Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:53

De Vogezen zijn leuk, welke kant zit je juist?

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:34

Eentje in de Elzas, helemaal rechts bovenin, en eentje in de buurt van Vittel. De derde hebben we voor nu even on hold gezet, te weinig grond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 06:23

Gaaf, Prairy! Hopelijk vinden jullie de perfecte plek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:15

De streek rond Gérard-Mer (of hoe je het ook schrijft) is ook leuk, en daar zitten kleine skigebieden. Ideaal voor een shortski als je het wil verhuren of kamers kan verhuren. Verder ook veel wandelmogelijkheden, goed bereikbaar, fiets- en mountainbike opties etc. Geen idee hoe het daar zit met prijzen echter.

Regio Puy-de-Dome is ook prachtig maar wel duurder als ik het goed heb. Zit je ook niet zo bijster ver weg van Clermont-Ferrand én ideaal als doorreispunt naar de Provence en het zuiden.

Alweer mail dat het programma om mijn abo aan te vragen nog steeds een bug heeft en dat ik dus moet blijven werken met rittenkaart/tickets en laten terugbetalen. Op een maand tijd is dat zo'n €198 die ik dus moet voorschieten en zorgen dat het allemaal terugkomt... Vandaag uitzonderlijk met de auto naar werk ivm een evenement na werktijden en dan heb ik geen trein meer terug. Reistijd was quasi hetzelfde als met de trein, en dan heb ik wonderbaarlijk genoeg amper file gehad. Normaal staat dit traject vanaf 6u30 al muurvast.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:27

Het ging hier even geleden over deposito's en ik was benieuwd naar de ervaringen.
Ik kwam er zelf niet helemaal uit of het nu helemaal veilig is of niet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:51

Waarom zou het niet veilig zijn? Het is gewoon een spaarrekening alleen kun je die periode even niet (makkelijk) je geld opnemen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:54

Prairy schreef:
Waarom zou het niet veilig zijn? Het is gewoon een spaarrekening alleen kun je die periode even niet (makkelijk) je geld opnemen.

Omdat niet alle rekeningen via nederlandse banken verlopen en niet alle documentatie in het nederlands of engels te lezen is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:53

Dan doe je het toch gewoon bij een Nederlandse bank? Leaseplanbank heeft deposito's maar ook een relatief hoge spaarrente van 1%.

Via Raisin is het meeste gewoon in het Nederlands te lezen. Je kunt dan ook kiezen bij welke bank je het deposito wil, en daar staat ook bij welke rating de bank heeft. Ik heb mijn spaarrekening bij Renault bank en mijn deposito's bij Orange bank, beide hebben een AA rating, alleen AAA is nog beter,Klarna, een Zweedse bank heeft dat bijvoorbeeld.

Ik heb 2 redelijk kort lopende deposito's, 1 van 3 en 1 van 6 maanden omdat ik verwacht dat de rente nog haar stijgen.

Als je bij Raisin wil aanmelden maar het even weten, dan kan ik een code voor je aanmaken en krijgen we allebei €50.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 18:06

Zo, hier in een paar dagen veel geld uitgegeven. Eerst een nieuwe aanhanger gekocht, die hebben we gisteren opgehaald, en vandaag een nieuwe keuken gekocht. *\o/*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 19:54

Ojeetje dan is de spaarpot nu wel zo ongeveer leeg denk ik?
Nou lekker van genieten! Daar spaar je toch voor of niet dan :j _/-\o_

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:07

Hier kwam alles tegelijk. Ik had lekker gespaard dus vakantie geboekt. Toen moest de Scooter een beurt en dochter wilde graag een nieuwe helm, toen ging ineens haar laptop kapot dus even een nieuwe en toen hield de koelkast er ook ineens mee op. Kassa!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:16

Nee, spaarpotje is niet leeg. Salaris van februari met winstuitkering en jubileum betaling was dusdanig dat het spaarpotje onaangebroken is. := En er komt komende maand nog een jubileum uitkering die weer het spaarpotje in kan. In ieder geval beter om te besteden voor de belastingdienst de hand weer op houdt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:34

Nice Neonlight, eindelijk een nieuwe keuken :D Mijn man heeft gisteren ook zijn nieuwe aanhanger opgehaald, ook helemaal blij.

