studieschuld pas op 1 januari na het afstuderen "vastgesteld" na kwijtschelding dus van de prestatiebeurs. Ik durf er niet mijn handen voor in het vuur te steken, maar op papier heb je voor de aanvraag van een hypotheek nu nog geen studieschuld. Zo heb ik het althans begrepen.

Edit: zie link: https://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?St=3,E=0000096940494688520,K=8490,Sxi=18,Case=obj(14345). Gaat om het bedrag bij start van de aflosfase. Als je net bent afgestudeerd is dit nog niet bekend aangezien de aflosfase nog niet is begonnen. Lijkt me dat je deze schuld dan nog niet kan opgeven. Je betaald immers ook nog niets.

Denise_Storm

Berichten: 2375
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:22

Eef_Bam schreef:
Volgens mij wordt je studieschuld pas op 1 januari na het afstuderen "vastgesteld" na kwijtschelding dus van de prestatiebeurs. Ik durf er niet mijn handen voor in het vuur te steken, maar op papier heb je voor de aanvraag van een hypotheek nu nog geen studieschuld. Zo heb ik het althans begrepen.

Edit: zie link: https://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?St=3,E=0000096940494688520,K=8490,Sxi=18,Case=obj(14345). Gaat om het bedrag bij start van de aflosfase. Als je net bent afgestudeerd is dit nog niet bekend aangezien de aflosfase nog niet is begonnen. Lijkt me dat je deze schuld dan nog niet kan opgeven. Je betaald immers ook nog niets.


Dat zou heel positief zijn voor ons (gezien het feit dat ik, mede door vrijwilligerswerk wat niet als inkomen wordt gezien, de studieschuld naast hypotheek en vaste lasten ''makkelijk'' kan betalen). Ben benieuwd wat de adviseur straks zegt!

Firegirl
Berichten: 956
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:26

Colien schreef:
Ik ben ook voorstander van rechtsbijstand maar aangezien hij er echt slecht van slaapt ondertussen snap ik dat hij het zo snel mogelijk wil oplossen. Heb hem geadviseerd nog eenmalig het x-bedrag aan te bieden en anders vermelden dat je op rechtsbijstand wacht en ze dus geduld moet hebben (en hij dan ook gewoon nie moet reageren totdat rechtsbijstand alles heeft uitgezocht).
Aangezien mevrouw alles snel wil afhandelen zodat ze weer kan douchen lijkt me dat ze het x-bedrag aanneemt, doet ze dat niet dan zal ze wel minder haast hebben dan ze zegt.


Wat zegt de verkoopmakelaar hier van? Wij hebben zo een geintje gehad met de verkoop van de woning van mijn (inmiddels) man. Wij hebben aangegeven dat er geen lekkage was ten tijde van verkoop (en hadden hier ook foto's van) en hebben dit verder door de verkoopmakelaar af laten handelen. Hebben hier niets meer van gehoord.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:43

Dat die nog niet vastgesteld is maakt niet uit. Dan geld wat er nu staat tenzij je duo kan laten aantonen wat het bedrag is.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:51

Colien schreef:
Ik ben ook voorstander van rechtsbijstand maar aangezien hij er echt slecht van slaapt ondertussen snap ik dat hij het zo snel mogelijk wil oplossen. Heb hem geadviseerd nog eenmalig het x-bedrag aan te bieden en anders vermelden dat je op rechtsbijstand wacht en ze dus geduld moet hebben (en hij dan ook gewoon nie moet reageren totdat rechtsbijstand alles heeft uitgezocht).
Aangezien mevrouw alles snel wil afhandelen zodat ze weer kan douchen lijkt me dat ze het x-bedrag aanneemt, doet ze dat niet dan zal ze wel minder haast hebben dan ze zegt.


Ik zou het echt niet meer aanbieden hoor. Je vriend moet het gewoon echt even loslaten en uit handen geven. Als hij dan alsnog moet betalen, kan dat altijd nog. Nu is het gewoon heel onterecht en kost jullie geld.

De kopers hadden ook contact moeten opnemen met jullie makelaar en die had dat al kunnen afhandelen, dus slechte zaak.

Jildau

Berichten: 9444
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:19

Ik ben ook nog niet begonnen met terug betalen van mijn studieschuld maar reken maar dat ze hem meegenomen hebben in de berekening..

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:44

Jildau schreef:
Ik ben ook nog niet begonnen met terug betalen van mijn studieschuld maar reken maar dat ze hem meegenomen hebben in de berekening..

Maar dat is een heel andere situatie. De vraag ging over het deel wat kwijt gescholden wordt. Ik denk dat dat niet meegerekend wordt als je het niet verteld, en anders pas als duo zo ver is dat ze je bewijs kunnen geven.

Mijn vriend heeft het grootste deel al afbetaald, die kon de bevestiging van extra afbetaling doorsturen naar onze adviseur en zo aantonen dat niet de volledige schuld hoeft te worden meegerekend.

