[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:31

Ja nou we hebben nu op zich een prima huurwoning en wonen dus met een lage woonlast. Ideaal! Het is alleen te klein dus willen we graag wat groters.

En we hebben op zich geen haast. Dus is het deze niet, dan is het een andere woning. Bovendien geloof ik heilig dat dingen komen zoals ze komen..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:14

Tja, ook makelaars zijn graag in de avond en het weekend thuis. En doordeweeks zijn eigenaren ook vaak aan het werk dus dan is het plannen van een bezichtiging ook makkelijker.

En inderdaad, sommige huizen zijn vaak al snel verkocht. Ben je er dan niet op tijd bij, voor jou soms 10 andere kopers. Kan de makelaar ook niks aan doen. Want wie zegt dat als ie wel op jou wacht, dat jij het huis dan wel gaat kopen?

Afgeven op de makelaar is soms wel erg makkelijk gedaan. Die werkt uiteindelijk voor zijn opdrachtgever, en dat is toch echt de verkoper, niet de koper.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:31

Prairy ik denk dan: als zoveel mensen in de avonduren willen komen kijken, waarom dan je werkwijze niet aanpassen?

Of ben je zelf makelaar en voel je je nu aangesproken?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:34

Ik heb bij een makelaar gewerkt. En als de mensen overdag ook komen kijken omdat ze het huis niet mis willen lopen, waarom dan je werkwijze aanpassen als het niet nodig is, voor huizen die binnen no time verkopen?

Voor huizen die wat lastiger zijn in de verkoop, of hogere prijsklasse, is dat iets anders.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:04

Dit wordt een eindeloze discussie. Daar heb ik geen zin in :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:12

SophievdV schreef:

Tsja ze heeft wel gelijk. Als er tig mensen wel overdag willen komen kijken en alle huizen binnen no time verkocht worden, dan heeft een makelaar geen reden om nog meer mogelijkheden tot kijken te bieden.. Als je een huis aan de straatstenen niet kwijt kan en er komt eindelijk een geïnteresseerde voor en die wil graag savonds kijken, dan bied je die mogelijkheid als makelaar wel. Vraag en aanbod. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:38

Niet alle mensen zijn natuurlijk 's avonds vrij of in het weekend. Dat is slechts een luxe.

Het maakt me verder ook niet uit, dan niet. Maar feit is dat als de markt instort wel alles mogelijk is.

Ik heb al vaker gekocht en verkocht en nu zijn de makelaars een stuk minder fijn bezig, dan bijvoorbeeld tijdens de crisis.

Het valt meer mensen op en ik hoor flink wat mensen klagen om me heen. Onpersoonlijk, gehaast, slechte informatie etc etc.

Het is btw ook niet heel handig hoor zo zaken doen. Toen wij dit huis kochten hadden we een fijne makelaar die ons huis ook weer mag verkopen. Zo werkt dat he?!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 06:35

Jildau schreef:
SophievdV schreef:

Tsja ze heeft wel gelijk. Als er tig mensen wel overdag willen komen kijken en alle huizen binnen no time verkocht worden, dan heeft een makelaar geen reden om nog meer mogelijkheden tot kijken te bieden.. Als je een huis aan de straatstenen niet kwijt kan en er komt eindelijk een geïnteresseerde voor en die wil graag savonds kijken, dan bied je die mogelijkheid als makelaar wel. Vraag en aanbod. ;)

Niet helemaal. Wij zoeken in Noord Friesland. Niet in de stad. Huizen zijn met enkele weken of maanden verkocht. Niet binnen 2 dagen. Bovendien, en daar komt mijn opmerking vandaan, mopperde de makelaar dat iedereen 's avonds wil.

Er zit dus iets meer nuance in.

Verder hoef ik me niet te verantwoorden dacht ik zo. Dus de discussie over wel of niet uren vrij nemen ga ik gewoon niet aan ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 06:50

Jij wil nuance, ik ook. Klagen kan, maar accepteer dan ook de andere kant.