Wij zijn weer met de elektrische auto op pad ipv mijn vertrouwde diesel (luchtvering geeft een foutmelding, liever niet weer 1000km+ ermee rijden) maar wat een verschrikking blijft dat toch :')

Ik denk dat we wel 5/6 keer gestopt zijn om te laden.

Zijn er nu wel uit, de Lidl is favoriet. Als ze het doen, eentje deed het niet maar gelukkig stond er verderop op het terrein nog eentje. Goede snellader en voor maar 25 cent ipv minimaal 65 cent per kWh.
We zijn ruim 10u onderweg geweest naar Epinal. Wel weer een hoop geleerd. In ieder geval dat de volgende elektrische auto minimaal een range van 400+km moet hebben en niet maximaal als je mazzel hebt en het niet te koud is 250km.

Je kunt nu in Google Maps op oplaadpunten zoeken, en dan ook op snelladen. Scheelt wel. Maar het blijft een verrassing of er geen hek voor staat en of hij het doet. Dat is met de Lidl in ieder geval minder vaak het geval.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:52

Lidl hier heeft inderdaad ook een paar oplaadpunten, maar dat is een hele nieuwe. Goed dat er dus meer zijn, ook in het buitenland. Ook gelezen dat laden in Frankrijk lastig is, volgens mij in de Kampioen ooit gelezen.

En ja, eindelijk de nieuwe keuken. Waren er wel achter dat we een dure smaak hebben. :))
Meeste apparatuur gaat mee over, wil alleen 2 combi magnetrons en die komen er wel nieuw in. 2 verschillende is geen porem.
Verder onder lades, bovenkasten en 1 wand met 3 apothekers kasten en de Amerikaanse koelkast. En een klein eiland met gasfornuis.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 07:09

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:19

Neonlight, fijn zeg, een nieuwe aanhanger en keuken! Nuttige besteding van je spaargeld :D

Suzanne, jee dat zul je altijd net zien; als er íets stuk gaat dan volgt er vaak nog meer haha. Kun je ze nog laten repareren?

Prairy, knapt dat je dat gered hebt met de elektrische auto met zo weinig range! Frankrijk loopt nog steeds flink achter met laadmogelijkheden van wat ik zo gehoord heb. Kan jullie auto wel snelladen?
Ik hoorde laatst dat ze in Luxemburg alle laadpalen incl snelladen voor 30 cent/kWh aanbieden om toeristen te trekken zoals ze nu ook met het tanken doen.
25ct/kWh is wel lekker goedkoop zeg!

Ik ben de afgelopen dagen lekker in de tuin bezig geweest. Gisteren heb ik 60 aardbeienplanten in de grond gezet <3 En vandaag verder om de rest van de moestuin in orde te maken voor het voorjaar. Ik ben wel wat laat met voorzaaien :=
De prijzen voor groente en fruit beginnen weer wat te zakken gelukkig. Ik had gisteren twee volle tassen voor 17 euro op de markt, inclusief anderhalve kilo aardbeien! Weer eens een lekker goedkope week voor de boodschappen.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:40

Oeh 8nnemiek, die netjes/tasjes voor je groenten en fruit zijn leuk! Waar heb je die gehaald?

Nieuwe keuken en aanhanger zijn investeringen waar je hopelijk minstens 10 jaar profijt van hebt, dat verdien je zo terug aan comfort en gebruiksplezier.

In België heb je aan Lidl ook laadpunten denk ik. Andere supermarkten weet ik niet, aan de Delhaize in het dorp iig niet. Er is wel sprake dat de laadstations van Tesla ook beschikbaar zouden worden voor alle types. Dan kan je aan veel Ibis-hotels ook terecht.

