[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:56

Oooo ik wil ook een bod 25.000 euro onder de VP :'), hebben
we tenminste wat te onderhandelen.....

Wij hebben geen bezichtiging meer gehad.

Frustrerend hoor!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:43

Ons huisje staat pas 5 weken te koop.
vanmiddag zeer onverwachts weer een bezichtiging gehad.

De makelaar belde en 3 uur later kwamen ze langs.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:30

Alja dat is balen, ondertussen al weer nieuwe kandidaten gevonden of?

Hihi Haike dat is ook wel grappig! Ondertussen al weer wat gehoord?

Dobel zou die vraag ook even aan de verkopende makelaar stellen, dat is soms nog wel eens wisselend hoewel er bepaalde gedragscodes zijn en een paar dingen wettelijke wel geregeld zijn (zo mag een verkopend makelaar geen partijen tegen elkaar op laten bieden bv.) wil het ook nog wel erg van makelaar tot makelaar verschillen. Zo hebben wij ook eens een verkopend makelaar getroffen die direct al aangaf dat zodra er een bod word gedaan hij dan ook geen bezichtigen meer doet voor dat huis tot de onderhandeling is afgelopen. Het is maar net hoe netjes een makelaar is op zakelijk gebied.

Miesemuisje welkom! :D

Maar het bieden is voor elke situatie ook wel erg persoonlijk! Het is maar net hoeveel lef de eventuele kopers hebben, hoe graag ze het huis willen, wat ze het waard vinden, hoeveel ze willen en kunnen besteden aan het huis, etc. etc. Het is van zo veel factoren afhankelijk, maar ik zou het als verkoper wel prettig vinden dat een koper ook zijn bod kan toelichten. Zelf ben ik echt geen onderhandel type hihi, ik zou al snel gewoon de vraagprijs bieden. := Echter mijn vriend wel, die kan echt keihard zijn als het om onderhandelen gaat en is daarin ook een enorme koele kikker. Dat laat ik dus mooi aan hem over. :Y)

Dobel

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:10

Bedankt voor de reacties.. we hebben aangegeven het te willen kopen maar de makelaar gaf aan dat we eerst langs de hypotheekadviseur moesten, aangegeven dat we al eens geweest zijn en weten dat we het gemakkelijk kunnen lenen maar even moeten kijken hoe het in zijn werk gaat met een bouwdepot. Ook aangegeven dat we niet graag naast de pot willen pissen en het huis willen, maar antwoord bleef maak je geen zorgen en ga naar hypotheekadviseur bel me dan maar terug.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:34

Vaag?
Is het lang geleden dat je er geweest bent?(bij de adviseur)

Als je weet wat je kunt lenen, zou ik gewoon een bod doen ovb financiering en evt bouwkundige keuring .
gewoon heel zeker van je zaak zijn in de communicatie naar de makelaar.

Wat wil je nog uitzoeken over bouwdepot?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:44

Hun makelaar zegt dat? Dat is wel vaag..

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:45

Ik denk 4 maanden geleden. Het is voor ons helemaal nieuw een huis kopen en onze beide ouders zitten ook al 30 jaar op het zelfde stekkie dus weten ook niet precies hoe en wat tegenwoordig. We gaan morgen weer langs de adviseur en wellicht dat die ons eens goed kan vertellen hoe en wat nu en wat we moeten doen. Naja vooral hoeveel bouwdepot je kunt nemen, kun je later terugbetalen als je toch meer overhoud dan vooraf gepland zulk soort dingen :) We hebben ons een beetje laten overbluffen denk ik maar ik dacht de makelaar legt wel uit hoe en wat want die wil ook verkopen. Later hem nog gebeld om aan te geven dat we het echt graag willen hebben en dat we het prima kunnen lenen dat we dit al weten maar als nog zei hij volgende stap is naar je adviseur, dan doen we dat maar he haha

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:31

beetje raar, je kunt toch een bod doen onder voorbehoud. De adviseur moet toch ook weten naar welke hoogte hypotheek hij moet gaan berekenen en kijken wat het best bij jullie past.

Ik zou het mijn makelaar niet in dank afnemen als hij zo iets tegen mijn kijkers zei. Voor het zelfde geld loop ik een koper mis, omdat er in tussentijd een ander leuk huis beschikbaar komt. Terwijl ze ook aan mij vast hadden kunnen zitten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:25

Die vent wil niet verkopen blijkbaar. ..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:15

Wow dat is wel heel erg raar, of hij denkt gewoon dat jullie gewoon wat internet berekeningen hebben gedaan en denken dat jullie veel meer kunnen lenen dan eigenlijk echt kan en dat jullie dus toch niet serieus zijn ofzo? Ik heb het wel eens via via gehoord dat een makelaar zoiets tegen de verkopers zei namelijk....