Succes met zoeken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 06:54

Bedankt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:43

Wij ervaarden hetzelfde Alleen kantoortijden terwijl het echt niet zo hard liep
Wat gewoon super irritant was
Zeker omdat je de helft van de tijd voor Jan met de korte achternaam op komt draven omdat het huis brandhout is waarbij de beschrijving een opdracht creatief schrijven was

Of het is al verkocht (wtf doe ik dan nog bij dat huis? Denk je dat onze tijd gratis is ? )

Of de makelaar gedrag zich als een fallus op pootjes en voelt zich te goed voor het gepeupel

Of je krijgt op welke vraag dan ook een “weet ik niet” of “ geen idee “ antwoord waar an de helft gewoon antwoord ontwijkend gedrag is

En dat is heel jammer voor de makelaars die wel fijn zijn
Maar die zijn gewoon in de minderheid (althans , hier in de regio wel )
En dan is star vasthouden aan bepaalde uren heel vervelend

Ik snap wel dat ook makelaars een leven naast hun werk willen en ze niet 24/7 huizen kunnen showed
Maar dan nog is het vervelend om Met grote regelmaat vrij te moeten vragen
Zeker als je de ervaring hebt day het “eerst zien , dan geloven” is qua of het huis Uberhaupt in de buurt komt qua hoe ze het aanrpijzen/ophemelen in de berschrijving

En normaals , das vervelend voor de wel fijne makelaars, maar de meeste makelaars waar Wij mee te maken hebben gehad doen me eerder denken aan een iets te gladde autoverkoper
(Als ik terug Denk zijn Er 3 van de 10 waar ik zelf contact mee zou opnemen voor verkoop van ons huidige huis, de overige 7 Wil ik eventuele Kopers gewoon absoluut niet aan doen)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:26

superpony schreef:
Niet alle mensen zijn natuurlijk 's avonds vrij of in het weekend. Dat is slechts een luxe.

Het maakt me verder ook niet uit, dan niet. Maar feit is dat als de markt instort wel alles mogelijk is.

Ik heb al vaker gekocht en verkocht en nu zijn de makelaars een stuk minder fijn bezig, dan bijvoorbeeld tijdens de crisis.

Het valt meer mensen op en ik hoor flink wat mensen klagen om me heen. Onpersoonlijk, gehaast, slechte informatie etc etc.

Het is btw ook niet heel handig hoor zo zaken doen. Toen wij dit huis kochten hadden we een fijne makelaar die ons huis ook weer mag verkopen. Zo werkt dat he?!

Tijdens de crisis waren er ook nog een hoop onprettige makelaars hoor, ik heb me er toen echt over verbaasd dat sommige niet failliet zijn gegaan. Zo ook degene die ons dit huis verkocht heeft, ik durf er eigenlijk om te wedden dat als zij hun werk beter hadden gedaan, ze het huis sneller hadden verkopen tegen een betere prijs. Maar goed, daar hebben wij als koper dus wel voordeel van gehad.

Wat betreft vrij zijn, tja, als je echt iets wilt kun je natuurlijk ook gewoon vakantie opnemen.
Van de andere kant mogen makelaars zich inderdaad wel wat klantgerichter opstellen. Ondanks dat zij wellicht werken voor de verkoper, hebben zij ook belang bij een snelle verkoop tegen een goede prijs en daar mogen ze best wat voor doen.
In andere beroepen (zorg of productie) kunnen zelfs 24-uursdiensten worden gedraaid, supermarkten zijn ook 's avonds open, dus waarom een dienst als een makelaar niet?
Is vooral een kwestie van mindset.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:05

Lastige discussie met die makelaars :+
Hier wisselende ervaringen met makelaars. Gelukkig is onze aankoopmakelaar wel heel prettig.
Enige nadeel is nu ff dat we naar een (klus)huis aan het kijken zijn waar zij de verkopende partij van zijn. :')
Gelukkig hebben we eventueel nog wel een back up makelaar of komen we er zo uit als we het willen gaan doen haha.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:09

ja en vraag en aanbod natuurlijk. als er altijd mensen blijven die wel stel op sprong vrij nemen en dan naar bezichtiging gaan, dan houd het zichzelf in stand.