Jildau

Berichten: 9444
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:13

imd schreef:
Jildau schreef:
Ik ben ook nog niet begonnen met terug betalen van mijn studieschuld maar reken maar dat ze hem meegenomen hebben in de berekening..

Maar dat is een heel andere situatie. De vraag ging over het deel wat kwijt gescholden wordt. Ik denk dat dat niet meegerekend wordt als je het niet verteld, en anders pas als duo zo ver is dat ze je bewijs kunnen geven.

Mijn vriend heeft het grootste deel al afbetaald, die kon de bevestiging van extra afbetaling doorsturen naar onze adviseur en zo aantonen dat niet de volledige schuld hoeft te worden meegerekend.


Dat begrijp ik maar daar had ik al eerder op gereageerd dat ik het niet wist. Maar ik reageerde op Eef_Bam die zei dat ze dacht dat je pas een schuld hebt na de studie wanneer je begint met aflossen. Dat ze op papier nog geen schuld heeft. Dit was bij mij niet zo want ik los ook nog niet af maar hij werd al wel meegerekend.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:53

Oh zo, dan begreep ik je bericht verkeerd, sorry. Dan heb je inderdaad gelijk. Al heb je, als je nog niet aflost, wel de mogelijkheid om je schuld te verzwijgen (even los van hoe verstandig dat is), omdat het ook niet te zien is op je afschriften.
Mijn schuld heb ik gewoon gemeld, maar ik had van tevoren, voor het geval dat, mijn aflossingsvrije maanden ingezet.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:09

Ik heb een hele tijd niet gereageerd maar destijds liet ik weten dat wij een nieuwbouwhuis hadden gekocht. Nu zou het huis in juli/augustus klaar zijn. Echter hebben wij gehoord dat dit waarschijnlijk al mei wordt. Dus super spannend!

Afbeelding

Alleen met de hypotheek loopt het allemaal niet zo vlekkeloos. Blijkbaar zijn er behoorlijk wat fouten gemaakt door deze adviseur. Wij hebben een adviseur via een bekend makelaarskantoor in handen genomen. Hij is overal bij aangesloten en het kantoor ook. Rond december kregen wij geen contact meer met deze adviseur en bleek om redenen die hun niet mochten zeggen, dat hij op non-actief stond. Toen begon het gezeur. Blijkbaar hadden ze een schuld berekend die wij niet hadden. Volgens de adviseur zouden wij dit terug krijgen. Na heel veel gezeur en gedoe hebben wij het van Nationale Nederlanden terug gekregen vanuit het bouwdepot. Er was namelijk te veel gestort.
Wij hebben er niet heel veel verstand van vandaar de adviseur en je gaat er vanuit dat je een professional kan vertrouwen.

Ik heb in 2018 mijn huis verkocht in april en aangekocht in oktober 2015.. In de tussentijd geen woning gehad en in november weer een huis samen met mijn vriend gekocht. Door de nieuwe wetgeving sinds 2013 heb je een aflossingsstand en deze moet je meenemen naar je nieuwe hypotheek. Anders krijg ik voor de komende 27 jaar geen renteaftrek over het bedrag van mijn woning die destijds is verkocht.
Daarbij zijn de bedragen allemaal heel raar opgesplitst in de annuïteiten hypotheek en de ORV klopt ook niet helemaal.



Kortom een heel zooitje. Nu gaan we een second opinion doen bij een adviseur die wij goed kennen. Alleen kost dit geintje ook weer een hoop geld.. Hopelijk kunnen wij dit neerleggen bij het kantoor die de fouten heeft gemaakt (als ze zijn gemaakt en wij dit kunnen bewijzen). Grrrr. Kan nog niet echt genieten van ons nieuwe huisje.

Queelens

Berichten: 8034
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:21

Colien, die vrouw zou ik ook lekker in dr eigen sop gaar laten koken. Had ze maar een bouwtechnische keuring moeten laten doen hoor..

Jeetje Dondon dat is ook wel het laatste wat je verwacht, gezeik met je adviseur. Succes!

Wij gaan zaterdag met de makelaar voor de tweede keer bij een huis kijken. Er komt ook als het goed is daarvoor of tegelijk een aannemer langs om te inventariseren wat er moet en kan gebeuren. Dus ben benieuwd. Komt er misschien toch nog wel iets uit die open huizen dag.

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:47

Dat is dus een punt, de verkoopmakelaar verdedigd HAAR en niet ons. Daar hebben we dus geen ene fluit aan. De verkoopmakelaar benoemd telkens dat we het heel snel opgelost kunnen hebben door een bepaalde afspraak te maken, maar die afspraak gaan we echt no-way maken want naar ons idee hoeven wij hier helemaal niet voor op te draaien en dat zou ons echt enorm in de kosten jagen.
Mijn vriend heeft nu ook meer zoiets van ik ben er klaar mee en ze krijgt geen rooie cent meer. Makkelijk om de schuld bij hem neer te schuiven maar ik denk als het puntje bij paaltje komt dat hij er dan helemaal niet voor hoeft op te draaien.

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:02

Wauw, echt?! Wat idioot dat hij aan haar kant staat....