Wel belachelijk hoor! Ik zal gewoon z.s.m. terug bellen en zeggen dat je een 2e bezichtiging wilt. Hij kan hoog of laag springen maar verplichten dat jullie eerst langs adviseur moeten kan ie imo niet. Als jullie weten wat je kunt lenen is het toch goed? Bod kun je uitbrengen onder voorbehoud van financiering en ondertussen gewoon afspraak maken bij de adviseur (zal dat wel doen voor je daadwerkelijk een bod doet zodat je ook echt zeker weet of het haalbaar is...). Rare makelaar hoor, maar laat niet over je heen lopen kom op zeg, tis niet omdat jullie starters zijn dat ie jullie dan niet serieus hoeft te nemen ofzo. :?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:32

Als je idd aan de makelaar vragen stelt over hoe het zit met bouwdepot etc dan snap ik de reactie van " naar de adviseur" wel.
Die denkt dan dat jullie idd nog niet echt weten wat jullie kunnen/mogen lenen etc en zit niet te wachten op een huis uit de verkoop halen zonder duidelijk zicht op verkoop omdat het financieringsverhaal onduidelijk is.

Als je gewoon een bod had gedaan ovb van financiering etc had ie het gewoon doorgegeven aan de verkoper gok ik zomaar.

Wat je kunt qua bouwdepot ligt er aan waar het huis op getaxeerd word zoals het nu is en wat het waard gaat zijn na de voorgenomen verbeteringen.
Je kunt max de extra waarde die je toevoegt aan het huis aan bouwdepot lenen zeg maar (wat dan ook nog binnen je max leenbedrag moet passen )

Geld wat je uiteindelijk niet gebruikt dat vervalt (word dus weer teruggenomen door de verstrekker) of gaat als aflossing de hypotheek in(wat vrijwel op hetzelfde neer komt. Althans, dat waren hier de opties.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:59

Opzich vind ik zo'n vraag over bouwdepot zo gek nog niet. Er is wel het e.e.a. ook veranderd op dat gebied t.o.v. vroeger en wat je allemaal kan doen van dat bouwdepot is ook niet meer zoals het was. En daarbij zou je toch van een makelaar mogen verwachten dat ze wel een aardige inschatting kunnen maken hoeveel het huis zou moeten opbrengen als er een aantal punten worden verbeterd / verbouwd. En daar hangt toch de hoogte van het bouwdepot ook van af...

Ik vind het persoonlijk niet echt netjes als een makelaar zo reageert, hij had toch op z'n minst aan kunnen geven dat dat afhankelijk is van wat hun als koper maximaal kunnen lenen maar ook afhankelijk is van waarop het huis getaxeerd word na de verbouwing? En dat ze dus naar de adviseur moeten gaan als ze meer informatie erover willen of over deze specifieke situatie. Dat had al een heel stuk anders over gekomen en ik begrijp van Dobel dat het nog best wel bot was, kan het mis hebben hoor maar dat is wat ik op maak uit de post van Dobel.
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 12-11-15 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 01:16

Ben het helemaal met je eens... maar ik heb al met aardig wat makelaars te maken gehad inmiddels en zo werken de meeste gewoon niet ... ja of je moet hem als aankoop makelaar in de hand hebben genomen... maar verkoopmakelaars :n

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:18

Hoe was het bij de adviseur, Dobel. wat wijzer geworden?

Ons bod op t huis is geaccepteerd! Volgende week wat zaken nog doornemen en wordt het contract opgesteld. Als alles goed gaat eind februari verhuizen/sleutel

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:38

Te gek, gefeliciteerd Ekmic!!!!

Ons huis is gister definitief verkocht en bankgarantie is meteen gesteld. Nu snel inpakken en half december eruit.