hier in de omgeving is het gelukkig niet zo'n megachaos, en plannen de makelaars meestal 's avonds wel een bezichtigingsronde in. dan krijgt iedere geinteresseerde ongeveer een half uur- uur. En dan kun je nog een 2e bezichtiging inplannen bij interesse.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:08

achterom, bij ons waren de nare ervaringen idd ook tijdens de periode dat de markt op zijn gat lag ,

maar tis ergens gewoon zo simpel dat je doordat je met verschillende partijen werkt (makelaars, kopers, verkopers , eventueel nog een aankoopmakelaar) je wel wat beperkt word in wanneer een huis bekeken kan worden ... in die zin is het gewoon best verklaarbaar dat niet altijd alles kan .
maar dan kan dat gewoon ondanks dat het overmacht kan zijn, nog steeds als vervelend ervaren worden .

als de makelaar dan verder wel een fijn persoon is , scheelt dat sowieso al weer de helft
die fijne persoon kan ik heel veel van hebben
die irritante gladde verkoper niet zo zeer

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:22

Ik vind het wel logisch dat de bezichtigingen niet buiten kantoortijden zijn. Zelf een huis gekocht in de crisistijd, en ook overdag bezichtigd (en in een prijsklasse waar de huizen niet zo snel gaan). Je wil wat of niet, en daar neem ik graag vrij voor.
Een makelaar heeft niet alleen maar bezichtigingen te doen, veel werkzaamheden moeten tijdens kantooruren. Dan zou een makelaar geen prive-leven mogen hebben, en iedere avond moeten overwerken omdat de mensen 's avonds moeten bezichtigen. Of, net als in de supermarkt of bij die andere beroepen, in shifts draaien en daar dus meer makelaars op moeten aannemen. Nu moet daar en genoeg werk voor zijn, en dit zal ook betaald moeten worden. En ik hoor de mensen nu al klagen dat de kosten zo hoog zijn de erbij komen kijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:27

Achterom, natuurlijk neem je vrije dagen op, dat lijkt me logisch. Maar het gaat erom dat huizen vrij snel gaan en je niet allemaal binnen een dag vrij kan krijgen voor tijdens je werkuren. Dat makelaars je voor niks laten komen, ook al maak je duidelijk dat je van 180km verderop komt etc etc. En buiten dat gaat het niet om 1 vrij dagje opnemen. Meestal moet je toch echt meerdere huizen bekijken en als het rondkomt nog wel wat vaker vrij nemen. Is niet erg, maar alle vrije dagen voor bezichtigen tellen wel op.

Tijdens de crisis dus wel meerdere in de avond kunnen bezichtigen en maar 1 echte waardeloze makelaar meegemaakt.
De rest was keurig, nam alle tijd, had alle info en belde ons nog op na bezichtigen.

Het is niet zo moeilijk om andere werktijden op te pakken als er veel vraag is naar bezichtigen naast werktijden, juist omdat mensen niet op korte termijn overdag kunnen.
Een makelaar hoeft helemaal niet 24/7 te werken, maar je werkt waar vraag naar is. Mijn man werkt van 8-18 en ze draaien ook 24uurs diensten omdat daar vraag naar is. Hoort er gewoon bij.

Als ik even snel reken, hebben we denk ik 23jr geleden ons eerste huis bezichtigd en waren ze vriendelijk en gaven veel informatie etc. Kan me zo zeker nog de eerste 3 bezichtigingen voor de geest halen.

Maar goed, het is altijd zo dat makelaars zich aangesproken voelen als je er wat over zegt.
Mijn moeder en ik hadden een kapsalon en ik ben niet zo fanatiek, maar als je iets over kapsters zegt, reageerde mijn moeder ook altijd heel verdedigend. Is helemaal niet nodig, want er zijn gewoon veel slechte kappers en daar kun je niks aan doen. Hooguit zelf je werk wel goed proberen te doen.