Wij hebben geluk gehad deze week. Het leasebedrijf had de offerte en goedkeuring nog steeds niet overgemaakt aan de dealer, kwamen we per toeval achter. Was vriend best boos om want ze gingen de prijzen (fors) omhoog gooien, met dus kans dat onze auto + pakket niet meer zou toegestaan worden. Bedrijf heeft zich er even duidelijk in gezet qua standpunt naar het leasebedrijf en intussen bevestiging dat de dealer de offerte met goedkeuring heeft ontvangen.
Anders hadden we het hele traject opnieuw moeten doorlopen met een geheel ander automerk.

Verder zijn de vliegtickets deze week betaald (auw...) en moet ik voor bijberoep nog snel wat dingen bestellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:53

Het grijze tasje heb ik al een jaar of 10, en de roze vond ik vorig jaar bij een Stox tuincentrum. Ze zijn echt ideaal! Scheuren niet, kunnen gewoon in de was en er kan echt bizar veel aan volume en gewicht in!
Er zijn ook vergelijkbare tasjes te koop met heel lange hengsels en die zijn niet fijn.

In Nederland en Duitsland zijn de meeste Tesla laadstations al een tijdje geleden voor alle auto’s opengesteld inderdaad, super fijn als je auto kan snelladen! In Nederland liggen ze vaak bij vd Valk hotels.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:54

8nnemiek schreef:
Suzanne, jee dat zul je altijd net zien; als er íets stuk gaat dan volgt er vaak nog meer haha. Kun je ze nog laten repareren?

Nee, moest ik dus nieuw kopen. Vakantie was 30% aanbetaling, laptop heb ik een nieuwe gekocht en koelkast ook. Dit was dus ineens een paar duizend euro. Heel zuur. Maar goed, daarvoor heb ik een spaarrekening natuurlijk. Voor dit soort tegenvallers.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:24

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:45

Hoe bedoel je? De risico klasse staat toch los van de marktrente?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:01

Luxemburg hebben we uiteindelijk bij een Porsche dealer kunnen laden :+

Lidl is sinds vorig jaar goed bezig met hun laadpalen. Onze auto kan max iets van 40-48kwh aan bij de snellader. De Tesla oplader had er geen zin in gisteren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:02

Bij lange afstanden is een elektrische niet echt geweldig begrijp ik. Voor woon-werkverkeer lijkt het me prima te doen. Mijn volgende auto zal ook een elektrische worden waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:04

We gaan het zien, onze auto zal normaal ergens begin 2024 klaar zijn (volgens dealer eerder maar we rekenen marge). We hebben op 100m afstand aan het station 3 of 4 laadplekken, op 750m zitten er ook 2 en vriend kan op het werk ook altijd laden. Een elektrische kan prima voor langere afstand, het vraagt alleen wat meer plannen. Onze Skoda heeft bijvoorbeeld de functie dat hij langsheen je route via gps meerekent waar en wanneer je moet laden bijvoorbeeld.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:05

Neonlight schreef:
Pantykous schreef:
Wat heerlijk NL, ook dat het allemaal van je bonus kon!

https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... woz-waarde

Mogelijke bespaartip voor de Nederlanders onder ons.

Alleen met de gestegen rente komen de meesten niet gunstiger uit.

Dat is alleen als je nu een nieuwe hypotheek afsluit of je rente periode afloopt, dat hij omhoog gaat.

De risico opslag staat daar inderdaad los van.

Bij de Rabobank is het overigens 67,5% waarbij de risico opslag eraf gaat, niet 50 zoals in het artikel staat.

De risico opslag kan ook variëren, bij ons laatste hypotheek deel (vorig jaar afgesloten) was het bijvoorbeeld 0,15% opslag, maar bij de leningdelen die we in 2018 afgesloten hadden, was de opslag 0,4%.

Lange afstand met elektrisch vraagt inderdaad meer plannen, maar vooral ook veel meer tijd. Laden duurt, zeker met de onze, gewoon echt lang.