De hypotheekofferte voor ons nieuwe huis is afgelopen week getekend en alles is nu naar de bank. Even afwachten nog.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:10

adviseur had al meer zulke verhalen gehoord van die makelaar, hij heeft het bieden van ons overgenomen omdat hij daar wat slimmer in is dan wij en minder makkelijk laat afschepen en heeft een bod gedaan, dat was afgewezen, nu gister een nieuw bod gedaan maar nog geen antwoord gehad hierop.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:14

We hebben vandaag twee bezichtigingen gehad, de eerste vonden het een leuk huis, maar waren nog aan het oriënteren, het tweede stel vond niks mooi, kraakte alles af en vonden ons huis uitgeleefd. Nou ja zeg, kijk het is geen luxe villa en super de luxe afgewerkt tot in de puntjes, maar uitgeleefd? Vind het gewoon een belediging. Niet luxe is wat anders dan uitgeleefd, bij een uitgeleefd huis denk ik aan kapotte dingen en flink gedateerd, schrootjes, rook verkleuringen, gebladderd behang, roestige verwarmingen, ga zo maar door. Echt mijn oren staan er nog van te klapperen....de benaming al... uitgeleefd. Tja ik denk dat als ze dit uitgeleefd willen noemen, ze zulke hoge verwachtingen hebben, ze beter in een andere prijs klasse moeten gaan kijken, die van een tonnetje of 2 hoger :P

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:47

Oh dat vind ik ook wel erg onbeschoft zeggen :(
Zeg dan dat het niet is wat je zoekt ofzo..

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:05

Alja schreef:

Precies, we waren echt heel verbaast over de reactie. Voelt ook echt als een belediging. Kijk dat sommige dingen misschien niet je smaak is, dat mag je best zeggen. Maar uitgeleefd, vind ik wel een heel gedurfde onfatsoenlijke uitspraak. Dat had wel op een andere manier gezegd kunnen worden. Ik denk dat, als ze dit uitgeleefd vinden, ze dan beter voor nieuwbouw moeten gaan of in een totaal andere prijsklasse moeten gaan zoeken. Dat zal vast en zeker anders een hele lange zoektocht gaan worden.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 08:29

bridgetF schreef:
Alja schreef:

Precies, we waren echt heel verbaast over de reactie. Voelt ook echt als een belediging. Kijk dat sommige dingen misschien niet je smaak is, dat mag je best zeggen. Maar uitgeleefd, vind ik wel een heel gedurfde onfatsoenlijke uitspraak. Dat had wel op een andere manier gezegd kunnen worden. Ik denk dat, als ze dit uitgeleefd vinden, ze dan beter voor nieuwbouw moeten gaan of in een totaal andere prijsklasse moeten gaan zoeken. Dat zal vast en zeker anders een hele lange zoektocht gaan worden.

Tjah, liever eerlijk dan dat ze doen alsof ze het wel leuk vinden en vervolgens toch afhaken. Je weet nu wel dat zijn iig niet gaan kopen en waarom.

Was je thuis bij de bezichtiging btw? Als ze dit alleen tegen de makelaar gezegd hebben, vind ik het niet echt een belediging. Wel rot om te horen, maar wat de één 'toe aan een likje verf' noemt, vindt de ander al snel uitgeleefd. Ik zou het huis dat ik gekocht heb, ook zo omschrijven. De verkopers niet, die vonden het allemaal wel op te lossen met wat verf en een nieuwe vloer.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:39

eerlijk is goed maar je hoeft dan toch geen mensen te beledigen?
als je je woorden iets anders uitzoekt kan het toch ook duidelijk zijn dat het niet is wat je zoekt!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:56

Wij zijn ook wezen kijken, keuze uit 4 bijna dezelfde woningen maar gelijk ook heel anders. :Y)
Zo lastig om de voor en na delen tegen elkaar af te strepen, ook de kosten die erbij komen kijken. Zo heeft de 1 bv. erg veel bergruimte, is er gemakkelijk een grote badkamer te maken, heb je zonder al te veel aanpassingen mogelijkheid tot extra slaapkamer/kantoor/bergruimte. Maar daar tegen over staat dat je woonkamer wel klein is en zeer moeilijk om in te richten, keuken + eethoek is ook niet al te ruim. Indeling van de woning is wel het meest logisch eigenlijk.

De andere heeft weer fatsoenlijk de ruimte beneden voor woonkamer, keuken + eethoek. Maar een erg kleine hal (trap naar boven zit ook niet centraal in de woning in de hal). Op de 1e verdieping krijg je een wauw maar wat is dit apart gevoel, de indeling is niet gemakkelijk & logisch. Wel zijn er makkelijk 3 grote slaapkamers te maken, badkamer daar in tegen is wat kleiner maar wel ruimer te maken door het plaatsen van een dakkapel.