In de huidige markt is het vrij simpel. Als dit huis te koop komt, zullen er snel meerdere bezichtigingen zijn. Wij kunnen dan ook zeggen; ppfff, moeten we 's avonds weg uit huis. Nou, geen zin in hoor. Huis verkoopt toch wel...
Moet je kijken wat er gebeurt als het een half jaar te koop staat of langer....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:30

Neon, probleem wat ik meermaals tegen kwam is dat als de omschrijving enigszins had geklopt met wat we aantroffen, ik bij een deel van die huizen niet eens was wezen kijken .. en dan krijg ik er wel bruut de balen van
dan neem je vrij voor een huis wat op basis van foto's en beschrijving interessant lijkt , maar dan is het brandhout en totaal niet eerlijk beschreven ... heb je weer voor jan banketstaaf vrij genomen.
zo rijd ik bij huizen van bepaalde makelaars absoluut eerst langs en kijk ik zover mogelijk al op mijn gemak voor ik uberhaupt een afspraak ga maken omdat die makelaars in het verleden al hebben bewezen vooral veel fantasie te hebben en erg goed zijn in creatief schrijven
als je wat verder van huis moet gaan kijken is dat al een stuk lastiger

we hadden er trouwens indertijd wel 2 die ook op zaterdag wel wilden, maar die huizen stonden leeg. dus dan is het alleen de makelaar waar je mee te maken had qua regelen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:32

SophievdV schreef:
Niet helemaal. Wij zoeken in Noord Friesland. Niet in de stad. Huizen zijn met enkele weken of maanden verkocht. Niet binnen 2 dagen. Bovendien, en daar komt mijn opmerking vandaan, mopperde de makelaar dat iedereen 's avonds wil.

Verder hoef ik me niet te verantwoorden dacht ik zo. Dus de discussie over wel of niet uren vrij nemen ga ik gewoon niet aan ;)

Waar zoek je?
Ik woon net boven Leeuwarden

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:39

Sonja_vR schreef:
zo rijd ik bij huizen van bepaalde makelaars absoluut eerst langs en kijk ik zover mogelijk al op mijn gemak voor ik uberhaupt een afspraak ga maken omdat die makelaars in het verleden al hebben bewezen vooral veel fantasie te hebben en erg goed zijn in creatief schrijven

Wij reden altijd eerst langs, de ervaring was op dat vlak dat vaak niet vermeld werd dat er bijvoorbeeld een drukke weg lag, of een boerderij er vlak naast. Google maps vertelt je veel, maar langs rijden is altijd beter.
En dat is idd lastig als je ver weg zit.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:41

Liezel1 schreef:
SophievdV schreef:

Waar zoek je?
Ik woon net boven Leeuwarden

Rond Leeuwarden :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:36

Achterom schreef:
Sonja_vR schreef:

Wij reden altijd eerst langs, de ervaring was op dat vlak dat vaak niet vermeld werd dat er bijvoorbeeld een drukke weg lag, of een boerderij er vlak naast. Google maps vertelt je veel, maar langs rijden is altijd beter.
En dat is idd lastig als je ver weg zit.

Dat was het voordeel van ons zoekgebied , daar waren we erg goed bekend
Dat scheelt de helft Met locatie vraagtekens zeg maar :)

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:12

Wij hebben een leuk huis op het oog. Morgen afspraak met een hypotheekadviseur (die we gelukkig al eerder hebben gesproken). Hebben als eerste bezichtigd en hebben dus de mogelijkheid om als eerst bod te doen.

Ik ben benieuwd of iemand van jullie misschien ervaring hebben met deze situatie: ik heb een studieschuld en een prestatiebeurs. Afgelopen maandag heb ik mijn scriptie ingeleverd, maar de prestatiebeurs is natuurlijk nog niet omgezet in een gift. Waar kijkt de bank naar? Hoe is het bij jullie geregeld qua studieschuld?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:54

Studieschuld is niet bij het bkr geregistreerd maar er wordt wel naar gevraagd en je wordt geacht eerlijk antwoord te geven. Het kan zeker invloed hebben op het bedrag wat je kunt lenen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:57

SophievdV schreef:
Studieschuld is niet bij het bkr geregistreerd maar er wordt wel naar gevraagd en je wordt geacht eerlijk antwoord te geven. Het kan zeker invloed hebben op het bedrag wat je kunt lenen.

Maar ik denk dat ze wil weten of de prestatiebeurs ook meegerekend wordt zolang hij nog niet kwijtgescholden is.. Ik weet het niet! Bij mij was het al kwijtgescholden toen we de hypotheek gingen regelen.