Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Vanmiddag ga ik ook weer even aan de slag. De clematissen in de kleine border even opbinden. Nu het daar kaal is minder slakken die zich er wagen dus het wordt weer groener. Gaat waarschijnlijk nog even duren voor daar de plantjes (ooievaarsbekken) bij komen, want de soorten die ik wil zijn minder makkelijk te krijgen of toch alsnog naar die ene kweker rijden... Hadden ze daar de clematissen die ik erbij wilde niet meer...
Mars schreef:Hebben jullie misschien ervaring met het ophogen van tuin icm boom die moet blijven?
Wij hebben een prachtige berk van een meter of 6 hoog. Stond er al toen we het huis kochten. Nu wil het dat de tuin ernstig verzakt is, we zullen zeker 50cm gaan ophogen.
Maar hoe behouden we de berk? Want ik vrees dat ie gaat rotten als we er grond tegenaan leggen, dat zou zonde (en gevaarlijk) zijn. Hoe pak ik dit best aan?
Rintah schreef:Hier ook laat nog nieuw spul geplant. Deels ook in potten hele tijd gestaan.
Tip: als je er wel plek voor hebt maar nog niet op de plek waar ze moeten komen te staan: poot de planten met pot en al, zo drogen ze minder snel uit, maar zijn ze toch ook weer makkelijk te verplaatsen.
En bij planten : plantjes in emmer water goed nat maken, plantgat vol gooien met water en dan moeten/zand bij het plantgat/vijvertje gooien. Hebben de planten meteen even een watervoorraadje om aan te slaan, en bodem eromheen neemt het overtollige water wel op.
Zo hebben wij het gedaan en hier heeft (tot nu toe) alles het overleefd
Mars schreef:Hebben jullie misschien ervaring met het ophogen van tuin icm boom die moet blijven?
Wij hebben een prachtige berk van een meter of 6 hoog. Stond er al toen we het huis kochten. Nu wil het dat de tuin ernstig verzakt is, we zullen zeker 50cm gaan ophogen.
Maar hoe behouden we de berk? Want ik vrees dat ie gaat rotten als we er grond tegenaan leggen, dat zou zonde (en gevaarlijk) zijn. Hoe pak ik dit best aan?
) de tuin wat opgehoogd, ook onder de boompjes. We zitten op veengrond, dus het verzakt hier vrij snel. De beschoeiing langs de sloot was rot. Daardoor stroomde er grond weg. De beschoeiing hebben we vervangen. Daarna in etappes de grond aangevuld tot het oorspronkelijke niveau. Steeds een laagje van maximaal 10 cm. Paar weken rust, weer een laagje erbij. Diepste punt was het 50 cm in totaal dat erbij kwam. Alles heeft het overleefd
Nou gaat het hier om kleine fruitboompjes (appel, kers) en struiken (braam, framboos) - dus wellicht is dat met een berk een ander verhaal...

Komende week steeds maar wat planten. Ik heb o.a. een erg leuke vlinderstruik gekocht en een roos
De roos was als een soort troost haha omdat ik geen plek meer had voor die wel erg leuke passiebloemmix die ik eigenlijk ook wilde...