Beide hebben overigens ook een grote zolder waar ook nog een slaapkamer, extra bergruimte, kantoorruimte o.i.d. van te maken is. De andere 2 woningen vallen voor ons sowieso al af eigenlijk, die hebben we al weggestreept hihi. :P

Best lastig, enerzijds denk je ohh mooi ruim en veel mogelijkheden! Anderzijds als je aan het tekenen komt denk je ohh wat een enorm lastige woningen en wat klein eigenlijk. ^)

Zo de makelaar maar is op bellen, prijzen zijn op het eerste gezicht ook erg aanlokkelijk maar er moet nog zoveel aan die woningen gedaan worden als je dan uitgaat van aannemersprijzen dan moet er zeker wel 50 a 60 duizend (minimaal!) aan verbouwd worden. En dat meegerekend zijn die woningen dus wel weer erg prijzig. := Lastig, lastig, dilemma's!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:37

_Marinke_ schreef:
Wij zijn ook wezen kijken, keuze uit 4 bijna dezelfde woningen maar gelijk ook heel anders. :Y)
Zo lastig om de voor en na delen tegen elkaar af te strepen, ook de kosten die erbij komen kijken. Zo heeft de 1 bv. erg veel bergruimte, is er gemakkelijk een grote badkamer te maken, heb je zonder al te veel aanpassingen mogelijkheid tot extra slaapkamer/kantoor/bergruimte. Maar daar tegen over staat dat je woonkamer wel klein is en zeer moeilijk om in te richten, keuken + eethoek is ook niet al te ruim. Indeling van de woning is wel het meest logisch eigenlijk.

De andere heeft weer fatsoenlijk de ruimte beneden voor woonkamer, keuken + eethoek. Maar een erg kleine hal (trap naar boven zit ook niet centraal in de woning in de hal). Op de 1e verdieping krijg je een wauw maar wat is dit apart gevoel, de indeling is niet gemakkelijk & logisch. Wel zijn er makkelijk 3 grote slaapkamers te maken, badkamer daar in tegen is wat kleiner maar wel ruimer te maken door het plaatsen van een dakkapel.

Beide hebben overigens ook een grote zolder waar ook nog een slaapkamer, extra bergruimte, kantoorruimte o.i.d. van te maken is. De andere 2 woningen vallen voor ons sowieso al af eigenlijk, die hebben we al weggestreept hihi. :P

Best lastig, enerzijds denk je ohh mooi ruim en veel mogelijkheden! Anderzijds als je aan het tekenen komt denk je ohh wat een enorm lastige woningen en wat klein eigenlijk. ^)

Zo de makelaar maar is op bellen, prijzen zijn op het eerste gezicht ook erg aanlokkelijk maar er moet nog zoveel aan die woningen gedaan worden als je dan uitgaat van aannemersprijzen dan moet er zeker wel 50 a 60 duizend (minimaal!) aan verbouwd worden. En dat meegerekend zijn die woningen dus wel weer erg prijzig. := Lastig, lastig, dilemma's!

De vraag is ook of je die tientallen duizenden euro's meegefinancierd krijgt. Dat is alles behalve vanzelfsprekend. Heb je al eens met een adviseur overlegd over de mogelijkheden om te verbouwen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:48

Tink89 ja daar hebben we het al over gehad en weten ook wat er mogelijk is. We hebben namelijk al goed geïnformeerd naar die mogelijkheid omdat we van te voren al wisten dat er veel aangedaan moest worden en dat het volledig casco is. De verbouwing zelf en de kosten daarvan ben ik nog zo bang niet voor, het is alleen zo verraderlijk want in de prijs is al duidelijk rekening gehouden met het vele werk wat er nog in zit, maar ga je kijken wat zo'n verbouwing dan gaat kosten en wat die woningen straks waard zullen zijn. Dat is sowieso al een afweging..

Daarbij komt nog de indeling ervan, wat vinden wij belangrijk? Waar voelen we ons prettig bij? In eerste instantie zeg ik veel bergruimte, maarja daar tegen over staat weer relatief weinig 'leefruimte'. De ander heeft veel leefruimte maar heb je weer weinig bergruimte (grootse punten even tegen elkaar afwegend). Tis gewoon lastig haha.. eigenlijk te veel keuze. :')

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:19

Hallo iedereen!

Ik kom nu dit topic pas tegen, terwijl ik samen met mn vriend al maanden opzoek ben naar een huis!
Nu hebben we vandaag via onze aankoopmakelaar een bod uitgebracht op een huis wat we erg graag willen. Afgelopen vrijdag voor een 2e keer wezen kijken maar diezelfde dag iets later heeft er nog een kijker het huis voor de 2e keer bezichtigd. En er was al een kijker ingepland voor deze week dus ik hoop dat deze niet geinteresseerd genoeg zijn want ik wil dit huis niet aan me voorbij zien gaan! Zit echt constant mn mail te checken :') .

Hoelang duurde het bij jullie ongeveer voordat je reactie kreeg op een bod?